Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Combino-szindróma

Sorozatosan hibásodtak meg Szegeden a 4-es villamos vonalán a Németországból vásárolt használt Tatrák áramszedői. Az utasok a csúcsforgalomban gyalog mentek munkahelyükre, ahonnan elkéstek. Az áramszedőket minden alkalommal rejtélyes ütés érte – valahol a 6,2 kilométeres szakaszon. A szakemberek még nem tudják, hogy a felső vezeték melyik pontján keressék a hibát.
A 4-es villamos rejtélyes üzemzavarai a Combino-jelenségre emlékeztetnek. Fotó: Segesvári Csaba
Ezen a héten többször felmondták a szolgálatot Szegeden a 4-es vonalon közlekedő, júliusban üzembe helyezett Tatra KT4-es villamosok. Kedden reggel a csúcsforgalom kellős közepén a Centrum Áruház és az Anna-kút között akadt el egy kocsi. Az utasoknak a központból egészen a kecskési végállomásig gyalogolniok kellett és sokan elkéstek munkahelyükről.

Tapasztalatunk szerint az egészségügyi sétát a következő napokban is többször meg kellett ismételni, mert üzemzavar keletkezett „a szegedi Combinók" kedvéért az év elején bruttó kétszázhatvannégymillió forintból felújított 4-es vonalon. A 6,2 kilométeres szakaszon más munkák mellett Tarjánban hurokvágányt alakítottak ki, Kecskésen deltavágány, a Vám téren pedig új kitérőt építettek. Ez mostanában arra szolgált, hogy a lerobbant Tatrák mellett elhúzhassanak az „egészségesek". Az említett összegből a vágányok felújítására nem jutott.

Combino

Budapesten, ugyanúgy mint Szegeden, szintén ez év július elsején állították forgalomba az elhíresült Combino villamosokat, amelyeket 36 milliárd forintért vásárolt a fővárosi önkormányzat, darabja nettó 820 millióba került. Az új villamosok miatt, a szegedihez hasonlóan, felújították a pályát. Az üzembe helyezés után volt olyan Combino, amely megmakacsolta magát és nem indult el. Amelyik meg kifutott a remízből hamarosan leállt. Akadtak gondok az áramszedővel, meghibásodott a jármű számítógépes vezérlése, a Combino leszaggatta a vezetékeket, illetve a légcserét biztosító szellőztető rendszere is felmondta a szolgálatot.

A Szegedi Közlekedési Társaság járműfenntartási osztályvezetője, Kodé László összesen három meghibásodásról tud, ami hétfőn, kedden és pénteken a reggeli csúcsforgalomban történt. Ezeken a napokon mindig ugyanaz a probléma jelentkezett.

– Mindegyik esetben a Tatrák áramszedőjét függőleges ütés érte – mondta az osztályvezető. Hozzátette: a vezetékrendszer nem szakadt el, de az áramszedő felmondta a szolgálatot. Azt még a cég szakembereinek nem sikerült megállapítani, hogy a rendszer melyik pontján kapja az ütést az áramszedő. Ezért bármikor előfordulhat az újabb hiba. Az osztályvezető úgy gondolta: a hét végén, amikor kisebb lesz a forgalom lesz mód a hiba megtalálására.

– Szerencsére az áramszedőket nem kell kicserélni, ami egyenként 1,2 millió forintba kerülne. A három villamos áramszedőjének javítása 900 ezer forintba kerül – hallottuk Kodé Lászlótól.

Az SZKT igazgatója, Dózsa Gábor hozzáfűzte: a továbbiakban is várhatók ilyen problémák, mivel a pályahibákból adódóan nagy a villamosok áramszedőjének kilengése és nincs modern felsővezeték-vizsgáló kocsijuk. Azt tervezik, kamerákat szerelnek föl, amelyek figyelik az áramszedő viselkedését – így talán megtudják, hol lehet a probléma.

Tatra

Jelenleg a szegedi villamos vonalakon tíz Tatra közlekedik, egy újabbat hétfőn állítanak csatasorba. A Tatra KT4D-M villamosokban huszonhatan ülve, kilencvenen pedig állva utazhatnak. A tapasztalat szerint sokkal halkabban haladnak, mint elődeik. A szegedihez hasonló Tatrákat korábban az NDK-ban, Szovjetunióban, Jugoszláviában és Észak-Koreában működtettek.

A cseh gyártmányú Tatrakat 1985 és 1990 között gyártották és Németországban teljesítettek szolgálatot. Darabja a Szegedi Közlekedési Társaságnak átlagosan 40 milliójába van: a kocsikat modernizálták, többek között kicserélték az elektromos rendszert, felújították a karosszériákat. A munkákat Csehországban és a szegedi műhelyben végezték el.

Két évvel ezelőtt a lepukkant villamosok vásárlása ellen az önkormányzat ellenzéki tábora felemelte hangját, mondván olcsó húsnak híg lesz a leve. Erre akkor Dózsa Gábor úgy reagált, hogy a cégnek egy új villamos vásárlására nincs több száz millió forintja.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Valentin gyorsan motorra pattant

Tavaly betegsége miatt nem tudott részt venni Valentin a babafotózáson, idén viszont már nem maradt… Tovább olvasom