Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

Bontják a szegedi Szőke Tisza hajót - galériával

Szeged - Nekikezdtek az egykor fényűző szegedi Szőke Tisza bontásának: a fémkereskedéssel foglalkozó cég vezetője sajnálja, hogy nem sikerült a hajót megmenteni. Bejártuk az oldalára dőlt termes gőzöst.
Recsegve, ropogva bontják a szegedi Szőke Tiszát; csütörtök óta szorgos kezek távolítják el a termes gőzös burkolatát. A parton hatalmas halom jelzi, rengeteg faanyagot beépítettek a hajóba. A téli jégtől megsérült, majd a parthoz húzott, 1917-ben épült 77 méteres oldalkerekes személyszállító gőzhajót egy fémkereskedéssel foglalkozó társaság vásárolta meg: miután az állam nem élt elővásárlási jogával, a hulladék vas közül a Közlekedési Múzeum és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal javaslatai alapján kimentik a megőrzésre szánt részeket.

Bontják a Szőke Tiszát. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Így ért véget a Szőke Tisza élete

2000. február 18-án vontatták Tápéra a Szőke Tiszát. A hajó 2005-ben a Zoltán Gőzős Alapítványhoz került, a Passau–Budapest útvonalon akarták hajózni. Miután kiderült, hogy a felújítás gazdaságtalan, 2007-ben a korábbi tulajdonoshoz, a Tiszayacht Kft.-hez került vissza a hajó. Innen a Szeviéphez, majd a Szőke Tisza Nonprofit Kft.-hez vándorolt a gőzös tulajdonjoga. 2012. február 20-án felszámolás indult a Szőke Tisza tulajdonosa ellen – miközben a hajó vízbetörés miatt megsüllyedt. A gőzöst árverés útján értékesítették.

– Fát vásárolna? – kérdezte egy munkás, amikor tegnap a tápéi kikötőben a hajóbontásról érdeklődtem. Miközben az iszappal bevont Szőke Tiszára invitált, elmondta, hogy csütörtök óta dolgoznak a hajótesten, folyamatosan szivattyúzzák a fenéken összegyűlt vizet. – Elképesztően gyönyörű a belseje, el sem hiszem, hogy az enyészeté lett ez a hajó – mondta egy férfi, amikor az egykori első osztályú fogadóterem díszlépcsőjén lépkedtünk. A dolgozók megmutatták: a lapátkerekeket hajtó szerkezetek „szinte" sértetlenek, a gőzgép is felismerhető állapotban van. „A ruhatár a középső szinten található" – olvastuk a diszkókorszakból maradt feliratot, miközben az egykori bár felé araszoltunk. Az oldalára dőlt Szőke Tisza ma inkább egy katasztrófafilm díszletéhez, mintsem luxusgőzöshöz hasonlít. A parton többen is megjegyezték: évekkel ezelőtt kellett volna megmenteni.

– A munkát egy hónaposra terveztük, de már most látjuk: a rengeteg faanyag miatt több időt vesz igénybe a Szőke Tisza bontása – mondta Dán Zsolt. – Miután eltűnnek az emeletek, lángvágóval bontjuk el az alját. Többtonnás darukra is szükség lesz a hajó orrának megemeléséhez – tette hozzá a tulajdonos. Megtudtuk: a cég hosszú listát kapott a Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Hivataltól, így minden megőrzésre szánt darabot pontosan nyomon követnek.

* * *

A Szőke Tisza-dosszié

A Szőke Tisza a Dunára megy
Pusztulásában is pompás a kétkéményes gőzhajó
Jégfogságban
Újjászületik a folyó éke, a Szőke Tisza
Milliárdból újulna meg a Szőke Tisza
A szegedi Titanic - búcsú a Szőke Tisza hajótól?
Szőke Tisza: félmilliárd úszik el
Elúszik a Szőke Tisza pénze
Megsüllyedt a Szőke Tisza
Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza – galéria
Egyeztetnek a műtárggyá avanzsáló Szőke Tiszáról
Utat törtek a Szőke Tiszához – galériával
Egy XX. századi hajócsoda, avagy a Szőke Tisza termes gőzös rövid története
Nem tudták megmenteni a Szőke Tiszát
Szőke Tisza: innen már nincs visszaút
Szőke Tisza: unokáink sem fogják látni?
7,5 millióért eladó a Szőke Tisza
Szőke Tisza: talált, süllyed (galéria)
Elkelt a Szőke Tisza - egy részét megmentik, a többi vashulladék
Szerdai legesleg: mi a legkedvesebb emléke a Szőke Tiszáról?
Bonthatják a szegedi gőzöst: nem kell az államnak a Szőke Tisza

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. Született-feleség 2012. október 03. 22:28
    „Ez milyen fájdalmas... :(((”
  • 29. dodoni 2012. október 03. 21:40
    „Az enyészeté lett a Szőke Tisza és enyészeté lesz itt minden, amit őseink teremtettek.”
  • 28. macs 2012. október 03. 12:09
    „26. X_Y,
    Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, megszűnt. A KÖH egyes korábbi feladatait a Budapest Főváros Kormányhivatala műemlékvédelmi és régészeti örökségvédelmi szakigazgatási szerveként működő, országos illetékességű kulturális örökségvédelmi iroda látja el, más feladatok címzettje a Kormány örökségvédelemért felelős tagjaként a belügyminiszter.”
  • 27. macs 2012. október 03. 12:07
    „16. DobóI, 24. Icelander,
    a hajó magánkézben van/volt. Nagyon sajnálatos, hogy nem voltak képesek megmenteni. És egyszer már el kéne jutni arra a szintre, hogy ne mindig másoktól várjuk a problémák megoldását. Ha jól emlékszem többször volt híradás a hajóval kapcsolatosan. Akkor felvettétek a kapcsolatot bárkivel is? Megkérdeztétek mivel tudnátok segíteni?
    Volanpapa,
    igazad van, ha csak 1000 forintjával és a lakosság felével számolva legalább 85 millió összejött volna. Ezért csak halkan kérdezem, miért nem voltatok aktívabbak? És hidd el nem bántani akarlak benneteket.”
  • 26. X_Y 2012. október 03. 00:42
    „16. DobóI 2012.10.02. 14:44

    Sirámaiddal fordulj Kedves Vezetődhöz és az Örökség (ökörség)védelmi sóhivatalhoz...”
  • 25. X_Y 2012. október 03. 00:39
    „15. mackópajtás 2012.10.02. 14:40

    Te mindennek örülsz ami megszűnik, szétverik, lebontják... Talán te is "újmagyar" vagy, így neked nem jelentenek semmit ennek az országnak az emlékei, történelme.”
  • 24. Icelander 2012. október 02. 22:17
    „Ezt a hajó(roncso)t SZEGED városának kellett volna megmentenie, megvásárolnia!!! Egy "újabb" igazi érték vész el... :-(”
  • 23. f.gabriella 2012. október 02. 20:43
    „Halálában is szép!”
  • 22. klj-54 2012. október 02. 18:28
    „@Queenmargareth:
    Nem láttam királynőm, mert úgy esett :(
    Én meg alatta áztam:)”
  • 21. Queenmargareth 2012. október 02. 17:29
    „Jézusom! Láttatok mostanában ilyet? NÉZZÉTEK AZ EGET!!!Koromfekete!”
  • 20. x 2012. október 02. 17:24
    „A magyar nyelvbe a "paraszt" szó a szerb, horvát, illetve szlovén prost szóból kerülhetett, amelynek jelentése "egyszerű, közönséges, nyers, durva". Eredetileg a magyarban is csak melléknévként volt használatos az eredetinek megfelelő pejoratív kifejezésként. Mai főnévi jelentése csak később alakult ki.
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Paraszt
    Jómagam nem használom szitokszóként. Vándornépek, városlakók annál inkább.
    A valamikori "munkás-paraszt" proletárdiktatúra sem szépítette meg a kifejezést.”
  • 19. Queenmargareth 2012. október 02. 16:33
    „miért szitokszó nálatok a paraszt???”
  • 18. volanpapa 2012. október 02. 16:00
    „Emberek!!!
    Akkor kellett volna felemelni a hangot amikor felhívással fordultunk a város lakossága felé,hogy támogassanak a hajómentésében.Lett volna lehetőség,hogy a város lakóival együtt kiemeljük a hajót,és az uniós támogatást igénybe véve felújítsuk és üzemeltessük.Ha "csak" fejenként ezer forinttal járult volna hozzá a lakosság a mentési akcióhoz (170 ezer lakosa van Szegednek!!!!!)már dolgoznának rajta,és nem kellene siránkozni.Hónapokon keresztül kértünk támogatást,mind hiába.........ezért ért véget,egy gyönyörű,történelmi hajónk főldi pályafutása,ami jobb sorsra volt érdemes.........no comment”
  • 17. Hvica 2012. október 02. 15:04
    „Tényleg kár érte. Bár a mai Magyarországon semmi sem érték,és minden fölösleges dologra van pénz!”
  • 16. DobóI 2012. október 02. 14:44
    „Gratuláció Botka-féle város vezetésnek, megint egy klasszikus szegedi érték pusztult el..”
  • 15. mackópajtás 2012. október 02. 14:40
    „Remélem akkor az ezzel kapcsolatos cikkeknek és sajnálkozásoknak, illetve az " így kéne megmenteni..." hsz-eknek is vége lesz!”
  • 14. x 2012. október 02. 14:29
    „13. markusj77 2012.10.02. 13:14 "... ez a hajó szerves része volt Szeged életének, hangulatának, turizmusának!"
    Önámítás volt mindig is, annyiból szegedikum, sem személy- sem teherforgalom a víziúton, szórakozóhely az igen.”
  • 13. markusj77 2012. október 02. 13:14
    „Minden érintett (állam, önkormányzat, Örökségvédelmi hivatal, cégek stb.) közös szégyene, hogy ezt a hajót nem sikerült megmenteni. PONT. Gratulálok! :-( Összefogás egy jó ügy érdekében: egy nagy, kerek NULLA! Pedig ez a hajó szerves része volt Szeged életének, hangulatának, turizmusának!”
  • 12. Stn 2012. október 02. 12:50
    „6-8 Köszönöm, az vagyok... :) <moderálva> Tudod hány évem ment rá, amíg ilyen mesteri szintre fejlesztettem?

    Btw, ha én így gondolom az neked miért fáj, te meg gondolhatod máshogy. Kb mindkettőnk véleményét leszarja mindenki. Közben meg a roncs megy ahova való... Emlékét szívünkben :) Meg abban a 3500 DM cikkben ami eddig megjelent róla :P”
  • 11. klj-54 2012. október 02. 12:33
    „Miért kell leparasztozni az aki őszintén azt írja amire gondol?
    Annyi hazugságot nyomat a média, hogy inkább tisztelni kell azt aki meri vállalni saját véleményét, aki nem áll be a sorba a sok (átvitt értelemben!) birka közé.
    A világ szépsége a sokszínűségében rejlik, ha mindenki egyet vallana az a világ halála lenne.”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegeden mutatták be a Magic Boys-t

Hétfő este a Belvárosi moziban bemutatták a három éve Szegeden és Londonban forgatott, Koltai Róbert rendezte Magic Boyst. Tovább olvasom