Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Bringások csengő nélkül

A biciklis közlekedés alapfeltételei közé tartozik, a városi bringások jelentős részének még sincs csengője. A gyalogosok és kerékpárosok közti „kommunikációt" segítő eszközre kicsi az igény, emiatt pedig nő a balesetveszély. A rendőrök csak a lámpát és a villogót figyelik, a csengőhasználat ellenőrzésére nincs lehetőségük.
Fotó: Frank Yvette
Noha a KRESZ a kerékpár tartozékai közé sorolja, a városban közlekedő biciklik legalább felén nincs csengő. A kerékpárosok és gyalogosok balesetveszélyes „találkozóinak" elkerülésében jelentős szerepet játszó eszköz ára mindössze párszáz forint, sokan mégis fölöslegesnek tartják – inkább kiabálva hívják föl a járókelők figyelmét magukra. Gyorstesztünk azt mutatta: a Stefánián szembejövő első tíz bringásból csak háromnak volt csengője.

Túri Zoltán, a Szilléri sugárúti kerékpár szaküzlet munkatársa szerint a fiatalok szinte egyáltalán nem keresik a baleset-megelőző eszközt, és az általuk eladott bicikliknek is csupán tíz százalékán van csengő. Mint mondja, gyárilag szinte egyik bringára sem szerelnek csengőt, aminek az lehet az oka, hogy a divatos biciklik váltói miatt körülményes fölrakni azt kormányra.

Látszani kell, nem hallatszani

– Mi a láthatóságra figyelünk elsősorban, ebből a szempontból nem fontos, hogy használ-e valaki csengőt vagy nem – mondta Kónya Zsolt, a Szegedi Rendőrkapitányság közlekedésresészeti osztályvezetője. A főhadnagy hozzátette: a kis eszköz a gyalogos és biciklis közlekedés viszonyában lényeges – noha ez a kettő elvileg el van különítve. A gyakorlat azonban azt mutatja: egyik fél sem tartja be, hogy csak a saját „sávjában" haladhat, és a kerékpárút-hálózat sem közelíti meg a hollandiai infrastruktúrát, nem beszélve a közlekedési kultúráról. Emiatt a csengő szerepe mégiscsak kiemeltté válik. A hiányos felszereltségű drótszamarak tulajdonosait leginkább figyelmeztetik – birságolni, feljelenteni csak kritikus közlekedési körülmények esetén szoktak.

– Én gyakran használom, ha a városban tekerek, mert nálunk a bicikliútra ugyanúgy rámennek a gyalogosok, mintha járdán sétálnának. Ha kitartóan csöngetek, legalább nem kell lefékeznem vagy összevissza kanyarognom minden „eltévedt" gyalogos miatt – mondta a télen is kerékpárral közlekedő fiatal ember. Hozzátette: vevőik az országúti forgalomban ajánlott fényvisszaverő mellényt sem keresik, és a bukósisakra is inkább csak a sportolók tartanak igényt.

A Prolog kerékpár üzlet és szerviz munkatársa, Labancz Attila is megerősítette: nem jellemző, hogy gyári tartozéka lenne a bicikliknek a csengő. Ha mégis van rajta, akkor azt ők szerelik rá. Szerinte a városban tekerő bringások nagyjából felének nincs csengője – a gyerekekén jellemzőbb inkább a használata. Villogót és lámpát is csak az utóbbi években kezdtek vásárolni a kerékpárosok.

– Hamarosan talán elkezdik belátni a bringások, hogy nem a rendőr miatt kell fényvisszaverőt, lámpát, csengőt használniuk, hanem a saját biztonságuk érdekében. Sokan viszont még mindig csak a maguk kárán tanulnak – hangsúlyozta Labancz Attila.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az anyakönyvvel nincs tévedés az egyetemen

Az adatvédelmi ombudsman hivatala kifogásolta a szegedi gyógyszerészkar gyakorlatát, miszerint a… Tovább olvasom