Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -5°C | 1°C

Csontváz a pad alatt

Szeged - Fülkeforradalmi időkben aktuális az André Chénier – az emberi és polgári jogokat, a szabadságot a nemzet érdekeire és a közjóra hivatkozva semmibe vevő jakobinus diktatúra módszerei, eszközei Bodolay Géza rendezésében meghökkentően ismerősnek tűnnek. Tanulságos előadás – pazar korhű jelmezekkel.
Galgóczy Judit a kilencvenes években magasra tette a mércét, amikor színre vitte az Andrea Chénier-t Szegeden. Akkor még az eredeti olasz címmel játszották Umberto Giordano operáját – Bodolay Géza csapata most „visszafranciásította"; az 1794-ben guillotine-nal lefejezett költő neve mégiscsak André volt. Emlékezetem szerint Galgóczy annak idején rokokó burjánzással líraibb világot teremtett, ahol a történelem háttér maradt a személyes sors erőteljes ábrázolásához. Bodolay szikárabb, ironikusabb, cinikusabb előadást rendezett, amelynek egyenrangú főszereplője a francia forradalom, a jakobinus diktatúra. Az opera nyilvánvalóan áthallásos mondatai adnak ugyan némi pikantériát a produkciónak, de a rendező ezeknek a helyzeteknek a direkt aktualizálását nem vitte túlzásba. A forradalmárok morális tisztaságát azért nyilvánvalóan megkérdőjelezi: a közadakozás – rekvirálásszerű „egyenlegjavítás" – után kiderül, hogy a szent népvezérek saját zsebük megtömését természetesnek tartják. A menetrendszerűen felbukkanó néma halálfigura – Varga József koreográfus állandósulni látszó szerepe Bodolaynál –, a fenyegetően megjelenő guillotine és a pad alól kikandikáló fejetlen csontváz is figyelmeztet: szabadság nélkül nincs élhető élet, és nem teljesülhet be a szerelem sem.

Bár az Armel-operafesztivál nyitóelőadása volt a szegedi versenyprodukció, igyekeztek költségtakarékos megoldásokat választani. Székely László mesterien lopott saját magától: az előző évadban bemutatott Schiller-dráma, a Haramiák díszletét okosan felhasználva és a francia trikolor színeit hordozó elemekkel kiegészítve variábilis, korszerű, egyszerűsége ellenére is rafinált színpadképet teremtett. Velich Rita pazar, korhű és drága jelmezeit, rokokó parókáit az Operaháztól, az ottani Chénier-produkcióból kölcsönözték.

A fesztiválon – és Vadász Dániel betegsége miatt a szombati előadáson is – a rokonszenves spanyol versenyző, Eduardo Aladrén énekelte a címszerepet. Szép színű, kiegyenlített tenorját élvezet hallgatni. Chénier legnehezebb áriája, a híres Improvviso azonban elsöprőbb szenvedélyt, magasabb hőfokot, elragadtatottabb éneklést kívánna.

Gyönyörű, nemes, meleg fényű lírai szoprán hang birtokosa a fesztiválon Madeleine de Coigny szerepében bemutatkozott francia Leila Zlassi, aki varázslatosan énekelte a „La mamma morta" áriát. Mégis: aki hallotta már a szerepet igazi drámai szoprántól – Callas, Marton Éva, Aprile Millo –, annak azért lehetett némi hiányérzete. A másik Madeleine, Miksch Adrienn nagyobb vivőerejű hangja közelebb áll az ideálishoz, szerepformálása is plasztikusabb, izgalmasabb, így különösen a záróduett drámaibbnak hatott vele. A lakájból forradalmárrá váló Charles Gérard szerepét a fesztiválon Réti Attila énekelte, aki egyértelműen hősiesre, szinte macsósra vette a figurát. A másik előadáson Kelemen Zoltán énekesi teljesítménye kiemelkedőbb volt; a karaktert is bonyolultabbnak ábrázolta. Rengeteg a kisebb szerep a darabban, nincs mód itt mindegyiket sorra venni – kiemelkedett a vak asszonyt szinte tébolyult némbernek mutató Szonda Éva erős alakítása, Vajda Júlia szépelgő Coigny grófnéja.

A fesztiválon Pál Tamás, a másik szereposztással Gyüdi Sándor dirigálta a szenvedéllyel és hallhatóan élvezettel muzsikáló Szegedi Szimfonikus Zenekart; külön is köszönet a muzikális, finom hegedű- és csellószólókért.

Olvasóink írták

  • 1. USB 2012. október 24. 15:36
    „el sem olvasom-----keserű a szőlő
    egyébként tegnap láttam ám a millás tömegben elbújva Oszkó petikét lendvaikát meg
    még pár Titanic utazót( mszmp-s rendezvény )”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hasznosan töltik a szabadidőt Deszken

Együtt a szabadidő hasznos eltöltéséért címmel nyert a deszki faluház 22,4 millió forint vissza nem térítendő támogatást a Társadalmi Megújulás Operatív Programban. Tovább olvasom