Délmagyar logó

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 22°C | 35°C Még több cikk.

Drágán épülnek a sztrádák

A Horvátországból hazatérő magyar turisták első megállapítása: le a kalappal az ottani autópálya-építési ütem előtt. Azt is hallani, jóval olcsóbban épülnek, mint az itthoni sztrádák. Az illetékesek ugyanakkor állítják, nem hasonlíthatók össze a két ország törvényei, s a beruházások műszaki tartalma – akárcsak az alma a körtével.
Új, ideiglenes aszfaltcsíkon kerülik a régit az autósok a sztrádaépítésnél Fotó: Schmidt Andrea
Néhány, a hazai sztrádaépítésekkel kapcsolatban nyilvánosságra került szám: az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométere összesen 65 milliárd forintba került, vagyis kilométerenként 3,2 milliárdba. Ez az eddigi rekordár, holtversenyben az M30-as utolsó, Miskolcot elkerülő szakaszának kilométerenkénti árával. Ehhez képest az M5-ös, koncessziós beruházásban épülő, Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakasza „olcsó" építkezésnek számít, mindössze 1,8 milliárdért készül el egy kilométer.

A horvát adatok arról tanúskodnak, hogy ott nehéz, hegyvidéki terepen 1,5 és 2 milliárd forint közötti összegért épülnek a sztrádakilométerek. Mi tehát mindenképpen drágábbak vagyunk. Vajon hová megy el a pénz? Béni Gyöngyit, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. sajtószóvivőjét nem érték váratlanul a Délmagyarország kérdései. Mint mondta, az utóbbi időben mindig védekezni kell, holott a horvátoktól csak nemrégiben sikerült ezt a bizonyos 1,5-2 milliárd forintról tanúskodó adatot megszerezni. – Horvátország egy másik állam, más törvényi, jogi háttérrel, más
Ideiglenes elterelés

Csak ideiglenesen terelték el a forgalmat a régi 5-ös útról Szeged felett – mondta Piry Tamás, a Debmut Rt. területi főmérnöke. Ott ugyanis két körforgalom épül majd, amelyek kialakítása ezzel a megoldással egyszerűbb. Hasonlóképpen terelték el a forgalmat az 55-ös úton is a ruzsai elágazásnál: Vass Károly, a Strabag Rt. főépítés-vezetője azt mondta, addig lesz szükség az új útra, amíg meg nem építik a főpálya burkolatát.  
forrásokkal – mondta Béni Gyöngyi. – Nálunk nem ugyanaz a műszaki tartalom: mindegyik sztrádánk kétszer kétsávos, leálló sávval, korszerűbb pihenőhelyekkel, vízelvezetési kötelezettséggel és kísérő beruházásokkal, környezetvédelmi előírásokkal, például olajfogó műtárgyakkal. Ez utóbbiakra Horvátországban nincs példa.

A magyar autópályáknak több a kapcsolódási pontjuk a főútvonalakhoz, míg a horvát sztrádák a településektől távol épülnek. Az önkormányzatok érdekérvényesítő ereje nálunk igen nagy, a csomópontok, az elkerülő és keresztező utak pedig tovább drágítják azt az építkezést, amelynek eredményeképpen 2006-ig megvalósul az alaphálózat.

Tévhit az is – állította Béni Gyöngyi –, hogy sík vidéken egyszerűbb az építkezés. Az M7-es új balatoni szakaszán például teljes talajcserét kellett elvégezni, ami drága és igényes technológia.

Ha magas a talajvíz, ott egy-két évet is igénybe vehet, mire a töltés „leül", míg a kősziklákon épülő autópálya építését abban a pillanatban el lehet kezdeni, ahogy elkészítették az úttükröt. Magyarországon a követ csak bányából szabad szállítani, a benzinár pedig drága, valamint költségesebb az itteni munkaerő is.

Balástyai csomópont

Az M5-ös sztráda Félegyháza és Szeged közötti közel 50 kilométeres szakaszán 4 csomópont, 32 híd és 52 csőáteresz épül. Géczi József országgyűlési képviselő, aki 2004 augusztusában „feltámasztotta" képviselőtársa, Botka László és Újhelyi István korábbi beadványát a balástyai csomópont megépítéséről, s végül sikerre is vitte, elmondta: 800 millióval kerül ezáltal többe a sztrádaszakasz. De ha nem épül meg, a környező utakat érintő egyéb járulékos költségek is legalább 400 millióba kerültek volna. Szerinte sem lehet a magyar sztrádaépítést összehasonlítani a horváttal: míg itthon a települések gazdaságát fellendíti az autópálya és bekapcsolja a vérkeringésbe, ott teljes térségeket ítél halálra a kizárólag a tengerpartot megcélzó beruházás. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pálmák nőttek az újszegedi medencében

A szakadó esőben is több mint százan dolgoztak tegnap a Partfürdőn, a SZIN helyszínén, hogy a mai… Tovább olvasom