Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Döccen, de megmarad az ütemes menetrend

Szeged - Nyáron még aggódtunk érte, most az internetre feltöltött december 14-étől érvényes menetrendtervezet szerint megmarad a hibrid vonat és az ütemes menetrend a Szeged–Budapest vonalon. Kicsit azért változik.
Marad az ütemes menetrend és marad a hibrid vonat a Szeged–Budapest vonalon. Ez derül ki a MÁV-Start december közepétől érvényes menetrendjének tervezetéből, amely nem a vasúttársaság honlapján jelent meg, mégis hozzáférhető, mivel valaki feltöltötte az internetre. (A hivatalos MÁV-kommunikáció figyelmeztetése szerint „valótlan adatokat tartalmazhat".)

A hibrid megmaradása azért lényeges, mert júliusban internetes szakmai fórumokra és blogokra hivatkozva megírtuk: a MÁV a főváros és Szeged között óránként induló IC-gyorsvonat keverék megszüntetését fontolgatja. Alternatívaként szóba jött a kétóránként közlekedő intercity, s a kétóránként közlekedő gyors. Szóltunk akkor arról is, hogy az utasok a kiszámítható menetrend miatt szeretik a hibridet, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy országosan hat százalékkal csökkent, viszont a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak ezen – öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma.

Az utasok a pénztárcájukkal szavaztak – növekedett a forgalom a Szeged–Budapest vonalon. Fotó: Frank Yvette
Az utasok a pénztárcájukkal szavaztak – növekedett a forgalom a Szeged–Budapest vonalon.
Fotó: Frank Yvette

Az ütemes menetrend és a hibrid érdekében Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester is szót emelt, Szeged önkormányzata nevében levelet írt a MÁV-nak. Hivatalos választ erre azóta nem kapott, de ő is értesült arról, hogy az ütemes menetrend lényegében megmarad.

Azért lényegében, mert a mostanihoz képest néhány helyen döccen. A Szegedről 10.44-kor induló (most 42-kor) Tömörkény IC a jelenleg érvényes menetrend szerint mindennap megy, a tervezet szerint viszont csak pénteken, szombaton, vasárnap és ünnepnapokon közlekedik. A Budapestről 11.53-kor induló Kodály ugyanígy.

Az utolsó vonat a fővárosba most 20.42-kor indul, az új menetrendtervezet szerint ez ezentúl csak vasárnap közlekedik. A többi napon tehát 19.44-kor gördül ki a legkésőbbi vonat Pest felé. Szeged irányába nincs ilyen korlátozás.

Döccen, de megmarad az ütemes menetrend. DM-grafika
Döccen, de megmarad az ütemes menetrend.
DM-grafika

Újdonság, hogy december közepén a MÁV összeköti a Dél-Alföldet a Dél-Dunántúllal: Kecskemétet Kaposvárral. Azért nem Szegedet Péccsel, mert a két város között nincs sín.

– A 2008/2009 évi menetrend véglegesítése folyamatban van – közölte Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start szóvivője. Hozzátette: a menetrend teljesítményadatai – vagyis a vonatkilométer – nem változik, viszont ésszerűsítenek, a kihasználatlan vagy indokolatlan többletkapacitásokat csoportosították át. Ezzel szerintük a nyugat-magyarországi vasúti szolgáltatások javulnak majd. Azaz keletről nyugatra raknak át vonatokat.

Olvasóink írták

  • 20. Geronimo 2008. november 24. 11:00
    „benq: tök jó hogy ide is beírtad:))

    A hibridhez: nekem csak az az egy bajom van, hogy a büfékocsit vagy beteszik vagy nem:( Általában inkább nem...”
  • 19. Starbuck 2008. november 24. 00:32
    „Én utálom a hibrid vonatokat (a gettósított ic szerintem találóbb lenne) és az ütemes menetrendet is. Mióta bevezették, már nem is merek Szolnokról ceglédi átszállással menni Szegedre. Az egy dolog, hogy koszosak a vonatok, és annyian vannak rajta, hogy a folyosón se lehet elférni (max a biciklivagonban). Talán az IC részére ez nem jellemző, de így is kéthetente járok haza, mert a sima jegy is elég drága. A durvább az, hogy a Bp Nyugatiból jövő vonat meg se szokta várni a csatlakozást, ami azt jelenti, hogy lehet várni egy órát Cegléden. Akkor már inkább Szentes felé megyek, az igaz hogy alapból három óra, de legalább 1. tiszta 2. nincsenek rajta százan 3. megvárja a csatlakozást.
    Amúgy szerintem az egész IC dolog a magyar vasúti közlekedés szégyene. Plusz pénzt kérnek azért, hogy tiszta legyen a vonat, és legyen ülőhely. Máshol ezt az alap jegyért meg lehet kapni.”
  • 18. benq 2008. november 23. 20:39
    „http://mrahalom.myminicity.com/tra”
  • 17. sevenof9 2008. november 23. 20:22
    „egyedul meg pattanj motorra, 400 ccm suzu vagy yam :)

    voltam otthon nemreg,vonatoztam is,de egyre elkeseritobb. nekem mindegy a menetrend,rendes szocialista hoskent nottem fel,mire feler a vonat,addigra el fel,pofat befog. ugyhogy mindig beterveztem 3 oras kesest. csak az a baj,hogy egy ilyen marhavagonert anno nem kellett fizetni,ingyen volt a menet a taborba.”
  • 16. ifj. Nagy Gábor 2008. november 23. 20:11
    „14. Zsoltee0716 2008.11.23. 17:33
    "De a legjobb benne hogy a Máv kényszeriteni tudja az utasokat arra hogy IC-vel menjenek, egyszerű rákapcsolunk 3 sima vagon és 4db IC kocsit! Állsz vagy ülsz egy kicsit több pénzért!"

    Ezt nem értem.

    Pont azzal kényszeríted az IC-re az utazni vágyót, ha az egyik órában csak IC kocsikból álló vonat megy. Budapest-Szeged között (azaz végállomáson felszállva) azért a gyorsvonati részben igencsak akad ülőhely.”
  • 15. Konrad 2008. november 23. 19:55
    „Csatlakozom az ütemes menetrendet pártolók táborába, bár tény, jobbára kocsival járok Szegedre. Családdal sokkal olcsóbb, és sok a csomag is.
    Ha utazom, akkor IC első osztályon, és az már majdnem tökéletes minőség :)”
  • 14. Zsoltee0716 2008. november 23. 17:33
    „De a legjobb benne hogy a Máv kényszeriteni tudja az utasokat arra hogy IC-vel menjenek, egyszerű rákapcsolunk 3 sima vagon és 4db IC kocsit! Állsz vagy ülsz egy kicsit több pénzért!”
  • 13. geza 2008. november 23. 17:29
    „Levelező képzésre járok pestre szombatonként.
    Reggel az 5.40 es vonattal kellett menjek hogy felérjek a 8.55 kor kezdődő órámra. 2800 Ft az út oda vissza + 2x 270 Ft a villamosjegy (pesten). Reggel 4.30 kor kellett keljek.
    Kiderült hogy szegedről jár még 2 csoporttárs is. Kocsival olcsóbb felmenni, később kelhetünk általában fél 7 kor indulunk.
    A kocsiban van fűtés (sokszor utaztam fűtetlen vagonokban sajnos), és nyerünk az oda vissza úton kb 2 órát.
    Ha a vonat képes lenne kb 1.50 perc 2 óra alatt felérni akkor nem gondolkodnék..”
  • 12. belabacsi 2008. november 23. 17:17
    „én a tisztaság miatt aggodnék inkabb,sztem a vasutasoknak kellene takaritani ha nincs más,elvégre az ö munkahelyük,minden munkahejen elvárhato lenne a tisztaság,ugyebár?”
  • 11. achilleus 2008. november 23. 16:13
    „Számomra messzemenően jobb a mostani rendszer. Mert,
    1) Ha mindenáron IC vel akarnék menni, akkor ritkán jár, odafelé még ki tudom számolni, de visszafelé már nem biztos (az atomboyfélék nyilván megvárják a - 2-3 óra múlva induló - következő IC-t ???)
    2a) Ha nem IC-vel akarok menni, akkor is óránként mehetek, a legrosszabb esetben sem kell 59 percnél többet várnom,
    2b) Olcsóbb, de ha pl. Kecskemétre megyek méginkább, /Ráadásul egy közalkalmazottnak csak a jegyre jár az 50%-os, a pótjegyre nem!/
    2c) Mivel az utasszám eloszlik, nincs - vagy kisebb a zsúfoltság a nem IC-részeken is. (Ezeken a nem IC vonatokon az IC-t lekéső atomboyok is a zsúfoltságot növelnék, ilyenkor szívesen lerugdosnám, hogy menjen csak külön IC-vel, mert az 10-15 perccel gyorsabb.)
    Remélem, nem az ilyen atomboy-féle mások (szerintem és az adatok szerint többség) szempontjaira teljesen érzéketlenek döntenek. /Saját vélt - egyébként is minimális - előnye miatt képes lenne beáldozni a többieket, elképesztő./”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2008. november 23. 16:07
    „Én általában egyedül utazom. A magyar vasút halálát meg nem az USÁ-ból kell kimondani...”
  • 9. sevenof9 2008. november 23. 15:51
    „4 embernek olcsobb a kocsi,mint a vonat. 1 vezet a masik 3 azt csinal,amit akar. a vasutnak annyi,csak ki kellene mondani a halal idopontjat.”
  • 8. ifj. Nagy Gábor 2008. november 23. 15:29
    „sevenof9,

    de útközben nem tudsz pl. olvasni vagy dolgozni, és ha veszel Magyar Turizmus- vagy Start Klub kártyát, akkor már szvsz olcsóbb a vonat.”
  • 7. sevenof9 2008. november 23. 15:11
    „sokkal olcsobb az auto.”
  • 6. szisz_ 2008. november 23. 14:50
    „atomboy!
    A te szavaiddal élve: annak jó ez a sz..., akinek régen sem volt pénze hetente vagy kéthetente kétszer ic-pótjegyet váltani, és most sincs!Számunkra kb. 20 perccel rövidebb az út, és nem csak a 2-3óránként induló vonatok közül "válogathatunk"!”
  • 5. ifj. Nagy Gábor 2008. november 23. 14:36
    „2. THK 2008.11.23. 12:31
    "most mire jó ilyen kötözködés?"

    Arra, hogy az újságíró máskor nézzen utána, mielőtt olyat ír, hogy "a két város között nincs sín", mert ez ebben a formában semmiképpen sem igaz. Írja, hogy a határátmenet és a vonalbezárások miatt többszörös kerülővel tud csak eljutni a vonat és ezért sokkal lassabb, mint a busz - ez talán még egy újságírónak is menne, közlekedésmérnöki diploma nélkül...

    (Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy egy olyan témában írt cikkben, amihez nem értek, vajon hány hasonlóan pontos dologgal informálnak félre.)

    "amúgy is: ki akarna 6-12(!) órát vonatozni, ha 4 óra alatt közvetlen buszjárat is odaviszi"

    Aki pl. biciklit visz magával, velem már többször is előfordult, de azt készséggel elismerem, hogy az ilyenek nem töltenek meg napi egy vonatpárt. :-)

    3. atomboy 2008.11.23. 12:36
    "Nekem jobb volt a regi intercity, nemi felallert hamarabb lehettem Pesten, nem allt meg minden bokornal."

    Adott esetben pedig csak egy órával később ment, és így a _menetidőben_ nyert 10 percért cserébe az _eljutási_ idő 50 perccel rosszabb volt. Persze akinek csak hajszálpont napi négy-öt időpontban kellett felérnie, és éppen pont akkorra Budapestre, annak nyilván rosszabb lett, de amint az utasok számának alakulása mutatja, nem ez volt a többség.”
  • 4. rebellis 2008. november 23. 13:33
    „THK, most jól megmondtad a tutit!
    Budapesti átszállásnál is a Nyugatiból a Keletibe kell átmenni villamossal, trolival, ami még nem a "Dunántúl".
    A "közvetlen" járat is Kiskunfélegyházán kersztül megy, a Dunántúli oldalin, pedig Dombóvár felé kanayrodik, majd onnan Pécsre. A többi, Kiskunfélegyháza átszállással közlekedő vonat is ezen az útvonalon megy.
    Régebben valóban volt Bátaszék-Pécs vonalon vasút, azt szüntették meg, ezért megy Dombóvár felé. Nem tudom a síneketfelszedték-e, de több, mint valószínű, mert megírta a DM is, az pedig egy "HITELES" forrás.”
  • 3. atomboy 2008. november 23. 12:36
    „Nekem jobb volt a regi intercity, nemi felallert hamarabb lehettem Pesten, nem allt meg minden bokornal. Miota ez a hibrid baromsag van, nem jarok vonattal, csak egyetlenegyszer vettem igenybe, az is a CM miatt. Pedig kenyelmesebb volt, mint autoban ulni, es hamarabb is ertem fel, mint kocsival. Mara megvaltozott, nemtom, kinek jo ez a szar...”
  • 2. THK 2008. november 23. 12:31
    „most mire jó ilyen kötözködés?

    Szegedről Pécsre csak úgy juthasz el vonattal, ha Budapestre utazol, ott BUSSZAL át Dunántúlra, és egy ottani pályaudvaron szállsz át egy pécsi vonatra - akkor már egyszerűbb eleve busszal menni inenn...
    (amúgy is: ki akarna 6-12(!) órát vonatozni, ha 4 óra alatt közvetlen buszjárat is odaviszi)”
  • 1. ifj. Nagy Gábor 2008. november 23. 10:42
    „Kedves Gonda Zsuzsa!

    Ha már az internet alapján írta a cikket, miért nem próbálta meg beírni a MÁV-Start mentrendi keresőjébe (amit régebben Elvirának neveztek), hogy Szeged - Pécs?

    Próbálja meg, meg fog lepődni az eredményen (segítség: 5:10, illetve visszairányban 16:24 körül keresse az - Ön szerint - sín nélkül közlekedni képes vonatot :-))) )!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Csillagban ül Marinko, a halálosztó

Szeged - Másik börtönbe került Magda Marinko, a halálosztóként elhíresült sorozatgyilkos, mert fogvatartói szerint a férfinak "levegőváltozásra" van szüksége. Marinkót több ember megölése miatt ítélte életfogytiglani szabadságvesztésre a bíróság még 1995-ben. Tovább olvasom