Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 3°C Még több cikk.

Daljátékból depresszív tragédia

Szeged - Hosszú tapssal ünnepelte a premierközönség pénteken Juronics Tamás Háry János-rendezését a Szegedi Nemzeti Színházban. Az összművészeti produkcióban együtt játszanak énekesek, színészek és a Szegedi Kortárs Balett.
Juronics Tamás rendhagyó Háry János-rendezése már kecskeméti bemutatásakor megosztotta a közönséget. A kritika úgy értékelte: a koreográfus megszabadította Kodály Zoltán daljátékát attól a máztól, amely a nemzeti romantikus színházi hagyományban rárakódott. A HírösIndex viszont azt írja: az előadás „egy szar volt", és 2006 júniusában egy fórumon „a kecskemétiek legyalázták Juronics Háryját". A szegedi repríz arról győzött meg: vannak értékei a produkciónak, de sok minden elveszett abból az attitűdből, szerethető líraiságból, amely pedig Kodály művében egyértelműen benne van.

Két történetet láthatunk egyszerre: az eredeti mesét a nagyotmondó obsitosról az énekesekkel, színészekkel, valamint egy forradalmakat, diktatúrákat felidéző komor nemzeti sorstragédiát, amit a „szegény derék, magyar népet" életre keltő Szegedi Kortárs Balett táncol párhuzamosan. Székely László díszlete három fő részből áll: a színpad előterében széles földsávban kavarják a port a táncosok – képzelem, mit nyelhetnek a zenekari árokban a Kardos Gábor dirigálásával élvezetesen, stílusosan muzsikáló szimfonikusok, ha a porszemcsékből a nézőtérre is jut. A másik fő díszletelem egy dönthető fal, amely hol a feljutást meggátló „csúszdaként" szolgál, hol meg magasba emeli a szereplőket. A változó emelvényháttér a harmadik elem: hol a császári palotát, hol pedig a csillagos égboltot jeleníti meg. Földi Andrea jelmezei is csatlakoznának a színpadkép alapvetően monokróm jellegéhez, ha a fehér különböző árnyalatait viselő szereplők közül nem ragyogna ki a huszár-díszegyenruhába bújtatott Háry és a piros rakott szoknyában, hófehér blúzban, zöld varrottas mellényben, nemzetiszín koszorúpártában – echte ungari- sche Volkstracht – pompázó Örzse.

Szolnoki Apollónia Örzse és Cseh Antal Háry János szerepében a nagyszínház színpadán. Fotó: Frank Yvette
Szolnoki Apollónia Örzse és Cseh Antal Háry János szerepében a nagyszínház színpadán. Fotó: Frank Yvette

A koncepció legvitathatóbb, legzavaróbb pontja a két Háry-figura párhuzamos alkalmazása: Ádám TamásÖreg Háryként nem csupán a kerettörténetben van jelen, hanem végigkíséri a képzelet birodalmában is a Háry szerepét éneklő Cseh Antalt. Azzal, hogy azokat a szövegeket is ő mondja, amelyeket a fiatal Hárynak kellene, végképp összezavarja a nézőt, és ami még rosszabb: megfosztja a figurát hús-vér jellegétől. Ezzel sokat veszít a produkció: nincs igazi, karakteres főhőse, akihez viszonyulni lehet. Kaszás Attila remek Dóm téri alakítása jutott eszembe: az ő Háryja legalább volt valamilyen. Cseh Antalé merev panoptikumfigura – ez persze nem az egyébként nagyszerűen éneklő basszbaritonista hibája. Örzse szerepében jó újra Szegeden hallani a különlegesen izgalmas, telt hangú mezzót, Szolnoki Apollóniát. Nánási Helga fehér gumicsizmában is igazi császárkisasszonyos hisztivel hozza Mária Lujzát. Jakab Tamás finomkodó Ebelasztin bárója és Gömöri Krisztián írógéppel pötyögtető, lökött Napóleonja telitalálatos kabinetalakítás. Ők és a Marci kocsist játszó Lőrincz Zoltán adják leginkább azt az ironikus humort, amely oldani tudja a produkció komorságát. Vajda Júlia nemcsak remek éneklésével, néhány találó csípőmozdulattal is képes pontosan megrajzolni a császárné karakterét. Jók a kisebb szerepekben a többiek is: Flórián Antal (Ferenc császár), Szívós László (Krucifix generális, Muszka silbak), Rédei Roland (Magyar silbak).

Juronics Tamás a realitás és a képzelet határán billegő álomvilág-valóság meseszerűen színes és fantáziadús megjelenítése helyett depresszív hangulatú, súlyos magyar sorstragédiaként értelmezte újra a daljátékot, amelyben fekete rohamsisakos katonák tartják kordában, tiporják el a szabadságharcos, forradalmár magyarokat.

Olvasóink írták

  • 15. plútó 2011. május 17. 23:37
    „Tisztelt mgabca!

    Reménykedjünk, hogy Szegeden lesznek még olyan előadások, amelyeket nem hagynak el sokan azok befejezte előtt!”
  • 14. mgabca 2011. május 17. 22:14
    „http://www.youtube.com/watch?v=6uBd_Dfg91A&feature=player_embedded

    Ez is egy toborzó! csodaszép magyar tánc!”
  • 13. mgabca 2011. május 17. 22:07
    „(bocs, mellégépelt pár szót az indulatom...)”
  • 12. mgabca 2011. május 17. 22:00
    „Én is láttam. És láttam 20 éve is Buaoesten. Valami könnyedet vártam, kaptam a jegyet az utolsó pillanatbnaé s nem néztem kritikákat.

    A szönetben a büfében jót nevettem a színházjáró közönségen.
    Volt, aki öltönyben, nyakkendőben, szandálos zokniban volt, volt diák, aki fehér zokniban, edzőcipőben, öltönyben és kivül hordott ingben egyszerre. Szörnyű a mai színházba járók külleme. A farmer éppeolyan természetes - akár diákoknak, akár egyetemistáknak, - mintha a JATE klubba mentek volna.
    Mindig is azt tanultam, hogy a színház egy alkalom.. alkalomhoz illő öltözékben kell megjelenni.

    A közönség zöme olyan volt, mint az előadás zöme.
    A csodás dallamok átcsaptak rideg dallamokba, a kemény magyar virtus, amit vártam egy toborzótól, újra ismétlődő szürke emberek mozdulataivá vált.

    Én végignéztem. A párom a 2. "félidőről" elment, fagyizott egyet a Kárász utcán.
    Én szórakozni szeretek, kikapcsolódni a színházban, de ez a darab sokkolt, és cseppet sem aludtam aznap este jól. köszönöm.....”
  • 11. úgyistudod 2011. május 12. 10:02
    „DE jó, hogy vannak akik még művészetről vitatkoznak Magyarországon! Habár a Háry lassú volt, és sok helyen a koncepció is kipukkadt, de azért nagyon pontos volt. Remélem jövőre nem csak olyan előadások lesznek, amiket nemrégiben már láthattunk Szegeden, mert az összehasonlítás nem mindig kedvez a jelennek. (habár úgy hallom West Side Story készül jövőre...pedig még sokan emlékeznek a kőszínházi West Side-ra.) Mért szeretnek itt olyan előadásokat játszani, amiket belátható időn belül játszottak már Szegeden, vagy amiket nem lehet a társulatban kiosztani? Annyi darab van még! Vagy ők nem emlékeznek? Vagy nem ismerik a saját színészeik kapacitását? Vagy a legrosszabb verzió: operisták játszanak megint operettet és musicalt?”
  • 10. mátka 2011. május 10. 13:17
    „Köszönöm a hangnemváltást. Nincs leszűrve semmi művészeti értelemben. Csak annyi ,hogy piacképes,tehát komoly igény van rá. Illetve ahogy említettem,ők nem kapnak éves szintű támogatást,tehát csak olyasmit csinálhatnak ami életben kell,hogy tartsa őket. De ( jeleztem,hogy művészet kedvelő vagyok én is ) még Eszenyi is azt mondta ,hogy manapság megsegít sok mindent ha ő is pl zsűri tagkként szerepet vállal TV2. Pedig ő is minőség ! Média,média 2011 sajnos,de ez így van.
    A kortárs balett összehasonlítása ....azt is írtam ( másoktól tudom ) ,hogy frenák ,ladányi már összehasonlítható,őket is említettem már. Amit én hallok,hogy a Mu Színház ,Sín ,Trafó is rengeteg hasonló táncos,koreográfus kezdeményezésnek ad helyet,olyannak aki kortárs. Ők abban különböznek,hogy nincs társultra, fenntartásra pénzük. De az is lehet,hogy ha ők kapnának lehetőséget pl a szegedi együttes további irányítására,ma már korszerűbben szólalnának meg. Egyszer itt is át kell adni a stafétát. Az együttes a fontos,nem csupán az alkotó. Lásd az összes színházi alkotói műhely. Az új igazgatók nem rosszak,sokszor lehet,hogy a megújulást hordják magukban.Én ennyire nem látok bele,de sokszor beszélek olyanokkal,akik alkotók. Na nem feltétlenül színházi. Képző és filmes.Pl A filmes szakma . Ami ott eddig érvényes volt,holnaptól már nem. Pedig ott is voltak kitűnő alkotók. De mindegy én elfáradtam ebbe az irtogatásba. Higgyétek el sokan szeretnének már mást is látni Szegeden A motiváció ennyi volt,nem több. Agyő az ehhez a cikkhez való hozzászólásokhoz :)”
  • 9. la-za 2011. május 10. 11:44
    „Mátka!

    Nem beszólásnak szántam, csupán elmondtam a véleményem. Abból leszűrni a Presidance népszerűségét, hogy milyen tv2-es produkciókban szerepel, elég merész.

    Fenntartom a véleményem, hogy pl. az Experidance-t és a Presidance-t nem lehet összehasonlítani a Kortárs Balettel, mert nem ugyanaz a stílus....”
  • 8. mátka 2011. május 10. 08:32
    „Ezt az iszonyat kötekedő,beszóló világot.Itt sokan csak beolvasni tudnak. Mikor értik már meg néhányan,hogy pl : az experidance nevét Komlón,Kapuváron is ismerik,míg azt hogy szegedi kortárs balett..de menjünk tovább a Presidance minden nagyobb televíziós műsorban ott van,úgyhogy biztos lehetsz benne szép ecsém,hogy népszerűek. Arról nem is beszélve ,hogy mindkét társulat önfenntartó és nem a közpénzt használja. Ez is alátámasztja azt,hogy piacképesek.Persze mi, a nem kortárs közönség is tudjuk,hogy Frenák társulata idén is nyert díjat ( tv nézünk :),nemzetközileg elismert,sőt még azt is lehet olvasni,hallani,hogy a nyíregyházi színházban Ladányi Andrea elég progresszív előadást hozott létre ( Internet ,szinhaz.hu ). Úgyhogy az kerítés ,amin ti nem láttok át,a rajongás e szintje a megújulás gátja. Mondtam,én csak sok műhelyről hallottam már( Bakelit,Tűzraktér. Sín központ,Mu ) ne görcsöljetek ennyire . Ha ezek programjait megnézitek, végképp nem EGYEDÜLI kortárs már a szegedi koreográfus”
  • 7. la-za 2011. május 09. 22:45
    „Mátka!

    Hogy a "tánc ma már experidance, presidance"? Az Experidance jópár évvel ezelőtt jó volt, de "elfáradt" (ahogy te is fogalmaztál, mátka). A presidance pedig megpróbált a manapság divatos világzene feelingen és a "tegyük eladhatóvá a magyar néptáncot" farvizén gyors sikert elérni, de nagyon úgy tűnik, hogy nem jött be nekik (új művészeti vezető, szinte teljesen lecserélődő tánckar, stb)...és ezt úgy is mondom, mint én, a közönség...

    Amúgy meg nem is igen lehet összehasonlítani ezeket, mert nem ugyanaz a stílus...”
  • 6. plútó 2011. május 09. 17:24
    „Ez a Ti Hárytok. "Hárytanék", de nem tudok.”
  • 5. mátka 2011. május 09. 15:26
    „Kedves 3." színház közeli" hozzászólásod hangneme bántó,faragatlan. Én nem hozzád intéztem szólást. Vélemény ,amit én is megfogalmaztam,megfogalmazhatok,megfogalmazhatunk. A rokonítást Kecskeméttel és a vélemények hasonlóságát az adja, hogy a szegedi jelenlegi színház néhány vezetője ,ott dolgozott nemrég. Gyakorlatilag nincs olyan produkció....igen ,hiszen egy művészeti vezetés szab irányt,logikus ,hogy sok minden egy felől közelít,így hasonló megítélés alá esik. Még a megfogalmazott kritikák is. És én nem pocskondiáztam min te! Kritika . Ezt pedig viselni is tudni kell,mert az országos sajtó sem mindig halmoz el jóval...Én pedig társasági emberként hasonló véleményeket hallok,csak ha épp erre járok megírom ,mint mindenki más. Nem fogok szekértáborokat szervezni,hogy tudd azt,hogy sok ember gondolkodik hasonlóképp.Nincs cél,csak vélemény,ami lehet a tiédtől egészen más és különböző.”
  • 4. x 2011. május 09. 15:13
    „Közönség a színházakban, diákok az egyetemen, utasok a járműveken... minddel csak a baj van!”
  • 3. kiszy 2011. május 09. 15:03
    „Kedves Mátka!

    Örülnék, ha azzal a családi kapcsolattal, ami a kecskeméti színházhoz köt nem dumálnál bele a szegedi történésekbe. Gyakorlatilag nincs olyan szegedi produkció, amit ne fikáznál. Lehet, hogy rosz a te megítélésed szerint (mondjuk mindig hozzáteszed, hogy nem láttad őket), de én soha nem gyaláztam kecskeméti előadást, mert etikátlan. Mi szinházközeli emberek ne bántsuk már egymást. Te is tudod, hogy ilyen esetekben nem csak a vezetőséget bünteted, hanem azt a majd ezer embert is, akik a színházban dolgoznak és semmi közük a vezetőséghez, azon túl, hogy a főnökeik és lojálisak velük, hiszen pártunk és kormányunk is azt hirdeti a közalkalmazotti törvényben, hogy amelyik alkalmazott nem lojális a főnökével (mindegy, hogy ki az), azt ki kell rúgni! Egyébként én jobban örülök annak, ha egy néző úgy jön ki a színházból, hogy minimum addig, amíg hazaér, az elődáson gondolkodik esetleg beszél is róla, és nem úgy jön ki, hogy max. a ruhatárnál megjegyzi a kedves kísérőjének, hogy "jót nevettem, mit főzzek holnap ebédre?".
    Szóval ne csak a főnökeink, hanem egymás felé is legyünk lojálisak!
    Köszönettel:
    Egy szegedi színházközeli.”
  • 2. mátka 2011. május 09. 10:39
    „Hát ezek után remélem senki nem vitatja ,hogy már jóval többen vannak azok, akik szabadulnának depresszív látásmódjától. Kecskemét fellélegzett. A tánc ma már inkább : experidance,presidnace, vári bertalan, de még az appril projekt is ígéretes.Legalább is nekünk, a közönségnek . A bemutatón elhangzó hosszú taps,meg minden bemutatón van van. A magyar színházi közönség sosem volt oly bátor,hogy akár füttyel,lábdobogással jelezzen bármit is. Szóval a bemutató tapsa mögött mi van...
    Egy szó mint száz,ez csak mond valamit : "a kecskemétiek legyalázták Juronics Háryját". Új alkotót Szegednek, a színháznak. Tehetséges,de ennyi volt benne.Megöregedett,elfáradt. Lássuk be.”
  • 1. Satnya 2011. május 09. 09:55
    „Iszonyatos volt. Miért kell nekünk Juronics agyrémeit elviselni. Egyáltalán miért kell nekünk Juronicsot elviselni. Legyen már Rá büszke más város is..........”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zárva az áfacsalási ügyben érintett szegedi autókereskedés

Egy Kálvária sugárúti használtautó-kereskedés is érintett abban az áfacsalási ügyben, amelyet múlt héten göngyölítettek fel a pénzügyi nyomozók. Tovább olvasom