Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Csak ajánlat a menetrend?

Szeged - Mit jelentenek pontosan a trolimegállókban a menetrenden feltüntetett óra-percek? Ha az az indulási idő, miért nem tartják be a járatok? – kérdezte olvasónk.
– Mit jelent a trolimegállókban kitett menetrend felső részén a számozott csík? Hogy kell azt értelmezni? Úgy gondolom, hogy a trolik menetidejét jelzi, próbálom is követni, de sosem akkor vannak a kocsik a megállónál, amikor kellene. Tudni szeretném, hogy ezek az óra-percek a pontos érkezést, indulást mutatják, vagy tekintsem csak ajánlatnak? – kérdezte Gál Máté újszegedi nyugdíjas olvasónk.

Török Mónika, a Szegedi Közlekedési Kft. marketing- és PR-főmunkatársa azt a tájékoztatást adta: a társaság által üzemeltetett villamos- és trolimegállóhelyeken kihelyezett menetrendi tájékoztatók a vonalon közlekedő járatok várható indulási idejét tartalmazzák az adott megállóhelyről. Ez látható a tábla középső részén. A megállóhelyi indulási időpontok megállapításakor az utas- és forgalmi viszonyokat és a várható menetidőt vették figyelembe.

Megálló a Torontál téren. Fotó: Karnok Csaba
Megálló a Torontál téren.
Fotó: Karnok Csaba

Egységes tájékoztatás

A közgyűlés városüzemeltetési és fejlesztési bizottsága tavasszal úgy döntött, hogy egységes menetrendeket tetet ki a megállókban a tömegközlekedési szolgáltatókkal. Magyarul: a Tisza Volánnak is olyan tájékoztató anyagokat kell használnia, mint az SZKT-nak. A buszmegállókban is azt kell kiírni, hogy onnan mikor indul a busz, és nem azt, hogy a végállomásról mikor megy. A menetrendek cseréjének határideje az idei év vége.

A tábla felső részén lévő megállóhely-felsorolásoknál – az olvasó által említett számozott csíkon – a menetidő-számítás az adott megállóhely nevétől kezdődik. Itt technikai okokból nincs lehetőség több (csúcsidős, illetve csúcsidőn kívüli) menetidő feltüntetésére, ezért a megállóhelyekre várható érkezés ideje átlagos menetidőt jelez. Hogy a járat az adott megállóhelyről a célmegállóhelyre mikor érkezik meg, azt a célmegálló alatti menetidő mutatja, amit percben adnak meg. A köztes megállóhelyek percadatait nem kell figyelembe venni.

A megállókban feltüntetett indulási idők, illetve a menetidőadatok – és ezt a menetrendi tájékoztatókon minden esetben feltüntetik – forgalomtól függően kisebb-nagyobb mértékben változhatnak. Sok esetben egy-egy lámpaváltás, kisebb torlódás is többperces csúszásokat eredményezhet a közlekedésben. Az SZKT a járatok menetrendszerűségét, menetidejét folyamatosan figyelemmel kíséri. Ha jelentősebb eltérés, forgalomátszervezés fordul elő, akkor az utazóközönség pontos tájékoztatását szem előtt tartva aktualizálják a megállók utastájékoztatóját.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. Tömeg 2013. szeptember 09. 16:14
    „Szegeden minden tömegközlekedési eszköz ritkán,és pontatlanul jár. A tájékoztató táblákat csak hosszabb tanulmányozás után lehet megérteni,de mint a cikkben írták,úgy sem akkor jön a tömegközlekedési eszköz,amikor a menetrend szerint kellene. A késő esti éjszakai órákban, még a nyári túrista-fesztiválszezonban sincs más lehetőség mint taxival utazni. A jegyek pedig a szolgáltatás színvonalához képest igen drágák.”
  • 26. Agáta 2013. szeptember 09. 13:56
    „Bizony érdekes hozzászólások és helyzetek is vannak. Az utasok morálja is erős kívánni valót hagy maga után.
    JABBA, ha megéred, te is leszel idős, majd gondolj vissza, hogy neked hogy esik, ha nyuggernek csúfolnak. Nagyon tiszteletlen vagy. Abban igazad van, hogy sok idős büdös, nem fürdenek és a ruhájukat sem tartják tisztán sajnos. Erre nem mentség a koruk. A csomagok se foglaljanak ülést. Azonban remélem, hogy azok a 16 éves lányok, akik "feküdtek" a villamos ülésén és felszólításra sem adták át a helyüket a 82 évesnek, sőt, a mellettük álló anyjuk adta alájuk a lovat, majd állnak 8-9 hónapos terhesen. Kapaszkodva tudok leszállni, de sokszor a felszállásra váró idősek már fogják az ajtó rúdját, mindig rájuk kell szólnom, hogy mozduljon arrébb. A helyett, hogy az első ajtóhoz mennének. A menetrend pedig sok helyen olyan magasra van téve, hogy este lámpafénynél olvashatatlan, napközben is problémás (Jogi Karnál, Centrumnál, Anna kútnál a 8-asé)”
  • 25. IVY 2013. szeptember 08. 17:57
    „14. a84esbusz 2013.09.07. 10:25
    A busz indulás időpontja pedig nem azért van feltüntetve, hogy T. gépkocsivezető még a kávéját kortyolgassa a forgalmi irodában, netán folyó ügyeit intézze, amikor reggel haladnának munkába az emberek. Nyomatékosan a 7köznap 8.30-kor induló 79-es járatra gondoltam, ami 30-kor a fasorban sincs. (az esetek többségében)”
  • 24. IVY 2013. szeptember 08. 17:52
    „Az abszolút felesleges járat: 19-es jelzésű trolibusz. Elindul a Tarján Víztorony térről x óra x perckor. Követi szűk 10 perc múlva a 9-es troli, ami ua. az útvonalon közlekedik, csak a Lugas utcából indul. Csóri állampolgár már arra is lusta, hogy a Csillag térig lebuszozzon 1 megállót és a Lugas elején trolira üljön. Házhoz megy a troli.”
  • 23. SP 2013. szeptember 07. 20:00
    „Szatyrok reklamálóinak:

    A Mars tér egy nagy piac.
    Szegediek többsége onnan szerzi be a hazai árusoktól és termelőktől az élelmiszer alapanyagot.
    (Ők az adófizető termelők és vevők. )

    Ezért a bevásárló szatyrok
    előfordulási valószínűsége főleg piacnapokon természetesen nagy a tömegközlekedési eszközökön.

    Gondolom a reklamáló,
    de a járatokat szervező sem vásárló,
    mert helyette a család nőtagjai cipekednek rosszullétig a túlzsúfolt trolin azért, hogy az élelmiszer az asztalra kerüljön.

    A diszkó járaton
    valószínű nincs bevásárló szatyrot vonszoló nagymama.
    Az észrevételezőnek ezért is szokatlan és zavaró a krumplis szatyor jelenléte.

    Számára
    a legnagyobb csomag a rejtve lapuló kábszer tasak lehet.”
  • 22. queenmargareth1 2013. szeptember 07. 19:17
    „21és mi is az összefüggés? a kedvezményes utazás és késések között?”
  • 21. pachakuti 2013. szeptember 07. 17:23
    „Ha az adófizetők sok milliárdjába kerülő díjmentes utazást megszüntetnék végre, nemcsak tartható lenne a menetidő, és lenne ülőhely, de akár kisebb járműveket lehetne beállítani.”
  • 20. istvang58 2013. szeptember 07. 14:56
    „Az rendben is lenne, hogy a végállomások között nem mindig lehet tartani a menetidőt, de a végállomásról sokszor azért nem indulnak el időben, mert vagy a barátnőjével, vagy ismerősével beszélget beszélget a jármű mellet az indulási idő után is. Ez nem csak a helyijáratosokra értendő.A távolsági BUSZ ok sokszor már bent állnak a végállomáson az indulás előtt jóval, de a soffőrök csak a menetredszerinti indulás pillanatában, nagyon sok esetben utánna kezdik e jegyadást, addig enyelegnek az ideiglenes barátnőjükkel, vagy épp mással beszélgetnek.Az indulási időben nagyon kevesen indulnak el, sőt utánna nem a közlekedésre figyelnek, hanem a mellettük álló barátő szavaira.Gondolom ez a felső vezetést nem érdekli, nekik az a fontos, hogy meglegyen a fizetés és a jutalom.”
  • 19. queenmargareth1 2013. szeptember 07. 11:55
    „aki átszállásos, bizony számít a pontosság!!!nem mindegy ám az a 20-30 perc rosszabb esetben egy óra, mert azt már úgyis legyalogolja, de mondjuk 6 km-t télen kisgyerekkel?sokszor azért is késnek, mert első ajtós felszállás van, azok felszállnak és utána szállhatnak le a többiek. Ezalatt a felszállónak mondjuk még érvényesítenie is kell és nem akar működni a gép, szóval ennyi apróság 10 perc késés.”
  • 18. Minibusz 2013. szeptember 07. 11:23
    „14. a84esbusz 2013.09.07. 10:25
    Ezzel meg egyetértek.
    De ilyen meg gyakorlatilag mindenütt van.
    Pl boltban a pénztárnál, nem tudom, én úgy megyek már oda, hogy egy mozdulat és ott a pénz/kártya a kezemben, sokan meg akkor keresgetik a kosár/szatyor/retikül alján a tárcát, mikor már a pénztáros mondja, hogy mennyit kell fizetni.
    És nagyon sok ilyen ember van”
  • 17. Bogárka67 2013. szeptember 07. 11:10
    „13. JABBA

    Igen, az is előfordul, hogy nem adják át a helyet a RÁSZORULÓ idősnek! Az viszont nem jár még FIZETŐ utasoknak sem, hogy 3-4 helyet elfoglaljanak a csomagjaikkal. Eleinte szépen és udvariasan megkértem a néniket, hogy legyenek kedvesek levenni a szatyrokat, szeretnék leülni. Azonnal felemelték a hangjukat, hogy koszos lesz a szatyor alja, meg mi az hogy nem tudok állni ennyi idősen??? Akkor sem adták át a helyet mikor 8-9 hónapos terhesen, hatalmas pocakkal ácsorogtam a járművön, sem fiatalok sem idősek! Embere válogatja. Nem szeretnék általánosítani, mert vannak kivételek akik tiszteletre méltóak. Még egyszer kihangsúlyoznám, hogy a gépjárművezetőknek külön tiszteletem! Ők naponta x alkalommal szembesülnek a szemtelen és modortalan utazóközönséggel!”
  • 16. állatbarát3 2013. szeptember 07. 11:03
    „2. optimus 2013.09.07. 07:25
    Nemcsak a nyugdíjasok utaznak tömegközlekedéssel.

    Ha egy munkába igyekvő aktív dolgozó átszállással jut el a munkahelyére, annak nem mindegy, mert van olyan is, amikor egy-két perccel előbb kimegy a megállóból pl. a busz.”
  • 15. _csutak_ 2013. szeptember 07. 10:58
    „Kedves nyuggerezők!
    Mire ti oda értek már nyugdíj sem lesz és teljes árú menetjegyet bérletet kell fizetnetek.
    Mert csak azt érdemlitek :)”
  • 14. a84esbusz 2013. szeptember 07. 10:25
    „A tömegközlekedési dolgozók nevében köszönjük a szakértői cikket!! Csak egy apró megjegyzés a késéssel kapcsolatban, igaz sokaknak nem fog tetszeni. Kedves utazók! A bérletet nem a sofőr előtt kell keresgélni hanem már míg várakozom. Lehet hogy akkor nem lenne késés?”
  • 13. JABBA 2013. szeptember 07. 10:14
    „10. Bogárka67 2013.09.07. 09:56

    Igazad van. Ezt én is szoktam tapasztalni. De az is igaz, hogy én fogom magam és szókol nekik, hogy a csomag nem fárad el és adja át a csomag a helyét másoknak, akiknek szüksége van, hogy leüljön. De sajnos vannak olyanok, akik meg se hallják a kérésemet, sőt sok fiatal inkább elfordul, hogy nehogy lássa azt az idős embert, akikek mág a járás is nehéz, de ő nem adja át a helyet.

    Az ilyeneket azonnal leszállítanám és direkt 1 óráig várakoztatnám. És nem vagyok idős, csak abban a korban nőttem fel, hogy még engem megtanítottak udvariasnak lenni.”
  • 12. JABBA 2013. szeptember 07. 10:07
    „Mert a trolival közlekedők el vannak kényeztetve. Mert már 10 perc is sok nekik, főleg a nyuggereknek, akik mindig sietnek valahová. Én próbálom kerülni a tömegközlekedést, mert a gyomrom fordul fel néhány utastól (főleg idősek), akik hetente fürdenek szerintem, mert olyan szaguk van, hogy na. 9. okz63-al értek egyet. Inkább autóval megyek, mert az kiszámítható. Kivéve, ha a belvárosban van dolgom, mert oda tömegközlekedésel megyek.

    Tegnap pont a 4-es és a 3-as villamosok menetidejét figyelmtem 30 percen át, mert pont addig várakoztam. És a villamos érdekes módon rendre 10 percenként jött. A buszok is pontosak.

    Trolira én is nagyritkán szállok fel, mert nyikorog/csattog a futóműve meg olyan hangokat ad, mintha ki akarna esni. (Mindegyik Skoda troli ilyn).”
  • 11. MiértIs 2013. szeptember 07. 09:57
    „Sziasztok!

    Érdekes hozzászólások vannak,és az ilyen jellegű cikkeknél mindig van valami szaftos hozzászólás,gondolom az illető alig várja,hogy beszólhasson az egész cégnek és a járművezető állománynak (kb 180 fő),mert éppen egyszer-kétszer afférja volt kb 3-4 járművezetővel szemben,vagy mikor épp sietett,kellemetlen volt várakoznia a megállóban,mert épp elment a járat...
    Közlekedni tudni kell.Ez vonatkozik a járművezetőkre,és a kedves utasokra is.Sofőr megáll,ajtót nyit,"csenget" (elméletileg ha már mindenki le- és felszállt...),valamint ajtót csuk,és indul.Utas várakozik,nyitott ajtón felszáll vagy kinyitja magának az ajtót a villamosokon,nem csókolózik még az ajtóban megváratva az egész járatot,és utazik.Ez így működik elméletben.Biztos volt mindenkinek olyan élménye,hogy épp rohant valahová,és izgul,hogy reméli,nem kell megállni a megállóban és zöldet kap minden lámpánál,és szidalmazza az épp le- és felszálló utast,valamint a járművezetőt,ha már a sárgára nem megy rá,pedig ilyenkor "elnézné neki"...Van olyan utas,aki épp a járatra rohan,és elvárja,hogy legalább 30-40 fokos szögben futva,még a vezető lássa is a visszapillantó tükörben,és szabályos indításjelzés-ajtócsukás után elindulva bemutat vagy dörömböl az ajtón...a helyzet az,hogy mindig van valaki úgy,ahogy éppen lehet szidni a másikat.Azt vettem észre,ilyen szempontból mindenki kicsit egoista,mert "most miért várja meg azt a nyugdíjast","most miért első ajtózik","most miért nyitja ki az összes ajtót,miközben látja,hogy vannak potenciális ingyenutazók","most miért fékez,mikor besárgult a lámpa"-kifejezéseket mormog vagy gondol magába.Mindenki úgy gondolja,hogy ő legyen az első,akivel foglalkoznak,őt minden egyes felszállásnál tájékoztassa a járművezető ha valami grumbuc van,még ha ki is van írva a kijelzőre és be is mondja az utastájékoztató,hogy terelés van...Egyszer azt mondták egy trolivezetőnek:"-nem igaz,hogy nem tudja kikerülni ezt az útbontást,bezzeg a Tisza Volán járat kikerüli,maga direkt szórakozik velünk..."-ha nem a saját fülemmel hallom,nem hiszem el.Kicsit elkanyarodtam a témától,de ezt csak azért írtam,hogy mindenki először vegyen levegőt,gondolkodjon el (ha nem megerőltető...) minden egyes szidalmazás,bejelentés,újságba írogatás előtt,hogy jogos-e a dolog,vagy csak éppen akkor túlzottan felkapta a vizet.A kedves utasok nem érzékelik,meg "minek szóljak,úgy se csinálnak semmit"-tel legyintenek a dolgon,de tudja meg mindenki,hogy egy névtelen bejelentésért (lehet hogy meg se történt a dolog,csak pl a szomszédja haragszik a sofőrre és alá akar vágni) is próbálják meghurcolni a járművezetőt,mert "utaspanasz és ki kell vizsgálni"...És lehet hogy van olyan,aki késve indul el kávézgatásért vagy dumcsizás miatt a végállomásról,de ugyan ne általánosítsuk már a többi pl 160 embert,mert ez valahol nem etikus...”
  • 10. Bogárka67 2013. szeptember 07. 09:56
    „Mint már annyiszor, tegnap is szemtanúja voltam, ahogy több alkalommal is az ingyen utazó sárga igazolványosok elégedetlenkednek leginkább. A Mars téri megállóban 4-5 púpozásig pakolt szatyorral, bevásárló kocsikkal hőbörögnek, hogy mikor jön már a troli, ami 5-8 percenként jön-megy, (neki mindegy lett volna, csupán 1 megállót ment vele!) A többiek buszokra vártak. Jött a buszom, utolsóként felszálltam a 310,- Ft-ot menetjegyemmel, mivel előttem minden ingyen utazó azonnal rohant az ajtókhoz a csomagjaikkal és 2-3 széket is elfoglalva velük, kényelmesen helyet foglaltak. Én álltam, miért is ne? (Orvostól jöttem lázasan, a gerincem fáj, a talpamon orbánc!) A következő megállóban megállt a busz, volt le- és felszálló is, majd ajtók záródtak, beálltunk a piros lámpa elé, majd ekkor 3 idős ember megrohamozta a busz első ajtaját és őrjöngve dörömbölt, hogy "nyissa már ki, úgyis áll!" A József A. sgt-ra kanyarodva ismét megálló, és a vezető türelmesen megvárta a szaladó idős nőt, utána indult. A nő meg sem köszönte, bérletet sem mutatott, csak felszállt, s azonnal a szabad ülőhelyet kereste. Nem irigylem szegény gépjárművezetőket, sőt!”
  • 9. okz63 2013. szeptember 07. 09:36
    „6. szegedifiú 2013.09.07. 08:31
    "Én sosem szállok fel rájuk! Így aztán nagy ívben teszek az egészre!"

    Lám, én is csak akkor, ha inni szeretnék, egyéb esetben pedig legjobb még mindig az autó. Nem ázol benne, akkor indul és érkezik, amikor szeretnéd, hiszen jól lehet vele tervezni előre hosszú távon is. Mindössze csak tankolni kell bele, ami még mindig olcsóbb manapság, mint a tömegközlekedés. :-(

    Egyébként is jóval barátságosabb és nem lenyúlós lenne a rendszer, ha idő-alapú lenne az utazás, azaz ha mondjuk egy órás jegyet váltasz, akkor azzal átszállhatsz és korlátlan mennyiségben utazhatsz egy órán belül bármelyik tömegközlekedési eszközön. Mint ahogy annak idején Leningrádban (én még ezen a néven is jártam ott), ahol 25 kopejkáért annyit metrózhattam, amennyit csak akartam, csak ne jöjjek föl a felszínre. :-)”
  • 8. Minibusz 2013. szeptember 07. 09:18
    „Biztos van igazság abban amit itt leírtok, de azért 2 példát említenék meg, ami szerintem általános is lehet.
    - Tegnap 15 óra körül a Mars téren műszaki hiba miatt az 5-ös(??) troli leállt, ahogy néztem vélhetőleg a hátsó ajtót nem tudták becsukni. Innentől kezdve ez a troli "kiesett" a játékból, ergo, az utána következő megállók erre a trolira várakozó utasai úgy érzékelték, hogy késik. Ezek után a menetrend felborul, mert gondolom a pihenőidő a járművezetőkre is érvényes, meg eggyel kevesebb jármű is forog a rendszerben.
    - Pár hete láttam, hogy az egyik Mars téri pékségtől "rohant" egy idős pár a trolira. a vezetője nem láthatta, mert a hátsó ajtót vették célba, és merőlegesen közelítették meg a buszt, vagyis a tükörből sem lehetett látni. Akkor értek oda, mikor már pont becsukódott az ajtó. Dörömbölt az "úriember" az ajtón, de gondolom ekkor már a gkv már a bal tükörből a forgalmat figyelte (szerintem ezt nem szokták, de mindegy), majd mikor konstatálta a dörömbölést, kinyitotta az ajtót. Erre az időre az öreg bemutatott (az egyezményes jelet!!) a sofőrnek, és már csak azért sem szálltak fel, holott vagy még jó fél percig várt arra a vezető, hogy fellibbenjenek a járműre.
    Ennyit a menetrendről, és arról, hogy a vezetők tehetnek erről.
    És a forgalomról már meg sem emlékeztem, pedig az is megérne egy misét, pláne most, hogy elkezdődött a suli, és a forgalom is jelentősen megnövekedett.”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Széchenyi térig terjed a halászlé illata

Elkezdődött a XVII. Nemzetközi Tiszai Halfesztivál, ahol 500 forint is kapható egy tányér lé, és jobban főznek, mint otthon. Tovább olvasom