Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Busz helyett inkább autóznak

Kevesebben utaznak Szegeden helyi buszon. Hat év alatt 12 százalékkal csökkent az utasok száma. A szakemberek szerint a ritkán járó kertvárosi járatok helyett többen választják az autót. A legutóbbi szegedi forgalomszámlálás eredményei azt mutatják: javítani kell a külvárosok kiszolgálását, hogy a tömegközlekedés vonzó maradjon.
Fotó: Frank Yvette
Május első hetében tartottak Szegeden háromnapos utasszámlálást, az adatok értékelése a napokban fejeződött be. Hasonló, teljes körű mérés korábban 1999-ben volt. Akkor 252 ezer felszállást összesítettek 24 óra alatt a szegedi helyi hálózaton, 2005. május 3-án az utazások száma 238 ezer volt. Ez az adat nem az utasok számát jelenti, hiszen egy személy egy napon több járműre is felszállhatott. Rékai Gábor, a számlálást végző COWI Magyarország Kft. irodavezetője azonban arra figyelmeztetett: a két adat nem vethető össze, hiszen a májusi mérés idején néhány iskolában már nem a rendes évi ütemben folyt a munka.

Szembetűnő azonban, hogy az autóbuszokra kevesebben szálltak föl. Rékai Gábor szerint ennek az is oka lehet, hogy az alacsonyabb kiszolgálási szintű területeken többen választották az autót. Másik lehetséges ok az, hogy az egységes troli-, villamos-, buszbérlet kötelezővé tétele elsősorban a távolabbi településrészek elsősorban buszt használó közönsége számára jelentett komoly áremelést. A szakember fölhívja a figyelmet arra, hogy a közösségi közlekedés részaránya tovább csökkenhet, ha a külső városrészekben nem tudnak vonzóbb szolgáltatást kínálni.

Az értékelés után kiderült: a két szolgáltató részesedése majdnem egyenlő, a Tisza Volán járataira a felszállások 54, az SZKT járataira 46 százaléka esik. Egészen mást mutat a kép utaskilométer szempontjából, amely a megtett távolságot is magába foglaló mutató. Villamossal, trolival rövid távot, busszal hosszabb utakat tesznek meg az emberek, hiszen a Volán Szőregre, Gyálarétre, Szentmihályra, Dorozsmára is szállít utasokat. Érdekesség, hogy a járművek átlagos kihasználtsága 10-20 százalék közötti. Ez az egész napra vonatkozó középérték azonban megtévesztő. Egyrészt a reggeli csúcsban több kocsin 100 százalék fölötti értéket mértek. Másrészt a teljes kihasználtság adata csak egy számított érték.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közös pályázatot hirdet az egyetem és a Démász

Közös, kiemelt pénzdíjas pályázatot hirdet az SZTE és a Démász Rt. egyetemi hallgatóknak. A… Tovább olvasom