Délmagyar logó

2017. 09. 19. kedd - Vilhelmina 13°C | 25°C Még több cikk.

E-útdíj: elszakadt a cérna a fuvarozóknál

Szeged - Kétszáz fuvarozó hallgatta tegnap Szegeden az e-útdíjról szóló tájékoztatót – indulatba jöttek. Július elsejétől indul a díjszedés, de a regisztrációs honlap még nem működik.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége által szervezett tájékoztatót az e-útdíj július elsejei bevezetéséig 19 helyen tartják meg. A kérdések-válaszok közben sok fuvarozónál elszakadt a cérna. 24 nap maradt a díjszedés indulásáig, a regisztrációs honlap még nem működik.

– A gépjárműadó a jelenlegi 1200 forintról 850 forintra csökken, az iparűzési adóból pedig az útdíj 7,5 százalékát lehet levonni. Mivel az útdíjat július elsejétől előre ki kell fizetni, a kormány forgóeszközhitelt biztosít a fuvarozóknak – mondta Vereczkey Zoltán. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöke kifejtette, a fuvarozóknak az a feladatuk, hogy az e-útdíjat továbbterheljék a megbízókra. Úgy vélte, szükség lesz egy olyan pénzügyi alapra is, amely segíti a fuvarozókat az elektronikus fedélzeti eszközök beszerzésében. – Június 5-én indult a tesztüzem. Június 20-án 250 ezer vállalkozónak kell regisztrálnia. Aggódom. Beletörődtünk, hogy e-díj lesz, csak nem mindegy, hogy milyen formában – mondta Vereczkey.

Parázs hangulat. Szabó Ferenc fuvarozó aggodalmait sokan osztották a jelenlévők közül. Fotó: Segesvári Csaba
Parázs hangulat. Szabó Ferenc fuvarozó aggodalmait sokan osztották a jelenlévők közül.
Fotó: Segesvári Csaba

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-útdíj Projekt szakmai szóvivője elmondta, a befolyt díjból a hazai úthálózat fejlesztését biztosítják. – 6513 kilométer lesz díjköteles július elsejétől, minden 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjármű után fizetni kell, mind a gyorsforgalmi, mind a két számjegyű utakon – mondta Kibédi-Varga Lajos. A szóvivő kifejtette: az útdíjat fedélzeti eszközzel vagy előre megváltott viszonylati jeggyel lehet rendezni. Viszonylati jegyet az ügyfélszolgálati irodákon, benzinkúton, valamint az interneten, a www.hu-go.hu oldalon lehet váltani. A büntetésekről és az ellenőrzésről Kibédi-Varga Lajos megjegyezte, a jogosulatlan úthasználatért augusztusig 80–110 ezer, majd szeptember elsejétől 140–165 ezer forint közötti bírságra számíthat a fuvarozó. 74 kaput telepítenek a díjfizetés ellenőrzésére, a júliusi indulásig csak 10 készül el, de közel 100 járművet is bevetnek a bliccelés visszaszorítására.

A hivatalos tájékoztató után a fuvarozók is szóhoz jutottak. – Honnan lesz pénzünk az útdíjra? Sokunknak milliókkal tartoznak, a cégek nem fogják az útdíjat is kifizetni. Elfogadjuk, hogy útdíj kell, de nem így – fogalmazott indulatosan egy fuvarozó, megszólalását taps követte. – Felakasztottak bennünket! Az IFA-mmal az útdíj miatt majd dolgozni sem tudok, eddig sem futotta új teherautóra. 42 év munka után az utcára fogok kerülni – panaszkodott a kisteleki fuvarozó, Szabó Ferenc. Kiderült, a közszolgáltatást végző szemétszállítókra is vonatkozik az útdíj. A résztvevők sérelmezték, hogy 24 nappal az e-útdíj bevezetése előtt még egyetlen hivatalos kalkulátor sem működik, legfeljebb találgathatják, mennyivel drágul a szállítás. Farkas Károly, az I-Cell Kft. képviselője azt ígérte: június 20-án elindul a www.hu-go.hu, ahol lesz útvonaltervezővel összekötött kalkulátor is.

Az útdíj az autópályákon magasabb, így több teherautó a főutakat választhatja. – Hódmezővásárhely és Kecskemét között szállítok, nincs semmi baj: majd a három számjegyű, falvakon átvezető utakat használom – mondta a tájékoztató után egy neve mellőzését kérő vállalkozó.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Cillit_bang 2013. június 12. 10:44
    „Lehet okoskodni! Európában is "ráterelték" az autópályákra és a főutakra a kamionforgalmat! A helyiek mindig is ismerik a "helyi" viszonyokat, és használják is a kisebb utakat, amíg lehet! A tranzit, pedig megy a pályán, mert gyorsabb! Mert, ha kpróbálná a főutat, akkor 2 nap alatt sem érne át az országon, szabályos vezetési időbe!
    _csutak_, az igazat írja a francia viszonyokról, de ezek vonatkoznak más eus országokra is!”
  • 52. _csutak_ 2013. június 08. 20:35
    „Elolvastam mindent ami elolvasható!
    Ismerve a jogalkotó elképzeléseit én bármit el tudok képzelni út és pénz ügyileg :(

    Lyonból Dijonig nem igazán lehet kamionnal letérni "Sauf Livracion"!
    Azaz csak beszállításra, tehát bármikor kikerülhetnek itt is a táblák!
    A csendőr csak 125 Ejrót kér de a röndér az akár ezret is, kedvétől függően, Franciában.
    De azért jó tudni, hogy ahol csak tud a francia első osztályú úttal lepi meg az arra járót, sok helyen a kamionoknak is.
    No és arról szó se essék, hogy minden parkolóban víz és WC van!
    Tehát azt hiszem (bár engem már mint vezetőt nem érdekel) lesz még sok sok meglepi az előre beharangozott 800.000 Forintos bírságok miatt!
    Én egyértelműen azt látom, hogy kormányunk szándékosan le akarja ültetni a magyar fuvarozási piacot kiszolgálva ezzel valamelyik nyugati érdekcsoportot! Erre ha jó kedvem van akkor azt mondom, hogy hazaárulás, a másik verziótól megkímélem a moderátor idegeit!”
  • 51. X_Y 2013. június 08. 11:04
    „Budapesten élő egykori kollégával cseteltem: mondta hogy közeli kisboltban már emelkedtek 8-10%-kal a péksütemények árai. Ott már beépítették az útdíjat :(”
  • 50. szabozoli22 2013. június 08. 11:01
    „43
    Ha egy külföldi kamionos Hegyeshalomnál fölhajt a pályára,és mondjuk Pesten lerakja az árú egy részét,akkor utána miért ne mehetne tovább a Román határ felé az 5-ös,majd a 43-as főúton?
    SEHOL nincs előírva,hogy VÉGIG AUTÓPÁLYÁN KELL MENNI.

    Ne beszélj butaságokat. Sok helyről ki vagyunk tiltva a kamionjainkkal ilyen például a régi 5-ös is. A 43-as főúton jelenleg még nincs kint a tiltás de semeddig se tart kirakni egy 3.5 vagy 7.5 tonnás táblát.”
  • 49. kormoska 2013. június 08. 10:51
    „46. X Y

    Igazságod vagyon:)-!
    A Szegeden átmenő főutak állami kezelésűek,akkor is ha lakott területen vannak.
    Csak tudnám,hogy akkor mit akar elérni Botka ezzel a kitiltással?A Szegedi belvárosba eddig se nagyon hajtottak be a külföldi kamionosok,max ha eltévedtek........
    Szerencsétlen Kossuth Lajoson és a Rókusin lakók.Már éppen kezdett kitisztulni a a lakásuk és a tüdejük......,most majd minden kezdődik elölről:-(

    Jól látod,míg külföldön az autópálya az emberek gyors célbajutását segíti tűrhető árakon,itthon a gazdasági,politikai elit+a külföldi vendégmunkások játszótere lesz,ahol próbálgathatják a kocsijuk képességeit.”
  • 48. DMagóg 2013. június 08. 09:46
    „36.ewan 2013.06.07. 17:07: "Szerintetek az "alsóbb"rendű utakon nem fognak megjelenni a -Teherautóval behajtani TILOS- táblák ???"

    De, igen, megjelennek! Néhány táblával megoldják! "Kivéve célforgalom". Nos az autópályákkal párhuzamos főutak díjkötelessé tétele nem jelenti azt, hogy végig lehet menni rajta, hanem a célforgalomért is fizetni kell! Ennyi.”
  • 47. X_Y 2013. június 08. 00:48
    „"Az autópálya kimondottan a tranzit levezetésére lett felépítve"

    A hanyatló nyugaton... De Tündérországban az autópálya azért van hogy a népviselő elvtársak a lézerblokkolóval felszerelt Audi S8-assal gondtalanul suhanhassanak a Parlamentbe hogy az ilyen okos rendeleteket mint az e-útdíj is késlekedés nélkül mihamarabb megalkothassák...”
  • 46. X_Y 2013. június 08. 00:43
    „43. kormoska 2013.06.07. 21:45

    "A város csak úgy mentesülne a lassan visszatérő teherforgalomtól,ha a VÁROSI KÖZGYŰLÉS határozattal kitiltja őket.és csak a célforgalom jöhetne be."

    Ezt nem nagyon tehetik meg, mert ez gyakorlatilag azt mondaná ki hogy a "nem célforgalom" kötelezően menjen az autópályán. Az ellenőrzése is gyakorlatilag lehetetlen: hacsak minden teherautót meg nem állítanak ellenőrzésre (ami után 1 héttel mindenkinek lenne egy célfuvarja valahol a város közepén). Maximum annyit lehet megtenni, hogy az átmenő forgalom nem mehet be a belvárosba: vagyis maradna az hogy a Kossuth L.-on be a nagykörútig: aki Románia felé az balra, aki Szerbiába az jobbra fordul, de egyenesen tovább már nem mehet...

    44. _csutak_ 2013.06.07. 21:48

    "Ha én lennék a helyi rendőrség parancsnoka bizonyosan minden megállított román kamionosnál találnék 100-800 EUR-nyi hibát és ezt ha naponta megtenné"

    Addig amíg a rend éber őreinél 50-100 EUR-val bármit (talán a személyi sérüléses baleset okozását nem) "meg lehet beszélni", addig az általad leírtak meglehetősen utópisztikus dolgok...”
  • 45. X_Y 2013. június 08. 00:29
    „39. _csutak_ 2013.06.07. 17:58
    "Sokan nem olvasták el a jogszabályt!
    Hiába akar a régi ötösre menni, tilos letérnie az autópályáról!"

    Amúgy tévedés: a régi 5-ös is díjköteles, csak olcsóbb.
    http://www.autopalya.hu/Root/Sites/Autopalya-HU/Elektronikus-dijszedes/MAP_ET_20130530.pdf

    Talán el kellene olvasnod azt a bizonyost..Nagy élmény lesz a másod- és harmadrendű utak által "átszelt" településeken élni: megint hozzászokhatnak a "vidéki zemberek" hogy órákat várnak mire két kamion között át tudnak szaladni a túloldalra...”
  • 44. _csutak_ 2013. június 07. 21:48
    „@történész:
    Az bizony a helyi jogalkotó (a közút kezelője) hibája!
    Az autópálya kimondottan a tranzit levezetésére lett felépítve.
    Mint látható, dicső elvtársaink a hivatalban már megint csak a bársonyszékük lebetonozásával vannak elfoglalva a feladatuk ellátása helyett:(
    Mindenesetre meg kell nézni ki a helyi (Körzeti) parlamenti képviselő és egy nyílt levélben kérni kell arra, hogy méltóztassék a közút kezelője kitenni a tilalmi táblákat, valamint az ellenőrzést oldja meg.
    Ha én lennék a helyi rendőrség parancsnoka bizonyosan minden megállított román kamionosnál találnék 100-800 EUR-nyi hibát és ezt ha naponta megtenné akkor:
    1, javulna a közutakon a rend!
    2, lenne az államnak bevétele.
    Amúgy az a fura, hogy a 43-as út is fizetős út!”
  • 43. kormoska 2013. június 07. 21:45
    „39.csutak
    Ne haragudj de ezt hol olvastad?Hol van az leírva,hogy autópályára kell felhajtania?
    Ha egy külföldi kamionos Hegyeshalomnál fölhajt a pályára,és mondjuk Pesten lerakja az árú egy részét,akkor utána miért ne mehetne tovább a Román határ felé az 5-ös,majd a 43-as főúton?
    SEHOL nincs előírva,hogy VÉGIG AUTÓPÁLYÁN KELL MENNI.
    És mi a helyzet a belföldi fuvarozókkal?Ők valószínűleg véglegesen áttérnek majd a(városokon)átvezető főutakra.

    36.ewan
    Beszéljünk konkrétan Szegedről.
    A város csak úgy mentesülne a lassan visszatérő teherforgalomtól,ha a VÁROSI KÖZGYŰLÉS határozattal kitiltja őket.és csak a célforgalom jöhetne be.
    Amíg ezt a rendeletet nem hozzák meg,addig szabad a vásár.....,az eszetlenül kapkodó és pénzéhes kormányunknak köszönhetően!”
  • 42. tótkomlósi 2013. június 07. 21:43
    „35. békaügetés 2013.06.07. 14:11

    Drága barátom, ha te nem otthon ülő lennél és járnád európát, hogy legyen mit ennie a familiádnak, akkor nem így beszélnél!
    Ha a többi ország is ilyen drasztikusan adóztatna, akkor azért jártatnád a szád!
    Szánalmas az ilyen fajta.”
  • 41. X_Y 2013. június 07. 21:34
    „39. _csutak_ 2013.06.07. 17:58
    "Sokan nem olvasták el a jogszabályt!
    Hiába akar a régi ötösre menni, tilos letérnie az autópályáról!"

    És a sok töketlen sün mit fog csinálni ha megindul egy 50-60 kamionból álló konvoj a régi ötösön?

    Amúgy nem mellesleg a legtöbb nagy fuvarozó cég már értesítette a vele szerződőket hogy július 1-től az útdíj miatti költségeket beépítik a fuvardíjakba. Szerencsére ez egyelőre csak a luxuscikkek (tej, kenyér, hús) árában fog megjelenni azonnal, a plazmaTV-k és a külszíni bányagépek ára egyelőre nem emelkedik...”
  • 40. történész 2013. június 07. 19:24
    „39. _csutak_ 2013.06.07. 17:58

    Nem is jár az autópálya felé.Már ma is sok román kamion araszolgat a 43-on.átjön Kiszombornál és már megy is végig szegedig.Ma reggel jöttem Makóról hat darab fehér dobozos ballagott Szegedre követési távolság nélkül úgy,hogy előzni nem lehet.Sok fuvarozó már szervezi végig jönnek a kertek alatt Makóig és onnan mindszenten át mennek tovább.”
  • 39. _csutak_ 2013. június 07. 17:58
    „Sokan nem olvasták el a jogszabályt!
    Hiába akar a régi ötösre menni, tilos letérnie az autópályáról!
    A 47-es hitvány útnak alig nevezhető valamiért is fizetni fog a fuvaros.
    Mint már írtam, a magyar vállalkozók becsődölnek, jönnek a külföldiek kabotázs fuvarba és kivégzik a magyar fuvarozó társadalmat, majd egekbe emelik az árat.
    Ne legyen igazam, de nagy a veszélye.
    A Dancsi féle vállalkozások pedig nem hozzák haza az Uniózó autóikat, mert nem fogja megérni nekik!”
  • 38. történész 2013. június 07. 17:29
    „Már a napokban is jeleztem a teherforgalom teljesen vissza fog térni a régi 5-re és a 43-ra.Mindenki elmélázott felette némán Kiszomborról Pestre végig Maroslele,Szentes, stb végig észnél van itt valaki? Normális dolog ez a forgalmat megint rászabadítani a lakott településekre.Vajon nem kelett volna nyugdíjból visszahívni a hozzáértő jogalkotót,az ifjú szavazó gép meg elő, be ,felterjesztő buzgókák helyett???”
  • 37. nagypappa 2013. június 07. 17:16
    „Ha már az E-útdíjat bevezetik, úgy kellene, hogy a belföldi fuvarozóknak a gépjárműadóját eltörölni vagy teljes mértékben visszaigényelhetővé tenni az E-útdíjból.. Ezzel is segíteni a hazai vállalkozókat. Remélem, ez a magas útdíj ösztönözni fogja a nemzetközi fuvarozókat a RO-LA újbóli indítására, igénybevételére.”
  • 36. ewan 2013. június 07. 17:07
    „Szerintetek az "alsóbb"rendű utakon nem fognak megjelenni a -Teherautóval behajtani TILOS- táblák ???”
  • 35. békaügetés 2013. június 07. 14:11
    „Az átmenő fuvarozókat kellene megadóztatni nem kicsit, nagyon.!!Tönkreteszik az utakat rengeteg balesetet okoznak ,oszt tovább állnak.”
  • 34. csonakos 2013. június 07. 13:50
    „31. tótkomlósi 2013.06.07. 13:08
    Hosszú idő óta te vagy az első ember aki tudja, hogy nyolc szentség van! Elég, ha csak a nyolcadikat leírod és minden elsimerésem a tiéd! Tehát, tényleg nyolc van ez nem vicc! De melyik a nyolcadik szentség? Nagyon egyszerű a válasz és valós!”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dörgés, villámlás, sok eső, kis napsütés

A hőmérsékletre nem lehet panaszunk. Csak a Nap „felejt el rendesen" sütni vasárnapig. Tovább olvasom