Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Csökkentette az ítélőtábla Zuschlag büntetését

Szeged - Hat évre csökkentette Zuschlag János börtönbüntetését a másodfokon eljáró Szegedi Ítélőtábla. A volt szocialista politikus ügyvédje arányosnak tartja az ítéletet. Számítása szerint Zuschlag két és fél év múlva szabadul, hiszen három és fél évet már előzetesben töltött.

A volt szocialista politikus és társai perében hétfőn délelőtt történt meg a határozathozatal. Az első fokon eljáró Bács-Kiskun Megyei Bíróság 2010 márciusában csalásért és más bűncselekményekért 8 és fél év börtönre  ítélte a volt országgyűlési képviselőt, ami ellen az ügyész, valamint a vádlott és védője is fellebbezett.

Az ítélőtábla a súlyosbításra irányuló ügyészi, és felmentésre irányuló ügyvédi kéréseket elutasította, de helyt adott az enyhítésre és vagyonelkobzás mellőzésére vonatkozó fellebbezésnek.

Az ítélet indoklásában Maráz Vilmosné tanácsvezető bíró elmondta: az elsőfokú bíróság olyan eljárási szabálysértést nem követett el, ami az ítélet hatályon kívül helyezését tenné szükségessé. „Az elsőfokú bíróság a vád elbírálásához szükséges és lehetséges körben a bizonyítást lefolytatta, sőt,  akárcsak a nyomozó hatóság, esetenként a releváns tények és jogi kérdések eldöntéséhez szükséges bizonyításon indokolatlanul túlterjeszkedett."

Csökkentette az ítélőtábla Zuschlag büntetését. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Az indoklás szerint Zuschlagék esetében a  bűnszervezet ténye az elsőtől a hetedrendű vádlottig, valamint a kilencedikrendű vádlott esetében megállapítható, ugyanis ha  egymás személyéről nem is tudtak, de azt tudniuk kellett, hogy mások is érintettek a bűncselekményben.  Minimális összehangoltságról, létszámról minden érintett tudott, és Zuschlag volt az, aki koordinálta őket.  Viszont az ítélőtábla szerint a megyei bíróság „kicsit szükségtelenül túlhangsúlyozta a külső és felső kapcsolatokat", ám erre a bűnszervezet indokolása szempontjából nem  volt szükség.

Az indoklásban a bíró kitért arra is, hogy többféle bűnszervezet van, és ebben az  ügyben nem a szervezett bűnözés körében klasszikusan előforduló bűncselekményeket követtek el a vádlottak. Ezért enyhítette lényegesen az ítélőtábla a büntetéseket.

Zuschlag védője pozitívnak értékelte az ítéletet

– Tulajdonképpen a fellebbezésünk is azt a célt szolgálta, hogy enyhítsék védencem büntetését. Azt gondolom, arányos büntetés került kiszabásra – fogalmazott Kovács M. Gábor, aki úgy számol: a volt politikus 2,5 év múlva szabadul, hiszen 3,5 évet már előzetes letartóztatásban töltött. Az ítélőtábla kimondta ugyanis, hogy az elsőfokú döntés óta eltelt idő is beleszámít a büntetésbe (az elsőfokú bíróság pedig ítéletében kimondta, hogy   az addig előzetesben töltött idő beleszámít a büntetésbe).

Az üzletszerűséggel kapcsolatban részben osztotta az ítélőtábla a megyei bíróság álláspontját. Az indoklás szerint a  jogtalan előny és jogtalan haszon fogalmát összekeverte az első fokon eljáró bíróság, de egyetértett az ítélőtábla azzal a megállapítással,  hogy nem csak saját haszonra, de más hasznára szerzett pénz is – jelen esetben baloldali politikai  szervezetek számára  –  képezheti  az üzletszerűség alapját.

Az ítélőtábla álláspontja szerint a megyei bíróság tévedett, amikor a kár  megtérítését nem tekintette  enyhítő körülménynek  Zuschlag esetében. Irreleváns az indoklás szerint az is, hogy a megtérítés forrását igazolja-e a vádlott – a  megyei bíróság feltételezte, hogy bűnös forrásból származik a pénz.

Az ítélőtábla a büntetésből a  vagyonelkobzást  mellőzte azért, mert  a törvényes eredetet a másodfokú eljárás során bizonyítani tudták a vádlottak.

A bíróság a per harmadrendű vádlottját, Katus Ferencet három  és fél év (5 év 6 hónap helyett) , a negyedrendű vádlottat, Őri Andrást két és fél év  (4 év helyett) , az   ötödrendűt, Krausz Csabát egy év (3 év helyett), a hatodrendű vádlottat, Marsovszky   Balázst egy év (2 év 4 hónap helyett), a hetedrendűt, Kullai Tamást másfél év (3 év 4 hónap helyett) börtönre   ítélte, míg a kilencedrendű vádlottal, Prácser Lászlóval szemben   pénzbüntetést szabott ki (1 év 4 hónap börtön helyett).

Korábban írtuk

Ma hirdet határozatot a táblabíróság a Zuschlag-ügyben

A január 18-án kezdődött fellebbviteli tárgyaláson Horányi Miklós ügyész az első fokon kiszabott büntetések súlyosbítását kérte, s azt indítványozta, hogy a vádlottak büntetésüket fegyházban töltsék le. Az ügyvédek és a vádlottak a büntetések mérséklését, illetve felmentést kértek részben bűncselekmény, részben bizonyítottság hiányában.

Az első fokon eljáró Bács-Kiskun Megyei Bíróság ítélete szerint az egykori szocialista politikus és társai civil szervezeteket felhasználva szabálytalanul költöttek el több mint 72 millió forint közpénzt. Az összeg egy részéből baloldali politikai ifjúsági szervezetek rendezvényeit, táborait finanszírozták, illetve a kiskunhalasi MSZP alapszervezet működtetésére fordították.

A bíróság Zuschlag Jánost folytatólagosan elkövetett csalás bűntette és más bűncselekmények miatt nyolc év hat hónap börtönbüntetésre ítélte. A vádlottak közül héttel szemben egy év négy hónap és öt és fél év közötti végrehajtandó börtönt szabott ki a bíróság, három személyt felfüggesztett börtönre, négyet pénzbüntetésre ítélt, egy vádlottat felmentett.

Olvasóink írták

80 hozzászólás
  • 80. anatole 2011. február 02. 09:43
    „De még nincs vége. Ebben a perben sok a nagyfőnök. Minél jobban kotornak a mélyben a vádak terén annál kevesebb lesz a büntetés. Gondolom mindenki tudja, nem Zuschlag tette el az összes lenyúlt pénzt. Ha ismerjük egy kicsit az ügyet, még csak 4 politikai vezér játszik kötél táncot. Tehát, ítélet nem fog lenni mert akkor ott fent sok név lenne nyilvános ami a magyar politikának fájdalmat okozna az EU berkein belül is. Gondoljunk bele a soros EU elnökségbe, már így is sok a nép elleni gazság amit végeztek idáig a sztár politikusok, a nép adóssága, a nép elnyomása, már a külfőldi média, EU szakértőknek témája, elegük van a magyar Demokrácia agressziójából, rendőr államából, mi lesz ha kiderül, a névsor folytatódik.......!”
  • 79. Tömeg 2011. február 01. 20:45
    „Nem kellett sokat talälgatnunk hogy kitaläljuk mi lesz a merközes eredmenye. Bunda.”
  • 78. Agyalapi 2011. február 01. 14:40
    „77: Bizony, bizony a kecskeméti bíró elég gázosnak tűnik. A Zuschi meg egy nagy balek, akin jól elverték a port, hiszen ilyen pénzügyek ma is vannak, csak azt jól elrejtik, ő meg elhitte, hogy nem tudják meg.”
  • 77. robinhood46 2011. február 01. 12:47
    „Én többek mellett azt nem értem, hogy mit tudott Zuschlag majdnem három évig titkolni, elrejteni? Két nap után lehetett mindent tudni az ügyről. Miért nem lehetett fél év után elítélni? Nem a kecskeméti bírónak kellene Zuschi börtönköltségeit viselnie? Ez nem pénz pazarlás? Ezzel nem kell elszámolni?
    Azt is szeretném tudni, hogy mikor kerül vád alá a sikkasztó pécsi püspök? Ebben az ügyben nem ugrál a Magyar Nemzet?
    A bíróságnak is tudnia kell, hogy talán meg fogják kérdezni, hogy mi tartott eddig ebben a Zuschlag ügyben, és mennyibe került ez nekünk. üdv. robin”
  • 76. Loki 2011. február 01. 12:34
    „cusi azt mondta, most annak a helyén ül aki kormányt bitorol. no igen, lehetett tudni, hogy a fideszesek dobták fel és a pénz nekik fojt be”
  • 75. fer981 2011. február 01. 11:21
    „W666W : Igazad van, de valahogy mégis megszavazzák őket, pedig választások előőt 10- ből 9 embernek tele van a tkük velük. Választások előtt mindenki azt mondja, hogy takarodron a francba, az összes , mégis aki nagyobbat hazudik, önfeledten megünneplik, mikor győz. Mert nem jólét kell a magyarnak, hanem vezír, aki szépen beszél, nagyokat mond, frappánsan kivágja magát minden kérdés alól, és azt sujkolja, amit az emberek hallani akarnak.
    Csakhogy , mikor hatalomra jutnak, azzal vannak elfoglalva, hogyan biztositsák be hatalmukat, nem halgatnak senkire, baromságokat , egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesznek, kapkodnak, mondogatják, hogy milyen okosak. Csak az a bal, hogy az ő fizetésüket mindig jobban ki tudják számolni, mint az állampogárokét. Mire vége lesz a hatalmuknak, megint kiderül, hogy nem csináltak semmit, csak egy jó pár évig fürödhettek a hatalomba, és jelentősen gyarapitották a számlájukat. A magyar ember meg mit mond ? na megint ingyen szívtuk a ....”
  • 74. berkabela 2011. február 01. 09:52
    „Kis naiv! Bagatell 70 milla sikkasztást nem lehet megúszni ebben a rendszerben! Vegyetek példát Kulcsár Tomiról! Nem is görbül egy hajaszála sem, mert volt benne kurázsi! Ráadásul munkahely-teremtésért külön prémcsi járna neki! Ennyi jogászt eltartani...le a kalappal!”
  • 73. DobóI 2011. február 01. 09:41
    „Az volt a döntés alapja, hogy ha hamarabb szabadul, hamarabb lesz hasznos tagja a társadalomnak?”
  • 72. guerrilla 2011. február 01. 07:30
    „Azok számára, akik komcsizzák meg börtönbe vetnék Maráznét, van egy egyszerű szerepjátékom: képzeljék el ugyanezt a bírósági szitut Szijjártóval, esetleg Vonával (csak hogy fiatalokat említsek). Így is pfújj, felháborító az ítélet? Na.”
  • 71. W666W 2011. február 01. 06:46
    „Azért ez nem semmi..Valakit pl 5 éV FEGYHÁZRA Ítélnek és mondjuk 2,5 Évet elözetesben tölt..Az elözetes ugye nem fegyház de ha beleszámítják az elözetest akkor gyakorlatilag az 5ÉV fegyház csak 2,5 Év fegyház nem 5.....Akkor mi is benne a büntetés ?? Hozzáteszem sosem voltam még elözetesben nem tudom a körülményeket , csak gondolom, hogy azért a fegyháznál kicsit jobbak....
    Itt is a drága barátunk csak feleidöt tölt / vagy még annyit sem / a kiszabott fegyházbüntiben, mert beleszámítják az elözetest..Akkor inkább vállalja be az állam, hogy kifizeti az elözetes fogvatartási idöt, és bizony a kiszabott büntit meg töltse le abban a Fegyházban szépen...Azért tuti van különbség fegyház és az elözetes fogvatartás között....

    Amúgy meg nem véletlenül ide erre a Szegednek nevezett Trágyadombra hozták a fellebvitelit..Szegény Horthy forogna a sírjában ha meglátná , hogy mi lett szeretett városából..Egy piros patkányfészek ahol az egy före esö hithü szocik és pirosak száma megközelíti a 4-et....

    DE ha már elszámoltatás és igazságszolgáltatás van akkor a Föpandurt is kéretik elövenni Nála nagyobb maffiózót még nem hordott a hátán a föld....meg azért azokat is el kéne számoltatni akik hamis ígéretekkel "becsapják " az embereket és az igéreteikböl nem tartanak be gyakorlatilag semmit, de legalább a 2/3 megvan....

    Tényleg akkorát lendült a gazdaság hogy már érzem is ..Tényleg akkorra volt az adócsökkenés hogy február 10-én 2700 forinttal fogok kevesebbet kapni..Azt ha figyelembe veszem hogy amióta kormányon van az egy ISTENÜNK és KIRÁLYUNK Ö Viktori felsége például a benzinár uszkve 50 forinttal lett drágább amiböl igen magas részt az állam kap JÖVEDÉKI ADÓ formájában, amit a Miniszterelnöki szóvivönek csúfolt majom , még ellenzékböl csökkentetni akart....

    Azóta a 2/3 birtokában valahogy ez a javaslat is elsikkadt....na szóval ha figyelembe vesszük a benzin folyamatos áremelkedését és az árakra gyakorolt általános hatását akkor az a 2700 forint minusz egyböl ott van uszkve havi 5-7.000 forintnál..Azt Én nem vagyok nyugdíjas és közalkalmazott akiknek ugye kompenzálni fogják a fizetését ha ne adj isten kevesennet kerene az adóváltozások miatt és nem keresek havi nettó 280.000 ft-ot sem hogy JÓL járjak a 16% os adókulccsal, meg a gyerekkedvezménnyel......

    Ala natura a Magyarországon 1989 után kormányon lévö és a Parlamentbe bejutó ÖSSZES POLITIKUST KÉNYSZERMUNKÁRA Ítélném az ország csödbevitele, kiárusítása miatt.....

    Nem kellne akkor gondolkodni..Politikus voltál ?? Akkor kényszermunka ...a Munkátok nem hozza vissza amit eltapsoltak de legalább megéreznék, hogy milyen mondjuk havi 35.000 ft ból megélni amikor nincs idö a melón kivül max arra hogy megölje magát az ember......

    Mert amit 1989- óta müveltek a politikusnak nevezett tetvek az kimeríti az emberiesség elleni büntett fogalmát.....

    A Népességet az intézkedéseikkle gyakorlatilag szép lassan ki fogják írtani..A nyilatkozataikkal olyan gazdasági folyamatokat indítanak el hogy pl a svájcifrankosok 2 hónap alatt 3-5.000 forinttal több részletet fizettek..A MAGYARnak nevezett bankok már csak névleg magyar tulajdonúak....A Sámeszdeknis lobbi elöretört Magyarországon..

    Az elkövetkezö 5 éven belül KÖTELEZVÉ teszik a hanuka megünneplését/ jó úton haladunk feléje / ..Törvény már van rá, hogy a Holokausztot nem lehet megkérdöjelezni, mert ha igen akkor lecsuknak értte.... igaz hogy számtalan ZSIDÓ történész is megkérdöjelezi a számok valódiságát de ez senkit se érdekeljen.....

    Ez hát a szép új világ szolgáljuk kia zsidókat, a gazdagokat és a POLITIKUSAINKAT !!!!!
    Azt TI birkák meg vitatkozzatok itt elvagytok addig sem azzal foglalkoztok hogy gyakorlatilag már NINCS MAGYARORSZÁG !!!!!!”
  • 70. bottkabohocz 2011. február 01. 05:56
    „valahogy megcsappant az oldal látogatottsága
    nahat
    :D”
  • 69. novaklaszlo56 2011. február 01. 01:58
    „Én is remélem, Seawasp, hogy a legtöbb szabálysértőt és bűnelkövetőt előbb-utóbb utoléri az igazságszolgáltatás, legyen akár járdán bringázó, kerékpárúton gyalogló, gyorshajtó, tolvaj, rabló, nagy pénzeket sikkasztó, csaló, vagy gyilkos... De attól, hogy valakit nem szeretek, netán utálom is, még nem lesz belőle bűnöző. Ahhoz több kell egy kicsivel, ez csak a vak "népharag", az indulatok szintje. Az pedig baromira veszélyes.
    Tudom: sokan gondolják, hogy a "politikai maffia" bezárul, és védi a tagjait.
    Nem tudom: mennyire igaz az, amit sokan gondolnak.
    De tudom: a jogállamiság elveit közveszélyes lenne felrúgni.
    Ezért: elszántan, de higgadtan és körültekintően kell cselekedni az ilyen ügyekben is.
    Tudom: a bíróságok ma még képesek erre.
    Tudom: ha elszabadulnak az indulatok, akkor a bíróságok és a hatóságok sem lesznek képesek az élhető rendet fenntartani.
    Nem akarom: a fenti sorban leírtakat: a kiszámíthatatlan káoszt.
    Akarom: a rendet.
    Nem nagy bűn, ugye? :)”
  • 68. seawasp 2011. február 01. 01:22
    „Még egy tárgyalás, és Ovi nyugodtan a zsebére dolgozhat, mert majd őt sem ültetik le a komcsik! :-(

    Hazudott az elszámoltatással, és majd ha gyurcsány patkány, libajna, és veres jancsi is börtönbe kerül, akkor válik valóra az választási ígérete!”
  • 67. novaklaszlo56 2011. február 01. 00:24
    „A bejegyzésben előforduló hibákért - van bőven - elnézést! Késő van, már alig tudok figyelni.
    Jó éjt mindenkinek!”
  • 66. novaklaszlo56 2011. február 01. 00:18
    „Lehet, hogy igazad van, Avenger, de azért csak próbálkozni kell, s ha valaki érteni akarja, akkor biztosan fogja is előbb-utóbb.

    Kedves Bebczurt!
    A törvény visszatartó erőről beszél ez ügyben és ez nekem jobban is tetszik, mert az "elrettentés" (bár ez a szó is egyre gyakrabban felbukkan sajnos) az emberekbe ültetett félelemre alapozza a magatartásformák szabályozását, ami viszont nem egyéb, mint a külső erő fenyegetettségének kitett élőlény erőszakos terelése - a meggyőzése helyett. Természetesen erre, vagy ilyesmire is szükség van, mert az emberek nem egyformák, és sokan csak a félelmet keltő autoritás állandó jelenléte, fenyegető figyelme hatására hajlandóak szocializáltan, normakövetően élni és viselkedni. Jó esetben ez az autoritás maga a társadalom, illetve annak a meghatározó többsége, rosszabb esetben..., nos igen: Magyarország. Gondolom, nem kell magyaráznom a "tréfát" Bár tréfa lenne!
    A törvény előtti egyenlőség elvének is érvényesülnie kell mind a jogalkotásban - már ott sem egészen igaz! -, mind pedig a jogalkalmazásban - ott még tetten érhető ez a priori elv. Vagyis a tetteinkért, azok súlya alapján felelünk, s a társadalmi rangunkért, megbízatásainkért, beosztásunkért nem lehet bennünket jogilag felelősségre vonni, igaz, mindezek adott esetben súlyosbító (mai, szerintem helytelen szóhasználattal: "súlyosító") körülményként értékelhetőek, és értékelendők. Mint mondtam, nem ismerem pontosan az ügy részleteit, a bírósági határozat indoklását meg egyáltalán nem olvastam, nem hallottam, de számomra ez a bírósági döntés minden szempontból helyénvalónak látszik, mert úgy érzem, hogy mindenben megfelel a jogi normáknak és az ilyen ügyek megítélése kapcsán kialakult bírósági ítélkezési gyakorlatnak is. Értem én azt is, hogy egy egyszerű, alacsony társadalmi rangú, és a "húsos fazéktól" távol élő ember nem tud milliókat elcsalni a költségvetési (köz-) pénzekből, mondjuk egy útépítő munkás legfeljebb a lapátot, a csákányt, a vízmértéket, esetleg a lézermérőt tudja meglovasítani, amelyek együttes értéke is szánalmasan csekély egy ilyen csalássorozattal okozott kár összegénél. Ki mit ér el, ugye... :) Nos, azért egy ilyen esetben, főként, ha első botlása lenne annak a munkásnak, alig hiszem, hogy öt-hat év börtönben gondolkodna az eljáró bíróság. Sőt, ma már arra is van lehetőség, hogy az efféle károk megtérülése esetén (a munkás visszaadja az elcsent eszközöket, vagy más módon kártalanítja a sértettet) gyakorlatilag nem is lesz komoly büntetőügy az eseményből.
    Persze, a mai Magyarországi politikai hangulatban minden kicsit más színben, (hamiskás) fényben tud megjelenni a szemünk előtt. Ezért jó, hogy a bíróságok - ma még - független hatalmi ágként, a jog szolgálatában tudnak működni. Maradjon is ez így! Én feltétlen híve vagyok a demokratikus jogállamiságnak. Igaz, ahhoz, hogy ez kiteljesedjen, még nagyon sokat kell javulni az emberfejek állapotának, mert ha ez nem történik meg, akkor szegény bírókra rászakad az ég, és mégsem fogják győzni a guanólapátolást. :)”
  • 65. benczurt 2011. január 31. 22:22
    „64. deszkás 2011.01.31. 22:00 igazad van. De még nagyon sik ilyet feltudnánk sorolni. Én az elméletről vitatkoztam novaklaszlo56-tal. Aki "mutyizik" vagy "síbol" meg kell büntetni, de vegyük figyelembe, hogy ki, mennyit és miért. A "nagyokat" nagyon meg kell hurcolni és onnan lehet mérni a töbieket. Amiről te beszélsz az már felderítés kérdése és ez a nyomozóhatóságok dolga (rendörség, ügyészség, stb.). Persze ha ezt a törvényhozás engedi (titkosítás). De ez már egy másik történet, legalább is szerintem.”
  • 64. deszkás 2011. január 31. 22:00
    „BENCZURT! Csak kérdem:Kulcsár milliárdjai(amit persze titkositottak) az mi a bánat? Nem elnézve ezt sem!”
  • 63. ISD_Avenger 2011. január 31. 21:44
    „54.
    A városi-féle egysejtűek nem fogják megérteni az összetett mondataidat, már bocsi. :)”
  • 62. benczurt 2011. január 31. 21:23
    „Kedves novaklaszlo56!
    Ha már ilyen"magas röptű" gondolatokat feszegetünk, mi van a büntetés céljával ? Az valahogy így szól (nem szó szerint): ... hogy elretetse az elkövetőt vagy mást a (bűn) cselekmény elkövetésétől. És most a "más"-on van a hangsúly. Ha egy kormánypárti vezető vagy magas beosztású politikus 50-100 milliokat vagy még többet "elmutyizik" és 5-6 év börtönnel megussza, akkor Én mint egyszerű állampolgár pár százezret vagy egy kicsivel többet akár büntetlenül "elsíbólhatok". Na ezért nem mindegy, hogy mekkora és milyen büntetést kapp Zuschlag. Szerintem itt lép a képbe a cselekmény társadalomra veszélyeségének foka. Természetesen a bíróság függetlenségét és következetességét állandónak vesszük.”
  • 61. szilléri 2011. január 31. 21:21
    „Újhelyi ?????????????????????????

    Dettó !”
80 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vizsgálati szobát avattak az Onkoterápiás Klinikán

Új vizsgálati szobát vehetett birtokba a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar Onkoterápiás Klinikája. Tovább olvasom