Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

BKV: 250 000, SZKT: 165 500 a sofőrök havi fizetése

Szeged - A budapestiek életét megkeseríti a kedden elkezdődött, határozatlan időre meghirdetett BKV-sztrájk. Újfent megállapíthatjuk: a legjobb érdekérvényesítők a közlekedési ágazatban dolgozók. Szegeden legutóbb 1993-ban sztrájkolt az SZKT.
A szegediek a rendszerváltás óta eltelt 20 évben mindössze egyszer élhettek át hasonló helyzetet, mint most a budapestiek. A Szegedi Közlekedési Kft. járművezetői 1993. február 12-én 5–7 óra között előbb figyelmeztető sztrájkot tartottak, majd február 18–24. között egy hétig nem vették fel a munkát. Míg a fővárosban járnak a trolik, egyes buszok, nem állt le a metró és a HÉV, addig Szegeden az autóbuszok segítették az embereket, hogy eljussanak a munkahelyükre.

Nehezen hasonlítható össze egy mostani budapesti helyzet a szegedivel, az átlagbéreket, a dolgozók munkakörülményeit azonban össze lehet vetni. Ezért kértünk információkat Dózsa Gábortól, az SZKT ügyvezető igazgatójától, a BKV-nál dolgozó járművezetők bérének, béren kívüli juttatásainak összegét pedig ismerjük a megjelent közleményekből.

Húsz év alatt egyszer, 1993-ban egy hétig sztrájkoltak az SZKT-nál. Fotó: MTI
Életkép BKV-sztrájk idején. 25-ből 14 szakszervezettel nem tudott megegyezni a közlekedési társaság vezetése. Fotó: MTI

Miért léptek sztrájkba a járművezetők a fővárosban? A BKV vezetősége és a 25-ből 14 szakszervezet nem tudott megegyezni az idei kollektív szerződésről, benne a béremelésről. A BKV felajánlotta a dolgozóknak a korábbi kollektív szerződésben szereplő 3 százalékos nyugdíj- és egészségpénztári támogatást, de már nem a kollektív szerződés keretein belül, hanem a bérjellegű kiadások között. Az érdekképviseletek azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy a kollektív szerződésben rögzítsék a 3-3 százalékos hozzájárulásokat. Ragaszkodnak az év végi 45 ezer forintos étkezési utalványokhoz, az úgynevezett „pulykapénzhez" is. Efelett járt a sofőröknek fejenként, évente mintegy 500 ezer forint értékű béren kívüli juttatás is. A járművezetők átlagosan bruttó 250 ezer forintot keresnek a BKV-nál.

A Szegedi Közlekedési Kft.-nél a járművezetők átlagbére 165 ezer 500 forint volt 2009-ben, az idei béremelésről még nincs megállapodás a két reprezentatív érdekképviselettel. Az SZKT kollektív szerződése hatályban van. A béren kívüli juttatások összege idén fejenként évi 276 ezer forint, pulykapénzről pedig nem hallottak.

A budapestiek életét megkeseríti a kedden elkezdődött, határozatlan időre meghirdetett BKV-sztrájk. Fotó: MTI
A budapestiek életét megkeseríti a kedden elkezdődött, határozatlan időre
meghirdetett BKV-sztrájk. Fotó: MTI

Dózsa Gábor – aki 2003. május 15. óta áll az SZKT élén – a BKV-s sztrájkkal kapcsolatban elmondta: nem mindegy, milyen a dolgozók közérzete, jövőképe, mit látnak maguk körül a vállalatnál – ez befolyásolhatja a fővárosi sztrájkolókat. Hozzátette: Szegeden 2006-ig minden évben hirdettek sztrájkot, volt, hogy kétszer is, de mindig sikerült megegyezni. 2006. március 10-én a kétórás figyelmeztető sztrájk eredménytelen volt, mivel a menetrend szerintinél több jármű szállította az utasokat.

Kell a kollektív szerződés

Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatójának véleményére is kíváncsiak voltunk a BKV-sztrájkkal kapcsolatban. Azt mondta: jobban kellene ismernie a jogvitát és a vállalat bonyolult juttatási rendszerét is, hogy állást foglalhasson. Az azonban biztos – tette hozzá –, hogy egy ekkora vállalat nem dolgozhat kollektív szerződés nélkül. A Tisza Volánnál a helyi közlekedésben dolgozó sofőrök havi átlagbére mintegy 174 ezer forint, a béren kívüli juttatások összege évente és fejenként eléri a 383 ezer forintot. Ebbe azonban már az üzemanyag-megtakarítás után kapható, átlagosan havi 10 ezer forintot is beleszámolták.

Olvasóink írták

117 hozzászólás
  • 117. lila 2010. január 16. 20:03
    „Jelen esetben csak a sofőrök átlagfizetéséről beszélnek.Nem kevés, főleg a juttatásokkal együtt. Nem tudom benne van-e a családtagoknak is járó ingyenbérlet?!”
  • 116. tobikamama 2010. január 16. 17:14
    „A vezetők mikor fognak sztrájkolni ja azt ugyse vesszük észre mert munkaidöben viszik haza a nagy suskát ök biztos megvannak elégedve a mi fizetésünkel mi is meg lennénk az övékével napokban halgattam a tv ben egy nagyon jó szakember véleményét magáról beszélt és azt állitotta,hogy ök azért kapnak ennyit mert nagyon jó szakember és elvégezte az iskolát ha busz soförök is elvégezték volna ök is ennyit kereshetnének csak ö még az átkos rendszerbe vizsgázott igaz akkor jó volt csak még ö tanul addig mások már dolgoztak nézétek meg ha 90 e Ft ból kitudsz jönni az is jó nem.”
  • 115. bubu841001 2010. január 15. 23:53
    „Ez tök buli, mindig átlagbérekről beszélnek. Csak éppen azt nem mondják elég sok helyzetben, hogy ez pl az irodisták és a felettük levő vezetői béreket tekintik átlagbérnek... A tanárok effektíve kb 9 hónapot vagy még annyit se dolgoznak, és a fenntmaradó 2-3 hónapot csak úgy kifizetik nekik, mintha dolgoztak volna... Egyes helyeken a tanulók vizsgadíjából sielnek (amit elvileg sikeres vizsga esetén vissza kellene hogy kapjanak)
    És ehhez viszonyít az állam, merthogy van pénze állítólag a magyar embernek. Csak az átlag nem mi vagyunk, mi a piramis legalján vagyunk, valaki még mindimálbért sem kap...
    Mondjuk én ennyi pénzért sem vezetnék utasokkal, és felelősséggel teli járműveket.

    A Bkv-s sztrájkról az a véleményem, hogy ez egy "nagyon jó" fogás a taxis társaságoknak, de kérdem én, hogy az utasokat ki kárpótolja a méregdrága bérletárakért ilyenkor?
    Az elbocsájtások is azért voltak a Bkv-nál, mert ki merték nyitni a szájukat a tehetetlen sofőrök, és a sztrájkkal csak az érdeküket akarnák érvényesíteni...? A nyugdíjjárulék hozzájárulással kapcsolatban, én is rögzíttetném az emelést, mert sok helyen csak papirra írják, hogy ilyen juttatás, olyan juttatás, aztán imádkozhatunk, hogy húzzuk ki hóvégéig...
    A sofőröktől ezer ft béremelést sajnálnak, a felsőbb vezetők meg milliárdokat kaszálnak, valaki havonta milliókat lop...
    Na és a magyar kisembereknek senki nem védi az érdekeit, megszüntek azok szakszervezetei, egyedül az állami cégeknek van szakszervezetük...Mindig a legkisebb pozícióban lévő a legokosabb, és sajnos sok helyen nem ismerik be, és mindig ők vannak csitítva, lenézve...A kisembernek mindig munka van meg csitt...:(”
  • 114. Csecs 2010. január 15. 16:58
    „Lenyeli őket a guláta :D”
  • 113. CID 2010. január 14. 19:44
    „Remek, akkor ezt túltárgyaltuk :) Arra persze én i s kíváncsi lennék, miért tűnnek el nyomtalanul kommentek !”
  • 112. Csecs 2010. január 14. 16:09
    „Így már nem is az.”
  • 111. CID 2010. január 14. 15:12
    „Ugyan már Csecs, nem sértésnek szántam :)”
  • 110. Csecs 2010. január 14. 11:25
    „109, <moderálva>
    Egyébként pont a főnök kezdte a kampányt és én mondtam, hogy munkaidőn kívül ott demonstrálok, ahol nekem jólesik, meg különben is, ki politizál itt (mármint az irodájában). Na ez verte ki a biztosítékot ..... Egyébként te most honnan politizálsz? Vagy délutános vagy?”
  • 109. valakiiii 2010. január 14. 01:15
    „mindenkinek ajánlom!!! és aki tudja adja tovább!!!
    www.korrupedia.hu

    na ezért nincs itt pénz semmire!!!”
  • 108. CID 2010. január 13. 20:07
    „96. hozzászólás Csecs 2010.01.13. 15:40

    93:
    Sztrájkolok. Már 4 éve :P
    Egyébként általában azt csinálom, amit szeretek, igaz nem hoz fix jövedelmet, de szűkösen ki lehet húzni. Amúgy képletesen én is sztrájk miatt vesztettem el a munkahelyemet. Vagyis nem tetszett a pol. gondolkodásom a kedves főnöknek (azóta bedöntötte az ő cégét is a "tanítómestere", úgyhogy 1:1 :D Na ennyit a munkahelyről.
    <moderálva sértő>”
  • 107. Busdriver 2010. január 13. 18:43
    „"A tömegközlekedési vállalatok leghosszabb sztrájkja épp egy éve volt. Kanada fővárosában 2009 januárjában 52 napon keresztül nem jártak a buszok - olvashatjuk a Kanadai Magyar Hírlap cikkében. Végül a munkaügyi miniszter lépett közbe, aki kijelentette: amennyiben nem születik megállapodás, a kormány erőszakkal visszaküldi dolgozni a 2300 sztrájkoló buszvezetőt. A sztrájkolók félig-meddig sikerrel jártak: az ottawai önkormányzat elfogadta a szakszervezet 9 százalékos béremelési követelését, de elutasította azon kérelmét, hogy a buszvezetők dönthessenek a napi menetrendről. Az OC Transpo közlekedési cég a káoszt nagyon nehezen oldotta meg: a vállalatnak több hét kellett ahhoz, hogy a buszok és a külvárosi vasút menetrendjét helyreállítsa. Az Ottawa Citizen napilap pedig arról számolt be, hogy volt olyan idős asszony is a városban, aki arra kényszerült, hogy napi 12 órát (kétszer 18 kilométert) sétáljon azért, hogy ne veszítse el minimálbért fizető munkahelyét a sztrájk idején."

    fn.hu”
  • 106. Mil 2010. január 13. 18:08
    „Látom azért néhány ember nagyon bedőlt a hangulatkeltésnek. Van ugye ez a 250 ezres fizu. Ez brutto(nem-e szuperbrutto?), és ez sztem az elérhető max, és valószínű ott is szórodik a fizu, nem mindenki ennyit keres. ÉS ott van ám éjszakai műszak is! Ezt ne felejtsük, aminek 60% a bérpótléka(és pesten éjszaka buszozni nem annyira veszélytelen..). Továbbá Pesten ugye alapból magasabbak a bérek is, tehát ott mindenki más is többet keres mint vidéken.”
  • 105. uborka 2010. január 13. 17:57
    „A TISZA VOLÁNNÁL UGYAN MENNYI A BIZTONSÁGI ŐRÖK FIZETÉSE, AMIT CSIKÓS ÚR 3/4 -ES ÜGYNÖK VEZET.??UGYAN MEKKORA ALAMIZSNÁT VISZNEK HAZA EZEK AZ ŐRÖK ÉS BEVANNAK JELENTVE???BAGÓÉRT DOLGOZNAK, NA ITT HOVA TÜNIK EL A PÉNZ?????ITT NEM LEHET SZRÁJKOLNI MERT FELMONDÁS NÉLKÜL FENÉKBE RUGJÁK..ENNYIT A SZTRÁJKRÓL VAGYONVÉDELEMRŐL. ENNEK SENKI NEM MER UTÁNNA JÁRNI??????”
  • 104. tobikamama 2010. január 13. 17:31
    „Valaki van aki meg tudná mondani mellé beszélés nélkül miért van az,hogy Bp ennyi a fizetés és Vidéken annyi ezt mivel magyarázzák itt nem ugy kell vezetni de sok más esetbe is Bp re van az ország dölve na majd az új politika ezt is megoldja mert mindent vissza vonnak amit most hoznak csak miből,de csalinak ez is jó és megváltozik a BKV sorsa is”
  • 103. tobikamama 2010. január 13. 17:22
    „Tejoci igazad van mi vagyunk a ..... mert 70-80 ért még dolgozunk is de valakinek meg kell keresni ezeknek,hogy sztrájkolni tudjanak mert nyereséget nem tudnak produkálni akkor el kell zavarni mindenkit de a vezetökkel kezdeném mert van millios fizetésük akkor is ha deficites a válalat meg kell szüntetni és majd járunk amivel tudunk igyse ugyse nem jár semmi de legalább nem termelne veszteséget.Azért sajnálom is öket szegény vezetök 100 millát kiutalt magának és mennyit másnak amit még nem tudunk.”
  • 102. tobikamama 2010. január 13. 17:16
    „Majd álam bácsi aztán ad nekik,hogy mégtöbbet eltudjanak lopni mi meg utazzunk ahogy tudunk ezt biztos a politika csinálja,ugye az egyik ellopja a másik uszitja,hogy ne dolgozzatok mi van itt Magyarországon azért én is kirugnák söföröket a sztrájk miatt aztán lehet sirni,hogy növekedett a munkanélküliség.Most meg cigiznek a fizetésükért.”
  • 101. Tejoci 2010. január 13. 17:13
    „Akkor most ki az ostoba??? Aki 70-80000-ért reszket az állásáért , vagy aki 150-160000-rel sztrájkol , miközben a vezérek 10-20 milliárdokat rabolnak le az országról?!?!”
  • 100. nagy567 2010. január 13. 17:11
    „Persze,hogy történik valami. Pl. egy nap alatt 7 millliárd forint a kár a BKV sztrájkja miatt. Egytől egyig kirúgnám a sztájkolókat. Egy csomó ember nem teheti meg,hogy sztrájkol, ők meg kávéznak havi 150 ezerért. Még nem is mondtam sokat. A szaksezrvezeti vezetőkről nem is beszélek, először őket rúgnám s...be, de nagy ívben, elszállnának, mint a sóhaj.”
  • 99. tobikamama 2010. január 13. 16:51
    „Ennyiért én is már dolgoznák tiszteségessen nem pedig sztrájkolnék nem oly nehéz az a vezetés sokan megint ügyet csinálnak belölle én nem adnák azért fizetést ha leáll a forgalom mi volna ha mindenki megálna mert kevés a pénze akkor sokan leálhatnánk de a Szakszervezet vezetöknek úgy tudom ennél sokkal több a pénzük hát persze mutogassák magukat.”
  • 98. Yossarian 2010. január 13. 16:40
    „basszus, 25 szakszervezet a BKV-nál? nem semmi. ennek a huszonöt szakszervnek huszonötször annyi funkcionáriusa van akiket véd a törvény, és ez a rengeteg nyavajás mind tarja is a markát biztosan.
    szóval akkor nem csak a fejétől bűzlik a hal a BKV-nál, van minden szinten elég gazember aki kavarja a szart.
    persze kell a kolektív szerződés. ez tény. de hogyan lehetne megállapodni 25 különböző szervezettel?
    sehogy.
    a velejéig el van rohadva az egész BKV.”
117 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Trükkös lopás Forráskúton

Trükkös lopással károsítottak meg egy forráskúti lakost ismeretlen személyek a hétfőn. Tovább olvasom