Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

December közepére autópálya

Lapunk sztrádaórája ma fordul rá a 100-as számra, a miniszterelnök ígérete szerint az AKA Rt.-nek kereken száz nap múlva kell átadnia az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti, közel 50 kilométeres szakaszát. A beruházó tegnap óvatosan úgy fogalmazott: ha az időjárás engedi, már korábban, akár december közepétől is használhatjuk az autópályát.
Az építkezésre a szegedi közgyűlés is ellátogatott. Fotó: Karnok Csaba
Nemcsak a Délmagyarország méri az időt, hanem az M5-ös sztráda beruházója, az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. is: tegnap Olivier Bonnin, a cég vezérigazgatója bejelentette, ha az elkövetkezőkben már nem kell a nyárhoz és az elmúlt napokéhoz hasonló csapadékos időszakokat átvészelni, akkor december közepén, de legkésőbb karácsonyra átadják az M5-ös Szegedig tartó szakaszát. A december 31-i határidőt azonban mindenképpen tartani kívánják. „Első osztályú autópályát szeretnénk határidőre átadni a déli régióban élőknek" – fogalmazott a vezérigazgató.

Az AKA Rt. tájékoztatása szerint Kiskunfélegyháza és Szeged között teljes egészében leterítették az aszfalt alap- és kötőréteget, a kopóréteg készültségi foka 65 százalékos. Rosszabbul áll az M5-ös és a régi 5-ös út közötti mintegy 3 kilométeres szakasz, mivel csak idén év elején dőlt el, hogy M43-asként, kétszer kétsávos autópályaként építik meg.

A hányatott sorsú M5-ös mögöttünk álló tíz évének története az Antall-kormány utolsó napjaiban, 1994. május 2-án megszületett, az AKA Rt.-vel 35 évre szóló koncessziós szerződés aláírásával kezdődött: ennek értelmében a sztráda ennyi időre a társaság tulajdona, használatáért autópályadíjat kérhet. Ezt követően 1994–1998 között, a szocialista–szabad demokrata kormányzás idején megépült egy újabb szakasz Kecskemét és Kiskunfélegyháza között. Majd a Fidesz hatalomra kerülése után elaludt a sztrádaépítés ügye, nem sikerült megegyezni a koncesszorral. Az AKA-nak a sztráda építésének elkezdésére 2003. december 31-éig volt joga.

Szentgyörgyi Pál alpolgármester (balról a harmadik) Szabó László, Makrai László és Török Csaba ellenzéki képviselők gyűrűjében. Fotó: Karnok Csaba
2004. január 7-én hangzott el a sorsdöntő bejelentés: Medgyessy Péter miniszterelnök kormányülést követően azt nyilatkozta, az AKA Rt. részvényeinek közel 40 százalékát az állam megvásárolja, az M5-ös március 12-étől bekerül az országos matricás rendszerbe. Ezzel egy időben kiírják az M5-ös Szegedig történő meghosszabbítására is a pályázatot. A miniszterelnök kijelentette: az autópálya-szakasz 45,4 kilométere 2005. december 31-éig épül meg.

A füst azonban csak február 11-én szállt fel: ekkor jött létre a megállapodás a koncessziós társasággal. Ekkor tette Medgyessy Péter az azóta szállóigévé vált kijelentését is: „Szabad a pálya." Március 12-én a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az utolsó szerződést is aláírta az AKA Rt. részvényeinek kivásárlásáról, a sztráda bevonásáról a matricás rendszerbe, s a beruházás folytatásáról. Egy nappal korábban, március 11-én „tavaszi nagytakarítást" tartott az AKA Rt. az M5-ös sztrádán, hullottak a régi útdíj táblák a fizetőkapukról, az utak mellett pedig kitették a matrica jelzést.

Az új autópálya-szakasz alapkövét, 2004. április 6-án helyezték el ünnepélyesen. Majd hatéves szünet után, 2004. május 15-én elkezdődött az M5-ös továbbépítése Szegedig. A közel 50 kilométeres szakasz több mint 90 milliárd forintba kerül. Ezt követően tavaly ősszel döntés született a Röszkéig tartó 15 kilométeres szakasz megépítéséről is, amelynek munkálatai idén márciusban kezdődtek el, az átadás határideje 2006. március 31.


Jelképes aszfaltozás

„Évtizedek óta várjuk az autópályát, de az utolsó száz nap telik el a leglassabban" – mondta Botka László polgármester tegnap délután az M5-ös északi csomópontjánál, amikor a szegedi közgyűlés tagjai megtekintették az M5-ös építkezés egyik helyszínét. A bejáráson az MSZP, az SZDSZ és a Centrum Párt csaknem valamennyi képviselője részt vett, az ellenzéket azonban mindössze négyen képviselték. Az északi csomópontnál éppen aszfaltoztak, amiben jelképesen a polgármester is részt vett egy rövid időre: az egyik úthengert irányította.

Hajrá

Az építkezés Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszán 1500 ember dolgozik, közülük ötszázan Szegedről és a környező településekről származnak. A 45,4 kilométeres új szakaszon 4 csomópont, 3 pihenőhely és 32 híd épül, a munkálatok során 1,2 millió négyzetméter burkolat készül el és több mint 4,6 millió köbméter földet mozgatnak meg – mondta Piry Tamás, az egyik kivitelező, a Debmut Rt. létesítmény főmérnöke.  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A tompaszigeti kiskerti csend hangjai

Az öreg Picasso összeesküvés elméletet szőtt egy tompaszigeti bulizó társasággal és Szőke Péter volt… Tovább olvasom