Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 12°C | 17°C Még több cikk.

Csongrád megyéből vesz zöldséget a McDonald’s

Szeged - A balástyai Becsey család salátáit, a szentesi Lóczi János cseresznyeparadicsomát eszik a McDonald’s közép-európai éttermeiben. Az egyik termelővel 2000 óta, a másikkal több mint két évtizede tart a kapcsolat. Ezt ezúttal sem a gazdák reklámozták, hanem az étteremlánc, amely most először részt vesz az OMÉK-en, beszállítóival együtt.
A tévében is reklámozott, szürkemarhahúsból készült hamburgert Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter kérésére árulja a McDonald’s – derítette ki az index.hu. A „magyar heteket" tartó gyorsétteremlánc a húst a Hortobágyi Nemzeti Parkból szerzi be. A fogyasztó a pusztai motívumokat hangsúlyozó kampány láttán arra gondolhat, a hazai élelmiszer jelenléte csak ebben a néhány hétben jellemző a gyorsételekben. Pedig, mint kiderült, a szerdán kezdődő 76. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon most először, a beszállítóival együtt jelen lévő McDonald’s az elmúlt 25 évben mintegy 100 milliárd forint értékben vásárolt Magyarországról zöldségeket, húst, tejet, mézet, joghurtot.

A magyar alapanyagok jelentős részét nem is csak a hazai éttermek kapják. Tavaly 6500 tonna csirkehússal, 1490 tonna salátával és 3 millió tojással látták el magyar termelők a láncot Közép-Európában – tette közzé a cég. Tizenhárom éve áll kapcsolatban a McDonald’sszal az index.hu által a legnagyobb magyar salátatermesztő gazdaságnak nevezett balástyai családi vállalkozás, amelyet Becsey Zoltán és felesége, Becsey-Sári Anita irányít.

Csongrád megyéből vesz zöldséget a McDonald´s. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Becseyék évente 1000 tonna salátát termelnek, ez mintegy 3 millió darab, 80 kamionnyi áru. A gazdaság 3 hektár fóliaházat és 20 hektár „szabad földet" használ, a terület jelentős részét évente háromszor is beültetik. Becseyék állandóan munkát adnak 22 főnek, és még fel kell venni 8-10 idénymunkást, amikor szedik a termés javát. A fejes kivételével szinte minden salátával foglalkoznak, így termesztenek többek között Radicchió-, piros és zöld Lollo-, jég-, cukorsüveg- és római salátát. Utóbbiról Becsey Zoltán megjegyezte, ez az eredeti Cézár-saláta alapanyaga. Nem sok vendéglőben veszik ezt tudomásul, a legtöbb helyen jégsalátát használnak helyette.

– Amit mi termelünk, az Eisenberg feldolgozza, különböző salátamixeket készít, ezt veszi át többek között a McDonald’s. A kapcsolat azonban nem csak közvetett, mert az étteremlánc évente kétszer jön hozzánk auditálni, ellenőrizni, hogy minden megfelel-e az elvárásainak – mondja lapunknak Becsey Zoltán.

1997-ben találkozott először a balástyai termelő és az amerikai multi. 2000 óta folyamatos a szállítás, de nem egész évben. – Magyarországon az éghajlati körülmények miatt nem lehet folyamatosan ugyanolyan nagyságú salátát termeszteni. Április közepén szedünk először a fóliából, aztán jön a szabad földi ideje, végül ősszel megint a fóliás salátáké. Október-novemberben viszont nemcsak a hazai, hanem a lengyelországi, romániai, szlovákiai és ausztriai éttermekben is eszik a salátáinkat.

Ez jelentős részben az ő árujuk, de Zoltán hozzátette, van másik két hazai salátatermelő is. Az egyik szintén balástyai: a szomszéd, Bitó Zoltán, akivel jóban vannak, sok mindent megtárgyalnak, és közös fejlesztésük is volt már.

Csongrád megyéből vesz zöldséget a McDonald´s. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Szintén jelen lesz a budapesti kiállításon a Szentesi Gazdaszövetkezet vezetője, Lóczi János, aki több mint húsz éve partnere a gyorsétteremláncnak. Többféle árut, legjelentősebb mennyiségben cseresznyeparadicsomot szállít.

– 22 és 28 milliméter közötti átmérőjű ez a paradicsom, a sztenderdet tartani kell, hetente 4-5 tonnát viszünk, ha esik, ha fúj, az év 12 hónapjában – mondja Lóczi János. – Ezt úgy tudjuk biztosítani, hogy Szicíliában is vannak partnereim, és saját fajtával dolgozunk. A környező országokban is a mi paradicsomunkat eszik a lánc éttermeiben.

A salátahagymát is Csongrád megyei cég, a szegedi Mezőker Kft. szállítja a McDonald’snak, igaz, Békés megyei termelőtől. Miért most derül ki, hogy az étteremlánc ilyen sok magyar alapanyagot használ? Lóczi János azt mondta, ez a mostani bemutatkozás sem a beszállítók ötlete volt: az étteremlánc tartotta fontosnak, hogy demonstrálja ezt a kapcsolatot. A beszállítókról közös kiadvány jelenik meg az OMÉK-re.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. macs 2013. szeptember 18. 17:10
    „25. BecseyZ,
    minden tiszteletem az Önöké, és sok, hasonló sikeres üzletet kívánok! :-)
    Én, mint fogyasztó, az árat és az árút együttesen nézem. Az, hogy a termék honnan származik csak a harmadik helyen áll. Ennek nagyon egyszerű oka van, gondolom, már kitalálta, a pénztárcám. :-)
    A magyar termékekkel sajnos sok rossz tapasztalatom van. Pl. a krumpli kívülről gyönyörű, belül gusztustalanul fekete, a hagyma penészes, sajt sós radírgumihoz hasonlít, a hússzelet, mire kisül fele akkora, mint nyersen volt. Nem folytatom.
    Az üzletlánc, amit vásárol, azt el is akarja adni, de ha a minőséggel baj van, vagy a vásárlók fizetőképes kereslete a szűk keresztmetszet, akkor érthető, hogy alacsony áron akar vásárolni.
    Szóval, összetett a probléma! :-)”
  • 31. szunyi 2013. szeptember 18. 08:26
    „29. papsajt

    Én multkor végeztem egy kisérletet. Fogtam egy E adalélokotól mentes zsemlét. Kiszárítottam (ott hagytam a spájzba) , ledaráltam és húst paníróztam vele. Semmi miroorganizmus nem támadta meg a prézlimet még 2 év után se. Nem tudom milyen műanyagból készülhetett? Vagy csak hamarabb kiszáradt, mint megtámadták volna a mikróbák?”
  • 30. papsajt 2013. szeptember 17. 19:03
    „" A The Independent 2007 szeptemberi első vizsgálata azonban 568 különféle adalékanyagot talált a McDonald´s termékeiben. Októberben pedig - amikor az internetoldalt frissítették - ez a szám már 578-ra emelkedett. "

    http://divany.hu/poronty/2008/01/02/nehezlegzest_okozhat_a_big_mac/?cp=1”
  • 29. papsajt 2013. szeptember 17. 18:59
    „"Az általunk olyan nagy kedvvel fogyasztott gyorséttermi sajtburgerben annyi só és tartósítószer van, hogy még a baktériumok sem tudnak mit kezdeni vele. ":
    http://www.tisztajovo.hu/erdekessegek/2012/01/14/egy-ev-utan-sem-bomlik-le-a-gyorsettermi-sajtburger”
  • 28. techMon 2013. szeptember 17. 18:58
    „További sok sikert , gratulálok !
    Jó ilyen híreket olvasni !
    Egyébként szerintem is növekszik a hazai termékek iránt a kereslet.”
  • 27. Lss 2013. szeptember 17. 18:17
    „Addig jó nekünk még vannak ilyen,és ehez hasonló termelők!!!
    Idén 9 új házat burkoltam...ebből 7 mezőgazdászé volt...
    További sok sikert Zoli bácsi :))

    S.Z.”
  • 26. szunyi 2013. szeptember 17. 17:53
    „25. BecseyZ

    Gratulálok a vállalkozástokhoz és a nagyon realista hozzáállásotokhoz.
    Mit gondolsz egy magyar zöldséglánc beinditáshoz?
    Nem őstermelők, egymáshoz alkalmazkodni képtelen kistermelők TSZ-esítéséről gondolkozok, hanem a Tietekhez hasonló, profi mg.-i vállakozók együtmüködéséről, akik egymás profilját kiegészítve (ti saláta, másik retek, harmadik hagyma etc ...) együtt csomagba adjátok el a terményeket, akár zöldségeseknek, akár multiknak közös márkajelzés alatt.

    Amit írtál, hogy a fogyasztó keresi a hazait, ehhez csak kiegészítésként, hogy keresi a "Brand"-et is, ahol mindig megkapja azt a minőséget, amit elvár és ami nagyon fontos SOHA NEM CSALODIK.

    Mindeseste azt kivánom, hogy pár éven belül már ne 22, hanem 44 alkalmazottad legyen!”
  • 25. BecseyZ 2013. szeptember 17. 16:18
    „Köszönjük a kedves, támogató hozzászólásokat!
    Külön köszönet dolgozóinknak, akik hóban-sárban, napsütésben is kitartanak mellettünk! A mi sikerünk az ő sikerük is!
    Profi zöldségtermesztést, véleményem szerint, őstermelői keretek között nem lehet folytatni, mi magunk is mezőgazdasági vállalkozók vagyunk.

    22. macs,
    Ha nem hinnék a versenyképességünkben, biztos, hogy nem termelnénk mi sem. Én a legnagyobb akadálynak a kereskedelmi láncok hozzáállását látom. Magyar termelés akkor marad talpon, ha a magyar pultra kerül. Általános gyakorlat, hogy a beszerző árat vesz és nem árut, így legtöbbször ezen múlik, hogy ma magyar, holnap pedig már spanyol áru van a pulton...
    A fogyasztó egyet tehet, amikor csak módja van rá, a magyar árut választja. Ez az utóbbi két-három évben kezdett tudatossá válni! Így már a beszerző sem tehet mást, meghajol a fogyasztói akarat előtt és rendeli a magyar árut.”
  • 24. NP1 2013. szeptember 17. 15:22
    „19. Ferrer 2013.09.17. 14:52

    Igazad van.
    Én is így gondolom, és semmi ezzel ellentéteset nem írtam.”
  • 23. pontyy 2013. szeptember 17. 15:10
    „11. Mike3 2013.09.17. 12:47

    Szerintem add el a házad/lakásod és vegyél rajta földet és neked is jár a támogatás és nem kell sírni!!! Majd megtapasztalnád,hogy ha zöldségféléket termelsz mire elég a területalapú támogatásod !! Te tudatlan !!!! :)”
  • 22. macs 2013. szeptember 17. 15:09
    „19. Ferrer,
    "De valamiért nem versenyképes a magyar zöldség-gyümölcs a spanyollal / hollanddal szemben." Ez érdekes kérdés, amire jó lenne megtalálni a választ, mert ennek hiányában nem jutunk 1-ről a 2-re.
    Van aki azt mondja, nem költséghatékony a termelés, a fajtákkal is baj van, nincs elegendő forrás, a birtokméretekkel is baj van. Elsődlegesen olcsó tömegárút termel, amit feldolgozatlanul ad el. Nem alakult ki a megfelelő vertikum, a gazdák egyedül nem versenyképesek, mert a feldolgozó üzemek igényeit nem tudják kielégíteni. Szóval sok sebből vérzik a dolog.”
  • 21. tatam 2013. szeptember 17. 15:01
    „Azt is csak remélem, hogy a Meki, nem úgy fizet mint a Tecsó! 3-4 hónappal az árú leszállítása után!!
    Egyébként ügyesek és sok sikert nekik! Még akkor is ha én nem leszek soha a fogyasztójuk, mivel nem teszem be a lábamat se ilyen műkajáért soha!!”
  • 20. pog 2013. szeptember 17. 14:54
    „ritka példa...más lenne a multik hozzá állása ha olyan példa lenne mint más országokba,hogy nagyobb részben a hazai árunak kell a polcon lennie.”
  • 19. Ferrer 2013. szeptember 17. 14:52
    „7. NP1
    Egy egyszerű paraszt is elérhet erre a szintre, ha képes növekedni. Ez lenne az igazi őstermelők dolga: elkezdik kicsiben, hozzák a szakértelmet, majd felvesznek bérmunkásokat, végül terjeszkednek. A munkanélküliség egy hányada is megoldódna. De valamiért nem versenyképes a magyar zöldség-gyümölcs a spanyollal / hollanddal szemben.”
  • 18. queenmargareth1 2013. szeptember 17. 13:52
    „igen, ők!azért gondolom szerencse is kellett, hogy egy ekkora étteremláncot "tápláljanak".Igen, így megélhet, de rohadt kockázatos és ezt még Lázár (áldassék a neve) is megmondta.Meg nem egyszerű a mezőgazdaság, mert állandó meló!
    Még egyszer:gyönyörű a munkájuk "gyümölcse"”
  • 17. xilinx 2013. szeptember 17. 13:45
    „sok ilyen cikket szeretnék olvasni!!!
    Erőt, kitartást, egészséget kívánok a munkájukhoz!”
  • 16. Mike3 2013. szeptember 17. 13:42
    „14: a reggeli tepertős poginál azért jobb”
  • 15. NP1 2013. szeptember 17. 13:25
    „13. szabójóska 2013.09.17. 12:52

    A lényeget nem érted: Ők nem őstermelők. Nem az államilag biztosított adókedvezményekből élnek.
    Ők, pofik. Vállalkozók.
    Jól csinálják azt amit csinálnak: meg van a szaktudásuk, a piaci ismereteik, a piacképes termékük stb.
    Belőlük kellene sokkal több - és a Mars téren áruló "őstermelőkből" kevesebb.”
  • 14. rambla 2013. szeptember 17. 13:02
    „Ettől még nem lesz egészséges a Mekdonáldsz féle hulladék-gyorskaja!
    :-(”
  • 13. szabójóska 2013. szeptember 17. 12:52
    „Gyönyörű ültetvények. Gratulálok! Azt meg hülyeség kifogásolni,hogy hány alkalmazottja van. Valamit csak tudnak amit sokan nem. Ha meg ellesik ők is csinálhatják. A szőlőkultúra is így terjedt el.”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hiba nem az Ön készülékében van - ma áthangolják az adótornyokat

Három megyében öt adótornyot hangolnak át ma, köztük a szentesit és a szegedit - reggel 8 és este 18 óra között adásszünet. Tovább olvasom