Délmagyar logó

2018. 08. 21. kedd - Sámuel, Hajna 20°C | 33°C Még több cikk.

Debrecen és Miskolc is küzd a villamosépítéssel - másért, mint Szeged

Szeged - A szegedi 2-es villamos kivitelezését leginkább a pontatlan közműtérkép hátráltatja, a miskolcit a városháza felújítása és egy híd építése. Debrecenben pedig az ötödik közbeszerzésnél tartanak, ki tudja, mikor lesz új villamosvonaluk.
Mi a hasonlóság Magyarország 3 legnagyobb vidéki városa – Debrecen, Miskolc és Szeged – között? A válasz egyszerű: mindhárom városban a XIX. század végén, XX. század elején már megjelent a villamosközlekedés. És ezen túl? Mindhárman a magyar közbeszerzési rendszerrel és villamosvonal-építéssel küzdenek.

A csütörtökön tartott, Villamosjárművek fejlesztése Magyarországon című konferencián a debreceni, a miskolci és a szegedi villamos- és trolifejlesztésekről is szó esett. A szegedi – mint ismert, a pályafelújításon túl – új szakasz építését, új villamosok beszerzését is tartalmazza. Németh Zoltán Ádámtól, a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. projektmenedzserétől megtudtuk: az SZKT jelenleg 40 villamossal rendelkezik, ezekből egyik sem alacsonypadlós. A beszerzésnél elsődleges szempont volt, hogy maximum 34 méteres, minimum 200 főt szállítani tudó járműveket vásároljanak. Németh hangsúlyozta: a magyar, nyílt közbeszerzések hátráltatják a villamosok megvételét, ugyanis egy sikeres közbeszerzéshez két érvényes ajánlat kell. Ha pedig a veszteseket felkérik egy esetleges hiánypótlásra, azok – akár szándékosan is –, ezt megtagadva, meghiúsíthatják a vásárt. Így járt Debrecen és Miskolc is.

Szegednek már van villamosa, a 2-es pályája is épül. A Széchenyi téren kiállított, PESA Swinghez hasonló tuja érkezik Szegedre. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A szegedi beruházásról Dózsa Gábor, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta, önerőből egyetlen magyar város sem tud pályát felújítani és járműveket vásárolni.
A „Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt" keretében 29,5 milliárd forintból épül a 2-es villamos vágánya, újult meg az 1-es, és hamarosan a 3-as és a 4-es vonal. Ezen túl meghosszabbodott a 8-as troli és kiépült a 10-es trolibuszvonal is. Az SZKT igazgatója szerint a közlekedési vállalatnak is meg kell küzdenie az utasért, ezért szép, kényelmes, és klimatizált járműveket kell hadrendbe állítania. Az új villamosokkal kapcsolatban megtudtuk: velük sem fenékig tejfel az élet, a budapesti Combinók a többi villamoshoz képest jobban koptatják a síneket. Bizonyos esetekben pedig az alacsonypadlós járművek térkínálata sem kielégítő. A 3-as vonal befejezésével egy időben az SZKT csökkenti a FVV – régi, nagy sárga – villamosok számát, de a PESÁ-k megérkezéséig páran forgalomban maradnak.

A szegedi, 2-es villamos építésének csúszása szinte apróságnak tűnik, ahhoz képest, ami Debrecenben történik.
Az MTI 2008. decemberi közlése szerint a debreceniek 2010 decemberében már a vadonatúj 2-es vonalon közlekedhettek volna. A DKV 2009-ben 11 milliárdos beruházással magához vette a buszjáratokat, 46 vonal üzemeltetését vállalva. – 1,8 milliárd forintot költöttünk 2005–2007 között trolifejújításra, önerőből, hitelt felvéve – közölte Nagy Attila, a Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója. Debrecen egyetlen villamosvonala szintén egy 2-es viszonylattal bővül: 17,5 milliárd forintból 18 új villamost vásárolnak, és 7,8 kilométer új vágányt fektetnek. Az új vonal révén számos, nagykapacitású buszvonal is megszűnik. Debrecen még csak tervez, ugyanis a munkák szeptember 16-án kezdődnek. A sajtóban már többször is szóba került: a cívis város immár ötödik alkalommal próbál villamosokat vásárolni.
– Azt, hogy lesz-e hatodik tender, még nem tudjuk. A jelentős csúszás ellenére egy pozitívumot fel tudtunk fedezni a sok kiírásban: az ajánlattevők egyre olcsóbb villamosokat kínálnak – summázta az évek óta húzódó beszerzést Nagy Attila.

A spanyol C.A.F. villamosa. Még nem biztos, hogy ilyen lesz a debreceni tuja. forrás:
A spanyol C.A.F. villamosa. Még nem biztos, hogy ilyen lesz a debreceni tuja.
Forrás: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=52851069

A DKV egy 2006-os pályázaton nyert összegből már kiépítette a teljes, elektronikus, GPS-követős utastájékoztatási rendszerét, a mostani projektben ezt még tovább is fejlesztik. A debreceniek így online ellenőrizhetik, mikor is érkezik buszuk, villamosuk. A beszerzési botránnyal tarkított villamosberuházást integrált közösségi közlekedéssel kívánják kombinálni: az elővárosi vasutakat is összekapcsolnák a villamoshálózattal. – Persze csak az a kérdés, megéri-e? – tette fel a saját maga által megválaszolt kérdést Nagy, aki hangsúlyozta: nem elég megépíteni az új pályát, azokat fenn is kell tartani. – A mai finanszírozási rendszer fenntarthatatlan! – fejezte be mondandóját a DKV vezérigazgatója.

A miskolci vonalhosszabbítás. Forrás:
A miskolci vonalhosszabbítás.
Forrás: http://zoldnyil.hu/projekt_leirasa/

Miskolc egyetlen vonala a XIX. század végén épült.
A várost átszelő villamost 1,4 kilométerrel bővítik – ezzel a mostani 11,6 kilométerről 13 kilométerre nő a teljes pálya hossza –, így az utasokat Diósgyőr végállomástól Felső-Majláthig szállítják a jövő villamosai. Merthogy a beszerzés a borsodi megyeszékhelyen sem egyszerű. Jelenleg a harmadik közbeszerzési eljárásnál tartanak: egyiket a kötelező két érvényes pályázat hiánya, másikat pedig fellebbezés miatt törölték. A 2008-ban indult fejlesztés egy része már látható: a vágányok első, 4,6 kilométeres szakaszának cseréje zajlik. Az idén májusban kezdődött bontások után – az első szakaszon – szeptemberben már a vágányokat fektették. – A városháza felújítása, és egy új híd építése a nyomvonalon – Miskolcon ez akadályozza a gyors építkezést – közölte Komoróczy Imre, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. projekt igazgatója. A GPS-alapú utastájékoztatás kiépítésével egybekötött fejlesztésről már biztosan állíthatjuk: a pálya hamarabb kész lesz, mint ahogy az első villamosok megérkeznek.
Csak a fantázia szüleménye ez a villamos. Még mindig a tenderezésnél tartanak a borsodi megyeszékhelyen. Forrás:
Csak a fantázia szüleménye ez a villamos. Még mindig a tenderezésnél tartanak a borsodi megyeszékhelyen.
Forrás: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1095257

A 36 milliárdos beruházásban eredetileg 31 villamos vásárlását tervezték – 2011. december 31-éig. Ennek ellenére a borsodiak még csak a tender kiírásánál tartanak: szeptember 20-áig várják az újabb ajánlatokat. A projekt befejezését egyébként 2013-ra teszik, addigra kell elkészülnie az új, 1,4 kilométeres szakasznak, a teljes felújításnak és a 40 P+R parkolóval megerősített felső-majláthi végállomásnak.

Olvasóink írták

72 hozzászólás
  • 72. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 14. 13:37
    „És ha egy percre a jövőbe is tudnánk nézni és nem csak a jelen projekt elgáncsolására vadásznánk az érveket:

    ha nem akarjuk, hogy az autók idővel megfojtsák a várost, akkor olyan közösségi közlekedésre van szükség, amely vonzó és kapacitásában hosszú távon is bővíthető.

    Azt mondjátok sokan, hogy minek ide a villamos, amikor jó a tömegközlekedés.

    De ha annyira jó, akkor miért mondják a kocsival járók, hogy a tömegközlekedés nekik nem alternatíva?

    Ha már most is tele vannak a buszok, akkor hogyan lehetne új utasokat a közösségi közlekedésre átcsábítani? Egy teli busszal, amelyik ugyanúgy áll a dugóban, mint az autó?”
  • 71. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 14. 11:50
    „67. Alsóváros 2010.09.13. 17:48
    "1. Vannak okos emberek, akiket fizetn(én)ek azért, hogy ezt kitalálják. Nyilván az alapjaitól kellene átgondolna ezt egy olyan szakember gárdának, akiknek nem érdeke az SZKT érdekeit a tömegközlekedők érdekei elé tenni."

    És ezt megtették és az eredmény neked nem tetszik tehát azt mondod, hogy nem is tették meg, meg nem az utasok érdekeit nézték. Most ezzel mégis mit lehet kezdeni...?

    "2. Látom elméletben beszélgetünk. A troli kevesebb áramot eszik, így spórolhatsz az áramon, amit bérre költhetsz. A 200 fős kapacitás kihasználása csak csúcsidőben jelentkezne, napi néhány órát,így messze nem kell egész nap 50%-kal több sofőrnek vezetnie. A párképződés itt hablaty, hiszen - elméletben vagyunk még mindig ugye - a 83-as és a 90-es már nem jár. Ill. ha van buszsáv, akkor még kevésbé."

    Már megválaszolták, hogy a gördülési ellenállás miatt a villamos mindig verni fogja a gumikerekűeket.

    "3. A gázos buszokról nem találtam ott semmi érdemlegeset, viszont van sok részrehajló marketing-hablaty. Ilyeneket írnak, hogy azért nem jó, mert nem kötött pályás, meg hogy van emissziója, meg hogy függ az üzemeltetése a gáz árától. Ez semmilyen mértékben nem cáfolja azt, hogy szeged szempontjából a legjobb az lenne, ha az összes busz modern motorokkal és gázzal menne, a környezetszennyezés így lenne a leginkább csökkenthető."

    Akkor majd légyszíves döntsd el, hogy akkor most környezetvédelmi szempontból érvelsz és nem számít, mibe kerül, vagy költséghatékony akarsz lenni, és mindegy, milyen szennyezéssel jár...”
  • 70. reagens 2010. szeptember 13. 20:08
    „re 67:
    a vasúti (villamos) acélkerék-acélsín mozgatásnak 8-ad része a vesztesége (8-szor könnyebb gurítani) mint a gumikerék-aszfaltút mozgatásnak.
    Ennyi a lényeg, ezért nyerő a vasút és a villamos. És egyre nyerőbb!
    Na és a villamos meg a vonat ritkán kerül közlekedési dugóba.”
  • 69. Szemif 2010. szeptember 13. 19:18
    „Ja és ha továbbgondojuk a troli egy kötöttpályás busz elvet azt át lehet vinni a villamosokra is. Tehát mi a villamos: Városi Vasút! Se nem több, se nem kevesebb, senki sem írja elő, hogy egy városi vasútnak feltétlen elektromos üzeműnek kell lennie, tehát Alsóváros, ha ez vígasztal akkor elképzelhető az is, hogy 30-40 év múlva mikor kimennek a PESA villamosok és az elkövetkező években gyártott házi villamosok, akkor egyszerűen a korábbi villamosvonalakra olyan járműveket szerez be Szeged, ami mondjuk elektromos üzemű, de nem kell hozzá betáplálás, meg transzformátorok, csak a sín, amin gurul és "mindent" visz magával. Akkor a városi vasút is csak annyiba fog kerülni, mint egy vasútvonalat.
    De szerintem a futurológiát hagyjuk mert ez egyelőre tudományos fantasztikum, és inkább fantasztikum :-)”
  • 68. Szemif 2010. szeptember 13. 19:03
    „Az én hozzászólásomból nőtte ki magát a vita, tehát: Miért elavult a troli?

    NEM AZ, MÉG!
    Azt mondtam, hogy hosszabb távon 20-30 éves távlatban nem látok ÉRTELMET a trolibuszüzem fenntartásában és főleg fejlesztésében. Persze fenn lehet tartani akkor is, csak akkorra nagy valószínűséggel a nem kötöttpályás null emissziós buszok kidúrják őket. A lényeget, 65-ösben ifj. Nagy Gábor leírta. Mi a troli tulajdonképpen? Egy olyan busz, aminek nincs üzemanyagtartálya, hanem külső forrásból táplálják, egy kötöttpályás busz. Ez egyben áldás és átok is a trolibuszoknak. Ma még az akkumulátorok súlya túl nagy ahhoz -vagy a kicsi de nagy teljesítményű akkumulátor még túl drága, hogy megérje felsővezeték helyett teljesen átállni arra. Továbbá van átmeneti megoldás is, például hibrid-busz, ami szintén csak az ára miatt nem terjed. A hidrogénüzem egy további alternatíva, de egyelőre még ez sincs olyan állapotban, hogy kiváltsuk vele a trolibuszokat. De ha figyeled a jelenlegi trendeket, azt azért lehet látni, hogy ez a csapásirány, a trolikat nem kellene eröltetni már, persze ettől még fiatalítani kell az állományt, de én nem sok értelmét látnám, hogyha további hálózatbővítés lenne Szegeden, a 8-as és a 10-es után.

    Továbbá, már most is vannak önjáró trolibuszok, példáull Pesten a BKV ki is használja a Solaris trolik e képességét. Ezekben egy akkumulátor van, például ha szegeden lennének ilyen önjáró trolik, akkor most az 5-ösön sem kéne pótlóknak járniuk, mert a Csongrádinál egyszerűen lemásznának a felsővezetékről és saját lábukon mennének tovább a rókusi szakaszra, de ehhez a képességhez szükség van felsővezetékre is, hogy utána fel tudjon "tankolni" a következő önjáró szakaszra. De ez a képesség már egy lépés a "poszttrolis" közlekedés felé.
    Mellesleg vegyes üzem is lehet, ott ahol a közlekedési cégek partnerek ebben, ha a trolik önjáró képességét megnöveljük, akkor például a 11-es buszt úgy lehetne "trolisítani", hogy egy centi felsővezetéket nem építünk, egyszerűen Tarjántól a Mars térig jön, mint troli, ott áramszedőt le és tovább, mint busz, visszafelé fordítva. De ugyanígy a 16-os is lehetne vegyes busz, csak attól függ, hogy mennyit tud "önjárni" a busz-trolid.”
  • 67. Alsóváros 2010. szeptember 13. 17:48
    „65. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.09.13. 16:02

    A leírtak és a "Miért elavult a troli" közt én nem látok érdemi összefüggést. A környezetbarát hajtáslánc a lényeg nem? Ja, hogy 30 év múlva majd lehet, hogy lesz városban használható elektromos hajtás tömegközlekedési eszközök számára? Sovány érv.

    66. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.09.13. 16:33

    1. Vannak okos emberek, akiket fizetn(én)ek azért, hogy ezt kitalálják. Nyilván az alapjaitól kellene átgondolna ezt egy olyan szakember gárdának, akiknek nem érdeke az SZKT érdekeit a tömegközlekedők érdekei elé tenni.

    2. Látom elméletben beszélgetünk. A troli kevesebb áramot eszik, így spórolhatsz az áramon, amit bérre költhetsz. A 200 fős kapacitás kihasználása csak csúcsidőben jelentkezne, napi néhány órát,így messze nem kell egész nap 50%-kal több sofőrnek vezetnie. A párképződés itt hablaty, hiszen - elméletben vagyunk még mindig ugye - a 83-as és a 90-es már nem jár. Ill. ha van buszsáv, akkor még kevésbé.

    3. A gázos buszokról nem találtam ott semmi érdemlegeset, viszont van sok részrehajló marketing-hablaty. Ilyeneket írnak, hogy azért nem jó, mert nem kötött pályás, meg hogy van emissziója, meg hogy függ az üzemeltetése a gáz árától. Ez semmilyen mértékben nem cáfolja azt, hogy szeged szempontjából a legjobb az lenne, ha az összes busz modern motorokkal és gázzal menne, a környezetszennyezés így lenne a leginkább csökkenthető.”
  • 66. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 13. 16:33
    „64. Alsóváros 2010.09.13. 15:51

    1. A buszsáv bizonyára olcsóbb, de akkor menjünk tovább, mi és hová fog közlekedni rajta? Ez már a 2-es ponthoz is tartozik.

    2. A villamos mellé a másfélszer annyi trolit tedd (200 fős utaskapacitás az egyiknél, 130 körüli a másiknál). A bérköltséged pl. rögtön másfélszeres lesz. A trolit a villamossal párhuzamosan be kéne vinned a Kossuth Lajos sgt.-on (a Csongrádi már nemigen terhelhető tovább, ráadásul kerülő). A villamosok jelenleg szinte üresen futnak a Károlyi kollégiumtól kifelé, ezt az üresfutást váltod kihasznált közlekedésre a Rókusi felé járatással (ezért jön ki az a meglepően nagy km-megtakarítás!). A kisebb méretű trolikat sűrűbben kéne járatnod, ami egy bizonyos szint felett már nem szerencsés, mert törvényszerűen elindul az úgynevezett párképződés: ha egy trolinál fellép a késés, az önmagát erősíti utána, mivel a több várakozó utas felszállása tovább tart - eközben a következő járműre meg egyre kevesebb utas jut, és előáll az az ismert helyzet, hogy vársz a megállóban egy csomót, aztán egymás után jön két járat is, az első zsúfolt, a másik meg szinte üres. Te meg szidod a közlekedésszervezőt. :)

    3. A gázbuszról olvashatsz itt:

    http://www.ujpalyan.hu/content/6/gyik

    Sőt, szerintem az egészet olvasd végig, hogy ne fussunk felesleges köröket...

    "Végezetül egy kis troli vs. villamos:"

    Jaj, ezt ismerem, te meg ezt nézd meg:

    http://cities.blog.hu/2010/02/23/villamos_helyett_troli_miskolcra”
  • 65. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 13. 16:02
    „62. Alsóváros 2010.09.13. 13:54

    Az 1-esnél kimaradt: a troli azért nem annyira jövőbemutató, mert a busztól lényegében csak a környezetbarát hajtásrendszerben különbözik, erre viszont megoldást jelenthet az üzemanyagcella és akkor nem kell vezetékkel szórakozni. A 8-as és 10-es troli fejlesztése éppen még elmegy, de új troliüzemet a nulláról már nem biztos, hogy érdemes lenne létrehozni, és nem kizárt, hogy mire a mostani projektben beszerzett új járműpark kifut (20-30 év), már neki lehet kezdeni a felsővezetékek elbontásának.”
  • 64. Alsóváros 2010. szeptember 13. 15:51
    „63. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.09.13. 14:26

    1. A troli építése - csak mind érdeklődő - evidensnek tűnően olcsóbb. Vezetéket így is úgy is kell építeni, akár troliról, akár villamosról van szó. Egetverő eltérés a kettő között nem lehet. Egy buszsáv kiépítése - szerintem - viszont olcsóbb kell legyen, mint egy villamosé. A villamos alá komolyabb, drágább technológia kell, mint a busz alá. Vagy nem?

    Még mindig nem látom, hogy miért elavult technológia a troli.

    2. A kérdés az, hogy ezek hogy aránylanak egymáshoz? A adott trolikapacitást olcsóbb üzemeltetni, vagy a villamost? Józan paraszti ésszel olcsóbbnak tűnik a troli.

    3. Hogy én mit csinálnék? Az összes szegedi buszt átalakíttatnám gázosra. Ár/érték arányban ezzel tudnánk tenni a legtöbbet a környezetszennyezés visszaszorítására. Még azt is megkockáztatnám, hogy a villamos-fejlesztés önerőjét se érné el ennek a költsége - bár nem ismerem a számokat.

    Végezetül egy kis troli vs. villamos:

    http://www.boon.hu/hirek/BORSOD-ABAUJ-ZEMPLEN/cikk/olvasoi-level-jobb-lett-volna-a-troli/cn/news-20100220-01021762”
  • 63. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 13. 14:26
    „62. Alsóváros 2010.09.13. 13:54

    0. Szerintem mindkettőt kimoderálták a személyeskedés miatt.

    1. A leírtakat mástól idéztem, de magam is megpróbálkozom a magyarázatukkal: a troli kevesebbért kiépíthető, de kevesebbet is tud. Vagyis ha csak kihúzol két vezetéket, akkor indíthatsz trolit, de a dugótól nem mentesítetted. Ha külön buszsávot is építesz neki, akkor meg már nagyon nem biztos, hogy kevesebb pénzből hoztad létre!

    2. Persze. Egy 17 méter hosszú troli, amit kb. 20 év után le kell cserélned, olcsóbb, mint egy 30 méter hosszú villamos, amit 30 év után kell lecserélned. Több pénzért többet is kapsz, ugyanaz, mint az előző pontban.

    3. Akkor viszont megkérdeznélek, te végigépítenéd a 2-esen és a 83-ason is a trolivezetéket? Mert csak az váltaná ki 100%-ban őket, viszont akkor nem tudom, mire alapozod, hogy az annyival olcsóbb lenne...

    Másfelől végre hallottam valamit a 83-asról is: ha minden igaz, a 20-ast óhajtják továbbvinni a 83-as útvonalán Alsóvárosra, ami szerintem nem tűnik rossznak, bár kétségtelenül felmerül ugyanaz, mint a másik oldalról, vagyis a Mars tér közvetlen elérhetősége.”
  • 62. Alsóváros 2010. szeptember 13. 13:54
    „61. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.09.13. 13:29

    0. Hova lett a hozzászólásom/unk?

    1. Igaz, hogy nincs fogalmam a trolikról, bizonyos szempontból. Az azonban még így is világos, hogy egységnyi trolivonal kiépítése kevesebb, mint egységnyi villamosé. És ha itt vagyunk kifejthetnéd, hogy miért halott technológia a trolibusz? Mert lehet, hogy neked evidens, de nekem egyáltalán nem az, és szerintem nem én vagyok itt az egyetlen.

    2. Akkor abban megegyezhetünk, hogy a troli olcsóbb, mint a villamos.

    3. Itt szerintem erőteljesen csúsztatsz. Az általad leírtak csak akkor lennének igazak, ha 17 km-nyi villamosozás 100%-ban kiváltaná a 88,8 km-nyi buszozást. Mint tudjuk, ez korán sincs így. Ahogy arról már régebben is vitáztunk, Alsóvárosnak és Újszegednek kelleni fog valami a 2-es és a 83-as helyett (és hogy bármi lesz az, rosszabb lesz, mint a mostani szituáció). A szép az lesz, ha ez netalántán megközelítené, vagy elérné az általad számolt 88,8 km-t.”
  • 61. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 13. 13:29
    „52. Alsóváros 2010.09.13. 09:33
    "Miért jobb a villamos, mint a troli?"

    Miért nem igaz az, amit sugalmazni próbálsz?

    Az 1-es pontodra egy múlt heti cikkből:

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/tovabb_csuszik_a_2-es_villamos_-_ket_het_mulva_ketyeg_a_kotber/2177276

    149. Szemif 2010.09.08. 10:56
    "Ehelyett minimális trolivonal-bővítéssel környezetvédő közlekedés lehetett volna.
    Tizedannyi (századannyi) költséggel."

    Fogalmad nincs a trolikról, ha századannyi lenne vagy csak tizedannyi lenne a trolibuszvonal építési költsége, mint a villamosé, akkor már rég troli járna a 64-es busz helyett is, a valóság ezzel szemben:2-es villamos építési költsége: 2 milliárd forint. 10-es troli: 3 milliárd forint. A közhiedelemmel ellentétben a troli ugyanis nem csak két "drót" kihúzása, meg szerintem a trolifejlesztést nem kéne nagyon erőltetni, a troliknak 15-20 éven belül bealkonyul. Van egy olyan sanda gyanúm, hogy megérjük még, mikor bontják a 10-es trolit.

    ----------------------------

    A 2-esre:

    A villamost azért drágább megvenni, mert pl. másfélszer akkor méretű jármű, bonyolultabb + tartósabb szerkezeti megoldásokkal.

    ----------------------------

    A 3-asra:

    Nagyon tanulságos végigszámolni a futott km-eket most és a 2-es villamos elindulása után.

    Először is nézzük a lámpás körtől kifelé eső részét:

    1-es villamos: 1,9 km (oda-vissza a hurokkal)
    2-es villamos: 3,6 km (oda-vissza a hurokkal)
    2-es-83-as buszok: 4,8 km (oda-vissza a hurokkal)

    Most csúcsidőben a követés: 1-es villamos kb. 4 perc, 2-83 együtt 5 perc. Egy csúcsóra alatt futott kilométerek:

    villamos: 28,5 km
    busz: 57,6 km
    összesen: 86,1 km

    A 2-es villamos elindulása után a buszok kiesnek, az 1-es kb. 12 percenként, a 2-es kb. 6 percenként fog járni. Egy csúcsóra alatt futott kilométerek:

    1-es: 9,5 km
    2-es: 36 km
    összesen: 45,5 km

    Ezenkívül még levonandók a buszok által a lámpás kör - Mars tér közötti szakaszon megtett kilométerek is: 1,3 km × 2 irány × 12 indulás/óra = 31,2 km. A villamos ezen a szakaszon a mostanihoz képest nem változik.

    Vagyis 148,5 km (88,8 busz + 59,7 villamos) helyett lesz 76,7 km (villamos).

    Ebből aztán egy egyszerű egyenlettel az is kiszámítható, hogy a fenntartás csak akkor lesz drágább a jelenleginél, ha a villamos több mint 5-ször (!) - egész pontosan 5,2-szer - drágábban tesz meg egy kilométert, mint a busz.

    Erre most nem sikerült adatot találnom, de nem tartom valószínűnek, hogy egy - visszatáplálásra is képes - villamos ennyivel többe kerüljön üzemeltetési szinten.”
  • 60. maszat79 2010. szeptember 13. 12:52
    „jo napot csak anyit szeretnék hozzáfüzni,hogy én is dolgoztam a villamospálya épitésében,de nevetséges amit vezetőség csinál ott.Sajnálom a város lakoi mivel nem ezt érdemli ez a nagy csodálatos város szeged.Ha valaki azt hiszi,hogy a munkásokon múlik minden az téved mivel a múnkások becsűlettel dolgoznak.”
  • 59. pákásznák 2010. szeptember 13. 11:03
    „BénAgytól megkérdezte a köztévé M1 riportere, : Ha nyer a polgármester választáson, lemond e ogy. képviselőségéről?
    Válasza: Nem tudom, még nem szóltak fenntről...... No coment......IQ-bajnok.”
  • 58. deszki 2010. szeptember 13. 10:27
    „Nagyon nagy az Isten állatkertje, és tele van politikai demagógokkal.”
  • 57. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 13. 10:09
    „49. Grabowsky 2010.09.13. 08:51
    "Szerinted lenne forgalmi dugó, ha a villamos sínek helyett buszsávot csinálnának??????"

    Ha a meglévő útfelületen, vagyis a körúton lenne 2×1 sáv + 2×1 buszsáv, akkor minden bizonnyal.

    Ha a meglévő útfelületen kívül, akkor tovább növekedne a leburkolt felület.

    Egyebekben meg:

    http://www.ujpalyan.hu/content/6/gyik#2”
  • 56. pákásznák 2010. szeptember 13. 10:04
    „Szegeden a kormányszervek késleltetik az M43, a Mars tér és a Makói Fürdő stb. befejezését, és a fidesz miatt elveszithetjük az elnyert EU-támogatásokat. Minden áron az önkormányzati túlhatalmuk érdekében....ezt ők forditott esetben hazaárulásnak neveznék!!”
  • 55. Kazikázmér 2010. szeptember 13. 09:46
    „53. hozzászólás Léni 2010.09.13. 09:35
    Akkor mi van ha nem szimpatikus nekem a Bottka László, rábeszélni meg nem hagyom magam!”
  • 54. Kazikázmér 2010. szeptember 13. 09:44
    „53. hozzászólás Léni 2010.09.13. 09:35
    Más a lehetőség, és más a valóság, amikor voltak önkormányzatok akik a forrásmegvonás miatt napi gondokkal küzdöttek! Aha azért hívták le ide Szegedre Botka és Újhelyi képviselő urak Gurcsány Ferencet? Már értem! Most is fog jönni?”
  • 53. Léni 2010. szeptember 13. 09:35
    „51. Kazikázmér! Ellent kell mondanom, mert az elmúlt 4-8 évben az ország minden városa
    előtt ott volt a lehetőség, nem csak Szeged előtt! Azzal kellett volna a polgármester uraknak és
    a képviselő uraknak foglalkozni, amivel Botka László és Újhelyi István foglalkozott .”
72 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lefülelt szegedi fatolvajok

Fatolvajokat füleltek le a szegedi rendőrök szombaton. Az elkövetők 70 ezer forint értékű zsákmánnyal buktak le, ellenük büntetőeljárás indult. Tovább olvasom