Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Búcsúkör a Bengálival - galériával

Szeged - Augusztusi leszerelése óta először merészkedett a 4-es pályájára a villamosos körökben Bengálinak nevezett 800-as sorozatú villamosok képviseletében a 806-os pályaszámú szerelvény. Mi is felszálltunk a jubileumi körre.
50 éves évfordulója alkalmából szerdán délelőtt 10 órakor még egy körre a 4-es vonalra merészkedett a Bengálinak keresztelt 24 tonnás 800-as sorozatú villamosok közül az egyik legjobb állapotú szegedi szerelvény, a 806-os. Nemcsak Szegeden, Debrecenben és Miskolcon is kigurult a remízből a DKT és az MVK ilyen típusú villamosa, hogy mindhárom városban egy időben, egyszerre induljanak tiszteletkörükre. A 806-os ablakában „50 éves az FVV villamos" felirattal, nyikorogva, augusztus óta nem hallott robajjal érkezett a tarjáni végállomásra. A jubileumi menetre mi is felszálltunk.

A jót nagyon könnyű megszokni, viszont a Bengáli, minden, csak nem jó. Dénes Balázs szerint ez a jármű a villamosok 105-ös Skodája, az ötvenes évek technikai színvonalának megfelelő felépítéssel.

Utoljára gurult ki a Bengáli Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– Iszonyatosan zajos, az újabb villamosok után. 1988 óta élek Tarjánban, naponta kétszer villamosoztam – a munkahelyemre és haza. Nem baj, hogy ezek a járművek nyugdíjba mentek – mondta a tarjáni végállomáson felszállt Szabóné Aranyosi Mária. Utastársaival egyetértettek: se telefonálni, se beszélgetni nem lehetett ezeken a több évtizedig közlekedő zajos villamosokon.

Utoljára gurult ki a Bengáli Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A Deák Ferenc Gimnáziumnál fellépő baseballsapkás fiatalok csak annyit kérdeztek: Mi ez a sz@r? – hiába, a sárga villamosok augusztusi kivonása óta az utasok elszoktak az öreg járművektől.

Azon kevés szerencséseknek, akik még nem ültek Bengálin, eláruljuk, az utazás felér egy komolyabb talpmasszázzsal. A villamos minden rezdülése szinte csillapítatlanul érkezik az utastérbe, emiatt az utas a tujával együtt rázkódik, rezeg.

A 806-os Bengáli utolsó tourja Szegeden.

– Nehezebb vezetni, mint a Tatrákat, ennek ellenére sokan szerették a típust – tudtuk meg Dénes Balázstól, az SZKT forgalmi osztályvezetőjétől, az alkalmi villamos vezetőjétől. Rögtön rákérdeztünk, ki keresztelte Bengálinak a villamosokat. – Több városi legenda is létezik. Az egyik szerint korabeli csíkos festése miatt tényleg egy tigrishez hasonlított a villamos. Egy másik elbeszélés szerint azért lett Bengáli a tuja, mert meglehetősen ormótlan és esetenként benga, lomha. Hogy mi az igazság, már nem tudni, egy biztos: a név megmaradt.

Utoljára gurult ki a Bengáli Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Az ünnepi kör egy óra alatt véget ért, Tarjánból menetrend szerint eljutottunk Kecskésig, majd vissza.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. drdozsag 2011. október 22. 19:09
    „Az FVV villamosok esetében nem a korral van a probléma, hanem azzal, hogy az 50 éves villamos 100 évvel ezelőtti műszaki színvonalon van. Ezért igyekeztem ezeket a villamosokat kivonni a menetrendszerű forgalomból. Természetesen kötelességünk egy két példányt megőrizni az utókor számára, de örülök, hogy nem kell tovább szégyenkeznünk miattuk.
    Dózsa Gábor”
  • 39. mackópajtás 2011. október 21. 08:24
    „Bezzeg a régi jó dógokbó mára már semmi sem maradt...”
  • 38. macs 2011. október 20. 15:03
    „35. vári,
    igazad van, a merevváz tényleg előnytelen, de pálya se volt tökéletes. Azért jó pályán a bemgáli is szebben ment. :-)”
  • 37. Foma 2011. október 20. 14:17
    „Számomra valszeg örökre a Bengáli marad "A" villamos.:-)”
  • 36. szpalika 2011. október 20. 13:34
    „A 90-es évek közepe-vége felé emlékeztek-e a szépen felújított Bengálikra és Ziu-kra?
    Normális ülések, belső terek.
    Utána már a KT4 és a felújított Skoda trolik, saját építésű trolik jöttek, amik előremutató intézkedések voltak. A nosztalgia célra már fel lett újítva Ziu, IK280. Biztos lesz Bengáli is....”
  • 35. vári 2011. október 20. 12:24
    „macs
    A Bengáli akkor is síngyilkos és veselerázó lett volna, ha több energiát, pénzt fordítanak a karbantartására.
    De remélem, lesznek működőképes és/vagy kiállított nosztalgia-darabok.”
  • 34. macs 2011. október 20. 11:55
    „Láttam a mi bengáliainkkal egyidős villamosokat Ausztriában, Csehországban. Senki meg nem mondta volna, hogy régi villamosok. Miért? Mert az ottani közlekedési vállalatok törödtek velük, rendszeres karbantartást, felújítást kaptak.
    Az SzKT valamiért nem igazán törődött az FVV-kel.”
  • 33. mittaláltam 2011. október 20. 11:41
    „Egy film az évfordulós járatról. Az első villamos már elindult feléd :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=4ucq7pi0Ox4”
  • 32. 1pasi 2011. október 20. 10:32
    „Én még ezzel jártam anno a Krúdyba a 90-es évek végén.Régi szép emlékek.”
  • 31. V42515 2011. október 20. 09:11
    „Nem kell annyira siratni, az elmúlt 1-2 év alatt ez volt kb a 3. bengáli búcsú, és szerintem még legalább ennyi lesz :-)
    A most futott 806-os amúgy messze nem 50 éves, 1975 körüli évjárat lehet.
    Akit érdekel a téma és szeretne segíteni abban, hogy 20-30 év múlva is legyen Szegednek bengálija (természetesen csak nosztalgiának, nem napi forgalomban), az nézzen el ide:

    www.kealapitvany.hu”
  • 30. joy 2011. október 20. 08:57
    „Sztem a 2-es tuját május végén, Szeged napja alkalmából indítják el.”
  • 29. joy 2011. október 20. 08:52
    „15!
    A mai DM lapban benne van, hogy miért bengáli a benga!
    :o)”
  • 28. eLZé 2011. október 19. 23:28
    „Velük "tömegközlekedtem" először, úgy hatévesen. Egyszer fent hagytam rajta az iskolatáskám.
    Hiányozni azért nem fog, öregszem...”
  • 27. Szemif 2011. október 19. 22:52
    „23. Csecs

    És? Számít valamit?
    Attól még 49 évig városképi jelentőségű villamosok voltak. Épp ezért van szükség rá és lesz is Szegeden nosztalgia célra félretett bengáli. Egyébként a pesti UV villamosok után hazánk legismertebb villamostípusa az FVV.
    A meglévő nosztalgiakocsik ellen sem szoktak lázadozni nyaranta, sőt van aki ezért jön le Pestről.

    Amúgy igazából felesleges erről beszélni, a szegedi embör elég hamar felejt, 4-5 év múlva már senki sem fog emlékezni a bengálik negatívumaira, csak majd büszkén mutogatja, hogy nálunk van hagyományőrzés, meg nosztalgivillamos...”
  • 26. szpalika 2011. október 19. 22:14
    „A koncepció az, hogy a jelenlegi vonalak kiadhatóak a meglevő Tátra villamosokkal. Jövő májusban itt lesz az összes Pesa. A kettő között elvileg elképzelhető bármi a 2-es villamos beindításának függvényében.”
  • 25. eleonóra 2011. október 19. 21:44
    „Én ezt a " bengáli " villamos kifejezést eddig nem hallottam , pedig nem mai darab. vagyok.Én csak villamosnak vagy tujának ismertem.”
  • 24. Mignon 2011. október 19. 21:42
    „Ha a Belvarosi hidon atmentünk a villamossal, a
    kiterö Ujszegeden, a Toth kocsma elött volt.

    De ez semmi.

    Tovabb, az allomas fele a Temesvari (akkor Odessza) körüton is volt egy kiterö.
    Kb. a Vigadoval sregen szemben...”
  • 23. Csecs 2011. október 19. 20:26
    „A "márkája" FVV házicsuklós.
    Akik itt nosztalgiáznak, vegyék figyelembe, hogy egy mesterségesen életben tartott szörnyszülött az imádatuk tárgya, amely már a maga korában is egy elavult csotrogány volt. Szerintem azért bengáli, mert még Bangladesben is különbet csináltak.”
  • 22. komló 2011. október 19. 19:50
    „Egyetértek a 7. és a 8. hozzászólóval.Ezek a gépek egy kis -de nem tehetségtelen- ország muzeális értékű közlekedési eszközei.”
  • 21. Haho66 2011. október 19. 19:36
    „Queenmargareth, persze, hogy volt ülőhely.
    Ha fizettek volna, akkor sem ültem volna ezekre az ülésekre.”
40 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Autóriasztó-hangon nyávognak a jegyzőék macskái - galériával

Kommentelőink szerint a legutóbbi közgyűlés egyetlen pozitívuma az volt, hogy közben a főjegyzőéknél kismacskák születtek. Tovább olvasom