Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Cseh vagy orosz troli lesz Szegeden – darabja 133 millió

Szeged - Zöld-fehér, alacsonypadlós, csuklós, klímás és minimum 115 utast szállít Szeged vadonatúj trolija, melyből a város és az SZKT 10-et rendel a tömegközlekedési nagyprojektben.
Egy hét múlva kiderül, milyenek lesznek az új szegedi trolik. A 10 új járművet az elektromos tömegközlekedési nagyprojektben szerzi be a város és az SZKT. Szegeden, de az országban is egyetlen alacsonypadlós csuklós troli fut, az új tömegközlekedési eszközökkel 11-re nő a számuk. Szigorúak az elvárások. – Alapfeltétel, hogy minden troli 17,9-18,7 méter hosszú és 2,55 méter széles, legalább 115 utas fér fel rá. Darabja a 2 évvel ezelőtti kalkuláció szerint maximum nettó 133 millió forint – tudtuk meg Nagy Sándor alpolgármestertől.

A közbeszerzési eljárásban a cseh Cegelec és az orosz Trans-Alfa nyújtott be pályázatot. A prágai gyártó trolija busz kivitelben közlekedik Egerben, Debrecenben és Szombathelyen, külföldön Salzburgban, Svájcban, Lengyel- és Csehországban, valamint az észt és a litván fővárosban. Szegedre az eddigiektől eltérően, magyar karosszériával szállítanák. Az orosz, pontosabban vologdai troligyártó, a Trans-Alfa sok csuklós trolit adott el Moszkvába és Volgográdba.

Az egyetlen magyar alacsonypadlós csuklós troli Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba
Az egyetlen magyar alacsonypadlós csuklós troli Szegeden.
Fotó: Segesvári Csaba

A csehek 6, az oroszok 9 hónappal a megrendelés után szállítanák le az első trolit. Mindkét ajánlat túllépi a megadott költséghatárt. Két éve – amikor a nagyprojekt előzetes árait kalkulálták – még kevesebbe kerültek a járművek. Nagy Sándor szerint a többletkiadás a trolibeszerzésnél nem jelent fennakadást, mert a projektben vannak pénztartalékok.

Értékeléskor sokat számít az ár, a szállítási határidő, az utastér nagysága. Pluszpontot ér a rozsdamentes acél karosszéria, ha esztétikus és energiatakarékos a jármű, vagy ha komfortos a vezetőfülke. A trolik színe illeszkedik a szegedi flottába: zöld-fehér lesz.

Villamosok 2 hónap múlva

A 9 új szegedi villamos vásárlására hirdetett közbeszerzési pályázatát – a műszaki leírások hiányossága, illetve az egyetlen eredményes pályázó jelentős ártúllépése miatt – másodszor is kiírta a nagyprojekt irányítási feladatait ellátó Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. Jelentős különbség a korábbihoz képest, hogy a jelentkezők euróban tehetnek árajánlatot, csökkentve ezzel az árfolyamkockázatot. A villamosok nettó költségkerete 18,9 millió euró. Eredményhirdetés augusztus 17-én várható.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. szunyi 2009. június 22. 21:32
    „V42515,

    Nagyon korrekt hozzászolás.

    A partner bevonása szerintem megtörtént, mind a cseh mind a magyar cég részéről (hajtás + kaszni).
    Az összerelés gyak. nem sokban különbözik a javítástól (bár nem vagyok se autó, se troli szerelő), ami alapvető minden trolit üzemeltető cégnél, hogy ne a világ másik végéről kelljen egy szakit lehozni, aki megmondja melyik ellenállás ment tönkre és kell cserélni.

    Szerintem ez egy nagyon innovatív magoldás, ami azon alapul, hogy a busz ill., kocsi., villamos ., metro gyártással ellentétben itt nincsenek nagy monopliumok, multik ergo be lehet törni egy piacra.

    Itt az SZKTV a saját know-how-ját nyomja be + at üzemeltetési tapsztalatait.

    Én személyesen bizom benne, hogy 5-10 éven belül, egy sikeres szegedi tender után ez a trojka fogja uralni a kelet-közép európai piacot.”
  • 52. V42515 2009. június 22. 19:41
    „Sziasztok!

    Nagy élvezettel olvastam a hozzászólásokat, pro és kontra véleményeket. Azt gondolom, nem véletlen az, hogy a trolitenderre jelentkező pályázók ajánlata nagyon limitált. Nagy tőkeerős nemzetközi cégek trolibusz fejlesztései messze elmaradnak más helyi közösségi közlekedési eszköz fejlesztésektől, alapvetően azért, mert kockázatos a megtérülés: kérdéses a méretgazdaságossági szintet elérő volumenű fizetőképes kereslet, amely képes megfinanszírozni a minőségi fejlesztést, gyártást, karbantartást stb.

    Összességében azt gondolom, az elsődleges kérdés Szegeden is: kell troli vagy nem kell troli. Ezzel kapcsolatban véleményem részben a fentiekben már megfogalmazódott, ugyanakkor elfogadom, hogy ebben a kérdésben megszülettek döntések, ennek a keretein belül kell a lehetséges legjobb választást megtenni.

    Van tehát két ajánlat, egy orosz és egy cseh kapcsolatú.
    Egyiknek sem ismerem a részleteit, mégha ismerném is, a műszaki paramétereket megítélni nem tudnám. De: ha valaki kíváncsi arra, mit tud napjaink orosz technikája és formatervezése, szálljon fel egy Uzsgyira Szeged-Békéscsaba között. Várom az élménybeszámolókat.

    A cseh ajánlat kapcsán felmerült az SZKT aktív szerepvállalása: azt gondolom, az nem baj, hogy egy prototípus kifejlesztését, a beüzemelési tapasztalatokat egy szakértő csapat vezényli. De azt is gondolom, egy prototipus kifejlesztésével, majd a sorozat későbbi gyártásával kapcsolatos rövid- és hosszabb távú üzleti kockázatokat nem egy önkormányzati tulajdonban lévő cégnek kellene felvállalni. Maximálisan támogatandó, ha az SZKT-cseh páros be tud vonni olyan régiós (Dél-Alföld) privát cégeket, akik bevállalják a fejlesztés költségeit és kockázatait. Ha ez a modell működőképes, akkor nagyon remélem, hogy néhány éven belül Szegednek új trolijai lesznek és ezek nem keleti irányból érkeznek majd.”
  • 51. AudiAudi 2009. június 22. 11:42
    „Vicc az egész,mi meg elhisszük hogy 133milla,jól jár megint aki a tűzhöz ül közel.Mennyit rakhatnak zsebbe nekünk fogalmunk sincs,és ők nem trolival járnak hanem S4 minimum,mert arra kell a sok milla,a szegény polgár meg beveszi”
  • 50. SP 2009. június 21. 23:47
    „48. hozzászólás varadipal 2009.06.21. 18:20
    Palimadár már megint valamitől lebegsz.
    Allergiás vagyok a szintetikus anyagokra, a természetes dolgoknál maradok. Guminővel a viszonyom 1 lépés előre, két lépés hátra, majd hátra 3, 4 stb.
    Nem szeretem, ha rábeszélsz a játékaidra.
    Amúgy az elektromos rendszer hatásfoka jobb lényegesen a hőerőgépeknél.
    A villamos pedig zárt pályás, csúcsforgalomban is gyors.
    Minőségi paraméter a zajos fogaskerék áttétel, vagy az erővonal metszés keltette villanymotor zaj. A hibás inverter közelsége sem kellemes. A fékezéses generátoros visszatáplálás hangja pedig pokoli.
    Az egyenáramú elektroszmog sem kívánatos, a kadmium bronz hálózat drága nehézfém. Az elektrosztatikus feltöltődéstől a hajunk áll égnek.
    Az elbaltázott kompresszor viszont sokszor magában zajosabb mint maga a jármű egésze.
    A guminőnek pedig esélye sincs nálam, mert nem tud villamost vagy trolit vezetni!”
  • 49. flexsnake 2009. június 21. 19:47
    „43. a troliban csak elektromos ,,izék" vannak. Az izék ára mindenhol növekszik. Rossz volt idén az ,,izé" termése.”
  • 48. varadipal 2009. június 21. 18:20
    „Sp. Neked azért nincsenek rémálmaid, mert az csak a tudatalattiban keletkezik.Neked tehát nincs tudatod.Válaszod nem érte el a 3 ezreléket.A konyakos meggy konyak nélkül az első lépésed a guminő felé. Üdv: Furfangos Nyeszterka”
  • 47. maradando 2009. június 21. 02:00
    „Az elvárásnak megfelelően a zöld-fehér gombhoz igazitották a kabát vásárlást? Nyugati tipusok szoba sem jöhettek ,mert gondolom az elvárásoknak megfelelő sz@rt nem tudnak késziteni.Erre a már fél évszázada bevált KGST országok járművei alkalmasak csak ! Csak ne feledjűk,hogy milyen cikkek láttak napvilágot miszerint a Volvo,és Mercedes tiltakozott a buszaik trolivá alakitása miatt. Vagy ez is csak az imperialista karvalytőke ármánykodása volt? Persze ,hogy jó lesz ha meglesz,de tényleg új lesz ?”
  • 46. SP 2009. június 20. 21:53
    „42. hozzászólás Mil 2009.06.20. 17:36
    Érdekes módon a járműiparban a válság miatt éppen hogy csökkentek az árak.
    Kvázi nem lehetett volna alkudni?
    Vagy ez is úgy megy, mint a társasházkezelőnél, hogy a vállalkozónál nem lefele alkuszik, mint a jó háziasszony a piacon, hanem felfelé, ami belefér, mert többől több az "üzletszerzési jutalék is"?”
  • 45. 10karakter 2009. június 20. 19:23
    „43. Hülyeséget írsz.

    44. Forrás?!?”
  • 44. alak 2009. június 20. 18:51
    „Közösségi közlekedés valaki írja, hogy az önkormányzat nem finanszírozza a sűrűbb közlekedést, az tény hogy az elektromos járművet kb. 600,-Ft -al kerülnek többe kilométerenként mint a busz. Ha az uniós fejlesztés megvalósul az SZKT több km tejesít mint eddig az kb.: évi 2 Milliárd forinttal több kiadást jelen az SZKT éves támogatásában. Na ezt honnan veszi a város? Erre van egy történet.

    A pap a mise végén a hívekhez fordul és ígyszól: Új templomot kell építenünk, mert a régi már kicsi nekünk: Kedves hívek az új templom nagyon sok pénzbe kerül, de van egy jó és egy rosszhírem. A jó, hogy a pénz megvan, a rossz, hogy ez a ti zsebetekben van.”
  • 43. alak 2009. június 20. 18:38
    „Az árak csak emelkednek (mint a hegyi utak), de csak nálunk a világban az energia és berendezések ára csökken, itt emelkedik, azért ez megérdemelne egy alapos kivizsgálást. A villanymotoros fűnyíró is olcsóbb mint a benzines nem gondolnám, hogy a trolinak szükségszerűen drágábbnak kellene lennie mint egy busznak. Miért? Nincs benne Hi-Tech motor a villanymotor az egy egyszerű vas, nincs automata váltó csak pár elektromos izé és kész. Úgy már értem, hogyha az SZKT részére kiírt beszerzést az SZKT nyeri és gyártja le gondolom a terméket SZKT próbálja ki minősíti és veszi át SZKT-tól. A garanciális szervizet az SZKT adja SZKT-nak az árra meg írtak egy számot pl: 133 vagy több hiszen annyiért veszik amennyi pénzvan nem lesz maradvány az biztos.”
  • 42. Mil 2009. június 20. 17:36
    „Jah, 2 éve volt netto(!) 133 milla, azóta meg mint írják, emelkedett az áruk..”
  • 41. Mil 2009. június 20. 17:34
    „AZaz egy 10db-os beszerzésnél kb. 400 milla a különbség. Azért nem kis tétel..”
  • 40. Mil 2009. június 20. 17:29
    „Na, hát akkor csak igazam van, nem? A földgáznak nagyobb a hidrogéntartalma, mint a kőolaj(származékok)nak :) Ezért a földgázzal üzemeltetett motornak kisebb a CO2 kibocsátása, mint egy gázolajos-benzinesnek. Mert több benne a víz. (ezért rohad hamarabb a gázos autók kipufogója).
    Az áramos részben igazad van. NA de 130 milla vs 90 milla. A gázos Citarok voltak 90 milla körül, azokban meg már EEV motor van(különösen környezetbarát-vagy valami ilyesmi :). Gázos motornál gyk koromkibocsátás sincs.”
  • 39. Zsoltee0716 2009. június 20. 16:59
    „Hidrogén meghajtású(belső égésű), /nem a hybridrek/ busz Németországban ilyen is van! Az meg még környezetkimélőbb”
  • 38. Szemif 2009. június 20. 16:02
    „35. Tulajdonképpen igazad van, de tudtommal nem lesz megoldva, mert a háborúhoz és a közlekedéshez is ugyanaz a dolog kell: pénz, pénz, pénz.”
  • 37. Szemif 2009. június 20. 15:56
    „Mil! Azért olvass ennek utána, jó? :-) Mert ha kémiaórán bemondanád ezt a földgázról akkor egy kemény tanár azonnal helyreküldene, egy vajszívű adna egy kettes alá-alát. Csak röviden a kémiai része: a földgáz és a kőolaj a legegyszerűbb szerves vegyületekből az alkánokból épül fel, (az alkánok csak szént és hidrogánt tartalmaznak) keverékek. A földgázban van metán, etén, propán, bután. Ezekben a szénatomszám 1-4, a hidrogének száma 4-10. A kőolaj az az 5- fölötti szénatomszámú alkánok keveréke egészen addig, míg el nem jutunk a szobahőmérsékleten szilárd alkánokig. (17-18 szénatomos alkánok). Mivel az alkánok egy homológ sor szerint épülnek fel a szén-hidrogén arányuk állandó. Az alkánok elegendő oxigén jelenlétében mindig CO2-vé és H2O-vá égnek el (mivel az égés evidens módon 100 fok felett zajlik a víz gáz halmazzállapotú, mikor a motor kipufogja). Eddig a kémia. Amúgy a trolik teljesítménye jobb, mint a buszoké, tehát ha egy busz 100km-en megeszik 50 liter gázolajat (vároi buszok 45-60 liter közt fogyasztanak tudtommal), akkor abból csak egy busz tud mozogni, ha ezt az 50 liter gázolajat elégeted egy hőerőműben, akkor az abból származó villamos energia kb. 3 troli mozgatására elég. Emellett nem szabad elfelejteni, hogy a villamos energiát elő lehet állítani környezetbarát módon is, míg egy gázbusz nehezen tud napelemmel működni. Magyarul a trolik áramforrása lecserélhető környezetbarátra, a gázmoci nem.
    Ettől függetlenül tényleg gond a trolikkal akötöttség, például ha a Bartók térnél egy megpusztul, vagy van egy koccanás, akkor már vége is a szegedi troliközlekedésnek egy időre, ez sajnos benne van a pakliban. A jövő az üzemanyagcellás, illetve akkumulátoros járműveké, de ezek még messze nem veszik fel a versenyt a trolikkal.”
  • 36. TAZ 2009. június 20. 15:55
    „24. hozzászólás Lenry 2009.06.20. 13:22

    TAZ: a villamoshoz hasonlóan a trolibusz is fékezéskor jelentős mértékű energiát táplál vissza a rendszerbe

    Nem is erről írtam, bár nem indokoltam miért! A gördülési ellenállásról lenne szó: nem mindegy, hogy gumikerék- aszfalt vagy acél kerék acél sínen! Ez a nagy különbség!”
  • 35. flexsnake 2009. június 20. 15:41
    „33. az eredmény ugyanaz. Egymásba ér a pöcsünk. Baj ha nem érdekel hogy miért csak oldják meg?”
  • 34. Mil 2009. június 20. 15:21
    „<moderálva off>”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megint felbolydultak a Mars téri piac árusai

Szeged - Szeptemberben hozzáfognak a Mars téri nagycsarnok építéséhez ott, ahol most a fedett… Tovább olvasom