Délmagyar logó

2017. 03. 31. péntek - Árpád 5°C | 17°C Még több cikk.

Csökken a halálos balesetek száma

Szeged - A három évvel ezelőtti szigorításoknak köszönhetően látványosan csökkent a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma az országban – Csongrád megyében is. A tavalyi 718 eset nagy része azért történt, mert a sofőrök nem adták meg az elsőbbséget. Még mindig sok a gyorshajtó is.
Csökkenjen felére a közúti balesetek halálos áldozatainak száma az Európai Unió területén 2010 végéig – ezt a célt fogalmazta meg az Európai Unió Bizottsága a közösség irányelveit tartalmazó „Fehér könyvben" 2001-ben. Magyarország 30 százalékot ígért – ezt sikerrel teljesítette, 2015-re pedig vállalta az ezredfordulós statisztikai adat megfelezését.

– Csongrád megye különösen nehéz helyzetben van földrajzi helyzete miatt – vázolta a helyi viszonyokat Lukács János megyei rendőrfőkapitány, a Csongrád Megyei Baleset-megelőzési Bizottság elnöke a bizottság tavalyi munkáját értékelő tegnapi értekezletén. – Évente 11 millió ember és 4 millió gépkocsi halad át a megyén. A forgalom aránytalanul nagy, így az úthálózat is rohamosan romlik, újabb balesetveszélyes szakaszokat eredményezve.

A 2008-as szigorítások óta kevesebb a személyi sérüléssel járó ütközés
A 2008-as szigorítások óta kevesebb a személyi sérüléssel járó ütközés.
Fotó: Segesvári Csaba

Csongrád megyében 2001-ben 45-en, tavaly 39-en vesztették életüket az utakon. Érdekes összevetni a 2007-es és 2008-as adatokat: az objektív felelősség 3 évvel ezelőtti bevezetése drasztikusan visszaszorította a személyi sérüléssel járó balesetek számát – nem csak nálunk, az egész országban. Azzal, hogy megszűnt a bizonyítási kényszer, nem lehetett a felelősséget áthárítani, azonnali hatással volt a közlekedőkre. Ekkortól alkalmazzák szigorúbban a zéró tolerancia addig is meglévő elvét is, azzal a kitétellel felfrissítve, hogy a helyszínen is be lehet vonni a jogosítványát annak, akinél a szonda elszíneződik. Ez szintén hozzájárult a statisztika látványos javulásához. Az ittasan okozott balesetek száma a megyében is visszaesett: míg 2007-ben még 127 ilyen eset volt, 2008-ban már csak 82. Igaz, tavaly újra romlott a helyzet: a 2009-es 55-ös esetszám 63-ra nőtt.

A vezető baleseti okok évek óta szinte változatlanok. 2006-ig a gyorshajtás volt a listavezető, azóta magasan az elsőbbség meg nem adása a leggyakoribb ok. Míg 2008-ban 185 ilyen jellegű balesetet regisztráltak a megyében, 2009-ben már 247-et, tavaly pedig 272-t. A gyorshajtás miatti ütközések száma 2006 óta folyamatosan csökken: akkor 220 volt egy év alatt, tavaly már csak 152.

Kevesebb, de súlyosabb baleset

Megyénk közútjain tavaly 718 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, ami 2 százalékkal kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában. A legtragikusabb kimenetelű, halálos balesetek száma azonban 21 százalékkal nőtt – 24-ről 29-re – az elmúlt évben. Tizenkét százalékkal kevesebb súlyos sérüléssel járó baleset történt, a könnyű sérülést eredményező balesetek száma viszont 5 százalékkal nőtt. Közútjainkon tavaly 39 személy veszítette életét – tízzel több, mint 2009-ben.

Olvasóink írták

  • 15. novaklaszlo56 2011. március 02. 23:00
    „Igen, Deszkás, nyilvánvalóan van probléma a statisztikai mintavétellel, az adatok analízisével, s így az igazán objektív, minden igényt kielégítő, és minden kérdésre válasszal szolgáló értékelésre nem kerülhet sor. De ezek a számok azért így is sok mindenről beszélnek, főleg akkor, ha az általad is említett háttértényezőket is sikerül valamennyire figyelembe venni. Szóval nem vagyunk olyan nagyon rendben, az azért így is látszik. És nem is leszünk, amíg ilyen nagyvonalúan dobálózunk azokkal a számokkal, amelyek mögött emberi életek, sorsok, tragédiák húzódnak meg. Erre utal Nagymaci (9. hsz. 2011.03.01. 21:49) is.”
  • 14. LukSzusz 2011. március 02. 08:51
    „Kevesebben ülnek autóba,nincs pénz benzinre,bankok elszedik a kocsikat,szegények az emberek.”
  • 13. deszkás 2011. március 02. 08:47
    „Kedves NOVAKLASZLO56! Érdeklődéssel olvastalak de engedj meg egy két dologgal vitatkozzak: az első a kettős mérce azaz az itthoni gjárművek nyakába akasztják a külföldiek által elkövetetteket is!A kettősmérce mig az egyiket bünteted (magyar) a másikat mindenféle technikai és nemzetközi szerződésekre hivatkozva NEM teszel (esetleg immel ámmal ami büntetést kiszabnak)semmit. Igy ez a kép HAMIS nem rólunk szól pl a Jászságban (számát az útnak nem tudom) van olyan út ahol tavaly CSAK Román elkövetők ütköztek és ha jól tudom 5 en haltak meg! Ez egy szelet de vizsgálhatnánk a biztositásokat is hogy hogyan "dijazzák pl az ittasságot.Megmondom sehogy mivel ők hivatalosan nem értesülnek (kitől is) az évi 3-4 ittas vezetésről. A közlekedési morálról még hogy kb egy éve video rögzitő van beszerelve és a felvételek megérnének egy misét.Cascóm is addig lesz mig át nem adják az M43-ast. Valamint az is érdekes hogy a büntetések befizetése kb 4 hónapot késik. Miért? Nem jó az azonositás vagy az elkövető NEM elérhető. De miért?”
  • 12. Wacky 2011. március 01. 23:39
    „"6. macskanadrag 2011.03.01. 21:03

    A halottak száma csökken a nyomorékoké meg nő."

    Így igaz :((... ha ránézek egy kocsira és látom a benne ülőket, nem tudhatom hogy van-e köztük olyan aki nyomorék... pedig tuti van, hisz a sok-sok súlyos sérült, elveszíti kezét-lábát, és az nem nő vissza...”
  • 11. Wacky 2011. március 01. 23:35
    „"Megyénk közútjain tavaly 718 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt"
    Ergo, naponta közel 2 ember sérült meg CSAK a közlekedésben!!

    "Közútjainkon tavaly 39 személy veszítette életét"
    Ergo, kicsit több mint 9 naponta meghalt valaki a megyében közlekedési balesetben:(( szomorú!!

    "Évente 11 millió ember és 4 millió gépkocsi halad át a megyén."
    A 4 millió gépkocsiban nincs benne a sok teherszállító jármű + a megye belterületén történő kocsikázás se... így már azért elég nagy szám az a 4 milla sztem!!”
  • 10. Besenyő_Pistabácsi 2011. március 01. 22:27
    „A románok igen csak rontják a megye statisztikáját!”
  • 9. nagymaci 2011. március 01. 21:49
    „Csak sajnos bennünket akiknek valamelyik családtagja volt érintett aki szerepel a statisztikában,ez nem vigasztal. Remélem ezt kevés embernek kell átélnie,amikor megérkezik a hír...... akit szeretsz nincs többé. Nekem mint hozzátartozónak egyébként teljesen mindegy,hogy gyorshajtás( mint a mi esetünkben) vagy ittasság,vagy rossz útviszonyok okozták a tragédiát,a szomorú valóság marad. Vigyázzunk magunkra és másokra!!”
  • 8. pinkcat25 2011. március 01. 21:39
    „Ezt valahogy nem nagyon vettem észre a 43-ason!!!!
    Vagy tévednék????”
  • 7. novaklaszlo56 2011. március 01. 21:29
    „De, de, a sebesség csökkentése a megoldás... xD, legalábbis a balesetek számának és a következmények súlyának a csökkentése érdekében. :) S ha a hatóság nem rendeli el, akkor nekünk kell ezt önként, egyébként a szabályokból következően ("...az út- és látási viszonyok...") megtennünk. Magunkért, egymásért, ami voltaképpen teljesen ugyanaz - és nemcsak Jézus szerint, hanem valóban, a hétköznapi logikával is beláthatóan. :)

    Igen, az ország ilyen kátyús állapotban van, ez igaz. Nagyon mélyre küzdöttük magunkat. De, sportnyelven szólva, innen szép nyerni. Ennek a küzdelemnek viszont abban áll a nehézsége, hogy nem másokat: magunkat kell legyőznünk végre. Ez a világon a legnehezebb, de ha sikerül, akkor minden lehetséges. A részletekbe nem megyek bele, mert ez, érzésem szerint még túl korai, mondhatnám, jelenleg utópia, hisz szinte senki sem érti, csak a szépséges pofámat veretném szét, ha magyarázni kezdeném. ;) De előbb-utóbb muszáj lesz. :)

    Jó éjt! Pihenjetek! Álmotokban suhanjatok a tükörsima - de érdesített burkolatú - autópályákon, nagyon figyelve egymásra! Mert ha jó az út alattunk, akkor meg észre sem vesszük, mennyire száguldunk, s a sebesség, ugye... :)
    Aludjatok jól! :)”
  • 6. macskanadrag 2011. március 01. 21:03
    „A halottak száma csökken a nyomorékoké meg nő.”
  • 5. ValakiaSOKKözül 2011. március 01. 20:24
    „4. novaklaszlo56 2011.03.01. 20:04

    Nem, NEM a sebesség csökkentése a megoldás.....hova akarod már csökkentetni??? már az úthálózat minimum fele 60 as táblával van lefedve....
    Menj fel Szegedről Budapestre az 5-ösön....
    Derékba tört rabszolgák lettünk.... Rohanunk az egyik munkahelyről a másikra, hogy meg tudjunk élni, vagy rohanunk a szabadidőnk kicsi részében, hogy minél jobb kihasználtság érdekében maradjon 1 kis pihenésre is időnk....
    A megoldás az, hogy a kifizetett munkáért normális minőségű úthálózatot üzemelni...
    Európai áron fizetjük a közösből az útépítéseket amikor egy szakasz elkészül, holott magyar nyomott áru munkaerő dolgozik, magyar alapanyag kerül az utakba, stb....

    Érdekes, hogy például az osztrákoknál városon kívül 100-al úgy el tudsz menni több száz kilométert, hogy nem találsz kátyús, nyomvályús utat.....

    A gond ott van, hogy még nem lógnak azok, vagy úsznak háttal az égboltnak, akik a minőségi munka áráért hitvány anyagból, hitvány munkát végeznek...és azok is akik átveszik, tudnak róla....”
  • 4. novaklaszlo56 2011. március 01. 20:04
    „Ez bizony így van, ValakiaSOKKözül. A megoldás a sebesség csökkentése. Igaz, ezzel egyenes arányban nő az utazási idő, de exponenciálisan (egész pontosan: négyzetesen) nő a biztonság. Valamit valamiért, de az iménti összefüggések alapján a sebesség csökkentése "jó üzlet". Igaz? Jó, persze, bizonyos, még elfogadható határokon belül. Egy ilyen állapotú, és rohamosan tovább romló úthálózaton a megengedett sebességek felülvizsgálata, és akár drasztikus csökkentése is indokolt lehetne, azt hiszem. A lakott területekkel talán nincs is nagy baj általában, de azokon kívül a burkolat minősége egyre több helyen lehetetlenné teszi az 50-70 km/h-nál nagyobb sebességű, még biztonságosnak mondható haladást. Nappal is. Éjszaka..., az már a rémálmok birodalma egyre több helyen. De lehet, hogy túl sötéten látom a nappali dolgainkat is. :) Emlékezetem szerint a román úthálózat állapota volt a mi, mostani útviszonyainkhoz hasonló, úgy a kilencvenes évek közepéig. Tudom, most sem éppen rózsás a helyzet arrafelé, de nálunk azelőtt az volt, legalábbis hozzájuk képest. Kiegyenlítődik lassan az uniós mezőny a térségünkben... :)
    Igen, az útjaink állapota is nyilvánvalóan rontja a baleseti statisztikánkat, méghozzá több módon is:
    - közvetlenül (a jármű hirtelen meghibásodását előidézve; az irányíthatóság csökkentésével, vagy akár hirtelen megszűnésével...);
    - közvetve (a jármű fokozatos elhasználódásával; a vezetőnek, a csökkent utazási komfort és a nagyobb, megosztott figyelem miatt hamarabb bekövetkező fáradtsága, kimerültsége következtében).
    De ezen egyhamar nem fogunk jelentősen változtatni, mert nincs elég nokiás dobozunk hozzá. :D Szóval marad a defenzív magatartás, amely a közlekedésen kívüli életterekben sem ártana éppen, de a jövőtől szorongva ez sem lesz várhatóan általános felismerés, sajnos. Így aztán a közlekedési statisztikánk alapjául szolgáló adatokat továbbra sem tudatosan fogjuk alakítani. :)”
  • 3. ValakiaSOKKözül 2011. március 01. 19:32
    „ahogy mennek tönkre az utak, úgy egyre több lesz a súlyos balesetek száma...
    amikor olyan nyomvályús az út, hogy két kézzel is kapaszkodni kell a kormányban, akkor ott már igen nagy baj van az úttal....és a kátyúkról nem is beszéltem....”
  • 2. novaklaszlo56 2011. március 01. 18:40
    „Valami nem stimmel a közúti baleseti statisztikával, fiúk, lányok!
    A megye útjain mindössze 2 %-kal csökkent a balesetek száma, miközben a halmaz belső mérlege így változott:
    - 21 %-kal több halálos (a helyszínen, vagy a balesetet következtében, 30 napon belül);
    - 12 %-kal kevesebb súlyos sérüléssel járó;
    - 5 %-kal több könnyű sérülést okozó
    baleset.
    Tekintve, hogy a balesetek többnyire az alábbi, közvetlenül fizikai okokra vezethetők vissza:
    - pályaelhagyás;
    - borulás (a leggyakrabban az előbbivel együtt);
    - ütközés tereptárggyal;
    - ütközés mozgó járművel;
    - ütközés álló járművel;
    - gyalogos elgázolása (ide értve a járműre fel- illetve leszálló utasok baleseteit is),
    és figyelembe véve az iménti adatokat... Hm. Szóval a vezető ok újabban az elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása, második a gyorshajtás, stb., vagyis a súlyos sérüléssel és halállal végződő balesetek során a járművek egymással, ritkábban tereptárgyakkal ütközve okozzák a bajokat. Minél nagyobb az egymásnak csapódó járművek sebessége (egyéb tényezőkkel most, amilyen pl. a járművek tömege, illetve az ütköző járművek tömegének az aránya - ez roppant fontos amúgy, de e tényező hosszú évek óta állandónak mondható a forgalom összetétele szempontjából -, felépítménye..., az egyszerűség kedvéért ne számoljunk), annál súlyosabb a várható fejlemény is (négyzetes összefüggés van a kettő között, a fizikából jól ismert törvények alapján). Márpedig ha a balesetek száma lényegében változatlan (2 %-nyit csökkent mindössze), de ezek közül sokkal több lett a halálos kimenetelű (21 %-kal), akkor - tekintve, hogy egyéb tényezők nem változtak lényegesen - a járművek sebességében kell a probléma forrását keresni, vagyis a járművek kicsivel kevesebbszer ütköztek, borultak, mint korábban, de nyilvánvalóan nagyobb sebességgel. Ez eredményezhette a "halálos" rovatba írt szám növekedését. Persze lehet egyszerű elírás, vagy népriogatás is, de az utóbbiban senki sem érdekelt, hisz az EU előtt vállalt kötelezettségeink, ugyebár... :)

    Nyugi! Nem kell túl komolyan venni: csak a hülye okoskodott egy kicsit. (Kicsoda? Mit csinált? :D)
    Mindegy. Az biztos, hogy van meló, rendesen. Lehet, hogy a munkamódszereken is volna még mit javítani, mert még mindig túl nagy az esélye annak, hogy az elkövetett szabálysértés (közlekedési bűncselekmény - mert ugye, ilyen is van, még, ha senki fia el sem követi e hazában ;)) felderítetlen lesz, és szankció nélkül marad. A szabályok szigorítása helyett (népámítás) inkább a lebukás kockázatának a drasztikus növelésére kelleni ráhajtani.
    ("Hagyjátok, hadd okoskodjon! A lőtéri kutyát se..." :))”
  • 1. dmonlájn 2011. március 01. 14:49
    „igen ez látható a tegnapi budapesti balesetből is! eddig 3 halott és egy életveszélyes!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

125 köbcentivel száguldanának

Megosztja a szegedi motorosokat az a kezdeményezés, ami egy autósmagazin ötlete alapján született. Tovább olvasom