Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 17°C | 34°C Még több cikk.

Csak a gyalogos lehet részeg

Szeged - Mennyit lehet inni, ha kerékpározunk? Szabad-e telefonálni és zenét hallgatni a biciklin? Mi történik, ha nem szállunk le a kerékpárról a zebránál? Két büntetés története, valamint a rendőrség válaszai.
3000 forint helyszíni bírságot kapott egy szegedi intézmény vezetője, amikor két fröccs után nemrég kerékpárra ült. Aránytalannak érzi a büntetést összehasonlítva azzal, hogy „mások külföldi rendszámmal, büntetlenül, százzal száguldanak át a hídon".

– Ki voltam világítva elöl-hátul, a kihalt Újszegeden bicikliztem, és még egy macskával sem találkoztam. Az én testalkatommal két fröccs nem okoz gondot. Józan voltam. Egyébként autót is tatásan vezetek, törvénytisztelő állampolgár vagyok – fogalmazott.

Az iszik vagy vezet választás azonban a törvény szerint a kerékpárosokra is vonatkozik. Szenti Szabolcs rendőrségi sajtóreferens tájékoztatása szerint: a kerékpár járműnek minősül. Járművet ittasan vezetni nem szabad, így kerékpározni sem lehet ittasan. Az elfogyasztott alkohol mértékétől függően az ittas kerékpáros százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

A kerékpár jármű, ittasan járdán vezetni nem szabad. Illusztráció: Schmidt Andrea
A kerékpár jármű, ittasan járdán vezetni nem szabad. Illusztráció: Schmidt Andrea

– Éppen akkor választom a kerékpárt, ha tudom, hogy inni fogok. Különben autóval mennék – érvelt Balázs, aki ma már tudja, hogy a logikája hibás. Őt 5000 forintra büntették augusztusban. – Tény, hogy valamivel 0,3 ezreléken felül fújtam, de szerintem nem voltam veszélyes a társadalomra. De ha ez a törvény, akkor ez van. Azért két-három sör után azóta is felülök a biciklire – közölte.

A KRESZ szerint egyébként a mobilozással kapcsolatban is az vonatkozik a kerékpárosokra, mint az autósokra: a kerékpáron menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobillal nem lehet telefonálni. A fülhallgatós zenehallgatást a KRESZ nem tiltja, viszont előírja: aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon.

Illusztráció: Schmidt Andrea
Illusztráció: Schmidt Andrea

Ami a kijelölt gyalogátkelőhelyet illeti, a kerékpárosnak a biciklijén ülve soha sincs elsőbbsége az autóssal szemben. Ott a gyalogosnak van elsőbbsége, így a kerékpárját toló gyalogosnak is. Ha a kerékpárutat átvezetik a zebra mellett, akkor azon a kerékpáros áthajthat. Ilyen helyeken azonban általában elsőbbségadás kötelező táblát helyeznek ki a kerekezőknek, amit gyakran figyelmen kívül hagynak.

Az a biciklis, aki a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen kerékpárján teker át, szabálysértést követ el. Ez esetben a rendőr figyelmeztethet, helyszíni bírságolhat, vagy feljelentheti a szabálysértőt. Ha az „elkövető" a helyszíni bírságot nem fogadja el, a rendőr nem mérlegelhet, fel kell jelentenie a szabálysértőt, így ezután a szabálysértési hatóság dönt a bírság mértékéről.

Olvasóink írták

123 hozzászólás
  • 123. vuk 2010. szeptember 24. 10:30
    „122. hozzászólás csakugyirok 2010.09.24. 07:33
    Melyik tabla nem engedi? Kreszbol idezz.

    Nem is merulne fel ez az egesz ha kerekparutak nem lennenek zebrakra vezetve.”
  • 122. csakugyirok 2010. szeptember 24. 07:33
    „Vuk : Szerintem a tábla nem engedi, ha érted ennyiből”
  • 121. vuk 2010. szeptember 23. 14:44
    „119. hozzászólás csakugyirok 2010.09.23. 08:09
    Kerlek idezd a kreszbol azt a jogszabalyt, amelyik ezt nem engedi.”
  • 120. vuk 2010. szeptember 23. 09:28
    „"Ami a kijelölt gyalogátkelőhelyet illeti, a kerékpárosnak a biciklijén ülve soha sincs elsőbbsége az autóssal szemben." - "Az a biciklis, aki a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen kerékpárján teker át, szabálysértést követ el."

    Ujsagirokam nem erzi az ellentmondast?”
  • 119. csakugyirok 2010. szeptember 23. 08:09
    „Csak atomboy -t említeném aki a vásárhelyi bicikliutakat filmezte, majd feltette ide-oda az interneten, közben átbiciklizett egy zebrán. Ja, hogy "dokumentum filmet" készített. Az más”
  • 118. Tsingi 2010. szeptember 22. 23:20
    „Mellesleg, ha tudom, hogy inni fogok, biciklivel megyek =)”
  • 117. majdénmegmondom 2010. szeptember 22. 22:44
    „115. hozzászólás nelek 2010.09.22. 21:05
    "Szerintem a legtöbben ismerik a szabalyokat, csak tesznek rajuk. Az autovezeteshez kötelező a KRESZvizsga,..."

    Az ország vezetéséhez meg semmiféle papír nem kell.”
  • 116. nelek 2010. szeptember 22. 21:19
    „Ja valamit elfelejtettem. Állítólag a rendőrség erőforrásai korlátozottak. Szerintem ha valaki ezeket a korlátozott erőforrásokat a VALÓDI feladatok megoldása helyett arra használja, hogy problémát generáljon, vagyis néptelen városszéli utakon trafipaxozzon olyan helyek helyett ahol tényleg veszélyes a gyorshajtás, vagy pár kortyot ivott biciklistákra vadásszon akkor annak a célja nem más, mint az emberek szívatása. Fizetünk adót, és abból fizetik a rendőrséget, de szerintem nem azért mert tökön akarjuk velük rúgatni magunkat, hanem talán azért, hogy biztonságosabb világban élhessünk.

    Nemrég megbüntettek valakit a családból mert a móravárosi teszkó és a bajai út közötti amúgy lakatlan szalagkorlátos szakaszon 63-al száguldott. A büntetés jogos, hiszen 50 a megengedett sebesség.

    De ha a rendőrség célja nem a szívatás, hanem a biztonságos közlekedés segítése lenne, akkor a korlátozott számú emberét és műszerét inkább olyan helyekre küldené, ahol tényleg veszélyes még ez a sebesség is.”
  • 115. nelek 2010. szeptember 22. 21:05
    „Szerintem a legtöbben ismerik a szabalyokat, csak tesznek rajuk. Az autovezeteshez kötelező a KRESZvizsga, és nézzétek meg mennyire tartjak be a szabályokat. Ha megálltok egy kereszteződésben számoljátok meg hányan indexelnek, mobiloznak, engedik el a zebran a gyalogosokat, lépik át az 50-et, stb, mindezt a szabályok feltételezett ismeretében.

    Aki rendszámot, vizsgát, anyámtyúkját követel a biciklikre az kérhetné a gyalogosokra is, ahhoz is kell a KRESZ ismeret, hiszen ugyanúgy vonatkozik rá. Átmész mondjuk a piroson és elkap a rendőr, akkor mondod neki, hogy nem tudtam mit jelent az a piros világító izé, hiszen csak gyalogos vagyok?

    Azért nem kéne már mindent túlszabályozni, elég lenne a jelenlegi szabályokat betartani (tatni).”
  • 114. Tsingi 2010. szeptember 22. 21:01
    „Tegnap megfenyegetett a Kárász utcán egy 130 kilós 1,90 m magas maffiózó, hogy szétrúgja a seggem, ha az Akapella körüli nepperei előtt sétálgatok az árfolyam táblával, mint szendvics ember. Qrva jó! Szarjak be ezektől a szarházi gengszterektől, a rendőrök meg csak azért járőröznek, hogy a bicikliseket fogjanak. Ahelyett, hogy támogatnák, szívatják Szegeden a kerékpárosokat: minél több sárga vonal, annál kevesebb helyen közlekedhet a biciklis. (A Kárászon meg nem dolgozhatok meg a minimálbéremért, mert "rajtam csattan")”
  • 113. ujpest111 2010. szeptember 22. 20:47
    „tótkomlósi, nem jól tudod!
    H iszik a kerékpáros akkor az egy szabálysértést követ el, az elfogyasztott mennyiségtől függetlenül mivel ugyan jármű vezető, de nem gépi meghajtású járművet vezet és a Kresz nem tesz különbséget hanem azt egységesen jármű vezetőnek mondja ki...
    Ha a segédmotor kerékpáros vagy az autós iszik akkor ugyanúgy lehet szabálysértés vagy bűncselekmény - 0,5 alatt vagy az felett-...
    De, hogy frissítsünk a memóriákon a legújabb, hogy az elektromos kerékpárral közlekedő személyre is ugyanaz vonatkozik mint a segédmotorosra vagy az autósra, tehát ha 0,5 ezrelék feletti az ittassága akkor ugyanúgy vétséget követ el ami miatt akár 300 ezer ft.-os büntit is kaphat mivel a legújabb állásfoglalás szerint gépi meghajtású járműnek minősül!!!
    Örülök ha segítettem valakinek és balesetmentes jó utat kívánok mindenkinek!!!!”
  • 112. tótkomlósi 2010. szeptember 22. 20:36
    „A kerékpár jármű, tehát a KRESZ VONATKOZIK RÁ!
    Ittas járművezetés és nem ittas gépjármű vezetés a meghatározás a jogszabály szerint.
    Tehát, akkor mi a kérdés???????
    Fing hámozás az egész.
    Ha iszik a biciklis, az ugyan az, mintha motoros vagy autós inna.”
  • 111. Johnbor 2010. szeptember 22. 20:34
    „Esetleg ötletelhetnénk valami civil kezdeményezésről is, hogy jobbá tegyük ezt az áthidalhatatlan ellentétet a KRESZ-t "tanult" és a nincs-ki-mind-a-négykere kerékpárosok között is. A kerékpárboltokban adhatnának ingyen ismertetőt az alapszabályokról ( tudom nincs ingyen semmi, de úgyis közösségekről beszélünk, akik össze tudnának fogni ). Egy kis könyvecskét, amit összedobna a helyi biciklis közösség és szétterjesztené a biciklis boltokban, ( remélem van ilyen, és olvassa is ) kérdezze meg a rendőrséget is, hogy mik a legfontosabb szegedi kirívó problémák a biciklis közlekedéssel kapcsolatban, feltüntetve térképen, hogy hol van a legtöbb probléma és mivel, akár a büntetéseket is felsorolva ( zebrán át, egyirányúba be, nagybetűvel a Kárász utcán kerózás 3-5-10-30 ezres büntetések ) Feltüntetve a biciklis utakat, az autósok legfőbb háklijait a kerósokkal szemben. ÉS utoljára köszönet persze az autósoknak, hogy nem ütnek el, mert akkor megint csak autóval kellene "mennem" a kórházba :)”
  • 110. v1742 2010. szeptember 22. 20:09
    „A KRESZ nem ismerete halált okozhat. . .”
  • 109. majdénmegmondom 2010. szeptember 22. 19:31
    „A címre utalva: még egy darabig.”
  • 108. edgonzo 2010. szeptember 22. 19:06
    „@Cinea 105

    Jó kérdés... azt honnan tudod, hogy előbb jobbra, majd balra kell nézned mielőtt átmész az úton?
    Oké, engem erre az öregeim tanítottak anno, de mielőtt bringára ültem, átolvastam párszor egy kresz könyvet, hogy legalább teljes joggal üvöltözhessek az autóssal, ha elfelejtette megadni az elsőbbséget.
    Javasolnám minden kerékpárosaknak, a saját testi épségük védelmében is, fussák át párszor legalább a kétkerekűekre vonatkozó szabályokat. Egy szabályrendszer csak akkor működik, ha minden résztvevő betartja.

    Ha nagyon nem megy, akkor jöhet a kötelező biztosítás, kreszvizsga, biztonsági öv, stb - jó lenne ezeket elkerülni, ugye?”
  • 107. Cinea 2010. szeptember 22. 18:39
    „35. hsz!
    A kerékpárosok kötelező biztosítása kapcsán javsolnám még a rendszámmal való ellátást, bukósisakot, biztonság ővet, nem utolsósorban km-órát, ugyanis honnan a francból lehet tudni egy kerékpáron mennyivel megyünk, mert már ugye volt rá pálda, h gyorshajtásért biciklist büntettek meg.”
  • 106. newdog 2010. szeptember 22. 18:36
    „Túl van lihegve ez az egész.”
  • 105. Cinea 2010. szeptember 22. 18:30
    „és a kerékpárosoknak honnan a búbántból kellene ezeket a szabályokat tudni? Én is most hallom először.
    Tudtommal kerékpározáshoz nem kell kreszvizsga. l”
  • 104. zongorista 2010. szeptember 22. 18:21
    „Sajnos a Boldogasszony sgt-on egy szál rendőrt nem látni:::::
    A kb. 7.o-os fiú tegnap a villamossínen kerékpározott, nem 5km/h-val....
    Aki rádudált, annak "bemutatott".
    A gyerekek a JUGYU oldaláról életveszélyben mehetnek csak át a túloldalra a Bokor utcánál:
    először a biciklisektől kell rettegniük, utána autókra kell figyelni, azután kétirányból villamos, ezek után ismét autó a Hősök kapuja irányából, s végül meg kell állni az úttesten a zebrán, hiszen NINCS EGYETLEN BICIKLIS SEM, aki felengedné a járdára!!!!!!!!!
    És akkor még nem szóltunk az egyirányúsított kerékpárúton ellenkező irányban is eszetlen sebességgel kerekezőkről.....
    Szerintem kataszstrófális......!!!!!”
123 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

B. Nagy bevenné az egyik utolsó vörös bástyát

B. Nagy László – aki tavasz óta az Országgyűlésnek is tagja –, a Fidesz… Tovább olvasom