Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Bonyolult helyzetek, figyelmetlen autósok

Tökéletes bicikliút autóforgalomtól elzárt területen, bonyolult szabályok és figyelmetlen autósok másutt. Szeged lenne a kerékpáros mennyország? Legfeljebb purgatórium.
Szeged a kerékpáros mennyország. Erre a következtetésre jutott olvasói beszámolók alapján az Index című internetes hírportál. Szerintünk legfeljebb purgatórium. Egyes szakaszok – például Petőfi Sándor sugárút, Oskola utca – tényleg nem rosszak, de a Csongrádi sugárút, a Belvárosi híd, a Kálvin tér és a Fekete Sas utca tartogat meglepetéseket az arra kerekezőknek – mondták az általunk megkérdezett biciklisek.

A Csongrádi sugárúton a kerékpárutat sárga csík jelöli. Tegnap dél körül nem parkolt autó a biciklisek térfelén, egy várakozó gépkocsi a kerékpársáv mellé lehúzódva állt. A kerekezőkre azonban ez sem volt veszélytelen, a jobb egyes ülésről kipattanó utas a kocsiajtóval majdnem elsodorta egyiküket.

– Ha a hatéves kisfiam velem van, mindig a járdán tekerünk. Ő kis vagány, az autósok meg figyelmetlenek – mondta a helyszínen leintett Kósa Lászlóné, aki szegedi kerékpárosként azt nehezményezte, hogy két keréken nehezen megközelíthető a belváros, de a külterületek is. Ő egyébként Gyálarétre biciklizne.

Új kerékpárutak

A közgyűlés júliusban döntött arról, hogy pályázatot nyújt be a szegedi kerékpárutak fejlesztésére. A beruházás tervezett összköltsége 334 millió forint, a város 300 millió forintra pályázik. A tervek szerint a következő szakaszokon épülne kerékpárút: Fő fasor, Tompai kapu út, Csillag-tér–Felső Tisza part, Irinyi utca–Budai Nagy Antal utca, Vár utca–Széchenyi tér, Pihenő utca, Kiskundorozsma 48-as út mellett és kerékpársáv a Csongrádi sugárúton. 
A Szent István tér felé mentünk tovább, ahol szerintünk tökéletes a kerékpárút, hatalmas „pogácsák" – félgömbös süllyesztett szegély – akadályozzák, hogy oda autók hajtsanak. Igaz, nem is hajtanának, hiszen a Szent István téren nincs, nem lehet autóforgalom. A tábla, és a tegnap látottak szerint ide csak tömegközlekedési jármű (és fekete terepjáró) jöhet be. A kerékpársáv a Kálvin tér–Tisza Lajos körút találkozásánál véget ér, itt a biciklisek kénytelenek a járdán, vagy az úttesten tovább hajtani.

Újra van hol tekerni a Fekete Sas utcában, az autósoknak egyirányú, a kerékpárosoknak kétirányú utca a közlekedési táblákat ismerőknek elvileg egyértelmű. Bernula Ákos szerint nem mindenkinek.

Nagy Sándor nem tekert

Szerettük volna, ha Nagy Sándor elkísér bennünket biciklitúránkra. A városfejlesztési alpolgármestert a júliusi közgyűlésen kértük meg, hogy tartson velünk. Akkor még úgy terveztük: kátyúkat számolnánk a szegedi bicikliutakon. Az alpolgármester igent mondott, majd később meggondolta magát.  
– A biciklisek is sokszor rossz oldalon mennek, de több a gond az autósokkal, akik ráállnak a kerékpársávra. Ha a kerékpárút-hálózat tovább bővülne, és a közlekedők egymásra jobban figyelnének, jobb lenne Szegeden kerékpárosnak lenni – mondta Ákos, aki a politikai korrektség jegyében azt is elismerte: „azért az autósok között is vannak jó fejek". Biztos nem arra a fehér furgonra célzott, amelyik a városháza mögött az egész biciklisávot elfoglalta. És valószínűleg nem is arra a sofőrre, aki a Roosevelt tér felől a Belvárosi hídra kanyarodva a kerékpárúton kötött ki, ahol csikorogva, egy bicikli hátsó kerekétől két centiméterre állt meg. A helyzetet a 60-as busz súlyosbította, amely rövid időre beszorította a szabálytalan autóst a biciklisek sávjába.

A Magyar Kerékpárosklub szegedi alapszervezetének titkárhelyettese, Ivanics Szonja elmondta: nem az a legfőbb gond Szegeden, hogy kevés a kerékpárút, hanem, hogy a meglévőket nem tartják karban. Kiemelte például a Rókusi körúti kerékpársáv kátyúit.



hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged kedvenc tehene

Tegnap délután búcsút intettek városunknak a tarkabarka tehenek. Aki akart, még utoljára csodájára… Tovább olvasom