Délmagyar logó

2017. 01. 25. szerda - Pál -4°C | 1°C Még több cikk.

Dózsa Gábor: szakmailag megalapozatlan a járatritkítás

Az SZKT korábbi igazgatója levélben reagált a Kalmár-féle előterjesztésre. Szerinte ismét bebizonyosodott, hogy a közlekedés olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá, a politikusok különösen.
"A javaslat szerint a Tisza Volán 25,6 millió forintot takarítana meg az év végéig, azaz éves szinten megközelítően 55 millió forintot, ez a várossal kötött közszolgálati szerződés alapján 115 ezer kilométer csökkentést jelent. Azaz, ha a Volán 115 ezer kilométerrel kevesebbet fut, akkor a város 55 millióval kevesebbet kell, hogy kifizessen neki. (Az előterjesztés a Tisza Volán egyes járatait, például a 83A, 90, 11, 77 jelzésű buszokat is érinti - a szerk.)

A cikk szerint az SZKT megtakarítása az idén 37 millió forint, ez éves szinten 72 millió forint körüli összeg. Ezt a megtakarítást éves szinten minimum 280 ezer kilométer teljesítmény csökkenéssel – ami összességében 9 százalékos teljesítménycsökkenésnek felel meg - lehet elérni, tekintettel arra, hogy az SZKT-nál csak a szűk közvetlen költséget lehet megspórolni. Ezek csak a hálózati veszteség nélküli vontatási energia, némi alkatrész és takarítószer és leginkább bér.

Valódi megtakarítás csak úgy jelentkezik, ha a városi tulajdonú közlekedési társaságtól minimum 20 járművezetőt, szerelőt, takarítót elküldenek. Ennek a költségcsökkentő hatása azonban - tekintettel a kiadandó szabadságokra, felmondási időkre, kifizetendő tanulmányi költségekre – csak jövőre jelentkezik.

A járatritkítás következtében 2012-ben jelentősen csökken a cég bevétele. A Szegedi Közlekedési Kft. a módosítás miatt 55 millió forinttal kevesebbet kap a bevétel megosztásból, 12 millió forinttal a normatív támogatásból (2013-ban azonban további normatíva csökkenés várható).

Mindehhez természetszerűen hozzáadódik, a jelentős színvonalcsökkenés miatt, az utasok számának csökkenéséből származó bevételkiesés, illetve kevesebb fogyasztói árkiegészítés. A javaslat azért is megalapozatlan szakmailag, mert a jelen szabályozás és szerződéses környezet miatt lényegesen kisebb megtakarítást jelentő elektromos közlekedést csökkenti nagyobb mértékben, az autóbuszt pedig kevésbé. Az elektromos közlekedés normatív támogatása ugyanis lényegesen magasabb, mint az autóbuszé, és az SZKT-val a város nem teljesítményalapon számol el.

Összefoglalva, amit a tervezet nyer a réven, azt elveszíti a vámon. Amennyivel csökken az SZKT kiadása, közel annyival csökken a bevétele is, miközben érezhetően csökkenti a szolgáltatás színvonalát, elveszíti az utas bizalmát és elégedettségét, szakmailag lejáratja magát éppen akkor, amikor a város 30 milliárd forint értékű projektet valósít meg az elektromos közlekedés fejlesztésére. Ez a tervezet egy sajnálatos „spirált" indíthat el, ami a szolgáltatás színvonalának további csökkentéséhez vezethet.

Éppen a legnagyobb forgalmú vonalakon tervezi csökkenteni a teljesítményt, ami pedig azt eredményezi, hogy a járatok ritkábban közlekednek majd, zsúfoltság, utaslemaradás alakulhat ki. Az utasok bizalmát ilyen intézkedésekkel csak elveszíteni lehet, pedig a célnak éppen az elégedett utasok megtartása és számuk növelése kellene, hogy legyen."

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. nokiás_doboz 2011. június 03. 14:35
    „19. alak

    Kire gondolsz T.S. alatt? Egyébként még visszakerült D.B., B.T.E. is. Természetesen ezek az emberek hobbyból vannak ott és nem magas fizetésért.”
  • 20. kalkutta 2011. június 03. 00:47
    „ifj. Nagy Gáborral is egyetértve mondom többeknek.
    Dózsa akkor lenne bukott vagy kiállított játékos ha szakmai vagy gazdálkodási okok miatt állították volna ki. De nem. Politikai alapokon. Írom ezt pedig sem rokonom, sem ismerősöm sőt még nem is korrupciós partnerem. Egyszerűen csak becsülöm a teljesítményt.”
  • 19. alak 2011. június 02. 18:20
    „A cikkből kitűnik Dr Dózsa Gábornak nincs mitől tartania- túl azon, hogy van NÉMI igaza. Magabiztos, ez derék! A háttérben komoly tárgyalások lehetnek.

    Az új szcenárió szerint a következő közgyűlésen lehet személyi kérdések napirend?
    Akkor Dr Tóth István Tibor széke is veszélyben lehet, most már nemcsak a prémium ugrik.
    A három új ember (N. L., Sz. P., T. S) sincs biztonságban, ismét Dr Dózsa kezébe kerülhet a munkaköri leírásuk és annak ugye tudjuk mi a vége.
    Csak annyi kell hogy a narancsosok közül néhányan elégedetlenek legyenek az meg megvan.”
  • 18. Attis2 2011. június 02. 15:27
    „Ifj.Nagy Gábor

    Erről tudsz e valamit?: Most azt irják,hogy hozzányúlnak a 11-es,és a 90-es buszhoz is. Erről mit tudsz? Hiszen erről múltkorába nem volt szó.”
  • 17. jozko 2011. június 02. 15:19
    „15.

    Ez a beszéd!
    Folyamatos korellációval számolva...”
  • 16. favágó 2011. június 02. 14:29
    „13. macs! Csak szeretek olvasgatni. Ennyi az egész. Nem vagyok "bennfentes".”
  • 15. ifj. Nagy Gábor 2011. június 02. 13:41
    „Többeknek!

    Nagyon egyszerű a helyzet.

    Meg kéne nézni, lehetőleg objektíven az SZKT 2002-es helyzetét, amikor DG átvette, meg a 2010-est, amikor átadta. A megnézést két síkon is érdemes megtenni, egyrészt utasszemmel (erre aránylag többen is képesek lehetünk), másrészt meg az utolsó csavarig is (ez már nehezebb).

    Aztán 2014-ben vagy éppen 18-ban, vagy amikor TIT átadja, megint megnézni. Utána lehet a két vezető munkáját érdemben minősíteni és összehasonlítani.”
  • 14. jozko 2011. június 02. 13:10
    „11. szeti:

    Nem vagyok vak.
    Nem csak azt nézem, amit elém tesznek, hanem azon túl számolok is, mielőtt véleményt mondok.

    Bonyolult az élet, de néha adódnak egyszerű megoldások.
    Ha ülés közben egyfolytában könnybe lábad a szemed, túl bonyulult szemészeti kezelés helyett
    előbb próbálj meg egyszerűen felállni:
    amint a szék nem nyomja a pattanást a fenekeden, elmúlik a könnyezés!

    Nem személyeskedem , sem veled, sem Dózsa Úrral, de néha elég a lényeget látni!”
  • 13. macs 2011. június 02. 11:57
    „9. favágó,
    úgy látszik Te bennfenetes vagy, igaz, hogy több olyan emberkét, akiket a korábbi vezetés elküldött visszavettek?
    Én 3 főről hallottam.”
  • 12. Tralala 2011. június 02. 11:34
    „Nemkell tömegközlekedés, az a legolcsóbb!!! Inkább másszunk vissza a fára, azzal nemvolt gond!”
  • 11. szeti 2011. június 02. 11:11
    „8. vak vagy? a számok is ott vannak, mint ahogy a másik cikkben is nagy sándor fejtegeti. lényeg, hogy minimális a megtakarítás nagy színvonalcsökkenés árán. ebből én nem kérek, továbbra is normális, gyors, megbízható tömegközlekedésre van szükség!”
  • 10. szeti 2011. június 02. 11:08
    „gusztustalan szegedi fidesz hozzá nem értő cimbiket ültet komoly felelősséggel járó pozíciókba. szééép, mondhatom. remélem, 2014-ben Dózsa visszatérhet, és gatyába tudja majd rázni még az addig tönkrevágott szkt-t (mint ahogy 2002-ben tette).”
  • 9. favágó 2011. június 02. 11:06
    „" a84esbusz"! Nem jött 3 főmérnök! Eddig is ott voltak, csak a titulus volt más! Ha már ennyire bennfentes vagy, ezt is leírhatnád! Mint ahogyan azt is tudhatnád - mint nagyon tájékozott - hogy nem csak az igazgatót menesztették!
    Azt meg, hogy ebben a vitában ki az erősebb, nagyon is jól tudjuk! Mint ahogyan azt is, kinek lesz a végén igaza. És ez a kettő sajna nem fog egyezni!”
  • 8. jozko 2011. június 02. 11:03
    „Dózsa Úr foci - hasonlatánál maradva:
    a kiállított játékos /vagy inkább eltiltott?/ pedig mindenkinél jobban tudja, mit kellene csinálni!

    Valami miatt mégiscsak a pálya széléről szól be...

    Úgy gondolom, Dózsa úr jobban tenné, ha minél előbb tisztázná magát a gyanú alól /ha lehet/ -
    és csak utána nyilatkozna SZKT ügyben!
    Így még azt hihetnékj , hogy csak a sértett hiúság beszél belőle-még akkor is, ha a látszat néha csal!
    Ráadásul nem is csal mindig.

    Kalmár Ferenc javaslatának ellenzői megint csak nem igazán szakmai érvekkel támasztják alá
    az ellenvéleményüket!
    Legnyomósabb érvük az utazóközönség komfortérzetének csorbítása.
    Tudom, hogy a tömegközlekedés nem gyerekjáték-és szinte minden nagyvárosban veszteséges,
    támogatás nélkül összeomlana.

    A tulajdonos Önkormányzatnak joga, sőt kötelessége folyamatosan vizsgálni, mit és mennyivel támogat
    költségvetési pénzből!
    Szinte teljesen mindegy, hogy az előterjesztőt Kalmárnak hívják-e, és a KDNP-t, vagy az Mszp-t képviseli!

    Budapesti példákkal, közlekedési szokásokkal itt előrukkolni talán több, mint visszatetsző!
    Azt még egy tömegközlekedéshez még utasként sem igazán értő -jelesül én - is
    értelmetlennek találja!

    Talán számolni kellene - de tárgyilagosan és nem az utazóközönsé kegyeit, olcsó népszerűséget keresve-
    hanem reálisan - a kritikai véleménynyilvánítások előtt!”
  • 7. Kazikázmér 2011. június 02. 10:41
    „Ki az a Dózsa Gábor, partvonalról könnyű okosnak lenni nem igaz?!”
  • 6. 307 2011. június 02. 10:20
    „Szerintem inkább szabályozzuk Kalmár "Urat", és az adófizetők pénzén ne autózzon össze-vissza, és vegyen fel egyéb költségtérítéseket!”
  • 5. a84esbusz 2011. június 02. 09:18
    „"Valódi megtakarítás csak úgy jelentkezik, ha a városi tulajdonú közlekedési társaságtól minimum 20 járművezetőt, szerelőt, takarítót elküldenek."
    Mi van? Alig van szerelő az SZKT-nál.A takaritás is eléggé hiányos.
    MÁS. Elküldték Dózsa Gábort-1 fő.
    Helyette jött 3 fő fönőknek-de minek?”
  • 4. Freimann 2011. június 02. 09:13
    „A mindent tudó bukott igazgató. Mennyit fizetett az mszp, hogy hozzák le? Ja! Ezt szívességből is megteszi.”
  • 3. kiokushyn 2011. június 02. 07:32
    „A mindent tudó és mindenhez értő Kalmár Úr-a többit nem írom le, mert moderálásra kerülne.”
  • 2. Attis2 2011. június 02. 00:20
    „A 11-es,és a 90-es buszról nem volt szó,hogy hozzányúlnak. Mi lesz velük?”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nevet a lejárató kommenteken Kiss-Rigó László püspök

"Kiss-Rigó László csak annyit mondott, hogy személy szerint nem foglalkozik a különféle kommentekkel, mert az ilyen véleményeket a helyükön kell kezelni." Tovább olvasom