Délmagyar logó

2016. 07. 26. kedd - Anna, Anikó 21°C | 29°C

Csak tanítani szeretnék! Szabad?

Csak tanítani szeretnék! Szabad?
Nyugalmat szeretnék, hogy taníthassak - ezt az egy mondatot írta egy tanár a tiltakozó nyilatkozatra, amelyhez már 30 ezren csatlakoztak. Besokalltak a pedagógusok a sok adminisztrációtól és ellenőrzéstől. A gyerekekkel szeretnének foglalkozni.
Egy pedagógus monológja

Portfóliókell, idegesvagyok, mikorírommeg, nekiállok, majdleszvalahogy, éjszakadolgozom, ottacsalád, anyafigyelj, nemérekrá, anyaéhesvagyok, kérjapádtól, hagyjálbékén, jajadolgozatok, kikelljavítani, holnapértekezlet, esteérekhaza, ittahatáridő, tematikustervetírok, neszóljhozzám, jajhelyettesítenikell, nemhaladok, márcsakkéthét, félévzárás, feleltetnikéne, anyaelőadáslesz, nemérekrá, hívdapádat, felkénetölteni, nemjóarendszer, feltöltöttem, ménemlátszik, elszálltazegész, kezdhetemelölről, megintéjfél, holegykávé, gyerealudni, nemérekrá, idegesleszel, neszóljhozzám, elájulok, végrefeltöltöttem, jövőhétenminősítés, megintértekezlet, mostszóltak, betegatanfelügyelő, majdszólnak, újidőpont, nemjóavázlat, újatkellírni, megőrülök, soseleszvége, tanárnénikérem, maradjcsöndben, anyabekellvinni, szóljapádnak, éhesvagyok, rendeljpizzát, unomapizzát, süssünksütit, nemérekrá, hagyjálbékén, nebántsdagyereket, elválok, portfóliókell... (Forrás: tanitanek.com)
„Miért sírnak már megint a pedagógusok?!" – kérdezik sokan, „Állandóan fizetésemelést kapnak, ráadásul alig dolgoznak, délben mindennap otthon vannak!" – sajnos a társadalom jelentős részének ez a véleménye a tanárokról. Tisztázni kellene végre néhány dolgot! Kezdjük a mindenkit érdeklő „állandó fizetésemeléssel". 2013-ban, a pedagógus-életpályamodellhez kapcsolódva kaptunk alapbéremelést. De csak az ígért összeg 60 százalékát! A maradék 40 százalékot négy év alatt „fizetgeti ki" az állam. Persze minden emelés előtt és után nagy sajtóvisszhangot kap az esemény, mintha egy-egy újabb béremelésről lenne szó" – így kezdődik a miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestületének nyílt levele, amelyben részletesen taglalják a jelenlegi oktatási rendszer problémáit. (A legfontosabbakat lásd A tanárok 12 pontjában – a szerk.)

Papné: Már nem számít a gyerek
– Már az 1995-ben elfogadott Nemzeti alaptanterv is nagy vitát váltott ki, de akkor még sokszínű volt a közoktatási rendszer, és figyelembe vették a gyermekek képességeit – hangsúlyozta Pap Jánosné. A Pedagógusok Szakszervezetének szegedi titkára szerint alapjaiban változtatta meg az oktatási rendszert a 2011-ben elfogadott nemzeti köznevelésről szóló törvény. – Erről nem volt semmilyen szakmai egyeztetés. Egy uniformizált, központosított közoktatási rendszer jött létre, amelyben már nem számít a gyerek. 2013. január óta a KLIK az iskolák fenntartója, az igazgatóktól elvették a munkáltatói jogköröket, megszűnt az intézmények önálló gazdálkodása. Bürokratikus módon Budapestről irányítják az iskolákat – mondta Pap Jánosné. A titkár szerint igaz, hogy a pedagógus-életpálya-modellel rendezték a béreket, de ezzel együtt megemelték a kötelező óraszámot és eltörölték a többletjuttatásokat. – Ugyanakkor sok tanárnak – főként azoknak, akik több diplomával, szakvizsgával is rendelkeznek – nem emelkedett a fizetése. Közben megjelent az etikai kódex, amely egyszerre felháborító és megmosolyogtató, jogalap nélküli szülemény – mondta a szakszervezeti vezető.

Nagy Gergely: Gyorstalpalón kiképzett kápók 
– Egyre csak növekedtek a pedagógusok adminisztrációs terhei. Az életpályamodell előmeneteli rendszeréhez kapcsolódóan portfóliót kellett, kell írniuk, bejött a minősítési és tanfelügyeleti rendszer. A tanárok munkájának minden pillanatát folyamatosan és több szinten akarják ellenőrzés alatt tartani – mondta Pap Jánosné.
 Egy név nélkül nyilatkozó megyei gimnáziumigazgató szerint a minősítés és a tanfelügyelet verte ki a biztosítékot a tanároknál. „Hagyjanak békén bennünket! Ne találjanak ki pár évenként újabb és újabb halva született oktatási stratégiát! Ne ellenőrizgessenek bennünket 30 órás gyorstalpalón kiképzett kápók!" – írta a tanitanek.com oldalon Nagy Gergely tanár. Egy másik pedagógus ugyanezen a honlapon azt írta, jó lenne, ha bíznának a pedagógusokban, és nem nyomnák le a torkukon a tanfelügyelet és a minősítés feszültséggel teli elvárásait. Kovács Levente tanár szerint elég abból, hogy korlátozzák, megosztják és megfélemlítik a tanárokat a különböző ellenőrzésekkel.

Kis Gábor: Indifferens a személyes vélemény 
– Szakmailag annyira indokolatlan dolgok történnek jelenleg a közoktatásban, mintha azt mondanák a favágóknak, hogy feküdjenek a bak alá, és úgy fűrészeljék el a fát – mondta a név nélkül nyilatkozó gimnáziumigazgató.

A szegedi Deák Ferenc Gimnázium elsőként csatlakozott a megyéből a miskolci tanárok kezdeményezéséhez.

– Iskolánk nevelőtestületének többsége egyetértett a nyílt levélben megfogalmazott szakmai állásponttal, fejlesztő célú kritikai észrevételekkel. Iskolai közösségünk fontosnak tartja, hogy a problématerületként azonosított kérdésekben egyeztetés kezdődjön az érintett szakmai partnerek között a megoldás keresése érdekében. Ezen szempontok alapján döntöttünk a csatlakozás mellett – mondta lapunknak Kis Gábor intézményvezető. Szerettük volna megtudni a Deák igazgatójának személyes véleményét is a miskolciak petíciójáról, de azzal tért ki a válasz elől, hogy a közösségi döntés meghozatala után miden személyes vélemény indifferens.
 
Szépen, helyesen! Ezt szeretnék a pedagógusok, a szülők és a diákok is, akik szerint most rossz úton jár a közoktatás. Fotó: Frank Yvette
Szépen, helyesen! Ezt szeretnék a pedagógusok, a szülők és a diákok is, akik szerint most rossz úton jár a közoktatás. Fotó: Frank Yvette



Egy mondat az oktatásról
Szabó Ágnes: Amit nekem tanítottak, annál alább nem adom, az unokámnak is jár ennyi.
Péter Balázs: Már a nagypapám és a szüleim is pedagógusok voltak, de ennyi fejetlenséget együtt sem tapasztalhattak meg.
Borsodi Olga: A jövőnkért!
Varga Rebeka: Maximálisan igazat adok a nevelőtestületnek, ami itt van, az tarthatatlan.
Bereczky Zsuzsanna: 21. századi oktatást a 21. században!
Bakoss Jánosné: Az unokáimért!
Nagy Józsefné: A gyermekeinkért!
Kocsis János: Elég volt ebből, az ország élhetetlen, az egészségügy romokban, az oktatás romokban, a fél ország nyomorban!
Forrás: tanitanek.com

Olvasóink írták
Kommentáradat érkezik minden olyan cikkünkhöz, amely 
a tanárok akciójáról szól. Ezekből válogattunk. 
Kovács Attila: – Alakul a demokratikus charta 2..., de nem vagyunk már 92-ben... a nép megette akkor az SZDSZ-es hazugságot, és rába..ott!! most nem eszi meg!!
Halász István: – Miért nem csatlakozik minden iskola? Félnek a Kliktől vagy a Fidesztől?
Cinka Panna: – Hűljön le a képükről a bőr!!!! Szégyelljék magukat a vörös szegfűs tanári asztallal együtt!!!
Papp László: – Épüljenek stadionok az iskolák he-
lyett! Arra úgyis nagyobb az igény.
Farkas Tibor: – Lázadozzatok, csak ne az én adómra fájjon a fogatok...
Frittmann István: – Gumibotot, vízágyút nekik, mit feszelegnek!!!
Nagymélykúti Domokos: – Miért is lázadás az, ha az ember szólni mer a gyermekeink védelmében? Egyesek még a karhatalmat is bevetnék, csak hogy ne kelljen gondolkozni a tényeken? Majd a szeretett vezető megmondja a tutit?
Molnár Zsuzsanna: – Hajrá Tanárok, Fiatalok!
A diákok 12 pontja

A budapesti Teleki Blanka Gimnázium diákjai a miskolci tanárok mellé álltak, és közzétették 12 pontjukat.

1. Kívánjuk a kerettanterv szakmai bizottság által való átdolgozását, korszerűsítését. Emeljék be az élethez szükséges ismereteket ebbe a rendszerbe! (gazdasági alapfogalmak, hivatalos ügyek intézésének módjai) 
2. Kívánjuk, hogy a tanórákhoz biztosítva legyen a megfelelő felszerelés mind minőségben, mind mennyiségben! (Szemléltető eszközöket, krétát és táblát, jól ellenőrzött, NEM kísérleti tankönyveket.) 
3. Kívánjuk a mindennapos testnevelés feltételeinek biztosítását! 
4. Kívánjuk, hogy szüntessék meg a tankönyvcsomagok árának maximalizálását, állítsák vissza a szabad tankönyvválasztást! 
5. Kívánjuk, hogy az egyetemeken több államilag finanszírozott hely legyen, továbbá a kormány több pénzt fektessen az oktatásba! 
6. Kívánjuk a heti óraszám csökkentését, hiszen a diákok túlterheltek! 
7. Kívánjuk, hogy nagyobb figyelmet fordítson a kormány a tanárképzésre, a tanári szakma szellemi megbecsülésére! 
8. Kívánjuk, hogy 12. osztályban ugyanolyan érettségi követelményeknek kelljen megfelelnünk, mint amilyenek azok közoktatásba lépésünkkor voltak! 
9. Kívánjuk tanáraink terheinek csökkentését, kiegyensúlyozottságuk érdekében. Állítsák vissza a programszervezői státuszt minden intézményben! 
10. Továbbá szükségesnek érezzük, hogy minden tanításra szolgáló, köztulajdonban lévő intézmény épülete egy éves időkereten túl ne lehessen balesetveszélyes állapotban akár műemlékvédelem alatt áll, akár nem. 
11. Kívánjuk az Országos Diákparlament három helyett évenkénti megrendezését, hogy a jogszabályok változása előtt mi is véleményezhessük azokat! 
12. Kívánjuk, hogy az iskolák vezetőségének hatásköre bővüljön, hogy az intézmények irányítása hatékonyabbá váljon!

Horváthné Oláh Mária: Nem kerülhető el a sztrájk
Horváthné Oláh Mária: Gyökeres változásokra van szükség.  
Nem hiszem, hogy elkerülhető a pedagógusok sztrájkja – mondta lapunknak Horváthné Oláh Mária, a Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Makói Tagintézményének gyógypedagógusa, aki a tanárlázadás ikonikus alakja lett a megyében.
– Miért vállalta névvel, arccal a véleményét a sajtóban?
– Hogyan taníthatom a diákoknak hitelesen azt, hogy vállalják bátran a saját véleményüket, ha én nem teszem?
– Egy hete azt nyilatkozta, nyomozott ön után az intézményfenntartó. Ezt tagadta a KLIK. Mi történt azóta? 
– Beszéltünk róla a munkahelyen a vezetőmmel. Azóta egy kolléganőm szintén aláírta a nyilatkozatot.
– Hogyan lehet változtatni a jelenlegi oktatási rendszeren? 
– Olyan súlyosak a problémák, hogy gyökeres változásokra van szükség. Minde-
nekelőtt az iskolák önállóságát kell visszaadni. A miskolciak által megfogalmazott javaslatok mentén elindulva a pedagógusoknak el kell kezdeni közösen kidolgozni a megoldásokat, hogy szakmai szempontok érvényesüljenek. Ebben a folyamatban a szülők és diákok véleményét is ki kell kérni. Mivel a mostani oktatási koncepció teljesen elfogadhatatlan, kis engedményekkel nem lehet megelégedni, ezért jelen körülmények között nem hiszem, hogy elkerülhető a sztrájk. Azonban az eredményes sztrájkhoz minden pedagógusra és a társadalom széles rétegeinek támogatására is szükség van. Az időt pedig nem lehet húzni, mert a legfontosabb érintettek, a gyerekek rovására megy.
 
Horváthné Oláh Mária: Gyökeres változásokra van szükség.
Horváthné Oláh Mária: Gyökeres változásokra van szükség.

A tanárok 12 pontja

1. Követeljük, hogy a jelenlegi reformoknak nevezett akciókat azonnal függesszék fel!
2. Nem fogadjuk el a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Karral történő egyeztetéseket!
3. További adminisztrációs terheket nem tudunk és nem is akarunk elviselni!
4. Önkéntesen szeretnénk belépni olyan szervezetekbe, amelyekbe mi szeretnénk – de nem beterelve!
5. Nem ágálunk az ellenőrzések ellen, ha ezt feletteseink 
(a munkaközösség-vezetők és igazgatók) végzik, illetve olyan szakfelügyelők, akik szakmai tekintélynek számítanak!
6. Követeljük, hogy negy-
venórás legyen a munka-
hetünk!
7. Tiszta, átlátható, mindenféle pénznyelő, központi vízfejtől mentes fenntartói viszonyrendszert követe-
lünk!
8. Szeretnénk, ha az igazgató újra „főnök" lenne, hogy az iskola önállóan gazdálkodva maga határozza meg a felhasznált pénzeszközök prioritását!
9. Legalább néhány évig ugyanazt a könyvet használ-
hassuk!
10. Végzettségünknek, elvégzett munkánk minőségének és a munkában eltöltött éveknek megfelelően differenciált bért kapjunk!
11. Nyugalmat akarunk, amely politikától, álreformoktól mentes!
12. Mi továbbra is tanítani szeretnénk!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem tudta, kinek adja ki a villát

Helyreigazítás. Tovább olvasom