Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 32°C Még több cikk.

Csónak és ember

Kihalóban a hajóácsszakma, a horgászladikok azonban nem fogynak a Tiszáról. Ami nem jelenthet mást, mint annyit: azért akadnak még errefelé jó néhányan, akik ismerik a csónaképítés csínját-bínját. És olyan csónakot készítenek, amiből megfelelően lehet fárasztani a harcsát.
A legtöbb profi csónakkészítő Szegeden már nincs az élők sorában. „Kihaltak az igazi mesterek", fogalmaznak a téma szakértői.
– Szegeden az egyik legismertebb, igazi csónakkészítő a már elhunyt, halász Cs. Nagy István volt – mondja Újhelyi Dezső, a Tisza Halászati Szövetkezet elnöke. A halászok ma is maguk készítik a csónakjaikat.

Régen tölgyből gyártották, ami most nincs, illetve drága; később borovi fenyőből, ma már ahhoz sem könnyű hozzájutni, így aztán marad a lucfenyő. A beszerzést követi a fél-, de inkább egyéves szárítás. – Ezután már gyorsan megy a munka: két-három nap alatt kész a ladik – halljuk.
Ismerősi körnek, faanyagért cserébe a batidai Varga Péter is készít csónakot. Szintén halász. Apjától tanulta a ladikkészítés tudományát – ő pedig az ő apjától. – Miért jobb a borovi fenyő, mint a luc? Sűrűbbek a rostjai, nem annyira „laza". Így tartósabb – mondja.

Havi egy-két csónak eladható

Havonta egy-két csónakot el lehet adni. Elsősorban horgászok igénylik – mondja Nagy György Gábor, a Mahart–Tiszayacht Kft. ügyvezetője. A szegedi cég idén tavasszal határozta el, hogy újra elkezd folyamatosan csónakokat készíteni. Javítással is foglalkoznak.

A vörösfenyőből készült még jobb. Az kétszer-háromszor annyi ideig is csónak marad, mint a lucból készült. Igaz, az alapanyag annyival többe is kerül. Persze, ha gondját viselik, a luc is használható marad, mondjuk, tíz évig. Varga Péter egyébként nem véletlenül nem csónakkészítésből él. – Ahhoz túl sok horgász készít csónakot otthon, magának. Néhány évig az is jó. Mások asztalossal is készíttetik a csónakot, de az meg túl spéci.
– Már az is baj, ha a csónak túl spéci? – kérdezzük.

– Baj, mert az asztalos nem tudja, mennyit képes dagadni egy csónak, ha egy hétig áll benne a víz. A halász, vagy más vízen járó ezt tudja, és „beleméretezi" a ladikba. Csónakkészítéshez vízi ember ért.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elhunyt Halász Miklós

Hatvanesztendős korában váratlanul elhunyt Halász Miklós Táncsics Mihály-díjas újságíró. Lapunk… Tovább olvasom