Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Bringával a járdán és a forgalommal szemben

Szeged - A járdán maradnak, ahol vége a kerékpárútnak, nem adnak elsőbbséget, nem állnak meg a zebránál – csak néhány példa abból, hogyan szabálytalankodnak Szegeden a figyelmetlen biciklisek. A Tisza Lajos körúton és az Anna-kútnál is sokan mennek balesetveszélyesen.
Nemcsak a kerékpárral közlekedők panaszkodnak gyakran a balesetveszélyt okozó gyalogosokra és járművezetőkre, hanem fordítva is ugyanez történik. A Szegeden bringázók számára veszélyes helyeket – persze nem teljes körűen – már bemutattuk, ezúttal azt vizsgáljuk meg, hol tekerhetnénk szabályosabban.

Akadnak, akik önös érdekből szabálytalankodnak, a másik csoportba tartozók pedig biztonságosabbnak hiszik néhol a KRESZ be nem tartását – így látja ifj. Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezetének tagja. – A kerékpárosok szabálysértései általában nem helyhez kötötten okoznak balesetveszélyt, ahol mégis kicsúcsosodik a biciklisek által okozott balesetek száma, ott sokszor közlekedésszervezési hibák is meghúzódnak a háttérben. A szabályok nem ismerése ritka, a biciklizők többségének van jogosítványa – magyarázza ifj. Csüllög Imre, aki segít felsorolni néhány kritikus helyszínt is a városban.

Az Oskola utcán átvezető zebránál nem mindig állnak meg a biciklisek, hogy átengedjék a gyalogosokat. Fotó: Karnok Csaba
Az Oskola utcán átvezető zebránál nem mindig állnak meg a biciklisek, hogy átengedjék a gyalogosokat.
Fotó: Karnok Csaba

Nem az autósoktól kell tartani

Olvasónk, Pap József napi rendszerességgel közlekedik Szegeden két keréken. Levelében azt írja, nem az autósoktól kell tartani, hanem a kerékpárosoktól. „A Roosevelt téri Halászcsárda felől a Hild-kapu felé közlekednek, meg kell nézni, milyen tábla van kint. (...) Sokan azt hiszik, ha az útra fel van festve a kerékpárút, ott nekik van elsőbbségük, pedig nem" – utal az Anna-kút és a Fekete Sas utca kereszteződésére.

A Tisza Lajos körút járdáján kirívóan sokan bringáznak, akár 15-20 kilométeres per órás sebességgel, ami a gyalogosok között száguldás. A kerékpárosklub tagja szerint rejtély, hogy miért nincs a kiskörúton kerékpársáv. A Boldogasszony sugárúton „a járdára vezetett biciklisek" közül sokan nem mennek ki az úttestre, amikor levezet a kerékpársáv, hanem a járókelők között suhannak el. Az Anna-kútnál gyakran figyelmen kívül hagyják az elsőbbségadást, vagy csak nem győzik kivárni a sorukat.

Az Oskola utca és az Oroszlán utca találkozásánál a zebránál bosszantó lehet, hogy a hosszú sorokban érkező drótszamarasok nem állnak meg. – Bátor az, aki megáll, mert sokszor megesik, hogy a mögötte érkező beleütközik, vagy jobbról kerüli. A lejtőn lendületben lévők nem szívesen állnak meg egy gyalogosnak, de erre nincs mentség – állapítja meg ifj. Csüllög Imre. Kerékpárosként őt a többi biciklis közlekedésében bosszantja, ha sötétben lámpa nélkül tekernek, ha jobbról előznek, ha jelzés nélkül kanyarodnak, kivágódnak a járdáról, vagy a forgalommal szemben hajtanak kerékpársávon.

Olvasóink írták

180 hozzászólás
  • 180. okz63 2013. augusztus 23. 13:15
    „177. J.G. 2013.08.23. 11:43
    "A sajat maga megovasa erdekeben NE menjen a szegely mellett. Eppen ezert nem kotelezo. Minden ajanlas azt mondja, hogy NE."
    A KRESZ viszont továbbra is úgy szól, hogy a "lehetőségekhez mérten" ott kell közlekedni.
    A rendőr pedig nem az ajánlások, hanem az elfogadott szabályok alapján büntet.
    Sohasem az ajánlás volt a törvény, hanem a Magyar Közlönyben megjelent jogszabály. ;-)”
  • 179. okz63 2013. augusztus 23. 13:13
    „176. xilinx 2013.08.23. 09:04
    "Értem én, hogy ez kényszermegoldás, és azért van így, mert nincs jobb.."
    No ezzel megint nem leszel népszerű! Nem vetted még észre? Soha semmi nem felel meg az "élharcosoknak", ők mindig minden megoldást lefikáznak, szerintük mindent másképp kellene csinálni, ők mindig mindent jobban tudnak, még az sem elfogadható számukra, amit minden más átlagkerékpáros tökéletesen elfogad, mert ők akkor is azt hangoztatják, hogy nem a többség álláspontját képviselik, hanem a "helyeset". Nos ezen a mondaton röhögtem az elmúlt néhány hónapban a legjobban! :-D”
  • 178. okz63 2013. augusztus 23. 13:10
    „176. xilinx 2013.08.23. 09:04
    "a biciklis mellett, akinek már nem kötelessége - saját maga óvása érdekében - szorosan az útszegély mellett közlekedni, hanem mehet attól közel 1m-re is."
    Ez így, ebben a formában nem igaz, mert a KRESZ továbbra is a jobb oldalon közlekedést írja elő, csak annyit enyhített rajta, hogy a "lehetőségekhez mérten", abban pedig nincs benne, hogy bármikor, bármilyen körülmények között elfogadható az 1 méteres távolság a szegélytől.”
  • 177. J.G. 2013. augusztus 23. 11:43
    „176. xilinx 2013.08.23. 09:04
    " Az a biciklis mellett, akinek már nem kötelessége - saját maga óvása érdekében - szorosan az útszegély mellett közlekedni"
    A sajat maga megovasa erdekeben NE menjen a szegely mellett. Eppen ezert nem kotelezo. Minden ajanlas azt mondja, hogy NE.

    " a busz meg (elvileg) nem jöhet ki a sávjából a záróvonal miatt"
    Na ez a szabaly rossz. Johessen ki. Mi az ertelme h nem johet ki, ha senki sincs a belsoben?
    De egyebkent is megall a kovetkezo megalloban. Van ertelme elozgetni?
    Londonban ez tokeletesen mukodik (pl. a busz kijohet a savjabol, miert ne johetne?)

    Lehet, hogy a robogok 90-nel is tudnak menni, de ettol meg az szabalytalan. A robogo egy buszsavban megfelelo tavolasaggal tud elozni biciklist, ezert ez nem gond.”
  • 176. xilinx 2013. augusztus 23. 09:04
    „158. J.G. 2013.08.21. 17:22
    "150. xilinx 2013.08.21. 14:13
    Nem ertem, hogy mi a gond ezzel. Egy buszsav eleg szeles, kismotoros konnyeden elozi a biciklist, a buszt pedig nyilvanvaloan egyikuk sem tartja fel (jelentosen). Amugy Szegeden nem tudok ilyen kozos savrol meg sajnos... Pesten sok van mar."

    Én is ott mentem ilyen sávban, és egész egyszerűen megfogalmazva egy rakás $z@r:
    1. Elvileg akkor lenne szabad (értelme) ilyen sávot készíteni, ha elég széles ahhoz, hogy a busz elférjen a biciklis mellett előzéskor. Az a biciklis mellett, akinek már nem kötelessége - saját maga óvása érdekében - szorosan az útszegély mellett közlekedni, hanem mehet attól közel 1m-re is. Na ilyen sáv 1 sincs, a busz meg (elvileg) nem jöhet ki a sávjából a záróvonal miatt.Ezt hívom teljes csődnek...
    2. Elvétve látok csak 1-1 robogót, amelyik tényleg 50-nel tud menni. A robogók többsége (szerintem eleve nem 50 ccm-esek) 70-80-90-nel repeszt. A nagyobb motorokat meg inkább hagyjuk. Ez alapján viszont szerintem nem abban a buszsávban van a helyük, ahol a biciklis is megy 20-30-cal. Ilyen alapon akkor a gyalogosokat is be lehetne engedni a buszsávba, majd kikerülik őket.

    Értem én, hogy ez kényszermegoldás, és azért van így, mert nincs jobb..”
  • 175. okz63 2013. augusztus 22. 22:34
    „171. qrumpli 2013.08.22. 07:46
    "Lényeg ,hogy neki van igaza, márha megmarad."
    Erre azért nagyon ne vegyél mérget. ;-)”
  • 174. J.G. 2013. augusztus 22. 13:59
    „173. okz63 2013.08.22. 13:48
    Asszem ezt a kijelentesedet elmentjuk kesobbre :)

    Szoval mi van azzal, hogy te nem altalanositasz, mikor ezt allitottad korabban: "a kerekpar egy alapvetoen szabalytalan kozlekedesnem"”
  • 173. okz63 2013. augusztus 22. 13:48
    „Ma hang és fültanúja voltam, amikor a gyalog- és kerékpárúton érkező kerékpárosra rádudált a Bokor utcából kifelé hajtó autós a Boldogasszony sgt-nál. Nos, special ott nem igazán értettem az autóst, hogy miért dudálta fel a fél környéket, mert nem kifejezetten volt igaza neki.”
  • 172. J.G. 2013. augusztus 22. 09:57
    „160. okz63 2013.08.21. 18:45
    Akkor mi van azzal, hogy "a kerekpar egy alapvetoen szabalytalan kozlekedesnem"? :)”
  • 171. qrumpli 2013. augusztus 22. 07:46
    „Biciklivel ugy megy ahogy akar.
    legfeljebb elcsapja egy auto .
    Lényeg ,hogy neki van igaza, márha megmarad.
    Rengeteg önkéntes öngyilkosjelölt.
    Ráadásul még háborog is mikor a semmiböl előtted terem.”
  • 170. okz63 2013. augusztus 22. 06:44
    „167. kreatív 2013.08.21. 21:07
    "Nagy szeretettel várlak 2013. szept. 02-án reggel fél nyolckor az adott helyen!"
    Bocsi, de én akkor még a másik oldalamra szoktam fordulni,
    mint ahogy valószínűleg te sem szoktál gyakran éjjel kettőkor hazaérni.
    Nem mindenkinek hajnalban kezdődik a nap. :-D”
  • 169. okz63 2013. augusztus 22. 06:42
    „167. kreatív 2013.08.21. 21:07
    "Kedves Fiatal Barátom, okz63!"
    Rossz a megszólítás! Inkább gondolkodj el rajta, hogy mit írtak neked a 168. hsz-ban.
    Maximálisan egyetértek vele! Ha ott "tragédia" történik, azt nem autós fogja okozni,
    hanem az egyirányú forgalommal szemben kifelé érkező kerékpáros egy másik kerékpárosnak.
    Aki abba az utcába befelé fordulva nem veszi észre a kerékpárost, az ne vezessen autót. ;-)”
  • 168. szegedivagyok 2013. augusztus 21. 21:57
    „166. kreatív 2013.08.21. 20:42

    Mi a baj azzal a csomóponttal? Az ég világon semmi. Megfelelő kerékpáros átvezetés, megfelelő közúti jelzések, egy Tempo övezet bejáratánál, ráadásul egyirányú forgalmú az alárendelt út. Attól még, hogy valaki valahol nem tud közlekedni még nem lesz balesetveszélyes.”
  • 167. kreatív 2013. augusztus 21. 21:07
    „Kedves Fiatal Barátom, okz63!

    Nagy szeretettel várlak 2013. szept. 02-án reggel fél nyolckor az adott helyen! Meglátjuk ki sikít és mekkorát !!!!????”
  • 166. kreatív 2013. augusztus 21. 20:42
    „VIGYÁZÓ SZEMETEKET A" KOSSUTH LAJOS SGT.- FELTÁMADÁS UTCAI" KERESZTEZŐDÉSRE VESSÉTEK!

    Csak a véletlen műve, hogy még nem történt tragédia!!!!!

    KIÉ LESZ A FELELŐSSÉG??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ezidáig felhívtam A FIGYEMÉT erre a gócpontra a:

    - VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT KÖZLEKEDÉSI OSZTÁLYÁNAK VEZETŐJÉNEK,
    - DR.KALMÁR FERENC KÉPVISELŐ ÚRNAK,
    -A HIVATALOSAN OTT SZOLGÁLATOT TELJESÍTŐ RENDŐREKNEK,
    - A DÉLMAGYAR OLVASÓI ROVATÁNAK!!!!! Ígéretek évek óta vannak, MEGOLDÁS........NINCSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!”
  • 165. okz63 2013. augusztus 21. 20:39
    „164. kreatív 2013.08.21. 20:33
    "VIGYÁZÓ SZEMETEKET A" KOSSUTH LAJOS SGT.- FELTÁMADÁS UTCAI" KERESZTEZŐDÉSRE VESSÉTEK!
    Csak a véletlen műve, hogy még nem történt tragédia!!!!!"
    Vagy azért, mert mégsem olyan veszélyes, mint ahogy te itt világkatasztrófának próbálod meg beállítani.
    Ennél sokkal veszélyesebb helyek is vannak Szegeden, mégsem sikítanak így mások.”
  • 164. kreatív 2013. augusztus 21. 20:33
    „VIGYÁZÓ SZEMETEKET A" KOSSUTH LAJOS SGT.- FELTÁMADÁS UTCAI" KERESZTEZŐDÉSRE VESSÉTEK!

    Csak a véletlen műve, hogy még nem történt tragédia!!!!!

    KIÉ LESZ A FELELŐSSÉG??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 163. történész 2013. augusztus 21. 19:15
    „én csak azt látom,hogy a Dóm térnél a büszke farát felvágó madámok barmozzák a zebrán a gyalogost mert szerintük útban vannak.
    Röhej,hogy a két maflással rendet csináló szervezet tök tehetetlen ezekkel a bringásokkal..egy valaki azt mondta azért mert azok is szavazók és ezek megsértődnek és nem voksolnak a hatalomra..talán még igaz is lehet,hiszen az a vad autós ellenőrző szerv itt langyos mint a sömmi...”
  • 162. IVY 2013. augusztus 21. 18:58
    „Javaslom a Szilléri sgt. teljes szakaszának rendszeres ellenőrzését. A járdán, össze-vissza kerékpározás egy dolog. És természetesen annál izgibb, minél inkább nem a felfestett kerékpárúton történik. De az a 4-5 (lámpa nélküli) gyalogos átkelőhely is életveszélyes! T. rendőrségünk minden nap rommá bírságolhatná magát, ha vennék az erőfeszítést picit.”
  • 161. okz63 2013. augusztus 21. 18:48
    „151. ashmore 2013.08.21. 14:25
    Az a zárt pályás villamosvonal éppen ugyanaz, mint ha záróvonalat tennének középre.
    Azon se tekerhetsz át, mivel büntetés jár érte, méghozzá szigorú.”
180 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Stohl András: Olyan vagyok, mint a német fociválogatott

Stohl úgy érzi, most ért pályája csúcsára: a színikritikusok Mephisto-alakításáért a legjobb színész díjára jelölték. Tovább olvasom