Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

Diákok írtak, iskolák vizsgáztak

Szeged - Negyedik, hatodik, nyolcadik és tizedik osztályosok szövegértését és matematikai képességeit mérték fel tegnap az egész országban. A kompetenciavizsgálaton valójában az iskolák vizsgáznak.
Az iskolák és a tanárok eredményeit vizsgálták tegnap, amikor 10, 12, 14 és 16 éves diákok szövegértését és matematikatudását ellenőrizték az úgynevezett kompetenciavizsgálattal az összes általános és középiskolában. A dolgozatot természetesen a gyerekek írták, mégsem ők vizsgáztak: elért eredményük semmiféle módon nem számít bele tanulmányaikba. Az Oktatási Hivatal azonban ezáltal képet kaphat arról, hogy milyen hatékonysággal adják át nekik a tudást a különböző intézményekben. A felmérés 2001 óta zajlik, ahol pedig három egymást követő évben rossz a tanulók teljesítménye, ott intézkedési tervet kell kidolgozni. Tavaly egy ilyen iskola volt a megyében, a Szegedi Ipari, Szolgáltató Szakképző és Általános Iskola József Attila Tagintézménye.

A tegnapi négyórás feladatsort a Karolina-iskola tizedikesei nehéznek találták: sok feladat volt és kevés idő. A matekról pedig azt mondták, több példa szerintük nem az ő szintjükhöz volt mérve. – Pedig szerettünk volna jól teljesíteni – az iskola miatt. Megérdemelné – tették hozzá.

Sok fejtörést okozott a karolinásoknak a négyórás felmérés. Fotó: Veréb Simon
Sok fejtörést okozott a karolinásoknak a négyórás felmérés.
Fotó: Veréb Simon

Vásárhely eredményei

Az országos átlagnak megfelelően vagy annál jobban teljesítenek a vásárhelyi iskolák – derült ki a tavalyi felmérésből. Csak a tizedikesek matematikai képességei maradtak el az országostól, a többi csoport viszont jobban teljesített. A város a 2003-as eredmények alapján határozott az iskolák felülvizsgálatáról, szerkezeti átalakításáról. Ez 2007-ben, 2008-ban valósult meg.

Sok intézményben évek óta úgynevezett kompetenciaalapú oktatás folyik. Vannak, akik szerint ez segítséget jelent ezen a felmérésen. A Vörösmarty Mihály Általános Iskola például az elsők között csatlakozott a képességek fejlesztésén alapuló tanítási módszerhez: az intézményben tesztelték öt éve a tananyagot. Gulyásné Szabó Klára igazgató ennek tudja be, hogy tavaly jó eredményt értek el a vizsgálaton. A Tömörkény-gimnázium viszont úgy végez minden évben az országos átlag felett, hogy az iskolában nincs kompetenciaalapú oktatás.

– Azt tanítjuk, ami elő van írva – fogalmazott Kühn János igazgató. – Én a tisztességes óravezetésben és a számonkérésben hiszek. Ennek elégnek kell lennie – már amennyiben a diák is akar teljesíteni.

Eredmény egy év múlva

A kompetenciafelmérés eredményét az iskolák csak jövő tavasszal kapják meg. Egyéni fejlesztésre tehát a most megírt vizsga nem alkalmas, csupán az iskolák számára ad egyfajta mutatót. A dolgozat része egyébként egy, a diákok családi hátterét felmérő kérdőív is, amelyet azonban még a tanárok sem láthatnak. Az értékelésnél ezt is figyelembe veszik, hiszen ebből derül ki, mekkora szerepet játszik az iskola a diák tanulmányi eredményében – például abban az esetben, ha a gyerek otthon egyáltalán nem foglalkozik leckéivel.

Olvasóink írták

  • 9. Hungary 2010. május 28. 22:04
    „Egy matematikai képességfelmérő napjainkból:
    K. Ronaldó és K. Dzsenifer vasipari szakmunkások. Egy óra alatt 2 km vasúti sínt tudnak felbontani. Hány nap alatt szedik fel a komplett Ózd-Salgótarján vonalat, ha hétvégén is dolgoznak?”
  • 8. Mizujs 2010. május 28. 16:53
    „7.! daveedbrown!

    Évek óta lehet számológépet használni!

    Mellesleg érdekesen méri a tanár munkáját, ha a gyerek nem hajlandó írni, mert előre felolvassák neki, hogy a kompetenciamérés eredménye nem számít be sehova.”
  • 7. daveedbrown 2010. május 28. 14:54
    „Meg mondjuk az is könnyített a helyzeten, hogy lehetett számológépet használni - idén először”
  • 6. csíkos_sál 2010. május 27. 22:55
    „ott igazából nem a tananyag tudását mérték. ami képlet kellett, az a hátoldalon volt. inkább a logikáját mérte az embernek, mintsem a bemagolását. az irodalmi részben pedig szövegértés volt, ami egy szövegből és hozzá kapcsolódó kérdésekből állt. ez gondolom az általános szövegértést mérte.”
  • 5. Dittike 2010. május 27. 18:45
    „1-es: az osztályzatok csak azt mutatják,mennyire sikerült bemagolni az anyagot.A kompetenciamérés az igazi tudásra kíváncsi..”
  • 4. rolee 2010. május 27. 15:56
    „2. hozzászólás daveedbrown 2010.05.27. 13:45

    Szintúgy :D”
  • 3. szilléri 2010. május 27. 15:24
    „Van értelme !
    A gyerekek megtanulják, hogy az élet nem habos torta.
    Az iskolák pedig megmérettek !
    No szegregáció !”
  • 2. daveedbrown 2010. május 27. 13:45
    „Wááá rémes volt a végére már nagyon untam. Amúgy könnyű volt :D”
  • 1. Tóthimi 2010. május 27. 13:08
    „Felmérés?
    Miért?
    Nem elég az osztályzat és az érettségi meg a felvételi?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedi táncművész az indiai nyomornegyedben

Táncolt nyomornegyedben és mozgó vonaton is a szegedi Lengyel Katalin Indiában, egy összművészeti fesztiválon. Tovább olvasom