Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Demonstráció a gyűlölet ellen

Szeged - Béres Attila Valahol Európában-rendezése látványos, izgalmas, katartikus, megrendítő. A színészek nagyszerűek, a gyerekek aranyosak. Sokan a zsebkendőjüket keresték a végén.
A Cigányszerelemmel már letette névjegyét Béres Attila a Szegedi Szabadtéri Játékokon, mégis a mostani Valahol Európában-produkciójával bizonyította igazán meggyőzően: ízig-vérig zenés színházi rendező. Azt az iskolát viszi tovább, amit Kerényi Miklós Gábor sokáig egyedül képviselt a Dóm téren.

Horesnyi Balázs díszlete hatásos: a rommá lőtt templomhátteret látva egy-egy pillanatra az az érzése lehet a nézőnek, mintha maga a dóm roggyant volna meg. A két székesegyház, az igazi és a díszlet rímel egymásra, különleges hatást teremtve. A forgószínpadra épített vasszerkezet is jól szuperál: könnyen, gördülékenyen tudják átépíteni a gyorsan változó jelenetekhez.

Béres Attila nem nosztalgikus, romantikus, édes-bájos gyerekprodukciót hozott létre, hanem sokkolóan érdeset, keserűt, kegyetlent, torokszorítót.
Amikor 1995–1996-ban először játszották a Dés-musicalt a szabadtérin, talán kevesen gondolták, hogy másfél évtized múltán mennyire aktuálissá, frissé és fontossá válik ez a darab. A társadalmi változások utolérték: mostanra érett be igazán. A sok robbanás, géppuskaropogás, tűz és füst is hatásos háborús színpadi effekt persze, de sokkolóbbak, erősebbek az egyszerű szavak. Minden magyarázat, alkotói kinyilatkoztatás nélkül is demonstráció ez az előadás a szélsőséges nézetek, a gyűlölet, az intolerancia, a primitív indulatok, talán még – ahogy Esterházy Péter fogalmazott találóan a múlt héten – a világ tahósodása, elfutballosodása ellen is.

Mácsai Pál Simon Péter szerepében a gyerekekkel a Mi leszek, ha nagy leszek-jelenetben. Fotó: Schmidt Andrea
Mácsai Pál Simon Péter szerepében a gyerekekkel a Mi leszek, ha nagy leszek-jelenetben.
Fotó: Schmidt Andrea

Kiváló csapatot sikerült összeállítania a gyerekkorában még futballistakarrierről ábrándozó rendezőnek. Mácsai Pál Simon Péter karmester szerepében maga a két lábon járó humanizmus. Hétköznapi elbeszélő módban, eszköztelennek ható egyszerűséggel, mégis elementáris hatással dalolta el a darab címadó slágerét. Súlyuk lett az ilyen mondatoknak: „A gyűlölet végre a múltra marad... / Valahol Európában, valahol gyönyörű lesz még a nyár". Hasonlóan szívbemarkoló dal a Talán a Suhanc-Évát alakító Tompos Kátyától. Már önmagában ezért a két énekes-színészi bravúrért is érdemes lenne megnézni az előadást, amelyben azért sokféle más szín és humor is van. A Ficsúrt játszó Keresztes Tamás már-már Latabár Kálmánt idéző, burleszkbe hajló táncos-lövöldözős duettet ad elő nőnek öltözve a primitív Leventeoktatót kellő bumfordisággal adó Szarvas Józseffel.

Báránybőrbe bújt farkasnak, intellektuális bűnözőnek, nagy manipulátornak mutatja Alföldi Róbert az Egyenruhást, a nyilas főhadnagyot. A Kabaré Hitlerjugend-indulós nevezetes jelenetét idézi, ahogy a teherautón állva gyerekhangon kezdi énekelni az indulót, majd nyilas zászlóerdőben követőivel megindul. A közönség zavarban is volt, nem tudta eldönteni: megtapsolja-e a hátborzongató hungarista jelenetet, amelyben csupán Pindroch Csaba Tanítója képviselte a józan ellenpontot.

Tetszett a Csikk-tercett az olajoshordón doboló Szőcs Artur (Hosszú), Keresztes Tamás és Ágoston Péter (Szeplős) előadásában. Aranyosak a gyerekszereplők. Kuksiként nagy játék mackóval bukkan fel Grünwald Dávid, aki talpraesetten játssza végig az előadást. Csibészes elevenséggel adja Csórót Kismarczi-Antalffy Regő, egyaránt jó Pötyi szerepében a premieren éneklő Hajdu Virág és váltótársa, Patai Anna is.

Dés László ma is frissnek ható dzsesszes melódiáit muzikálisan játszották Silló István zenei vezető dirigálásával a rockzenészekkel kibővített szegedi szimfonikusok. A mozgalmas, pörgős, ugyanakkor elgondolkodtató, katartikus produkció utat talált a nézők szívéhez: a fináléban sok zsebkendő került elő; a megrendült közönség hosszan ünnepelte az alkotókat és az előadókat.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. yoru 2011. augusztus 16. 22:10
    „Az a helyzet kedves Füvesember, hogy nagy valószínűséggel ismerjük egymást :). De ha nem jön rá, hogy ki vagy, akkor kérdezze meg a lányát :P. Én köszönöm :)”
  • 26. Füvesember 2011. augusztus 16. 21:37
    „25. yoru
    No, ugye! Ö már csak nem "komcsi"...

    Csak ez a hang ne hallgasson el soha és jusson el sokak fülébe...!
    Kösz Kedves yoru!
    Ismeretlenül is üdv: Füvesember”
  • 25. yoru 2011. augusztus 16. 21:07
    „Kedves wg62!
    Nos kénytelen leszek magamról mondani pár információt. 16 éves vagyok és 13 éves korom óta ismerem a Valahol Európában című musicalt és azóta imádom és már akkor is nagyon megragadott és mondott nekem valamit. Tény, hogy 16 évesen, amikor már több dolgot tudok a világról, mást mond, de nem ez a lényeg. Csak azt szeretném mondani, hogy tökéletesen egyetértek Füvesemberrel. Még így, 16 évesen is... Amúgy szerintem az, aki megérti a mű mondani valóját, azt baromira nem érdekli, hogy ki a rák volt az a aki vászonra vitte anno. Több, mint 50 éve volt könyörgöm... Az egész darab arról szól (szerintem), hogy mennyivel könnyebben tud az ember érvényesülni/újra lábra állni/túlélni, ha csapatban van, számíthat másokra, elfogadja a másikat. No meg persze a háború szörnyűségeit mutatja be. Sőt az egyik fontos mondani valója az is, hogy nem a fiatalok, a gyerekek hibája a "fiatalság" elkorcsosulása, ugyanis nem ők tehetnek arról, hogy milyen környezetbe születnek bele. Az, hogy a gyerekek lopnak, csalnak, hazudnak, utálják egymást, nem tudnak együtt működni, ne adj´ Isten nem tisztelik az idősebbeket, az nem azért van, mert ez beléjük van táplálva genetikailag, hanem azért, mert a felnőttek ahelyett, hogy megnevelték volna a gyerekeiket azon vitatkoznak, hogy egy (amúgy a gyerekeknek sok tanulságot és információt hordozó darab) kommunista-e, vagy sem... Ez lehet, hogy nem az új generáció(k) hibája... Akkor, ha mi egy olyan példát látunk, ahol az emberek nem tudnak összefogni, nem tudják elfogadni egymást, a régi kor sérelmeit hangoztatják és nyalogatják a már rég behegedett sebeket, ahelyett, hogy a jövőre koncentrálnának, akkor alkalmazkodni fogunk ehhez a rendszerhez és csak akkor fogjuk megérteni, hogy ez mennyire rossz, amikor már tényleg kényszerhelyzetben leszünk, mint ezek a gyerekek. És még egy dolgot nem értek. Attól még, mert ezt régen kommunisták vitték vászonra, miért ne lehetne SzSz-is darab? Who cares? Nem tök mindegy? A mondani való a lényeg nem? Az meg szerintem 45 óta a legaktuálisabb ma. Gondolom érdekli egy "mai fiatal", akinek "semmit nem mond ez a végleg letűnt korszak", mit gondol erről a "végletekig letűnt korszak"-ról. Azt, hogy semmi köze sincsen a Valahol Európában című darabhoz... Ennyi”
  • 24. Füvesember 2011. augusztus 16. 15:53
    „"A mai fiataloknak szerencsére ez a végleg letünt korszak nem mond semmit."
    A műveltebbjének igenis mond! A többit meg művelni kell, pont erre valók az ilyen darabok.
    Pont azok tetováltatnak magukra horog- és nyilaskereszteket, lengetik feszesen a jobb(ik) kezüket, zsidóznak, cigányoznak gyáván és sunyin (gyakran a mentelmi joguk mögé bújva), babusgatják a "Mein Kampf"-ot a Magyar (?) Szigeten, akiknek az ilyen művek és azok mondanivalója kimaradt az életéből. KELL, HOGY EZ A LETŰNT KORSZAK MONDJON VALAMIT A MAI GYEREKEKNEK IS, KELL!
    Miért? Azért, hogy az ostobaság, aljasság és a számító gonoszság SOHA ne juthasson szóhoz többé ebben az országban.
    A kommunizmus és a fasizmus (ezáltal az ún. hungarista mozgalom is) egyazon tőről fakad és vajmi kevés szemrehánynivalójuk van egymásnak...Ezt csak úgy megjegyzem....”
  • 23. wg62 2011. augusztus 16. 15:38
    „Kedves Füvesember, valószínűleg elbeszélünk egymás mellett.
    A szegedi produkció valószínű nagyszerű lehetett és csak gratulálni tudok hozzá, de véleményem szerint nem a Dóm térre való. Egy olyan korszak prominens képviselője, amelyre nagyon sok ember rossz szájízzel emlékszik és így az előadás az ilyen szellemiségű embereket eleve kirekeszti és nem tud együtt ünnepelni.
    A mai fiataloknak szerencsére ez a végleg letünt korszak nem mond semmit. Szerencsétlen választás volt ez a téma.”
  • 22. Füvesember 2011. augusztus 16. 13:11
    „"A MAFIRT a kommunisták cége volt, s ők gyártatták le a Valahol Európábant Radványival."
    Ez így van! De ez semmit sem von le az értékéből. Nagyszerű, tanulságos alkotás.
    Gondolom a cseszneki várat (ahol forgatták) nem a középkori őskommunisták hordták fel a hegytetőre.... Az Ikarusz buszokra is csak felülünk, annak ellenére, hogy a gyárat valaha kitüntették a "Vörös Október Érdemrend"-del, meg nagyanyánkkal is szóba állunk, annak ellenére, hogy egyszer jutalmat kapott április negyedikén....
    Amúgy-ha jól emlékszem-´89-ig minden a "kommunisták cége" volt....Vagy nem?
    Egyébként meg tök mindegy, ez már csak szószaporítás! A film is és a musical is nagyszerű, de egy szabad országban mindenki nézzen, olvasson és hallgasson azt, amit csak akar. De ne fikázzon olyasmit, amihez dunsztja sincs!”
  • 21. wg62 2011. augusztus 16. 11:50
    „Wikipédia:
    Az 1945-ben bekövetkezett rendszerváltás után mindegyik jelentősebb párt saját filmgyártó céget alapított, és a saját ideológiájának leginkább megfelelő filmet forgattatott le. A MAFIRT a kommunisták cége volt, s ők gyártatták le a Valahol Európábant Radványival.”
  • 20. Füvesember 2011. augusztus 16. 10:18
    „Kedves (és talán kevésbé kedves) kommentelők!
    A következő hozzászólás írója nem Füvesember. A lánya vagyok, és nem regisztráltam ezen az oldalon, de ekkora félreértések és rágalmak mellett nem tudok szó nélkül elmenni, hát szót kértem tőle.
    Nem akarom az ő szavait ismételni, de a Valahol Európában című darab (és film by Radványi Géza, 1947.) alapjául MEGTÖRTÉNT események szolgáltak (lásd a fent említett wiki-hivatkozások).
    Először is: elfogadhatatlannak tartom, hogy valaki ennek a cikknek a címe alapján, ÖNKÉNYESEN úgy döntsön, hogy ez a mű nem méltó a Szegedi Szabadtérihez. Ahhoz, hogy véleményt mondjunk, MEG KELL NÉZNI! Vagy legalább ismerni kell némileg...
    Másodszor: elegem van abból-és biztos más, jobb érzésű olvasóknak is-, hogy minden cikkből az jön le egyeseknek, hogy ez most itt ikszipszilon politikai vélemény sárba tiprása, és a jelenlevő hősöknek kell ölre menniük, hogy megvédjék a sajátjukat. Tény, hogy a cikk kihangsúlyozza az előadás gyűlöletkeltés ellen irányuló mivoltát, de senki nem küldött el bizonyos pol. érdekeltségű egyéneket oda, ahová gondoljátok, szóval nem indokolt ez a heves, büszkeségükben sértett érzelemkitörése egyeseknek.
    Harmadszor: A Valahol Európában NEM a szélsőjobboldali megmozdulások kritikája. Történelmi időben játszódó mű, amely valóságon alapszik, és mint ilyen, a tárgy természetéből fakadóan megjelenít bizonyos eseményeket.
    Ez a mű nem elsősorban a fent nevezett időben megbélyegzettek sorsát állítja a középpontba, hanem éppen azt hangsúlyozza, hogy a háború-nem a nyilas mozgalom- borzalmai mindenkit egyaránt súlytottak és nyomorítottak meg.
    A történelmi eseményeket ítéli el elsősorban, ha aktuálpolitikára akarjuk alkalmazni, csak azt mondhatom: akinek tiszta e téren a lelkiismerete, az úgysem hadakozik, nem igaz...?
    A Valahol Euróbában éppen hogy a szeretetről szól, az összefogásről, az elfogadásról és a felnőtté válásról is. Bármely más háborús helyzetben is játszódhatna, mert minden harc ilyen népnyomorító természetű. A darab a háború okozta szörnyűségek miatti elembertelenedést állítja a központba (bár a rendezéstől is függ a hangsúlyozás), és azt az újra emberré tevő erőt, amit az együttműködés, a szeretet és a zene képvisel. És mint ilyen, aktuális mai korunkra nézve is, igen, és épp ezért TÖKÉLETES választás a 80 éves jubileumra.
    Egyébként lehet nem szeretni ezt a művet, mert mindenkinek jogában áll saját véleményt formálni, de az, hogy valakinek nem tetszett, neadjisten nem értette, egy civilizált országban NEM jelentheti azt, hogy nekiáll habzó szájjal becsmérelni politikai érzelmektől fűtötten.
    Aki nem érti mire akarok kilyukadni, annak az ajánlom, hogy nézze meg még egyszer az előadást, gondolkozzon el rajta, és ha még mindig nem érti, talán fogadja meg a Biblia tanácsát, melyet Simon Péter idéz a műben: "Ideje van a szólásnak, és ideje a hallgatásnak."”
  • 19. Füvesember 2011. augusztus 16. 09:41
    „Régóta ismert, közismert musical.
    Az egyik kedvencem, ha nem "A" kedvencem. A nagy művek onnan ismerszenek meg, hogy SOHA nem veszítik el az aktualitásukat és mindenki számára hordoznak mondani- és (főleg) elgondolkodi valót. Ebben a műben olyan dalok vannak, amelyek bármelyikét ÓRÁKIG lehetne elemezni és az intelligens, történelmileg legalább némileg iskolázott, befogadó hajlamú emberek számára ÖRÖKÉRVÉNYŰ MONDANIVALÓT HORDOZNAK.
    A szegedi előadás már a harmadik rendezés, amiben látom ezt a darabot. Mindegyik másért nyűgözött le! A mostani éppen azért, amit sokan felrónak neki: t.i. azért, mert fájóan, az értelmes többség számára HÚSBA VÁGÓAN AKTUÁLIS!!
    Alföldi Róbertet eddig is becsültem és kiváló MŰVÉSZNEK tartottam, de ahogy vasárnap este a szemünkbe nézett és hülyét csinált az ostoba és brutálisan agresszív AKKORI nyilas csűrhéből ÉS A RETORIKÁJUKAT KÍSÉRTETIESEN VISSZHANGZÓ (legalább olyan bunkó) MAI "IGAZ MAGYAROKBÓL" az előtt egyszerűen kalapot emeltem!
    Az én apám még sokat mesélt a nyilaskeresztes karszalagos pesti legénykékről, akik-csak azért, hogy elkerüljék a frontszolgálatot-géppisztollyal rabolták, gyilkolták végig Bp. utcáit, aztán gyorsan átöltöztek és beálltak az Á.V.O.-ba és kérték számon a volt nyilas cimboráik rémtetteit.
    Akik egy percig is meg merik kérdőjelezni ennek a műnek a nagyságát, kérem nézzenek utána a wikipedia-n ki volt SZTEHLO GÁBOR, RAOUL WALLENBERG, JANUS KORCZAK vagy hogy mit is jelentett annak idején az, hogy GAUDIOPOLIS.
    Ja, igen kevés ennél méltóbb előadást választhattak volna a Szegedi Szabadtéri Játékok évfordulójára!
    U.i.: Azok a kommentelők a kedveceim, akik sosem látták és nem is ismerik a darabot. Nem mellesleg ilyenek akarták Alföldi nyakát is kitörni egy másik előadás kapcsán.....
    GRATULÁLOK MINDENKINEK, AKI RÉSZT VETT AZ ELŐADÁS LÉTREJÖTTÉBEN! KÖSZÖNJÜK!”
  • 18. joy 2011. augusztus 16. 08:25
    „Én szombaton néztem meg a csodát.
    Köszönjük az alkotóknak, előadóknak.
    Fantasztikus volt, és döbbenetesen mai!
    Aki látta, érti, miről szól, annak tetszett.

    /Én nem láttam senkit sem távozni a vége előtt, bizony volt vastaps közben és a végén is, pedig elmúlt már éjfél./”
  • 17. anyuuuka 2011. augusztus 16. 07:38
    „úgy gondolom, hogy aki egyetlen forintot is kiad jegyre, az tisztában van vele, hogy mit fog nézni. Nincs zsákbamacska, nincs meglepetés, ráadásul ez a musical már egy régi darab, csak még ebben a rendezésben nem láthattuk. Ismerhettük a történetet, a dalokat, amik szinte mind slágerré nőtték ki magukat. Szóval nem értem az értetlenkedőket, nem értem azokat, akik ide is behozzák a politikát, akik ezen a darabon keresztül próbálják buktatni a dóm tér vezetését.
    Miért nem lehet egyszerűen csak nézni egy darabot? Aztán persze lehet azt mondani, hogy tetszett, vagy nem tetszett, de ne keverjünk mindenbe aktuális politikai nézeteket. Van aki a saját aberrációja miatt kiad súlyos ezreket a jegyekért? Az akkor itt ne siránkozzon.

    Szerintem egy szenzációs rendezés volt, nagyon jó szereplőkkel, és ne feledkezzünk meg a rengeteg gyerekről, akik profikat meghazudtolóan viszik végig az előadást. Csak gratulálni tudok MINDEN résztvevőnek!!! Én szívesen megnézném újra.”
  • 16. sadap12 2011. augusztus 16. 01:05
    „mindenesetre a sok Pestről jött fideszes léhűtőnek is tetszett, ott tapsikoltak családostól a diszpáholyokban Magyaranna vezetésével.... a jegyeiket /ha volt/ csak nem a csóró megye fizette közpénzből??”
  • 15. hang 2011. augusztus 16. 00:19
    „A zenekar zseniális volt...”
  • 14. alfoldi 2011. augusztus 16. 00:08
    „Aktuális még a Dóm-döntögető szándék?

    Váltani kellene már!”
  • 13. Fridafrida 2011. augusztus 15. 23:01
    „nekem nagyon tetszett...soha többé nyilasokat!!! (persze ávósokat se, de nem erről szólt a darab)...amúgy meg azt sem szoktam fikázni, amit jobban tudok...”
  • 12. ginie100 2011. augusztus 15. 20:23
    „mi tegnap néztük meg a darabot. Sok darabot láttam már életemben, de ez nekem se nyerte el a tetszésemet, talán a második felvonás. Na de az eleje, az első fél óra után azt gondoltam, hogy legszívesebben hazamennék, de mivel kultúrált embernek tartom magam hát végignéz4tem, nem úgy mint sokan mások. Több embertől hallottam, hogy szombaton elég sokan hazamentek és tapsvihar sem szólt a végén, nem úgy mint tegnap. A színészeknek csak gratulálni tudok és osztom a véleményt, hogy fantasztikusak voltak. Kiváló énekhang és magával ragadó előadás az énekek alatt, csak az a baj, hogy nem csak dalokból áll a darab, hanem lövöldözésből és ricsajból, túl sok volt a pirotechnika és a hangtechnika. Egy biztos én többet tuti hogy nem nézem meg. Kár volt érte annyi pénzt kiadni, ennyiért az ember Pestre is felmehet és ott legalább garantált a jó szórakozás.”
  • 11. zehn 2011. augusztus 15. 17:56
    „wg62 És ezt Te tényleg komolyan is gondolod?”
  • 10. wg62 2011. augusztus 15. 15:36
    „Eddig se akartam megnézni a fenti előadást és a leírtak alapján ki is rázott a hideg (demonstráció, gyűlölet, stb.). Egy ilyen produkció nem méltó a 80 éves Szabadtéri ünneplésére. Én személy szerint bízom egy vezetőségváltásban (például Koltai már szabad miután kirúgták a Józsefaból).”
  • 9. Liyah 2011. augusztus 15. 15:08
    „Csak mondom, hogy a Nemzeti Színház Egyszer élünk c. darabja éppen arról (is) szól, amit itt többen követelnek... Meg köll nézni.”
  • 8. zsemlemorzsa 2011. augusztus 15. 14:53
    „Remek darab, profi előadókkal. Lúdbőrzött a hátam az aktualitások láttán.

    Politikus nagyjainknak kötelezően előírnám a megtekintését!”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Együtt olvasnak a virtuális könyvtárakban

Magyarország legnagyobb internetes könyves közösségi oldala, a moly.hu múlt hét óta már 30 ezer taggal büszkélkedhet. Tovább olvasom