Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 1°C Még több cikk.

Csikorogva indult el a betegszállítás

Szeged - A mentők januártól csak életmentéssel, súlyos állapotú betegek ellátásával, kórházba szállításával foglalkoznak – a többi betegszállítást magáncégek végzik. Az új rendszerre még sem a háziorvosok, sem a szolgáltatók nem készültek fel, az átmenet után azonban javulhat a színvonal.
Januártól szétvált a betegszállítás és a mentés, a kétféle feladatot más-más szolgáltató látja el. Ha valaki rosszul lesz az utcán, balesetet szenved, vagy egyéb ok miatt szorul sürgős ellátásra, továbbra is az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) kell hívni a 104-en. Más, nem sürgős vagy szakmai felügyeletet nem igénylő esetekben viszont – ha például a nehezen mozgó beteget kórházba, vizsgálatra, művesekezelésre kell szállítani vagy onnan haza – mostantól az OEP-pel szerződött magán-betegszállító cégek látják el ezt a feladatot. A betegszállításért – orvosi beutaló alapján – továbbra sem kell fizetni.

Betegszállító és mentőautó az új klinikánál. hatékony egymás mellett élés.
Fotó: Schmidt Andrea

A rendelethez, ami annyira friss, hogy jogilag még hatályba sem lépett, a háziorvosok egyelőre nem tudtak alkalmazkodni. Szilárd András tápéi háziorvos, a Szegedi Háziorvosok Egyesületének elnöke például tegnap kapta meg az ÁNTSZ tájékoztatását az új rendszerről. Ebből azonban nem derül ki, Tápéra konkrétan melyik betegszállító társaságot hívhatja a három szegedi székhelyű közül. Ezután azt is neki kell eldöntenie: szakszemélyzetet is igénylő, úgynevezett őrző szállítást (ami az OMSZ feladata) vagy egyszerű betegszállítást kell-e kérnie. A háziorvos évente legalább száz esetben rendel betegszállítást pácienseinek. Úgy véli, a három szolgáltató hét finanszírozott betegszállító kocsija kevés lesz a szegedi feladatok ellátásához.

Finomhangolás

– Csikorogva indul a dolog, vannak nehézségek, szállítási feladataink ugrásszerűen megnőttek – foglalta össze eddigi tapasztalatait Tanács Gábor. A Panacea 2000 Kft. vezetője szerint további finomításokra lesz szükség a finanszírozásban és ellátási területben, de egy-két hónap átmenet után javulhat a betegszállítás színvonala.

Ettől tartanak a megyei betegszállítók is – de mint az egyik ilyen cég, a szegedi N.Ü.K.E. Kft. vezetője, Tanács Róbert fogalmazott, minden erejükkel a feladat megoldására törekednek. Ezt a céget jelölte ki a Betegszállítók Országos Szolgálata a Csongrád megyei betegszállítási feladatok irányítására. A vezető elmondta: a szolgáltatóknak területi ellátási kötelezettségük van – azaz önálló körzeteket kaptak –, és 6, illetve 24 órán belül kell teljesíteniük a szállítást. Az alacsony finanszírozott kapacitás miatt viszont lehet, hogy szorosabban ülnek majd a betegek a járművekben, mert megpróbálnak minden helyet betölteni. Ehhez profi, három műszakos irányítórendszert kell kialakítaniuk, ami nagyjából egy héten belül feláll. Egyeztetnek az egészségügyi intézményekkel is: egy nap lehetőleg ütemezhetően bocsássák el a pácienseket. Azt ígérik, így sehol nem hagynak majd beteget, nem maradnak el betegszállítások a megyében.

Összesen 14

Csongrád megyében öt szolgáltató látja el az OEP-finanszírozott betegszállítási feladatokat. A Panacea 2000 Kft., a NÜKE Kft. és Szekeres Zsolt Szegeden és vonzáskörzetében, a Polymed '97 Kft. Szentes és Csongrád térségében, a Gól-Diatrans Kft. pedig Makó és Hódmezővásárhely környékén. Az első négy cégnek összesen 14 finanszírozott és 5 tartalék járműve van, az ötödik, Bács-Kiskun megyei székhelyűnek 36, de annak csak egy része fut Csongrádban is. A járművek többsége vagy négy ülő és egy fekvő vagy nyolc ülő beteget képes elvinni. Azt, hogy egy település betegeit melyik szolgáltató szállítja el, az OMSZ-nél tudják megmondani.

Olvasóink írták

  • 4. egal 2008. január 09. 19:24
    „És még mindig csikorog...
    Nonszensz, hogy egy beteg ,aki féloldali bénult, több órán keresztül várakozzon egy vizsgálat előtt (otthon) és után, a be-, ill. hazaszállításra.”
  • 3. r104 2008. január 06. 11:58
    „Az alternatív betegszállítás története. Anno évekkel ezelőtt kigondolták, hogy az országban olyan területeken ahol nincs mentőállomás, vagy gazdaságtalan lenne egy kis mentőállomás üzemeltetése de megfelelő számú betegszállítási igény jelentkezik, ott indokolt az alternatív betegszállítók jelenléte. Az egészségügyi kassza betegszállításra fordítható összege valóban zárt, előre meghatározott. Hogy torzult el az eredetileg jó elképzelés? Véletlenül elsők között befolyásos emberek hozzátartozói tulajdonában a főváros és környékén jöttek létre alternatív betegszállítók. Emlékezzünk csak vissza, amikor a tv-ben bemutattak egy roncstelepen álló megbontott Mercedes gyártmányú betegszállító gépkocsit, melyre még akkor is horribilis km-t számolt el egy magas állami vezető hozzátartozója tulajdonában lévő alternatív betegszállító cég. Ezt követően kénytelen volt lemondani tisztségéről... Ez volt az aranybánya kora. Az Országos Egészségügyi Pénztár az alternatívval fix km-re fix összegért szerződött. Akkori recept: végy pld. egy Suzuki Ignist részletre és válts ki egy magán betegszállító vállalkozást. Alkalmazott nem kell, mert az pluszköltség. Mazsolázz a kíséretet nem igénylő járóbeteg-szállítások közül, de kizárólag azokat, melyek magas km teljesítést hoznak. Az a beteg, akivel gond lehet, mert fekszik, hány, fertőző vagy kevés a km azt vigye a mentő, A betegszállítási kassza ugyan zárt, de teljeskörű ellátási kötelezettsége csak a mentőnek volt. Így a mentőknek minden év végére, állítólag a rossz gazdálkodásuk miatt állami segítséget kellett adni. Lassan, de biztosan a mentőknél a betegszállítást el lehetetlenítették. Ezeket mindenki tudta, de nem lehetett ellene tenni. A Kormány folyamatosan csökkentve a mentők számát (OMSz-tól az utóbbi időben közel 250 gépkocsi került leszervezésére) az alternatív betegszállítóknak adja át a teljes alkalmi betegszállítást (saját kimutatásuk szerint 425 gépkocsival rendelkeznek) mondván kértétek, hát légyen a tietek. Fenti adatok az Interneten elérhetők. Ősszel a médiákban az alternatívok nyilatkozták, hogy néhány héten belül kiépítenek egy központi hívószámot a betegszállítások egységes fogadására és készek átvenni az egész betegszállítást Akkor mi a baj forrása? Könnyen kitalálható, ha a fentieket ismét elolvassuk....”
  • 2. Ellenzéki 2008. január 04. 18:58
    „Ezt tudja nyújtani dr.Horváth Ágnes és csapata!
    De, lesz ez még rosszabb is.”
  • 1. csapodár 2008. január 04. 12:06
    „Az egészségellátás és a betegszállítás a 21-ik században olyan,mint egy őskövület.Nagy tragyadomb az egész.A legfőbb érték az"E"PARDON A PÉNZ!!!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jövőre nálunk is szigorítani akarják a dohányzást

Szeged - Valamennyi nyilvános helyről száműzhetik a dohányzást, ha hazánk jövőre követi a nyugati országok példáját. A szigorításokat a vendéglátósok és a bagósok is ellenzik. Tovább olvasom