Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Borravaló avagy szervizdíj?

Tizenöt százalékos szervizdíjat számolhatnának föl borravaló helyett az éttermek tavaly októbertől, de csak töredékük él ezzel. A szegedi vendéglátósok szerint a vendégek érzékenyek a nyilvánvaló áremelésre, ráadásul nem kedvelik, ha helyettük döntenek: díjazzák-e a pincér munkáját vagy sem.
A Klauzál téri Kárász csárdában sem vezették be a szervizdíjat. Fotó: Schmidt Andrea
A vendéglátó-ipari bevételek átláthatóbbá tétele, „kifehérítése" érdekében vezette be a kormány a szervizdíjat, ami tavaly október óta alkalmazható az éttermekben. Az eddigi „láthatatlan" borravalót váltotta volna föl az étlapon szereplő árakhoz adott legföljebb tizenöt százalékos felár – a kezdeményezés azonban nem aratott sikert.

Puskás László, ismert szegedi vendéglátós szakember szerint a helyi éttermek nem engedhetik meg maguknak a szervizdíj bevezetését, mert nagyon erős a versenyhelyzet, a vendégkör pénztárcája pedig nem bírná el a nyilvánvaló áremelést. Így is előfordulhat, hogy az áfateher és a gázáremelés hatása érvényesül majd az árakban – az ezen felüli pluszteher pedig elriaszthatná a vendégeket. Mint mondta, ha valaki jól érzi magát, elégedett a kiszolgálással, ezután is borravalót ad a pincérnek. Akik pedig csak egy nyolcszáz forintos menüre térnek be a vendéglőbe, azokra nem jellemző, hogy a kiszolgálásért szívesen fizetnének külön is.

Pincérszámtan

Információink szerint a pincéreknek csak akkor éri meg jobban a számla összegének átlagosan tíz százalékára rúgó borravaló a szervizdíjnál, ha a napi jattot egyenlően osztják meg egymás közt. A szervízdíjnál előbb 25 százalék áfát vonnak le a befolyó, könyvelt összegből, majd ebből a felszolgáló még 15 százaléknyi nyugdíjjárulékot fizet – igaz, így erre az összegre is nyugdíjjogosultságot szerezhet, szemben a borravalóval.

Barna Lajos, a Széchenyi téri Szeged étterem vezetője szerint sem tanácsos alkalmazni a szervizdíjat, ha meg akarják tartani a vendégeiket. Hozzátette: a borravaló sem megfelelő megoldás, de a szervizdíj bevezetését sokkal jobban elő kellett volna készíteni, és meg kellett volna kérdezni a vendégeket is arról. Tapasztalatai szerint a magyar vendég szeret önállóan dönteni arról, hogy fizet-e a kiszolgálásért vagy sem – az egységesen és kötelezően felszámolt szervizdíj erre azonban nem ad lehetőséget. Úgy véli, a szervizdíj – Nyugat-Európához hasonlóan – előbb-utóbb része lesz az áraknak, ehhez viszont előbb hozzá kell szoktatni a vendégeket.

Szegeden szinte egyedüliként a négycsillagos Novotel Hotel éttermében vezették be a szervizdíjat: februártól a korábbinál öt százalékkal kell többet fizetni a szolgáltatásért. Szabó Mihály igazgató szerint a vendégek tudomásul vették a változást: nem üdvözölték, de nem is méltatlankodtak miatta. Hozzátette: a cég összes szállodájában bevezetett változtatással a felszolgálók nem jártak rosszabbul, mint ha borravalót kapnának. Elmondta: bár nem turkál a zsebükben, de úgy véli, az elégedett vendégek – szervizdíj ide vagy oda – így is adnak pénzt az udvarias és fürge pincéreknek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A vérvételre egy hetet kell várni Szegeden

Az országban példa nélkül álló módon a harmadára csökkentette az OEP a szegedi rendelőintézet… Tovább olvasom