Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

BMW-ből, Merciből épített tuning Ladát

Szatymaz - Hogyan kerül egy sárga 1200-es Ladába 200 lóerős, V8-as Mercedes-motor, BMW-váltó és üvegszálas pilótaülés? A szatymazi Farkas Gábor tudja a választ: 4 hónap alatt építette át 30 éves, 50 ezer forintért vásárolt járgányát. Azért versenyez ezzel, mert „szépen farol".
Szögletes, krómozott visszapillantó tükör és küszöbléc, barna, fa utánzatú betét a műszerfalban, oldalt a vékonyka műbőr latinos vagánysága – ki ne ismerné a Zsiguli-életérzést, amely csak egy 1200-es Ladában kerítheti hatalmába az embert?

Még csodálói is felteszik a kérdést: mi keríthette hatalmába a szatymazi Farkas Gábort, amikor – új alapokra helyezve a „keleti kényelem, nyugati izgalom" dalszöveget – Mercedes- és BMW-alkatrészek segítségével épített egyedi tuning Ladát?

– Ez őstulokszerelem, világ életemben imádtam a Ladát. Meg a V8-as motorok hangját, ilyenek dübörögnek számos versenyautóban. Ezért gondoltam, a 30 éves, 50 ezer forintért vett, 60 lóerős Ladámba egy 3800 köbcentis, 200 lóerős Mercedes- motort teszek. Ezt egy BMW-váltóval házasítottam – meséli a 47 éves férfi, akinek párja, Barakonyi Edit is segít a „tuningolásban". Farkas Gábor eddig jó 2–300 ezer forintot költött az autóra, amellyel számos versenyen is indult már.

Brutális V8-as motor hajtja a Ladát. Fotó: Miskolczi Róbert
Brutális V8-as motor hajtja a Ladát.
Fotó: Miskolczi Róbert

Négy hónapig agyalt, szerelt és alakított: megnyújtotta a kormányszárat, új helyre kerültek a pedálok – a gázpedált egy Trabantból vette –, üvegszálas pilótaülések kerültek az utastérbe, négypontos biztonsági övvel. Ugyanakkor kínosan ügyelt a retro életérzés kitapinthatóságára: addig járta a vásárokat, míg nem talált gyári visszapillantó tükröt, illetve klasszikus, sárga ködlámpát az elejére. Hátul, a kalaptartón bólogató kutya, a kormány közepén pedig egy dombornyomott, forgó Lenin-fej.

Dakar Szatymazon

Farkas Gábor legutóbb múlt szombaton állt rajthoz, az Euro-Ring driftbajnokságán 7. helyen végzett. Május utolsó hétvégéjén Pusztaottlakára, a Lada-találkozóra utazik. Októberben pedig jön a „Szatymazdakar": ez egy amatőr raliverseny Szatymaz dűlőútjain.

– Szerettem volna, ha a versenytársaim látnak egy ütött-kopott sárga Zsigulit, leszólják, aztán a kicsi kocsi megveri őket a futamon – mutatja be motivációját Farkas Gábor, aki úgynevezett driftversenyeken indul. Ebben az autósportban bóják által határolt pályán kell körbe-körbe farolni, csúszni, egyenesen nem is szabad menni. – Két évig versenyeztem BMW-vel, aztán visszaültem a Zsiguliba. Miért? Jól irányítható, szépen farol. Míg a nyugati kocsiban ültem, egy voltam a sok versenyző közül. Most mindenki felállva tapsol, ha meglátja a kocsimat – meséli a pilóta, aki a versenyeken gyakran 110–120 kilométeres óránkénti sebességnél húzza be a kéziféket – hogy meg is álljon, az autó elöl-hátul tárcsafékeket kapott.

Mikor meghalljuk a Lada mély, Nascar-versenyautókra emlékeztető motorhangját, kiderül: valóban báránybőrbe bújt farkassal van dolgunk.

Zsiguli-történet

A Togliattiban, a mai Oroszország területén gyártott Lada 1200 típusú személygépkocsik első példányai 1970-ben jelentek meg hazánkban. Majdnem nyugati – Fiat-licenc – formavilágával, tágas utasterével és nagy csomagterével, lágy rugózásával, hatékony fűtési rendszerével hamar népszerű lett. Eredetileg Vilszto névre akarták keresztelni, de végül a Volga folyó melletti Zsiguli-hegy lett a névadó. A Lada pedig nem más, mint az a kis volgai vitorlás hajó, amit a helyi kalózok is előszeretettel használtak azon a vidéken.

Olvasóink írták

  • 9. blsty.timi 2009. június 10. 16:42
    „Kedves flexsnake!
    Ha már itt megy a fikázás a tájszólásra, nekem is van hozzászólnivalóm. Tudniillik nem ciki, ha valaki így beszél, ha egy vidéki kicsit ő betűvel fejezi ki magát, vagy más kifejezéseket használ, mint te, az nem az ő hibája. Ezen az szokott pörögni, aki nem tud már mit kezdeni magával, ezért más emberek beszédét parodizálja ki. De ez csak mellékesen jegyeztem meg. Sajnálom, hogy nincs jobb szórakozásod.
    A kommentedből lelehet venni, hogy egy városi olvasó vagy, akinek fogalma sincs merre hány méter. Megnézném te, hogy raknád össze így a Ladát, mint Gabi! Fogadjunk, hogy otthon neked a segged alá toltak egy gyárból éppen kiguruló fasza kis autót, és azzal vagy úgy oda, de nem baj, nem mintha rohadtul érdekelne, csak egy véleményt, mint a tied. üdv.: egy falusi”
  • 8. borosg 2009. június 10. 16:24
    „flexsnake-nek: nekem meg az jutott eszembe, hogy miért írsz ilyeneket, ha valaki örömét leli pl. egy Ladában, akkor miért kell a másiknak ezt leszólni, és elmondanám hogy ezzel a Ladával drift-versenyeken eredményesen szerepel
    atti414-nek: itt a csapat honlapja, itt láthatsz képeket, videókat is: http://v-8amse.hu/
    Ing.Böck-nek: értsd magadra, ha nem tudsz normális hozzászólást se írni.”
  • 7. flexsnake 2009. június 10. 15:28
    „3. az lett volna a következő hozzászólásom hogy jáj de szép :) Egy darab képet nem tudtak berakni a kaszniról :D Vegyen a DM nagyobb fényképezőgépet.”
  • 6. Zs 2009. június 10. 14:50
    „Lada fan...”
  • 5. marque 2009. június 10. 13:36
    „<moderálva>”
  • 4. Ing.Böck 2009. június 10. 13:34
    „Szegény marha !!!!”
  • 3. atti414 2009. június 10. 10:05
    „Ez viszont se nem "hálott" se nem "lássú". Én inkább több fotót néznék róla, ha lehet. F...sza élményautó lehet. :-))”
  • 2. flexsnake 2009. június 10. 06:33
    „Nekem meg az jut róla eszembe mikor a paraszt a döglött lovára kerekeket szerel és kipeckeli a szemét.
    -Nem hálott csák lássú- és tologatja körbe a kertben....”
  • 1. rolee 2009. június 09. 17:22
    „Erről eszembe jut a klasszikus mondat: "Ízirájder öcsém, ízirájder" .... :D”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kávé helyett oxigént mérnek a szegedi bárban

Szeged - Sem rövid, sem hosszú italokat nem lehet kapni, de cigifüst és zene sincs abban a bárban, ami nemrég nyílt a szegedi belvárosban. Tovább olvasom