Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Cölöpözéssel kezdik az M43-as építését

Szeged - Szeged és Algyő között a leendő új Tisza-hídnál már ott áll az a cölöpöző gép, amely ma délelőtt fog hozzá a fúráshoz. Ezzel elkezdődik az M43-as építése. Az M43-ason az új Tisza-híd építése a legnagyobb feladat, nem véletlen, hogy ehhez fognak hozzá a leghamarabb a kivitelezők.
A négy szakasz közül itt, a másodikon állnak a legjobban az előkészületekkel, az autópálya nyomvonalán az úgynevezett humuszolás  majd csak szeptember közepén indul.

Az M43-ason az új Tisza-híd építése a legnagyobb feladat, nem véletlen, hogy ehhez fognak hozzá a leghamarabb a kivitelezők. Ma „első kapavágásként" az első próbacölöpöt fúrják le a délelőtti órákban a folyó árterében. Tegnap azt láthattuk, hogy a kivitelezők minden előkészületet megtettek az induláshoz.

Rajtvonalon a cölöpözőgép – ma vele kezdik meg az M43-as Tisza hídjának építését. Fotó: Miskolczi Róbert
"Rajtvonalon" a cölöpözőgép – ma vele kezdik meg az M43-as Tisza hídjának építését. Fotó: Miskolczi Róbert

Mint ismeretes, a régi 5-ös úttól Makóig tartó 31,6 kilométeres, 2010-ig elkészülő M43-ast négy szakaszra osztották, a munkát is négy konzorcium nyerte meg. A legnehezebbnek a 47-es úttól az algyői olajmezőn, majd egy híddal a Tiszán átvezető és Marosleléig elérő szakaszt tartják a szakemberek. Ezen a közel 9 kilométeres részen a Tisza M43 konzorcium építhet, amelynek 15 százalék erejéig tagja a Szeviép Zrt. is.

Baranyi Sándor, a cég vezérigazgatója azt mondta, elkészültek az átjárók a töltésen, amelyek egészen a vízig vezetnek. Az odagördült és odaszállított berendezések ma délelőtt munkába lendülnek.
Mit jelent a próbacölöpözés? Megtudtuk, három helyen három cölöpcsoportot fúrnak le, majd várnak három-négy hetet, hogy ellenőrizhessék a terhelhetőségüket.

Nagy ütemben folynak a régészeti feltárások. Fotó: Medgyesi Konstantin
Nagy ütemben folynak a régészeti feltárások.
Fotó: Medgyesi Konstantin

Egy cölöpcsoport öt, 120 centi átmérőjű cölöpöt tartalmaz, egy nap csak egy kerül a talajba, csaknem 35 méter mélységben: emiatt ezek a munkálatok három hétig is eltartanak. A kapott eredmények alapján állítják elő a végleges cölöpöket.

Új híd a Tiszán

Az M43-as sztráda megépítésének legnagyobb vállalkozása lesz az új Tisza-híd megépítése. A híd hossza 660 méter, összterülete 19 ezer 500 négyzetméter. A mederhíd szerkezeti magassága 4-6 méter, a pilon magassága 22, az ártéri hidak szélessége 29 méter.

Az M43-as többi szakaszán ezekben a napokban a munkaterületeket adják át – tájékoztatta lapunkat Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. Az első szakaszon már csaknem teljesen az építők birtokolhatják a nyomvonalat. A régészek csak ezen az első szakaszon fejezték be a feltárásokat, a többin viszont még dolgoznak. A humuszolás, azaz a talaj legfelső rétegének eltávolítása Fazakas Orsolya szerint megközelítően szeptember közepén kezdődhet el. Ezt Árkai András, a Maroslele 43 konzorcium – a cég a harmadik szakaszon építkezik – projektvezetője is megerősítette, aki hozzátette, szeptember 15-ére tervezik az első kapavágást.

Mi történt eddig?

A sztráda kivitelezőinek szerződéseit június 3-án írták alá Szegeden, az alapkövet július 18-án helyezték el az algyői olajmezőn. A sztráda Szeged és Makó közötti 31,6 kilométeres szakasza, valamint a Maros-parti várost elkerülő kétszer egysávos út 2010. augusztus végéig 61,1 milliárd forintból épülhet meg.

Olvasóink írták

  • 14. Macs 2008. augusztus 29. 22:44
    „Ulles,

    úgye nem gondolod komolyan, hogy az M5-ös utolsó néhány km-re helyett az M43-as kellett volna építeni?”
  • 13. Mi lesz már 2008. augusztus 29. 00:34
    „Ugye nem ássák ki az elveszett honfoglaláskori 50ezer agyagkatonát? +2 év”
  • 12. csanyiv 2008. augusztus 28. 21:24
    „Akkor meg a párszázezer török vendégmunkás miatt anyáznának, akik nemcsak az autópályát, hanem egész Szegedet sz..ták volna össze. Úgyhogy jobb, hogy az M5-öst avatta, mint a nagy büdös semmit - nálam félig teli az a pohár...”
  • 11. ulles 2008. augusztus 28. 13:53
    „[9] joy!
    2002 óta elég sok víz folyt le a Tiszán, azt teszed mint a kormányzat, hátrafelé mutogatsz.
    Semmi újat nem mondtál, ismert ez a "hivatalos" történet, csak azt mutatja meg, hogy mennyire gyengén és későn lobbiztak helyi és országos "uraink" a pénz és észosztó brüsszeli hivatalnokoknál egy régóta égető probléma megoldása érdekében. A balkáni kamionok nem 2006. dec. 1-én jelentek meg a 43-ason, Románia és Bulgária valós csatlakozási időpontját is hamarabb tudták az EU-ban, mint mi.
    Persze egyszerűbb volt kampányidőszakban Kókának üres futópályát építeni Röszke felé, mint nekifordulni a kívánt iránynak...”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2008. augusztus 28. 13:15
    „Nyomvonal ügyben itt lehet érdemes keresgélni:

    http://roads.extra.hu/road_plans/gyorsforgalmi.html”
  • 9. joy 2008. augusztus 28. 11:56
    „[7]ulles!
    Csak pár gond.
    -1998-20032 között centit sem épült autópálya a Dél-Alföldön.
    -Az EU nem adott akkor még EUCentet sem az Alföldi pályákért, mondván nem az EUrópai korridor-hálózat része! Teljesen önerőből épült az M-5-ös!
    Az M-43-assal elküldtek a frászba bennünket! -Akkor még!

    Mára megváltozott a helyzet, és a júnijós szagemberek meglepetve látták, hogy íróasztal-hitük ellenére az E-75+E-68-as szakasz EUrópai korridor úthálózat szerves, és nagyon terhelt része!
    Így az M-43-asra már adnak pénzt!”
  • 8. joy 2008. augusztus 28. 11:44
    „[4] wasserkopf!
    http://maps.google.com/
    keresés: "Szeged"...nagyítás!
    Szépen megrajzolták a le-fölhajtókat.

    Egy kis hiba van, Szeged észak lejáró után nem M-5, hanem M43-as a pálya darabka számozása! Ez a szakasz vezet a régi 5-ösre!
    Mivel az a népszlengben a "régi pesti út", a pálya (M-5) pedig "A pesti pálya", vagy "új 5-ös".
    /Ez a megjegyzés csak az okoskodóokostjoknaXót nem neked!
    :o)”
  • 7. ulles 2008. augusztus 28. 11:25
    „A hír örömértékét nagyban rontja, hogy csak kullogunk az események után, 2005-re az egész szakasznak el lkellett volna készülnie Nagylakig, az unió érdeke is. Akkor most nem így néznének ki a közútjaink, nem szedett volna ennyi áldozatot a 43-as.”
  • 6. epiktetos 2008. augusztus 28. 10:17
    „Alagút nem lesz?”
  • 5. Sondor 2008. augusztus 28. 10:04
    „Nem tudtem eddig,hogy a Tiszát elvezetik Szeged és Algyő közé.Máskép nem tudnak a cikk szerinti Szeged és Algyő közé hidat építeni a Tisza fölé.

    Sondor”
  • 4. wasserkopf 2008. augusztus 28. 09:41
    „Meg tudná valaki mondani, hogy hol találok pontos és friss térképet az autópálya nyomvonaláról, és a lehajtókról ??
    Köszi !”
  • 3. kartografus 2008. augusztus 28. 09:19
    „Csak 5-ös és M-5-ös van.”
  • 2. epityu 2008. augusztus 28. 08:36
    „Ennek már nagyon ideje volt . S ha kész az elkerülő , akkor lehet ujra betonozni s aszfaltozni Szeged utjait .”
  • 1. garmix 2008. augusztus 28. 05:43
    „Nincsen régi 5-ös út, mivel új 5-ös sincs. Nehéz ezt megérteni?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedről mennek a tömegbalesetekhez

Szeged - Budapest, Debrecen és Zalaegerszeg után az ország negyedik tömeges baleseti egységét hozta… Tovább olvasom