Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 20°C Még több cikk.

Dudálnak a tanuló vezetőre

Csongrád megye - Sok diák dönt úgy, hogy a szünetben megszerzi a jogosítványt, így nyáron ellepik a városokat a tanuló vezetők. A rutinvizsga eltörlése után a forgalomban kell manőverezni – néhány gyakorlott vezető bánatára.
Egyre több tanuló vezetővel találkozhatunk a közparkolókban, ugyanis januártól a kilenc rutinfeladatból négyet a forgalomban kell végrehajtani. Az autóstársadalom idegállapotát jól mutatja: néhányan nem tudják elviselni a manőverező tanulókat.

– Nagyon kevés olyan hely van Szegeden, ahol derékszögben lehet parkolni – tájékoztatott Pataki Bálint, a Csillag Autósiskola vezetője. – A feladat végrehajtásához találni kell két szabályosan parkoló autót. Ez a multik parkolójában könnyebb lenne, de a gyakorlatokat közterületen kell végrehajtani. Akár vizsga közben is ráállnak a parkoló tanuló vezetőre, nem csoda, hogy frusztráltak a diákok. A társadalom pedig nem toleráns, azok türelmesebbek, akiknek a gyereke is most tanul.

– Bemutogatnak, dudálnak, de ez személyiségfüggő. Vannak, akik ugyanúgy reagálnak a tanuló vezetőre, mint a többi autósra, mások türelmesek – mondja Monori Gábor gépjárművezető szakoktató. Ő is úgy véli, megértést főként azoktól várhatnak, akiknek a családjában valaki most szerzi meg a jogosítványt.

Egy hódmezővásárhelyi autósiskola tanulója, Kojnok Brigitta tapasztalata szerint azonban előzékenyek a gépkocsivezetők a tanulókkal. – Múltkor elengedett egy teherautó-sofőr, pedig neki volt elsőbbsége. Még sosem volt rossz élményem – mondta.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. mgabca 2012. szeptember 04. 22:37
    „A vizsgaórát ki kell fizetni, mert az oktató "fizetése" hogy kiáll a kocsival a vizsgára, de más NEM kötelező, de az ugyanolyan óra, mint a többi, legfeljebb sajnos néha rövidebb ideig tart!

    A lámpánál a fékről ne vedd le a lábad, mert az nem jó!
    1. véletlen lejt az út, vagy gödör van, és meggurul a kocsi
    2. véletlen hátulról meglökik a sort, és Te belegurulsz az előtted lévőbe, vagy a zebrára stb.
    3. Ne feledd, nemcsak az alföldön fogsz vezetni, ezt ne szokd meg.

    Amúgy valóban üresben és felemelt kuplunggal kell állni, és a pirosssárga jelzésre kell egyesbe tenni a váltót!”
  • 39. psycho8892 2012. szeptember 03. 20:15
    „38. hopp 2012.09.02. 19:34

    Mint írtam nem csak saját tapasztalat, de csak a saját összegemet tudtam leírni pontosan. Ahol én vagyok ott 3000/óra, és 2 vizsgaórát is fizetnem kell (amúgy úgy tudom mindenhol). Persze, nem kötelező a tanfolyam, mint ahogy elég 30 óra vezetés is, annak akinek megy, ez most az én példám volt, meg az ismerősök köréé, biztos hogy van ellenpélda is, csak sajnos nem az van fölényben :). De lényeg a lényeg (amire igazából az elején is ki akartam lyukadni), nem a forgalomban való részvételre készítenek fel! (és nem, nem az oktató hibája, hiszen ha az van leírva, hogy márpedig nekem le kell vennem a lábamat a pedálokról pirosnál, és üresbe rakni, meg balettmozdulatokkal a tükörbe pislogni, akkor tudom, hogy ezt kell megtanítania)”
  • 38. hopp 2012. szeptember 02. 19:34
    „37. psycho8892 2012.09.01. 18:07
    Gyönyörűen levezetted, de nem fedi a teljes valóságot az összeged, amit kihoztál az alapképzésre. (30 óra levezetésig)
    1. Nincs 2 vizsgaóra alapból
    2. Az elsősegély tanfolyam nem kötelező
    3. Lehet olcsóbban (2800.-) is vezetni óránként
    Az, hogy te 70 óra után 2x sikertelen vizsgát produkáltál, az érem két oldala. Lehet, hogy az oktatód alkalmatlan, de az is lehet, hogy te vagy alkalmatlan az önálló vezetésre. Gondolkozz el ezen, válts oktatót-mert megteheted- és utána szapuld a szakmabelieket. (oktatók, vizsgabiztosok) Valószínűleg kiderül a gond!”
  • 37. psycho8892 2012. szeptember 01. 18:07
    „Saját példáról beszélek, valamint ismerősök, barátok példájáról. De figyelj, számoljuk össze.
    Első befizetési díj: 10.000 Ft (ebbe a kresz órák vannak benne, meg a gyakorlás)
    KRESZ vizsgadíj: 4.600 Ft
    Elsősegély tanfolyam: 7.000 Ft
    Elsősegély vizsga: 6.500 Ft
    Alkalmassági: kb 6.000 Ft
    1 gyakorlati óra: 3.000 Ft (mivel ebből 30 kell minimum: 90.000 Ft)
    Vizsgadíj: 11.000 FT + 2 vizsgaóra = 17.000 Ft

    Összesen: 144.000 Ft

    Ebben 1 darab bukás sincs, VALAMINT Te is írtad, hogy 30 óra alatt nem tanul meg az ember vezetni, így tehát +10 órát vegyünk hozzá ami újabb 30.000 Ft, így már 180.000 Ft környékén járunk, és még mindig bukás nélkül. BUKÁSONKÉNT minimum +17.000 Ft.

    Én sacc/kb 70 gyakorlati órán már túl vagyok, és sajnos 2 bukáson. Tehát bőőőven 200.000 forint felett járok. Hisz csak a gyakorlati órák 210.000 forintnál tartanak+3 vizsgadíj, ami ismét 50.000 Ft.

    Szóval akkor, most jön az, hogy megcáfolsz, méghozzá azzal, hogy az embereknek nem bukik meg a 80%-a legalább egyszer, valamint, hogy aki nem bukott az 120.000-ből kihozta a vizsgát :).”
  • 36. mgabca 2012. szeptember 01. 14:08
    „Nem tudom, kiről beszélsz.
    Honnan vannak az adataid? Erre azt hiszem sokan kíváncsiak lennének!
    120-200 ezer között, attól függ, hogy hányadik vizsga és hány pótóra kell.
    Nekem elég sokan levizsgáznak elsőre.
    A 30 órából csak nagyon kevesen tanulnak meg vezetni, de hidd el, nem drága. Különösen, ha azt nézem, hogy az oktatónak 500 Ft-ja marad minden óra után. Mi ennyiért dolgozunk. Ha hiszed, ha nem az óradíj jó része neünk adó és költség!”
  • 35. psycho8892 2012. szeptember 01. 09:11
    „Hát jó, legyen akkor Neked igazad, minden oktató, és minden vizsgabiztos szent, normális, hogy 300.000-be kerül egy jogosítvány megszerzése, normális, hogy 10/8 tanuló megbukik legalább egyszer, és nincs korrupció a rendszerben :). Ámen!”
  • 34. mgabca 2012. augusztus 31. 21:16
    „Kedves Szegedivagyok! Arra lennék kíváncsi, hogy szerited hogyan lehetne egy oktató munkáját megfigyelni, ellenőrizni, hogy miként oktat...
    Vannak ötleteim, de a Tiédre kiváncsi vagyok. :-)

    Psycho! A szabályokat és a vizsgáztatási rendet nem mi találjuk ki, nekünk a dolgunk azok megtanítása. Tehát ne itt panaszkodj ezügyben. A hátratekintés és holttérbe nézés igenis fontos, mert a tanulónak még nem alakult ki a közlekedési látása, tehát irányitani kell a tekintetét. EZ EGY SZAKMA! Amit mi tudunk a legjobban, nem a sok ÚRVEZETŐ, aki naponta 2x 10 percet ül a kocsiban egy megszokott útvonalon!”
  • 33. psycho8892 2012. augusztus 31. 10:07
    „31. mgabca 2012.08.30. 19:51

    Akinek nem inge....Sajnos én ezt tapasztaltam, és hallottam több forrásból is, hogy Csongrád megyéből járnak fel legtöbben PÁV vizsgára (javíts ki, ha tévedek, és esetleg nem így hívják), mivel nevetséges indokokkal buktatják az embereket. Kaptam kézhez egy ilyen "vizsgalapot" már. Ha gyorsan mész? Hibavonal, ha lassan mész? Hibavonal. Ha magabiztos vagy? Hibavonal. Ha inkább biztonságosabban mész? Hibavonal. Ha nem nézel úgy a tükrökbe, hogy közbe a nyakad is kifordul? HIBAVONAL. Ugyan már. Meg még ez a sávváltásos, és hasonló dolgok, ahol hátra kell fordulni. És ha előttem lévő satufékez? Úgy belemegyek, hogy öröm nézni. (amíg az oktató mellettem van, természetesen ő figyel, de utána????)

    Jó, akkor ne fogjuk a vizsgabiztosra, és az oktatóra se. Fogjuk erre a csodálatos rendszerre, amiben BÁRKIT meg lehet buktatni, hiszen hibavonalat MINDENRE lehet adni, aztán a vizsgáztató kedvétől múlik, hogy mennyire veszi szigorúan a dolgokat.

    Arról meg ne is beszéljünk, hogy egy bukás MINIMUM + 16 ezer, és akkor még 1 darab plusz órát nem vett az ember :). És amikor már egy kezdő használtautó ára ott lett hagyva, akkor az embernek valahogy elmegy a kedve az egésztől.”
  • 32. szegedivagyok 2012. augusztus 31. 08:17
    „31. mgabca 2012.08.30. 19:51

    ugyanarról írsz, amiről én is.akkor mit nem értesz?azt írod: "...tehát az oktatónak ezek alkalmazását kell megtanítani." Én ugyancsak :)

    Viszont az oktatókkal kapcsolatos véleményemet továbbra is fenntartom, többségük alkalmatlan a munkájára.”
  • 31. mgabca 2012. augusztus 30. 19:51
    „KEdves 29-30 as hozzászólók!

    Először is ne általánosítsatok! Én pl. igenis 50-nek tolom a tanulót, ahol ezt a körülmények megengedik, 4-es fokozatba kapcsolunk mindenhol, ahol lehet, járunk országúton, autópályán, ahonnan visszatérve szinte gyorshajtanának.

    Nem is tudom, hogy képzelitek azt a kifejezést, hogy a pénz lehúzására megy a dolog....

    Én még egyetlen egy tanulómtól sem követeltem meg felesleges pótórát.
    Sokan sajnos a jogsi megszerzése után még Budapesten sem mernek vezetni, éppen a gyakorlatlanság miatt. Sőt, nem is értem, hogy mennyire EURÓPAI egy Kiskunhalason, vagy Orosházán szerzett jogsi, hiszen ott eléggé gyér a forgalom, nincsen tömegközlekedés, sínek, nincsen igazi forgalom.

    Az, hogy a vezetés tanulása közben ne a KRESZ-szel foglalkozzunk, sajnos nem oldható meg. A mai KRZ vizsgákra általában egyx bemagolt KRESZ tudásuk van a jelölteknek, ahol 60 mp-et gondolkozhatnak és választhatnak választ. Ennek nem sok köze van a közlekedéshez, tehát az oktatónak ezek alkalmazását kell megtanítani.
    Sajnos még így is sokan szeretnének ennél gyengébb oktatási rendszert, pl E-learninget, azaz neten tanulható KRESZT. Na, akkor aztán még kevesebb lesz az elmélet itudás.

    Annyira felületesen tanulnak a mai fiatalok, hogy 1-2 hónappal a vizsga után már nem emlékeznek a szabályokra, keverik a táblákat, pedig mostmár hiányozni sem lehet az elméleti órákról!

    Ne mindig az oktatókban és a vizsgabiztosokban keressetek hibát!
    Tegye fel a kezét az, akinek ha ma a kezébe adnának egy 55 kérdéses tesztlapot, azt kitöltené hibátlanul!
    Itt a neten is találtok teszteket, próbáljátok ki magatokat!”
  • 30. szegedivagyok 2012. augusztus 30. 11:01
    „29. psycho8892 2012.08.30. 08:59

    Teljes mértékben egyetértek veled. Az egyik legnagyobb probléma, hogy az oktatók közül nagyon sokan maguk is alkalmatlanok a közúti közlekedésre, oktatásra meg pláne. Vezetés tanulás közben már nem a kresz-szel kellene foglalkozni, hanem alkalmazni azt. Na ez az,amit nem tudnak megtanítani.”
  • 29. psycho8892 2012. augusztus 30. 08:59
    „A probléma ott kezdődik, hogy szegény tanulót se a forgalomhoz való alkalmazkodásra tanítják meg. Jómagam is vezetek egy ideje, egy bizonyos autósiskolánál, egy kis 206-ossal, de ha már 40-45 felett járok, az oktató szól, hogy elég lassabban. Konkrétan a tökölésre tanítanak meg, ha a kis tanuló megkapja a jogsit, szinte pánikba esik, ha 5ösbe kell felváltania, neadjiten, 55el közlekednie a városban. Ha ez az egész *** rendszer nem a pénz lehúzására lenne kitalálva, akkor nem igazán lennének ilyen problémák. Jó, persze, nem azt mondom, hogy ki kell menni egyből forgalomba, aztán nyomni, mint az őrült, de így sem normális amit művelnek.”
  • 28. mgabca 2012. augusztus 29. 19:01
    „Vuk: A gyakorlás a rutinpáláyn történik.
    Ami a vizsgán nehéz: megtalálni a megfelelően széles és hosszú helyet két kocsi között. Ezt csak a városban lehet gyakorolni. Oszlopok és láncok között teljesen más, mivel minden olyan hely ahol merőlegesen lehet parkolni a városban, más és más sajátossággal rendelkezik.

    állatbarát3: A vizsgán csak azt az útburkolati jelet "kell" figyelembe venni, ami jól látszik.
    Látatlanban nem tudom miről beszélsz. Egy JÓ oktató minden esetben megvédi atanulóját. Nem a tanulónak kell reklamálni, hanem az oktatónak kell, nem a vizsgán, hanem utána. Pl. jegyzőkönyvet kell felvenni.
    A 2012-es vizsgákról egy másolatot kap a tanuló is, azon rajta a sikertelenség pontos helye, tehát utána lehet járni mindennek a jegyzőkönyv alapján.
    Az egyik vizsga eredményének, vagy vizsgabiztosának semmi köze a következőhöz, tehát 2 vizsga között nincsen ok-okozati összefüggés.
    Valamint nem buktató helyek vannak vannak a vizsgán, hanem van egy teljesen publikus, NKH által kiadott leírás arról, hogy mi a sikertelenség, és mi a hibavonal. Ennek alapján oktatunk, és ennek alapján vizsgáztatnak.
    https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:aglQxivGx9oJ:www.nkh.hu/Kepzes/kozerdek_info/tantervek/kozutijarm/Documents/B_2012.pdf+&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEEShg-LfZTesiDseGUCG8QDiLm1GKoU0BoVX6OnaQDe7ZGLmMHjaMPViXeIVTQ0RQ8mc7lZMQHZ0eNohjkpIrc44bXmdsOhS4sZto3GvLIjKkppCN6dLHt-vQWuLZYb5NQsz8EfZ_&sig=AHIEtbSDwjdsom05kf7IXRPAjYWE7WLmHw&pli=1”
  • 27. vuk 2012. augusztus 29. 10:35
    „Mondjuk nekem nem vilagos, hogy a gyakorlas miert forgalomban tortenik, veszelyeztetve ezzel a tobbi parkolo autot... Vagy ott mar csak a vizsga van? Bar akkor is.

    Dudalgatasra meg oda sem kell figyelni, dudalnak azok mindenre es mindenkire. Hofi utan szabadon: egy dudalas azt jelenti .. "hulye vagyok menekuljetek!" :)
    Masik megoldas: vidaman mosolyogva vissza kell integetni - biztos ismer, azert dudal..”
  • 26. állatbarát3 2012. augusztus 29. 10:22
    „mgabca!
    Akkor miért kell megbuktatni azt a vizsgázót, aki nem látja azt a "felfestett " útburkolati jelet, ami valamikor tényleg ott volt, de mára olyan halovány, hogy ha nem figyelmeztetnek rá, hogy az ott....., akkor észre sem lehet venni.
    Az, hogy nem reklamálnak, hát próbálja csak meg a tanuló legközelebb másik buktató helyett keresnek neki és ez így megy.......”
  • 25. szegedivagyok 2012. augusztus 29. 08:08
    „24. varadipal 2012.08.29. 03:21

    nem,nem szavanként, sőt egyáltalán nem fizetnek kispajtás.egész egyszerűen jó rávilágítani mások hülyeségére, tájékozatlanságára.”
  • 24. varadipal 2012. augusztus 29. 03:21
    „18. Szegedivagyok: Szólíts egyszerűen Varadipal úrnak.Úgy 1957 táján voltam kispajtás, de akkor nem te szólítottál emígyen. Nézd meg a 21-es hozzászólást, és nyisd ki az illemtankönyvet is. Tévedni ugyan emberi dolog, de ez nem rád vonatkozik. Fenntartom, hogy körforgalom az, amit tábával annak jeleznek, ha van lámpa, ha nincs.A forgalom lámpával való szabályzása nem írja fekül a KRESZ szabályt.
    A témában az irányjelző helytelen használatára kívántam rávilágítanani ,ami nem csak vizsga esetén fordul elő. Ezt onnan lehet látni, hogy a vezető egyedül ül az autóban, tehát szó nincs vizsgáról. A tudományos magyarázatod ellenére elismered, hogy a csomópontban körforgalomnak megfelelően kell közllekedni, a táblákat is látod, mire jó a süketelésed a körgeometriájú bolygó hollandiról? Tán csak nem szavanként fizetnek?”
  • 23. mgabca 2012. augusztus 28. 22:37
    „Ha már valaki említette a padka mellé pakolást, hátra, párhuzamosan...
    Nagyon egyszerű, 5 perc alatt megtanulható egy olyan embernek is aki rég vezet, de fél a parkolástól!
    Egyszer telefonon magyaráztam el valakinek és utána mégis sikerélménye volt!

    Párhuzamos jobbra hátra....
    1. irányjelző, lassítás, a hely utáni autónál megállunk, kb egy tükör távolságra a tükrétől a tükrünkkel :-)
    2. elkezdünk tolatni, s amikor a 2 kocsi hátulja egy vonalba ér, jobbra koppanásig kormányzunk
    3. kb. 45 fokos szögig fordítjuk a kocsit, ami kb. akkor van, mikor a bal tükörben meglátjuk a mögöttes kocsi 2 lámpáját
    4. akkor egyenesbe vesszük kormányt
    5. begurulunk a járdáig, vagyis amíg egy vonalba nem érünk a kocsisorral
    6. balra tekerjük koppanásig a kormányt, és nem kel visszavenni... mert akkor ugyanazon a nyomvonalon távozhatunk”
  • 22. velemenynyilvanito 2012. augusztus 28. 21:17
    „miert kell dudalni ????
    MERT MINDENKI ELFELEJTETTE HOGY O IS VOLT KEZDO????????

    miert nem lehet toleralni a masikat?????
    magyar szokas jo szokas kulfoldon meg jo nyakon vagnak erte!!!!!”
  • 21. mgabca 2012. augusztus 28. 18:53
    „Kedves Rókusi csomópontról vitázók!
    Az a csomópont meghatározásában nem körforgalom, de...
    Amit körforgalom táblával jeleznek, az az. Azért volt rá szükség, a tervezők szerint, hogy ha nem működnek a fényjelzők, akkor legyen egy szabály, ami alapján lehet közlekedni.

    A lényeg, használjunk eszerint irényjelzőt.
    Egy tanulóvezető a forgalmi vizsgáján véthet szabály ellen, mert akkor nem szólhat bele az oktató (amit természetesen a vizsga végén értékelnek).
    Az oktató a felelős vezető, tehát be kell avatkoznia egy balesetveszélyes helyzetbe, kormányzással, fékezéssel, de előbb a tanulónak el kell követnie a hibát, hogy értékelhető legyen. Tehát: előbb említett esetben lehet, hogy kint maradt egy jelzés, amit nem vett észre a tanuló, aztán visszavette, ahelyett hogy kitette volna a másik irányba.
    Ha ez vizsgán történt, akkor az oktató emiatt nem szól, hanem amikor szabályosan tehetik, félreállnak, és a vizsgabiztos elmondja, miért volt a vizsga sikertelen.

    Amúgy sokan nem jeleznek egyáltalán az egyszerű körforgalmakban sem, és más országokban pedig éppen fordítva kell jelzést adni, amivel szintén sokszor találkozunk.”
40 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyarkanizsán is járt a Danuvia sétahajó

Idő kell ahhoz, hogy megszokják az emberek, hogy van Szegeden sétah ajó – mondja a Hajókirándulás.hu Kft. ügyvezetője. Tarnai Gábort a Danuvia első négy hónapjáról faggattuk. Tovább olvasom