Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Cambridge nem számít

Magyarország - 3 szegedi intézményt találunk a legjobb eredményeket elért hazai középiskolák rangsorában. A top 20 gimnázium közé tartozik a szegedi Radnóti, illetve az egyetemi gyakorló, a Ságvári. A vegyes középiskolák legjei között említik a Tömörkényt. Igazgatókat kérdeztünk.
– Az ország legjobb 5. vagy 6. középiskolájának tartjuk a szegedi Radnótit. A legújabb rangsor nem a valós tényeket tükrözi – jelentette ki Gál Béla, a legjobb eredményeket elért hazai középiskolák friss listáján az első húsz közé sorolt szegedi Radnóti-gimnázium igazgatója. – Ez a felmérés nem vesz figyelembe olyan fontos szempontokat, mint például a külföldi egyetemre felvett diákok száma.

– Márpedig tavaly csak a Cambridge-re 5 diákunk nyert felvételt. Ha ezt is beszámítanák, akkor 98–99 százalékos, és nem a lista szerinti lenne diákjaink felvételi aránya – mondta Gál Béla.

– Nem mérvadó a tizednyi eltérésből következő helyezésbeli különbség. Az eredményt az iskola diáklétszáma is befolyásolja – mondta Dobi János. Az ugyancsak a 19–20. legjobbnak kihozott Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium igazgatója kiemelte: változik a diákok viszonya a versenyhez. Az évközi érdemjegyhez rendelt teljesítményben nagyok az iskolák közötti különbségek. Az objektívebbnek tűnő felvételi arányszámok pedig elrejtik az olyan különbségeket, hogy például az adott iskolából hányan tettek emelt szintű vizsgát, illetve hányadik helyen jutottak be állami finanszírozású, költségtérítéses egyetemi szakra vagy felsőfokú szakképzésre.

4 mutató alapján állította össze a Köznevelés című szaklap a középiskolák toplistáját. A nyelvvizsgát szerző diákok aránya, az országos középiskolai tanulmányi versenyeken elért eredmények, a középszintű érettségin elért átlagpontszámok és továbbtanulási eredmények alapján rangsorolt intézmények között a Radnóti- és a Ságvári-gimnázium fej fej mellett a 19–20. helyre sorolódott. A Ságvári felvételi aránya: 88, a nyelvvizsgát teljesítő diákjaié 89,4 százalék – a Radnótié 85,1 és 83,7 százalékos. Az érettségi átlagpontokban 81,8 százalékos adatával a Radnóti némileg megelőzi a 80,9 százalékos Ságvárit, míg hasonló a sorrend az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen elért pontszámok 234,7 és 164,6 százalékos arányával. A legjobb 78 gimnázium között e két iskolán kívül nincs több megyebeli intézmény.

Vegyesben

A vegyes középiskolák 20-as élbolyába nem került Csongrád megyei intézmény. Nyelvvizsgaarányai alapján azonban ebben a kategóriában a 4. legjobb a szegedi Tömörkény István Gimnázium és Szakközépiskola.

Olvasóink írták

  • 8. Gerry1 2012. január 15. 17:48
    „Mindez nem ujdonsag - a lista keszitoi mindig is masszivan ignoraltak azt a tenyt, hogy talan letezik elet a magyar felsooktatason kivul is. Ennek kovetkezteben ha adott iskola diakokat kuld a vilag top 10 egyetemeire, a Harvard-ra, Cambridge-be, vagy Oxford-ba, az ertekes pontokat veszit, es a pontszamitas szempontjabol jobban jar, ha a gyulafibudosnandori foiskolaba kuld diakokat.

    Erdekes a lista keszitoinek logikaja, hiszen feltelezi, hogy pl. egy ELTE vagy SZTE-be (avagy barmelyik magyar felsooktasi intezmenybe) valo bekerules er valamit, a vilag abszolut vezeto egyetemeire bekerulni szamerteken nulla pont. Holott egy iciripicirikevel, de tenyleg csak picivel nehzebb ezekre a helyekre bejutni - a diakoknak nem magyar, hanem vilagszinten kell a legjobbak kozott lenniuk, ami enyhe kulonbseg. Vegulis persze ezen lista is erzi ezt a kulonbseget, ezert jar nulla pont azert, ha egy kozepiskola Cambridge-be kuld diakot. Gondolom, ha nem vilagszinten top 5 (mint Cambridge), de azert borzasztoan elismert es kituno intezmenybe, (mondjuk Brown) kuld adott gimnazium diakokat, azert meg mar konkretan pontokat vesztenek - igy lenne logikus. Ha mar teljesen idiota az ertekelesi rendszer, legalabb legyen kovetkezetesen idiota.”
  • 7. csupika 2012. január 06. 13:24
    „Ez milyen rangsor? Honnan van, ki állította össze?
    Egy linket/forrást megérdemelt volna (vagy csak én nem látom?) Érdekelt volna a többi intézmény is, amelyik nem szegedi.”
  • 6. sss 2012. január 06. 13:22
    „1. dicike: igazad is van meg nem is, mert pl én is az egyikben végeztem és messze nem vagyok valami szuper, főleg nem leg! Ráadásul nálam sokkal szerényebben bútorozott emberkék is képződtek mindkét helyen...
    Másrészt szerintem igen is válogatni kell, mint a növénynemesítők...
    Az, hogy a többi intézmény oktatói s/nincsenek kellően megbecsülve, viszont vitathatatlan tény!”
  • 5. sebajtóbiás 2012. január 06. 13:08
    „1. dicike!
    "így aztán könnyű várat építeni."
    Ezzel nem értek egyet. Mert ehhez a feladathoz a tanárnak is nagyon profinak kell lennie!! Csak úgy ellébecolni, mint annak idején a gimis magyartanárunk vagy orosztanárunk tette, nem lehet. Ez igenis komoly kihívás a tanároknak is. Mondhatnám úgy is: nagyon toppon kell lenni!
    (nincs közöm egyik intézményhez vagy tanárhoz sem)”
  • 4. szgy 2012. január 06. 12:38
    „Azért az első húsz sem olyan rossz, még ha a valóság ennél jobb is lehet. A felvételi aránnyal kapcsolatos anomáliát jelezni kellene a lapnak, hátha újraszámolják az adatokat és legalább a webes listát frissítik (vagy errátumozzák a nyomtatottat?!). Középszintű érettségi pontszámot számolni talán nem teljesen értelmetlen. azt nagyjából megméri, hogy az "elitképző" diákjai a nem specifikált tárgyakból mit tudnak, egy matekos történelemből pl.

    Viszont meglep, hogy a szempontrendszer mennyire csak az egyetem kapujáig kíséri a hallgatókat; kellemes ellentmondásban azzal a ballagásokon hangoztatott közhellyel, hogy a középiskola nevel "az életre". Ez persze elég explicit állítás, és nem is teljesen igaz, de nem lenne szabad teljesen figyelmen kívül hagyni a hosszabb kifutású faktorokat sem. Egy hosszabb hatásra példa, hogy én pl. a legtöbb matematikát az egyetemen, meg főleg azután tanultam, de a hozzáállásom már a középiskolában kialakult. Talán ezért is történt, hogy a doktori disszertációm egyik fontos és bonyolult elemi geometriai számolását átnéztük a volt középiskolai tanárommal is, és természetesen kaptam is segítséget. :)

    (Egy volt radnótis)”
  • 3. TUTI 2012. január 06. 11:32
    „Jó,jó, GRATULA!
    De nem lehetett volna vmi egyértelmübb eredményt kihozni!??? :)
    Mert, akkor most hová protezsáljuk be szegény gyereket! Heé???”
  • 2. harcsabajusz 2012. január 06. 10:47
    „Gratulálok mindkét intézménynek!”
  • 1. dicike 2012. január 06. 08:42
    „Hát igen! Egy dolgot felejtünk el. Minden középiskola hozott anyagból dolgozik. Ezek az ún. elitiskolák Szegeden, amelyek megtehetik, hogy nagyon alaposan megválogatják a gyerekeket, csak a legszuperebbeket veszik fel, így aztán könnyű várat építeni. Szerintem sokkal nagyobb munka a többi középiskolában a "maradék" gyerekből valamilyen módon embert kovácsolni.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismeretlen állampolgár lesz az afgán kisbaba

Nem kapja meg automatikusan a magyar állampolgárságot az a kisbaba, akit kedd este a röszkei benzinkúton hozott világra afgán édesanyja Tovább olvasom