Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

December 23-án indulhat el a 10-es troli

Szeged - Három új és három régi trolival december 23-án az SZKT elindítja az új 10-es trolijáratot. A 334 milliós támogatásból 250 millió juthat a cégnek, ha a közgyűlés is rábólint.
A tarjáni Víztorony tér és a Klinikák között a tervek szerint december 23-án indul el az új 10-es troli, amely felváltja a 10-es autóbuszvonalat. Erre azért van szükség, hogy az ünnepek alatt az utasok megszokják az új forgalmi rendet – mondta el Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója a közgyűlés városüzemeltetési és fejlesztési bizottságának csütörtöki ülésén. Addigra várhatóan három új troli érkezik Szegedre a tömegközlekedési nagyprojektben. A járat kiszolgálásához összesen hat jármű szükséges, úgyhogy az SZKT feszítetten, de el tudja látni a vonalat.

A 10-es troli útvonala – megírtuk – kicsit eltér a 10-es buszétól, és hosszabb is lesz annál. A Csillag tér, Szilléri sugárút, nagykörút érintésével a Csongrádi sugárútnál csatlakozik a 8-as hálózatára, és megy tovább közös pályán a Semmelweis utcai klinikákig. Az új troli-flotta prototípusa megérkezett Szegedre, a végleges beállítások után heteken belül elkezdi a próbaútját, hogy októberben típusvizsgát szerezhessen.

Néhány héten belül a szegediek is láthatják a próbaútra induló új trolit. Fotó: Karnok Csaba
Néhány héten belül a szegediek is láthatják a próbaútra induló új trolit.
Fotó: Karnok Csaba

Határozott a testület annak a 334 millió forint állami támogatásnak a felosztásáról, amelyet az önkormányzat augusztusban a helyi tömegközlekedés működtetésére kapott a Belügyminisztériumtól. Az eredeti javaslat szerint az állami normatíva felosztási aránya szerint a Tisza Volán 136 millió forintot, az SZKT 192 millió forintot kapott volna. Tóth István Tibor elmondta: a könyvvizsgálói jelentés szerint 1,5 milliárd forint finanszírozási elvonást szenvedett el a cég az elmúlt 3 évben, ezért oda többet kell adni. Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok megjegyezte, a menetjegyek előállítását koordináló Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-nek is kellene pénzt adni, és az SZKT-nak többet juttatni. Nagy Sándor (Szabad Város Egyesület) bizottsági alelnöknek az volt az ellenvetése, hogy most közvetlenül támogathatják a Tisza Volánt, jövőre viszont áfával együtt kell kifizetni ugyanezt az összeget. Szabó Sándor polgármesteri kabinetvezető hozzátette, az előzetes egyeztetésen a felek elfogadták az arányokat. Az SZKT teljes összegre benyújtott listáján ráadásul több fejlesztést szerepeltet, holott a keretből csak működtetésre lehet költeni. Végül a bizottság többsége megszavazta Kalmár Ferenc javaslatát, miszerint 10 millió forintot a környezetgazdálkodás kap, 250 millió forint jut az SZKT-nak és 74 millió forint a Tisza Volánnak. Az SZKT részében benne van a dolgozóknak ígért béremelés. A felosztást a március 20-i közgyűlésnek is jóvá kell hagynia.

Megírtuk: átlagosan – munkaidőtől és pótlékoktól függően – októbertől az összes SZKT-dolgozó bruttó 8000– 8500 forintos béremelést kap havonta, ami nagyjából havi nettó 5000–5300 forintot jelent. Az emelés visszamenőleg januártól érvényes, így az év első kilenc hónapjára egy-
ségesen mindenki bruttó 65 ezer forintot kap kézhez két részletben.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. Casablanca 2013. szeptember 16. 07:10
    „A 10-es trolinak a nagykorúton a Csongrádi sugárútra történő ráfordulása előtt kellene egy megálló...”
  • 30. Belváros50 2013. szeptember 15. 08:20
    „3. kormoska

    Szvsz már nem érdemes fellépni a troli vonalra (Pécs), mert 5-10 éven belül az akkus buszok hatékonyság szempontjábol ütik a trolikat. Nagy az ára a huzal kiképítésnek meg az ellátóhállózatnak. Nekünk még megéri, de egy vadiúj hálozat kialakitása az infrastrukturával nem biztos, hogy jó döntés.

    Igazad van, pár éven belül az tisztán elektromos önjáró buszok fognak elterjedni, amire már most is van példa, akár a megállókban pillanatok alatt után lehet tölteni az akkumulátoraikat.
    Kecskeméten sem lett semmi a troli építésből, inkább buszokat vettek.

    Drága és felesleges kiépíteni a troli infrastruktúrát, felsővez hálózat, tápkábel hálózat, áramellátás - ráadásul drága a villamos energia is.”
  • 29. Belváros50 2013. szeptember 15. 08:09
    „Megírtuk: átlagosan - munkaidőtől és pótlékoktól függően - októbertől az összes SZKT-dolgozó bruttó 8000- 8500 forintos béremelést kap havonta, ami nagyjából havi nettó 5000-5300 forintot jelent. Az emelés visszamenőleg januártól érvényes, így az év első kilenc hónapjára egy...

    CSINOS KIS HAZUGSÁG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    A premizáltak EGY NAGY NULLÁT KAPNAK bérfejlesztést!!!

    Ezek szerint azok nem SZKT-s dolgozók! Azért illett volna ezt is megírni!”
  • 28. Dorci79 2013. szeptember 15. 06:47
    „"Erre azért van szükség, hogy az ünnepek alatt az utasok megszokják az új forgalmi rendet - mondta el Tóth István Tibor"

    Tudtommal az ünnepek alatt ritkítani szokták a járatokat, 24-én du leállás...
    Ehez kell hozzászoknunk??”
  • 27. Igrek 2013. szeptember 14. 22:40
    „"Egyébként, ha nem forráshiányos lenne a tömegközlekedés is, akkor fel lehetne/kellene mérni, hogy az új helyzetben az autóbusz járatok közül mit lehetne másképp járatni, milyen új járatokra lenne igény, és milyen járatokra nincs igazából igény."
    T. 18. szpalika !
    Egy forráshiányos helyzet miért akadálya a racionalizálásnak ?
    Ilyen szituációnak inkább ösztönöznie kellene a megrendelőt és a szolgáltatókat a hatékonyabb működtetésre - épp a leírt célok érdekében.”
  • 26. ifj. Nagy Gábor 2013. szeptember 14. 22:03
    „12. szegedifiú
    "Elképesztő, hogy a város mennyi pénz öl (feleslegesen) a tömegközlekedésbe! Jobb lenne, ha mindenki maga oldaná meg, hogy egyik helyről a másikba eljusson! A sok pénzt meg lehetne értelmes célokra is költeni!"

    A sok pénz ez esetben az egyéni közlekedésnek való hely biztosítására és az általa okozott károkra menne el - többszörösen is...”
  • 25. ifj. Nagy Gábor 2013. szeptember 14. 22:03
    „11. pachakuti
    "A 10-es autóbusz kb. 1970 óta jár elenyésző mennyiségű panasz mellett. Voltak (talán most is vannak, nem tudom, igen ritkán tömegközlekedem) csúcsidei betétjáratai is 10A és 10Y néven. Most egyszerre ki kell váltani sok száz millióból? Valaki megmagyarázná miért?"

    Mivel annyira jó, egy magasabb szolgáltatási/környezetvédelmi szintű jármű váltja, ami ráadásul bővebb útvonalon közlekedik, tehát úgymond továbbfejlesztik. Nem tudom, ezzel mi a baj...

    "Mi szükség van szintén sok száz millióból egy olyan 19-es trolira, amelyik egyetlen métert sem tesz meg úgy, hogy nem egy másik bevált járat útvonalán halad?"

    Mivel a bevált járatok útvonalai között is lehetnek utazási igények. Például a Víztorony térről tudtommal a 19-es előtt nem volt közvetlen járat a Széchenyi térre (a néhai 17-estől most tekintsünk el).”
  • 24. szunyi 2013. szeptember 14. 21:33
    „23. kormoska

    Szvsz már nem érdemes fellépni a troli vonalra (Pécs), mert 5-10 éven belül az akkus buszok hatékonyság szempontjábol ütik a trolikat. Nagy az ára a huzal kiképítésnek meg az ellátóhállózatnak. Nekünk még megéri, de egy vadiúj hálozat kialakitása az infrastrukturával nem biztos, hogy jó döntés.”
  • 23. kormoska 2013. szeptember 14. 19:21
    „18.szpalika

    Az egyetlen normális és szakmaiságot is mutató hozzászólás a tied!

    Minden nagyobb városban az elektromos közlekedést kell(ene)favorizálni,még akkor is ha kezdetben veszteséges.
    Nem véletlen,hogy Pécs is trolibuszvonal építését tervezi.”
  • 22. Agáta 2013. szeptember 14. 18:29
    „12. szegedifiúnak: Ezt a baromságot egyedül sikerült kitalálnod?”
  • 21. mackópajtás 2013. szeptember 14. 18:01
    „"December 23-án indulhat"

    Itt van a kutya elásva! IndulHAt és december? Nah de melyik év? Nem véletlen maradt ez le. :)”
  • 20. szegedi75 2013. szeptember 14. 16:56
    „Tisztelt ujság író! egyet értek aval hogy megkapták a béremelést, és vissza menöleg! de!!!!! ez bruttó! ezt a pénzt már le nyulták tölük! de nem brutóbban! van itt még más is! én a másik oldalhoz tartozom, a Volánhoz! az hogy lehet hogy a fönökség felveszi a jutalmat, prémiumot mikor veszteséges a válalat? és brutális összegröl beszélek! ennek kénne utánna járni!”
  • 19. vmagdi 2013. szeptember 14. 16:14
    „hogy ezt hogy csinaltak? kalmar, a kozossegi kozlekedes nagy ellensege mint szolt hozza? vajon ourasaga meddig engedi?”
  • 18. szpalika 2013. szeptember 14. 14:47
    „A 13 új trolibusz fokozatosan érkezik majd, ugyanúgy, mint a villamosok. Így fokozatosan lehet áttárni a több új trolibusz járatására. Egyébként részben a 8-as vonalára is jönnek.
    A 10-es busz kiváltása ugyanazon ok miatt kellett, mint a 2-es és 83-as. Ott éri meg az elektromos tömegközlekedés, ahol van elég utas és sűrű követés kell. (Kivéve mikor már adott egy pálya vagy felsővezeték szakasz, ott nincs plusz kiépítési költség.)
    A történet vége, hogy az új trolibusz hálózat mellett még egyszer át lehet gondolni, hogy kell-e, lehet-e bármit is még trolibusszal kiváltani, hiszen a járművek képesek lesznek akkumulátoros önjárásra. Esetlegesen a város saját pénzből tud-e még felsővezetéket kiépíteni. (pl. Újszeged, Víztoronyig - ez többször is felmerült.)
    Egyébként, ha nem forráshiányos lenne a tömegközlekedés is, akkor fel lehetne/kellene mérni, hogy az új helyzetben az autóbusz járatok közül mit lehetne másképp járatni, milyen új járatokra lenne igény, és milyen járatokra nincs igazából igény.”
  • 17. csonakos 2013. szeptember 14. 14:29
    „Csak nagyon csendesen kérdezem a hat troli elég lesz? Mi van ha a három régi lerobban valami oknál fogva? Minden elképzelhető! Már egy éve járhatnának ha nincs a szakértő aki akadékoskodik!”
  • 16. TELSTAR 2013. szeptember 14. 14:13
    „14. Zsebre!”
  • 15. strangerrr 2013. szeptember 14. 13:03
    „Évek óta ugyanazok a - már bocsánat - butaságok a hozzászólásokban. Teljesen felesleges reagálni rájuk, hiszen értelmes vita nem alakul ki. A következő közösségi közlekedéssel kapcsolatos cikknél megint indul ugyanez a papagáj kommandó.”
  • 14. szatyi 2013. szeptember 14. 12:35
    „"2. TELSTAR 2013.09.14. 09:56
    Kérdezd meg az első két kormányunktól..."

    Kérdezd meg a Széles Gábortól, hogy hova tette az Ikarust?!”
  • 13. macs 2013. szeptember 14. 11:44
    „7. bambulla,
    hiába voltak tervek, sőt egy félig kész szegedi villamos, a pályázatot kiíró cég nem vehetett részt a gyártásban.”
  • 12. szegedifiú 2013. szeptember 14. 11:44
    „6.
    Naponta egy járat is elég lenne!
    10.
    Kéthavonta kellene járnia!

    Elképesztő, hogy a város mennyi pénz öl (feleslegesen) a tömegközlekedésbe! Jobb lenne, ha mindenki maga oldaná meg, hogy egyik helyről a másikba eljusson! A sok pénzt meg lehetne értelmes célokra is költeni!”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A városháza rejtett kincsei a REÖK-ben

Válogatás Szeged képzőművészeti gyűjteményéből címmel nyílt kiállítás pénteken a REÖK-ben. Tovább olvasom