Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 35°C Még több cikk.

Centinként vágják fel a Szőke Tiszát

Szeged - Hétfőn emelik ki a tápéi kikötőből a Szőke Tisza maradványát, napok óta lángvágóval készítik elő a hajótest darabolását. A roncs elszállításával véget ér a szebb napokat is megélt Szőke Tisza 96 éves története.
Tavaly októberben kezdtek neki a 2012 februárjában megsüllyedt Szőke Tisza bontásának. A faburkolat egy éve eltűnt, a vas-acél váz viszont még mindig a tápéi kikötőben hever. Az elmúlt napok újra megjelentek a hajóbontók, immár lángvágóval szedik elemeire az 1917-ben épült, 77 méteres oldalkerekes személyszállító gőzhajót.

– PB-gázzal vágunk, a 2500 fokos láng gond nélkül viszi az 1538 fokon olvadó vasat – mondta az egyik lángvágó, miközben pisztolyától szikrákat szórt a Szőke Tisza teste. A férfi keze alatt gyorsan haladt a munka, másodpercenként egy centimétert haladt előre a fémlemezzel borított aljzaton. – A tat már szinte készen van, azon óvatosan mozogjon, jobban teszi, ha itt, oldalt megy fel a hajóra – instruáltak a munkások. Az oldalára dőlt hajó különleges látvány, a torzót részben víz borítja. A kikötői csendben egy elsüllyedt daru is a sorsa jobbra fordulását várja.

Centinként vágják fel a Szőke Tiszát. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A hajó gőzgépe, kormánykereke még a helyén maradt. Ahogy azt korábban megírtuk, a bontást azután kezdte meg a hajót megvásárló vállalkozó, miután a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője a védetté nyilvánítást nem támogatta. Viszont javasolták, a hajó bizonyos részeit őrizzék meg az utókornak. A bontással foglalkozó cég hosszú listát kapott a Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Hivataltól, így minden megőrzésre szánt darabot pontosan nyomon követnek. – Hétfőn érkezik Szegedre egy szárazföldi daru, a levágott részeket darabonként emeljük majd teherautókra – mondta Dán Zsolt, a hajó tulajdonosa. A roncs elszállításával véget ér a szebb napokat is megélt Szőke Tisza 96 éves története.

* * *

A Szőke Tisza-dosszié

A Szőke Tisza a Dunára megy
Pusztulásában is pompás a kétkéményes gőzhajó
Jégfogságban
Újjászületik a folyó éke, a Szőke Tisza
Milliárdból újulna meg a Szőke Tisza
A szegedi Titanic - búcsú a Szőke Tisza hajótól?
Szőke Tisza: félmilliárd úszik el
Elúszik a Szőke Tisza pénze
Megsüllyedt a Szőke Tisza
Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza – galéria
Egyeztetnek a műtárggyá avanzsáló Szőke Tiszáról
Utat törtek a Szőke Tiszához – galériával
Egy XX. századi hajócsoda, avagy a Szőke Tisza termes gőzös rövid története
Nem tudták megmenteni a Szőke Tiszát
Szőke Tisza: innen már nincs visszaút
Szőke Tisza: unokáink sem fogják látni?
7,5 millióért eladó a Szőke Tisza
Szőke Tisza: talált, süllyed (galéria)
Elkelt a Szőke Tisza - egy részét megmentik, a többi vashulladék
Szerdai legesleg: mi a legkedvesebb emléke a Szőke Tiszáról?
Bonthatják a szegedi gőzöst: nem kell az államnak a Szőke Tisza
Bontják a szegedi Szőke Tisza hajót - galériával
Meztelen a Szőke Tisza
Szőke Tisza-csontváz a tápéi kikötőben

Olvasóink írták

  • 9. Ged55 2013. november 11. 10:20
    „Osztom Kontrapista véleményét! Ez a hajó egy "stadion", melybe feneketlen kútként mehetett volna a pénz, de ezt semmilyen múzeum, vagy szórakozóhely nem tudta volna sok év alatt sem kitermelni! Ha meg luxus szórakozóhely lett volna, az sem tetszene senkinek, mivel a proli nem tudta volna megfizetni! Manapság egy új vendéglátóhelyet sem könnyű papírforma szerint kivitelezni, nemhogy egy műemlék vasszekeret, ahol engedély nélkül egy szöget nem lehet a falba verni! Lehet itt rinyálni, hogy hagyták tönkremenni, de vannak esetek amikor a romlást már nem lehet megállítani! Ezzel együtt kell élni!”
  • 8. kontrapista 2013. november 10. 09:06
    „2.achilleus
    Alkalmam volt megtekinteni a már süllyedőfélben lévő Szőke Tiszát belűről is. A konstrukciót minden részét kikezdte a korrózió, különösképpen az összeillesztéseknél, ami által meggyengült az egész építmény. Rekonstrukciójára nem vállalkozott senki, az adófizetők pénzét pedig nem kell valakik nosztalgiaigényének kielégítésére költeni !”
  • 7. öreganyó 2013. november 10. 00:02
    „Meg kell őrizni szép emlékként, és tudomásul kell venni az elmúlást. Amennyi pénzt ráköltöttek, és akartak költeni
    abból már újra építették volna. Az idő vas foga mindent elrág. Amit adnak a vasért kié lesz? Én megrögzött
    " őrizgetős " vagyok, de ha már nem lehet sehogyan rendbe hozni valamit, fájó szívvel de meg kell válni tőle. Nem egyszer éreztem úgy, hogy a szívem szakad meg valamiért, de ha menthetetlen volt akkor meg kellett válni tőle.
    A hajó hozzátartozott a Tisza part látványához, szabadtéri előadás után még egy kis szórakozás ....most már csak emlék. A régi Hungáriát is ugyan olyanra felépíthették volna már abból a pénzből amit ráköltöttek, meg amennyit " elsummantottak ". Abból sem lesz semmi, egyszer majd csak beomlik, vagy hajléktanyává lép elő. A város szégyene,
    akár csak a Virág Cukrászda! Amikor a városkép miatt nem lehet egyes épületek lépcsőjéhez korlátot tenni. A
    mozgáskorlátozott ne akarjon olyan helyre menni. Pl: a fóposta bejáratához is lehetne odaillő rácsot tenni amelyik
    segítené a közlekedést. A mellette lévő Cib Bank bejárata, v. az ATM -je. Ugyan ez a helyzet a Fekete Sas utcai
    patikánál is. A piszkos falat tapogatva, simogatva lehet felkapaszkodni a lépcsőn, ugyanez lefele. Felér egy műsorral.”
  • 6. Napóra 2013. november 09. 18:15
    „Hogy rend legyen a fejekben: A Szőke Tisza Dosszié
    http://szegedpanorama.blogspot.hu/search/label/Sz%C5%91ke%20Tisza”
  • 5. lukrecia 2013. november 09. 16:49
    „3: Achilleus: A Szeviép csoportnak csak az Eu támogatási pénzek miatt kellett volna a hajó. Meg volt az összeköttetésük a "sikeres pályázat" medrében. Nekik bontják a másik hajójukat is a medencés kikötőben . :))
    Sajnálatos hogy a hajót engedték lepusztulni egy szint alá is , ahonnan már nem érte meg felújítani. Itt nem teljesen értek veled egyet, hogy mindenképpen fel kellett volna újítani. Sajnos már rég átesett azon a küszöbön ahonnan visszafordíthatatlanul a "fémkereskedőnek" kellett odaadni. Az ereklyéket az utókor számára így is meg lehet őrizni . A korral haladni kell egy modern Tiszapartot kell Szeged számára kreálni. Az eddigi kis méretű de új tervezésű vízi alkalmatosságok épp úgy bele illenek a városképbe. Az meg legyen már végre felejtős hogy a Tisza legszűkebb pontjára akarunk mindenképp valami további szűkítési nevezetességet pakolni.
    A DM nem írt róla (ha jól tudom) de Vesmás p és feleségének tervezésében megjelent egy újabb vízi lakókonténer. Igaz kívülről nekem nem tetszik, de a belső már követhető irány lenne.”
  • 4. Yossarian 2013. november 09. 16:37
    „szomorú történet.
    nem is értem, hogy lehet ilyet...
    ha az ember utazgat picit, mondjuk Németországban, Angliában, Hollandiában, stb, azt láthatja, hogy arrafelé megőrzik, óvják régi értékeiket. egy ilyen hajó az angoloknál nem valószinű, hogy erre a sorsra jut.
    Mi valahogy nem tudunk vigyázni a fontos dolgainkra.
    sajnálom.”
  • 3. achilleus 2013. november 09. 16:07
    „Nagyon tanulságos olvasgatni a délmagyar korábbi cikkeit, íme egy részlet ebből:
    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/ujjaszuletik_a_folyo_eke_a_szoke_tisza/2003123/
    2007.03.23. 14:19 "A szegediek által már-már elsiratott, legendás hajót, a Szőke Tiszát nemrég visszavásárolta korábbi tulajdonosától a hajó- és úszóműgyártással, -javítással foglalkozó Mahart Tiszayacht Kft., majd a napokban eladta a Szeviép-csoportnak - tudtuk meg (én vettem ki a nevet-Achilleus)-től, a Mahart Tiszayacht Kft. ügyvezetőjétől. Az új tulajdonos - a város támogató közreműködésére is számítva - föl kívánja újítani a szegedi városképhez korábban szervesen hozzátartozott hajót. Magas színvonalú vendéglátóhelyként ismét idegenforgalmi jelentőségű látványossága lehet a városnak. E törekvés összecseng a Szeged főutcája - a Tisza munkacímen ismert városfejlesztési projekt célkitűzéseivel." - látjuk az eredményt. Erre nem volt EU-s pénz? Vagy tényleg mindennek el kell rohadnia, amikor egyesek valahol megjelennek?”
  • 2. achilleus 2013. november 09. 15:52
    „Ennyit a kulturális örökség megőrzéséről. Szégyen, szégyen. És nem az - egyébként vaskereskedéssel foglalkozó -"tulajdonos" a vétkes, hanem azok, 1) akik egy "vaskereskedőnek" eladták, anélkül, hogy a hajó további sorsa iránt bármiféle garanciát követeltek volna, 2) azok akik hagyták, hogy a hajó éveken át rohadjon a végső pusztulásba, 3) azok akik akkor sem cselekedtek, amikor már a hajó a végét járta, és nem utolsósorban 4) azok, akik a hajó kálváriája során végig azzal hitegettek, hogy van megoldás, miközben a kisujjukat sem mozdították a folyamatos romlás megakadályozására. Persze valódi felelős nem lesz, és a "szőke Tisza" sem lesz. Ma a Szőke Tisza, holnap Magyarország. Szégyelljék mélységesen magukat azok, akik tehettek volna, de nem tettek. Persze lehet-e önmagukba nézést várni azoktól, akiknek az egész csak vas és acél.”
  • 1. CID 2013. november 09. 13:05
    „Hát, ennyi :(”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Partnerség a Mátrixszal

Lengyel, angol, portugál, bolgár, magyar nonprofit szervezetekben tevékenykedő szakemberekkel szervez a hétvégén partnerségi programot a Mátrix Közhasznú Alapítvány. Tovább olvasom