Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Csőd szélén a megyei betegszállító cégek

Drasztikus az üzemanyagár-emelkedés, ráadásul csökkent a finanszírozásuk. Szerdán tárgyalnak a szakminiszterrel, de ha nem változnak a „frontvonalak", sztrájk, majd végleges leállás jöhet.
– Már csak „a tisztesség kedvéért" működünk, ugyanis teljes anyagi csőd fenyegeti a szolgáltatókat – közölte kérdésünkre Tanács Róbert, a Csongrád megyei betegszállítást irányító Nüke Kft. vezetője. A szakembert arról kérdeztük, hogy az utóbbi hónapok drasztikus üzemanyagár-emelkedése miként befolyásolja a betegszállítást. Mint mondta, a mentőktől átvett feladat olyannyira alulfinanszírozott, hogy a megyei szolgáltatók zöme jelenleg tízmilliós nagyságrendű szállítói tartozásokat görget maga előtt.

Mint korábban megírtuk, januártól szétvált a sürgősségi ellátást igénylő mentés és az ütemezhető betegszállítás. Előbbit az Országos Mentőszolgálat, utóbbit magáncégek végzik. Mivel az OEP által fizetett kilométerpénz korábban sem fedezte a szolgáltatást, tárgyalásba kezdtek a biztosítóval, majd február végén megállapodtak: 88-ról 99 forintra emelik januártól visszamenőleg a kilométerenkénti tarifát. Akkor úgy vélték, ha nem bővítik a betegszállításra fordítható, alultervezett állami büdzsét, a kasszában lévő pénz augusztusra elfogy.

Úgy érzik a betegszállítók, tarthatatlan a helyzetük. Fotó: Schmidt Andrea
Úgy érzik a betegszállítók, tarthatatlan a helyzetük. Fotó: Schmidt Andrea

Ahelyett azonban, hogy az egekbe szökő üzemanyagárakhoz szabták volna a finanszírozást, a szaktárca saját ígéretét is megszegte – állítja Tanács Róbert. A kialkudott 99 helyett ugyanis jelenleg 92 forintot fizettek a feladatok áprilisi teljesítéséért. Ezzel szemben most 190 forint körüli a betegszállítás önköltségi ára kilométerenként. Eközben például Szlovákiában – ahol kicsit olcsóbb az üzemanyag és a munkabér – egy eurós, azaz közel 250 forintos kilométerpénzt fizetnek a betegszállításért a magánszolgáltatóknak.

Mivel a jelenlegi helyzet tarthatatlan – több kisebb cég már eladósorba került –, a betegszállítók szerdán tárgyalnak Székely Tamás egészségügyi miniszterrel.

– Vagy kibővítik a betegszállítási kasszát, esetleg a kilométer alapúról átállnak a feladatalapú finanszírozásra, vagy mi állunk le – közölte Tanács Róbert. Azt mondja, ha a tárgyalásokon „merevek maradnak a frontok", sztrájkba lépnek, s ha ezután sincs változás, őszre leáll és összeomlik a teljes betegszállítási rendszer.

Az ellátás javult

Tanács Róbert elmondta: a cégek gazdasági helyzetével ellentétben az ellátás megszervezése sokat javult az utóbbi hónapokban. A Csongrád megyei irányító központ gördülékenyen intézi az ügyeleti és készenléti feladatokat. Áprilisban újraosztották az ellátási területet: két új szolgáltató is bekapcsolódott a munkába. A korábban problémás Vásárhelyről most három szolgáltató is szállítja a betegeket, Makón és környékén viszont még várat magára a fekvőbeteg-szállítás kapacitásbővítése.

Olvasóink írták

  • 4. Kolompár Rómeó 2008. június 17. 22:56
    „Horváth Ágnes: minden reform csakis a betegek érdekében!”
  • 3. THK 2008. június 17. 09:49
    „apróság, de egy ideje már nem olcsóbb, hanem DRÁGÁBB az üzemanyag Szlovákiában...

    (a benzin most ott kb. 330, tehát mint nálunk a dízel)”
  • 2. KÓKUSZ 2008. június 16. 15:53
    „Várható volt!!!Valaki (k) azért biztos jól jártak!!!!”
  • 1. buga jakab 2008. június 16. 11:50
    „Ha nem megy, nem kell erőltetni. Nagypapa is tsz-elnök volt, apuka is, majd csak marad vmi a háziorvos úrra is, betegszállítás nélkül is.:)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mobilon is lehet jegyet venni a SZIN-re

Szeged - A Ticketportal honlapján a rendezvények közül ki kell választani a SZIN-t, és a… Tovább olvasom