Délmagyar logó

2016. 02. 11. csütörtök - Bertold, Marietta 2°C | 9°C

Dömötör-torony: vevő rá az egyházmegye

Szeged – Zártkörű pályázaton a katolikus egyháznak kínálja eladásra Szeged a Dóm téren álló Dömötör-tornyot – közölte Vécsey Ágnes, az önkormányzat szóvivője.
Megírtuk: ha a május 3-i közgyűlés elfogadja Botka László polgármester előterjesztését, mintegy 100 millió forintért eladó lesz a város legrégebbi építménye.

Az építményt és Aba-Novák Vilmos freskóját is hosszú ideje veszélyezteti a falakba felszivárgó talajvíz. A műemlék megóvása komoly szaktudást igényel, a rekonstrukcióra azonban az önkormányzatnak nincs pénze. A szakértő által 102 millió forintos értékűre becsült ingatlant a város zártkörű pályázaton hirdetné meg, amelyen csak önálló jogi személyiséggel rendelkező katolikus egyházszervezetek vehetnének részt.

Fotó: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

– Az önkormányzat körültekintően döntött, ez a lehető legjobb megoldás – fogalmazott lapunknak Kiss-Rigó László, a Szeged–Csanádi Egyházmegye püspöke. Hozzátette: az egyházmegye kiemelt projektje a dóm és környéke teljes állagmegóvása, felújítása, ennek fontos eleme a Dömötör-torony is. Ezért szándékában áll megvásárolni a pályázaton az épületet, hogy rekonstrukciója után újra megnyithassa a látogatók előtt, egyházi, vallási és kulturális funkciókkal.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. kispacni 2012. április 26. 18:56
    „34. A világ minden táján úgy van. Azért fizetünk társadalombiztosítást, hogy aztán ha szükségünk van szociális otthonra be tudjunk oda költözni. A szociális otthonokat pedig különböző szervezetek tartják fennt, és én azt választom amelyeket akarom. Az illető intézménynek így jár az adott állampolgár által befizetett fejpénz, amelyet szabadon oda vihet ahova akar. Az illető intézmény ezen kívül kérhet egyéni hozzájárulást, de jár az én ellétésomra a társadalombiztosításból járó fejpénz.

    Másrészt olvasd el kisg előző posztját. Azt írta le, hogy az egyház nem tart fennt ilyen intézményket, pedig ez volna a dolga. Ezt próbáltam korrigálni.”
  • 35. TUTI 2012. április 26. 14:38
    „Megtettem! Elgondolkodtam rajta!
    Az van a dolog mögött, hogy amiért az önkormányzati iskolák plusz dijazást kapnak, azt
    megszeretnek kapni az egyháziak is. Ennyi! :)
    Tudom ez kicsit szerénytelenség....de minden nap az egyház sem tud 100 millás segélyt Botkának küldeni!”
  • 34. macs 2012. április 26. 12:00
    „32. Bendegúz007,
    ügyes voltál! Nagyon remélem tényleg megújul a tér és a torony is!

    33. kispacni,
    igazad van az egyházak számos karitatív intézményt működtetnek, de azt is gondold végig, mindezekhez mekkora állami támogatást kapnak, méghozzá nem is keveset. Ezzel nincs problémám, hiszen állami feladatokat vállalnak át. DE!
    Az egyházi iskolákat és szociális intézményeket az egekbe dicsérik, pedig állami pénzből működnek és nem is kevésből. Csak halkan kérdezem, ha azt a pénzt, amit az egyház az utolsó fillérig megkap, az önkormányzatok is megkapnák, akkor mi lenne?
    Az algyői iskolával kapcsolatosan nyilatkozott Kiss-Rigó László megyés püspök:
    "A meglévő hagyományokat, a pluszszolgáltatásokat - ha az önkormányzat ezek költségét fizeti - örömmel fenntartja az egyház."
    Ez a kijelentés nagyon elgondolkoztat. Hogy is szokták mondani? Aranyozott Rolls-Royce-t is vehetsz, csak pengesd ki az árát!”
  • 33. kispacni 2012. április 26. 10:55
    „31 Kisg
    "Ha az egyház jótékonykodni akar, kezdje hajléktalanszállókkal, a hajléktalanok étkeztetésével, teremtsen munkahelyet a fogyatékosoknak, támogassa rászorulókat élelmiszerrel... Nem folytatom. Ha ismered kicsit Amerikát, tudhatod, hogy ott az egyház mindezt megteszi.. Itt miért csak a bevétellel, hatalommal, befolyással kecsegtető feladatokat vállalja át nagylelkűen? Oktatás-nevelés, turisztikai nevezetesség stb. A nyomorultakkal meg foglalkozzon a kisemmizett önkormányzat meg aki akar"

    Kedves Kisg. Úgy látom nálad az a hibás vakcina nemcsak az immunrendszeredet, de a józan eszedet is megtámadta (http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/tizezer_influenzavakcina_megy_a_kukaba/2276322/#hozzaszolok). Mielőtt ilyen roszindulatú és elvakultságtól felfűtött sületlenségeket írsz le inkább informálódj. Ezen tevékenységek igenis Magyarországon is valamennyi egyház (keresztény és nem kerezstény) tevékenységében kiemelt fontosságúak (beleértve a Magyar Katolikus Egyházat). Mindegyik egyház egyre évről-évre növekvő mértékben vesz át, illetve indít saját maga szociális intézményeket, idősek otthonát, hajléktalan szállót stb. Természetesen lassan fokozatosan, mert átvételük és üzemeltetésük nem egyszerű, de hidd el számottevő mértékű már a részarányuk ebben a szegmensben is.

    Valaki írta hogy miért nem az államodásgot fizeti ki Kiss-Rigó. Ez is kapufa volt, mert mint tudjuk pont a Szeged-csanási egyházmegye igenis adakozott az államadósságcsökkentő alapba. És amikor erről beszámolt a DM, akkor ugyanazon derék kommentelők meg ezt kifogásolták. Szóval ismerjétek el ez a nyuszi és sapkája történet :-)

    De most tényleg mi a fontos, hogy felújítsuk a Dömötör tornyot, és nyissuk meg a nagyközönség számára vagy sem. Hoy miért így döntött Botka persze jó kérdés.
    Én nem vitatom, de Kisg igen. De miért enm ezeket kérdezi Kisg akkor ? Lehetne azt is kérdezni, miért olyan beruházásokra költött a város pénzt mint a Kálvária téren épülő kerékpárospihenő. vagy kinek kell a nem is látszó Csodák palotája majd (mert el van dugva csúnya épületek közé). és nem csak a az a 200 vagy 300 millió önerőt kritizálom, hanem majdna fenntartása is egy vagyonba fog kerülni a városnak. Ki fizeti azt ? Még mindig angyon sokan látjuk továbbra is, hogy a Guttenberg utca diszburkolatosítása (és most nem a botrányos kialakítását kifogásolom, pedig azt is tehetném), ahenm önmagában a célszerűségét. Annak az önrésze is mintegy 100 millió forint volt. Esetleg ezeket a pénzeket is felhasználhatta volna a város a Dömötör toronyra.”
  • 32. Bendegúz007 2012. április 25. 20:33
    „Az előző cikkben ha valaki olvasta a hozzá szólásomat,és látta a tér és forma látványtervét,azok látják hogy jól összeraktam a képet.
    :)”
  • 31. Kisg 2012. április 25. 15:06
    „Igazitrebits, miért nem kap az önkormányzat pénzt, hogy rendbe hozassa, és üzemeltesse? Turisztikai látványosság lenne, gyönyörű. Magyarul bevétel lenne a városnak, amely tudná a rászoruló lakóit támogatni, ahogy tette, míg a kormány el nem vette jóformán az összes bevételi forrást. Jövőre a maradék is oda (iparűzési adó), és majd Budapesten kormányilag döntenek arról, kaphatsz-e a lakhatásodhoz támogatást, átmeneti segélyt, lehet, hogy templomba járáshoz kötik majd (morbid vicc, de semmi sem elképzelhetetlen). A város olyan helyzetbe került, hogy kénytelen megszabadulni mindentől, ami nem hoz pénzt, vagy éppen visz. Nem jótékony angyal az egyházmegye, nagyon is tudja, hogy a ráfordított összeg busásan megtérül majd a turisták által... Ha az egyház jótékonykodni akar, kezdje hajléktalanszállókkal, a hajléktalanok étkeztetésével, teremtsen munkahelyet a fogyatékosoknak, támogassa rászorulókat élelmiszerrel... Nem folytatom. Ha ismered kicsit Amerikát, tudhatod, hogy ott az egyház mindezt megteszi. Itt miért csak a bevétellel, hatalommal, befolyással kecsegtető feladatokat vállalja át nagylelkűen? Oktatás-nevelés, turisztikai nevezetesség stb. A nyomorultakkal meg foglalkozzon a kisemmizett önkormányzat meg aki akar.”
  • 30. azigazitrebitsch 2012. április 25. 14:13
    „Különösebben én sem rajongok a papokért + a vallásért (nincs kivétel,egyiket sem szeretem),de ha valóban rendbe hozzák,üzemeltetik,akkor "áldásom" rájuk.
    Ez egy jó, EURÓPAI szellemiségű döntés,kár,hogy pár ló....jankó egyből belebotkázik.
    Inkább övék legyen,mint az "őrtorony" imádóké!!”
  • 29. Kisg 2012. április 25. 14:10
    „TUTI, érdekelne, hogy ha már ennyire sért a véleményem, melyik részével nem értesz egyet? Miben hazudok vagy túlzok?”
  • 28. TUTI 2012. április 25. 12:31
    „Kisg!

    Köszi a válaszod! Felemelő érzés, hogy ilyen odado emberek is vannak Szegeden, mint TE!
    Köszönet, hogy megosztottad értékes, körültekintő gondolataidat velünk!
    Sok sikert, csak igy tovább!”
  • 27. Leskelődő 2012. április 25. 12:17
    „Sajnos, a kommentelők egy része nem képes a fejét fölemelni és egy kicsikét előre tekinteni. Ha ez a torony (ami NAGY ÉRTÉK! - remélem ezt senki sem vitatja) olyan gazda kezébe kerül, aki képes és hajlandó olyan módon kezelni, ahogyan azt ez a műemlék megérdemli, akkor tessék ezt észrevenni és elismerni. Teljesen mindegy, hogy Botka és a Püspük Úr megegyzése kell ehhez, az a lényeg, hogy megszűnik az állagromlás, helyreállítják a freskókat és egy évtizedek óra pusztuló és bezárt jelentős emlék megújulhat.

    Minden más eltörpül emellett.”
  • 26. Kisg 2012. április 25. 10:57
    „Macs, ha csak a hívek... nyáj, mint tudjuk, Isten nyája. De hogy az előző pápa egy afrikai látogatása során (szerintem a mostani sincs más véleményen) nyíltan és nyilvánosan elítélte a gumi óvszer használatát, amikor tudvalévő, hogy az AIDS ellen nincs más védekezési mód, az nálam kicsapta a biztosítékot. Itt jött be a fanatizmus, hogy az ember nem ér semmit, a kínszenvedés természetes, csak a vallás követelményeinek megfeleljen valaki. Akár az egészsége, élete árán is... Már a történelem kisiskolásként való tanulása során sem volt szimpatikus a kereszténység hadjáratostól, inkvizícióstól, felnőttkoromra aztán ez kifejezett borzadállyá nőtte ki magát a katolikus egyházzal szemben. Mea culpa, mea maxima culpa.”
  • 25. macs 2012. április 25. 10:35
    „Kissg,
    nagyon igazad van.
    Bár engem jobban elkeserít, hogy nagyon sok esetben a hívek szavai és tettei ellentmondanak egymásnak. :-(
    23. TUTI,
    talán nem Kissgén kéne számon kérned az államadósság csökkentését!”
  • 24. Kisg 2012. április 25. 10:25
    „TUTI, vér nem jó? Életemet és véremet a hazáért... Csak legyen gyors.”
  • 23. TUTI 2012. április 25. 09:51
    „Kissg!

    Az államadósság visszafizetésre sincsen pénzed???
    Ezt nem irtad!”
  • 22. geza 2012. április 25. 09:16
    „100 millából felépíthetnék a Kálvária téren felrobbantott majd eldózerolt kápolnát (ha már ennyi pénze van az egyháznak)”
  • 21. Kisg 2012. április 25. 09:04
    „TUTI, még egy gondolat... A buddhisták, Krisna tudatú közösségek meleg ételt osztanak a rászorulóknak minden hétvégén. Ők csak kiragadtam a sok nem katolikus felekezet közül. Ők az embert, az egyént támogatják, holott tudják, hogy soha semmit nem fognak kapni érte itt, pénzt legkevésbé. Ezek a szervezetek szegények, tényleg adományokból tartják fenn magukat, szemben a katolikus egyházzal, amely jókora állami támogatást élvez (és még ki tudja, honnan, a Vatikán is esélyes). Ezzel szemben a katolikus egyház a segítségéért cserébe mindig akar valamit, és ez a valami: hatalom. Én nem szeretnék egy keresztény köddel elvakított, elkábított országban élni, jó volt eddig, ahogyan volt. Vélem, nem én vagyok e kis honból az egyetlen, akit aggaszt a katolikus egyház ilyen mérvű térnyerése...”
  • 20. Kisg 2012. április 25. 08:57
    „TUTI, ha van kedved, szerezz nekem munkát, nekem nem sikerül. 85%-os fogyatékos vagyok, max. négy órában dolgozhatnék valami olyat, amihez nem kell hallani, jól látni, sokat ülni, sokat állni, rengeteg gyógyszert szedek, a bérlakásom rezsije elviszi a járadékot, amit kapok, tehát azt hiszem, nem hülye vagyok, csak kétségbeesett, mert jelen pillanatban minden egyes kormány általi agyament döntést szó szerint a bőrömön érzek. Meg a gyomromban :-(( És az egyháznak elvileg az lenne a dolga, hogy az istenadta emberekért legyen, nem? Kicsit felkapom a vizet, igen, amikor azt olvasom, hogy most iskolákat, most mást vesz az egyház, ami valamiért az önkormányzatnak nem volt üzlet, de az egyháznak igen. Akkor ez most hogy is van? Nem és nem és nem tudok és nem is akarok azonosulni azzal a keresztény vallási alaptétellel, hogy a mennyek országa azok előtt van nyitva, akik türelemmel viselik a szenvedésüket itt e földi pokolban. Sorry, a magam módján hívő vagyok, de annyira baromira önző is, hogy én itt és most szeretnék emberhez éltó életet élni, lehetőleg szenvedés-mentesen.”
  • 19. TUTI 2012. április 25. 08:43
    „Kisg!

    Akkor most én is egy időre hülye leszek, mint TE!
    Szval, ha neked ennyi időd van, hogy ide firkálsz, miért nem dolgozol ehelyett
    többet és fizeted ki az államadósságot! No miért is nem??? :)

    Vissza normálisba!

    Kiss-Rigó László az államadósságra már küldött 100 milliót, most a várost segiti 100 millióval.
    Mert ez segely az nem vitás! Botka pofátlan penz kuncsorgása!”
  • 18. Kisg 2012. április 25. 08:38
    „Mittaláltam, gyönyörű időutazás, köszönöm! Nagyon szép belülről a torony.”
  • 17. Kisg 2012. április 25. 06:59
    „Honnan a francból van az egyháznak ennyi pénze????? Gyakorlatilag lassan felvásárolják azt, amit nem az állam vesz "gondozásba". Ha már ekkora vagyonuk van, miért nem fizetik ki inkább az államadósságot közvetlenül, hogy a zemberek ne dögöljenek éhen, meg ne gyógyszerhiány miatt forduljanak fel a kormány népirtó megszorításai miatt . Vagy csak én gondolkodom ennyire falsul?”
36 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

Galériák

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szent-Györgyi-emlékév: programok egészen novemberig

A nagy sikerű emlékkonferenciát követően is folytatódik a Szent-Györgyi Albert-emlékév Szegeden. Tovább olvasom