Délmagyar logó

2018. 05. 21. hétfő - Konstantin 13°C | 23°C Még több cikk.

Csak gyógyítgatják az utakat

Csongrád megye - Nyomvályúk, úthibák és felületi egyenetlenségek megszüntetésére, tehát jórészt kátyúzásra 50 milliárd forint pluszpénzt ad a szakminisztérium jövőre, uniós forrásból. A megyében csak 76 kilométeren jó az út.
– Ha engem kérdez, én az autópálya-csomópontokhoz vezető utakat gyógyítanám, mert azok a még járható kategóriába tartoznak. Utána jöhetnének a Tisza-hidakra, valamint a határállomásokra vezető utak – válaszolta egy szakember arra a kérdésre, a megyében mely utakat újítaná fel elsőként. – Fontos szűrő lehetne a forgalom nagysága: így a kevés pénz is sokakat szolgálhatna. De ha bekötött szemmel ráböknék a térképen egy útra a megyében, a biztos, hogy a felújítandó kategóriába esne.

Jövő őszig több mint 500 kilométernyi főutat „gyógyítanának": döntés született a nyomvályúk, úthibák és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó program második ütemének megindításáról. A listát a közútkezelő szakmai javaslata alapján, a közeljövőben kinevezendő útügyi biztosok bevonásával, még ebben a hónapban véglegesíti a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – jelentette be Tasó László infrastruktúráért felelős államtitkár. A munkák 2015 tavaszán kezdődnek el, és ősszel fejeződnek be.

Tavaly indították el az első ütemet 35 milliárd forintos költségvetéssel, ebből a pénzből 570 kilométernyi főút és mellékút javult meg. Míg az előző körbe nagyobb számban kerülhettek be alsóbb rendű útszakaszok is, a folytatásban a forgalmasabb, 1–2–3 számjegyű főutakra koncentrálnak. Ezt a programot is uniós források fedezik.

Újabb foltozás helyett az 5-ös főút szegedi. bevezető szakaszára is ráférne egy komolyabb felújítás. Fotó: Segesvári Csaba
Újabb foltozás helyett az 5-ös főút szegedi. bevezető szakaszára is ráférne egy komolyabb felújítás. Fotó: Segesvári Csaba

Szerettük volna megtudni, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. helyi igazgatósága melyik Csongrád megyei útra küldené ki az aszfaltozókat, de azt válaszolták: csak az országos központ nyilatkozhat. Pécsi Norbert Sándor kommunikációs főosztályvezetőtől a következő választ kaptuk: – Az 50 milliárd forintos pluszforrásra vonatkozó terveket október végéig kell megadnunk, most az előkészítő folyamat zajlik, így konkrétumokról még nem tudunk beszámolni. Javaslatainkat követően pedig az útügyi miniszteri biztosok véglegesítik a projekteket.

A Magyar Közút Nzrt. minden évben felméri az általa kezelt utakat. Az 1350 kilométeres teljes Csongrád megyei úthálózatból mindössze 83 kilométer kapott jó minősítést 2010-ben, a 2014-es felmérés pedig már csak 76 kilométerről számol be.

Kilométerenként 110–140 millió

Az 50 milliárd forintból 500 kilométernyi utat javítanak majd fel az országban, ez a „több mint kátyúzás" azonban majdnem annyiba kerül, mintha rendes utat építenének. Az elmúlt években a megyében 40 kilométernyi mellékútra 5,2 milliárd forint uniós forrást fordított a Magyar Közút, kilométerenként 110–140 milliót: a Királyhegyes és Makó közötti 3,9 kilométeres összekötőre például 436 milliót, a Hódmezővásárhely–Földeák–Makó közötti 6,9 kilométeres szakaszra 994 millió forint jutott. Mórahalom és Röszke között 1,1 milliárd forintért újult meg 10 kilométernyi aszfaltcsík.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az utolsó vacsora gobelinből

Nemzetközi kézimunka-kiállítást tartottak vasárnap a tiszaszigeti faluházban. Tovább olvasom