Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Chat és e-mail az oktatásban

A hagyományos, munkafüzetes-kazettahallgatós nyelvóráknál sokkal hatékonyabbak a multimédiás felületen leadott nyelvórák, nem is beszélve a chaten, vagy e-mailben kommunikáló csoportok sikeréről. Hamarosan minden iskolában elfogadott lesz a digitális nyelvóra.
Új számítógépeket avatnak fel a diákok a makói Almási Általános Iskolában. Nem kizárt, hogy hamarosan mindenütt interneten folyik majd az iskolai nyelvtanítás. Illusztráció: Karnok Csaba
Az Egyesült Államokban nemrég elvégzett kutatások egyértelműen bizonyítjták, hogy a számítógépet komolyan lehet hasznosítani azoknak a tantárgyaknak az esetében, amelyek többszöri, sokszor egyénre szabott gyakorlást igényelnek. Hiszen nem minden gyerek sajátítja el egyforma gyorsasággal az adott lecke kifejezéseit, nyelvtani fordulatait és nem utolsósorban aktivizálja a már meglévő passzív szókincsét – ezért úgy tűnik, a nyelvórákon juthat a legnagyobb szerephez a multimédiás oktatás.

A makói példa

Pedagógusok tapasztalata szerint az órai keretek között nagyon kevés az idő arra, hogy mindenkit külön végighallgassanak, gyakran esnek abba a hibába, hogy a legjobbakhoz szabják a követelményeket. Ezzel szemben az egyre több iskola honlapjáról letölthető multimédiás nyelvoktatási programok óriási előnye, hogy a feladatok akárhányszor megismételhetők, a tudásunkhoz és a tanulási tempónkhoz választhatjuk meg őket. Erre kiváló példát jelentenek a makói Almási Általános Iskola honlapján fellelhető oktatási segédanyagok. A jól működő multimédiás segédletek esetében a megoldott feladatokat rögtön ellenőrizheti a pedagógus.

A számítógép alkalmazása az órákon emellett a klasszikus tanár-diák szerep változását vonja maga után. Már nem csak a tanár az egyetlen személy, aki a katedráról a tudást a hallgatóknak közvetíti. A tanulók a feladatokat kreatív módon közelíthetik meg, a nyelvtudás egy részét önállóan szerezhetik meg. Mivel ezek a szövegek nem adott nyelvtani problémára vagy egy szituációra kitalált, hanem valódi információkat tartalmazó írások, a hallgatók ezek feldolgozásával általános műveltségüket is bővítik.

Hasznos oldalak

A tanárnak természetesen erre az órára is alaposan készülnie kell. Ismernie kell olyan internetes oldalakat, ahol a témához kapcsolódó érdekes és hasznos információk elérhetők. A csoportok száma a felhasználható számítógépek mennyiségétől függ. Kettő-négy számítógép webes csatlakozással húszfős csoportnak elegendő. Hasznos eszköz lehet az e-mail, amely ebben az esetben tulajdonképpen az idegen nyelvű levelezés elektronikus módja, ez azonban jóval gyorsabb, olcsóbb a hagyományosnál, és nem utolsósorban a számítógép előtt felnövekedett generációhoz sokkal közelebb áll.

Immár létezik olyan program is, amelyre bárki feljelentkezhet egy adott honlapon keresztül, ahol megadja az e-mail címét, és hamarosan további címeket kap a világ bármely pontjáról, akikkel azután levelezni fog. Senki sem tudja, hogy a másik honnan ír, a feladat célja ennek a kitalálása. A megírandó leveleket előre megadott kérdések irányítják, és a csoportok hétről hétre több információt kapnak a másikról. A harmadik hét után kell kitalálni, honnan, melyik városból ír a többi csoport. Az utolsó két körben pedig lehetőség van arra, hogy a résztvevők kérdéseket tegyenek fel a többieknek, további információkat szerezzenek a különböző országokról, városokról, valamint hogy kicseréljék véleményeiket az új média használatáról a nyelvoktatásban.

Csoportmunka

A chattel hasonló projektek szervezhetők, ez az elektronikus levelezéssel összehasonlítva sokkal gyorsabb, spontánabb, közelebb áll a mindennapi beszélgetéshez. Nincs idő a hosszas gondolkodásra, gyorsan kell reagálni, illetve a meglévő, részben passzív szókincset aktivizálni. Tanárként a chat sokkal nehezebben irányítható, de természetesen a pedagógus ebben a formában is adhat a hallgatóknak értelmes feladatot. Például a tanulók két különböző csoportja egy történetet kap e-mailen keresztül, amelyet be kell fejezniük. Miután mindenki mindegyik variációt elolvasta, beszélgethetnek erről chaten keresztül vagy kérdéseket tehetnek fel egymásnak. Természetesen a legideálisabb az, ha az egyik csoport anyanyelvi diákokból áll.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Anna-kúti csomópont: átépítés két év múlva

Az Anna-kúti csomópontot csak két év múlva építik át. A képviselő-testület pénteken dönt arról, ki… Tovább olvasom