Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Egész nap a padban ülnek, de nincs leckéjük

Szeged - Az egész napos iskola, amelyről mostanában olyan sok szó esik, Szegeden 20 éve működő modell. A Bálint Sándor tagiskolában jól bevált rend szerint a diákoknak fél 4-ig vannak óráik. De számos korlátja is van ennek a tanítási formának.
A köznevelési törvénytervezet szerint az általános iskolákban elsőtől nyolcadik osztályig kötelezővé teszik az egész napos oktatást. A kiszivárgott információk szerint alsó tagozaton a nevelés-oktatás egész napos keretben folyna, felső tagozaton azonban a diák felmentést kaphatna a délutáni foglalkozások alól. Hogy pontosan hogyan képzelik el az új rendszert, egyelőre még csak sejteni sem lehet. Szegeden mindenesetre van egy intézmény, a Petőfi Sándor Általános Iskola Bálint Sándor Tagiskolája, amely már két évtizede egész napos iskolaként működik – nagy sikerrel. A városban egyedülálló oktatási forma lényege nem a napközi kötelezővé tétele: a szokásostól teljesen eltérő rendszerben tanulnak a diákok. – A program lényege, hogy az órán megtanult tananyagot azonnal gyakorolják a gyerekek: minden tantárgyat fejlesztő óra követ, ahol a friss tudást elmélyítik – mondta el Szöginé Veczkó Ibolya igazgató.

– Így fordulhat elő, hogy ebéd után is van még tanítási órájuk, fél 4-ig iskolában vannak. Viszont otthon már egyáltalán nem kell iskolai dolgokkal foglalkozniuk. Az órák szerkezete is teljesen más: például nem 45, hanem 60 percet ülnek a tanteremben. Ez azonban a legkisebbek számára sem fárasztó, hiszen az oktatási módszer sem hagyományos. Vannak például differenciált foglalkozások, ahol képességeik alapján alkotnak a gyerekek csoportokat, és így tanulnak. Mindenki a maga szintjéhez mért feladatot kap. De része például a tanórának az olvasott történet eljátszása vagy a tanult síkidom kivágása is. – Az egész napos oktatás előnye jól látszik a tanulmányi eredményeken – mesélte Dani Tiborné tagintézmény-vezető. – A jó képességű gyerekeknek pontosabb és mélyebb a tudásuk, a gyengébbek pedig nem maradnak el annyira.

A gyerekek nemcsak tanulnak az egész napos iskolában, de sportolnak, játszanak is. Fotó: Schmidt Andrea
A gyerekek nemcsak tanulnak az egész napos iskolában, de sportolnak, játszanak is.
Fotó: Schmidt Andrea

Amikor azt kérdeztük a negyedikesektől, szeretik-e az egész napos iskolát, egymás szavába vágva sorolták az előnyeit. – Soha nincs leckénk, mert óra után egyből megcsináljuk a házit – mondta Zsófi. – Sokkal izgalmasabbak az órák, lehet élvezni – tette hozzá Éva. – Tudunk egymásnak segíteni a tanulásban – emelte ki Kitti. – És ha többet tanulunk, okosabbak leszünk – fogalmazott Gábor.

Természetesen hátrányai is vannak, hogy a diákok egész nap az iskolában ülnek. A különórákat, szakköröket, sportot bizony ebben a rendszerben el lehet felejteni, vagy késő délutánra lehet csak időzíteni. Az iskoláknak pedig jelentős pluszköltséget jelent, hiszen több pedagógusra van szükség. A duplaórák ugyanis nem férnek bele a kötelező óraszámba. Nem véletlen, hogy a Bálint Sándorban is csak alsósok tanulnak az egész napos iskola modelljében: ott gyakorlatilag a napközis tanár váltható ki a humán és reál tantárgyakat oktató két pedagógussal. Felső tagozaton ez már jóval bonyolultabb lenne. Nem beszélve a tagozatokról: ha az emelt óraszámot megdupláznák, bizonyos tantárgyakból heti 12 órájuk lenne a diákoknak.


A Pedagógusok Szakszervezete elviekben támogatja

A Pedagógusok Szakszervezete közleményben tudatta: a célok helyes megválasztása, a jó szervezés és a megfelelő feltételek – elsősorban kellő létszámú személyzet – megteremtése esetén jó megoldásnak tartja és támogatja az egész napos oktatás bevezetését. Ennek azonban szerintük biztosítania kell a tehetséggondozást és a felzárkóztatást is. Az ilyen oktatásban részt vevő tanulók nem kaphatnak házi feladatot sem hétvégére, sem szünetekre, ellenszolgáltatás nélkül meg kell oldani a napi háromszori étkezésüket, illetve a szabadidő hasznos eltöltéséhez szükséges feltételeket.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. Agáta 2011. szeptember 24. 11:12
    „Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, számos országban jól bevált oktatási szisztéma az egész napos iskola - nincs felmentés a felső tagozatosoknak -, sőt, a középiskolában is, bár ott már megvalósult nálunk, ha azt nézzük, hogy egy héten többször is van 7 órája a szerencsétlen diáknak (nem így képzelem el az egész napos iskolát).
    Azért van egész napos iskola, hogy a gyerekek ne csavarogjanak, hanem értelmesen töltsék el az időt. Nem padban ülnek egész nap, hanem nagy hangsúlyt fektetnek a mozgásra, labdajátékok stb.-re, vagy más foglalkozásokra, pl. zenélés, év végén megtartandó színházi előadás próbái stb. A házi feladatok végzésére is rá lehet szánni a délutánból valamennyi időt. Persze az órákat érdekesebbé, színesebbé, szemléletesebbé kellene tenni, akkor már ott megtanulnák az anyag nagy részét a gyerekek.”
  • 28. dodoni 2011. szeptember 23. 21:35
    „Nem támogatom az ötletet. Látom, másoknak is vannak kétségeik.”
  • 27. GondaIstván 2011. szeptember 23. 20:11
    „2. Magica "A Karolina Általános Iskola alsó tagozata is így működik - teljesen szuperül!Így napközben is van idő játékra, játszóterezésre..."
    Az én 7 gyermekem is oda járt/jár, és tényleg nagyon bevált. Sőt itt van lehetőség a zenére, művészetekre is, mert saját művészetoktatási iskolája is van. És sportolni is lehet 4-5 sportág közül választva.”
  • 26. lidocain 2011. szeptember 23. 11:51
    „15 ovis abszolut igazad van,két gyerekem jár ebbe az iskolába de pozitiv tapasztalatom nekem sincs tul sok. ez a rendszer vonzónak tűnt,de a gyakorlatban nem vált be. soha többé nem iratnám ilyen egész napos iskolába a gyerekeimet. akinek szüksége van a délutáni felügyeletre
    annak ott a napközi,de ne tegyenek kötelezővé olyasmit ami a gyerekenek se és a szülőnek sem jó.”
  • 25. exdeus 2011. szeptember 23. 07:13
    „Sandman, tippek? Én dolgozom 8-16 óráig, a párom szintén. Tehát alapvetően nincs is baj az egésznapos iskolával. De mint írtam, én csak alsóban támogatnám, és nem a fent leírtak szerint.”
  • 24. bundasbogar 2011. szeptember 23. 01:48
    „Végül is,már az iskolában megtapasztalhatják,milyen az,amikor az ember reggeltől estig oda van.Lassan kiderül,hogy ránk szülőkre már nincs is szükség.Ezek a gyerekek mikor játszanak?Mikor vannak a családdal?”
  • 23. Sandman 2011. szeptember 22. 23:18
    „Aki akarja az vigye ilyen típusú iskolába a gyerekét, de kötelezővé ne tegyék! A felelős szülő úgyis megoldja, hogy ne unatkozzon, csavarogjon délután a gyermeke. Ha délután akarnak tanítási órákat tartani, mikor lesz lehetőség elvinni az alsós gyerkőcöt zeneórára, sportolni, stb. Nem lehet mindent délután négy utáni időpontra zsúfolni!”
  • 22. exdeus 2011. szeptember 22. 21:09
    „Én azt mondanám, hogy az időbeosztás a rossz. Miért nem lehet az, ami huszonpár éve volt? Délelőtt tanítási órák, délután napközi, ahol a napközis tanító néni leellenőrizte és láttamozta a leckét. Otthonra szinte alig maradt valami, max. a verstanulás. Alsóban támogatnám, felsőben nem hiszem, hogy van értelme.”
  • 21. bambinaXX 2011. szeptember 22. 20:20
    „Az egész napos iskola jó ötlet alapvetően, nem a rossz példákból kell kiindulni - jól kell megvalósítani (pl. Karolina).
    Az a lényeg, hogy a gyerek az iskolában legyen, haza már ne vigyen leckét. Délelőtt a "nehezebb" tárgyak, majd a készségfejlesztők, s a gyakorlás, leckeírás(ekkor is megtanul időt beosztani).. így jutna idő a mindennapos sportra, ha vki vézett a"szakkörökre"(zene, tánc, nyelv), ha pedig segítség kell: a korrepetálásra is. Így a lemaradók felzárkóztatása, ill. a tehetséggondozás is megoldódhatna.
    A lényeg, hogy ne "kallódjanak el" a gyerekek, minél több időt legyenek ellenőrzött helyen - az is, aki egyébként "kulcsos", és ebéd után hazamegy, a szülei kevésbé lelkiismeretesek, vagy olyan a munkarendjük, h nem tudnak tanulni a gyerekkel.”
  • 20. andalgokandallo 2011. szeptember 22. 17:26
    „valóban, ha marad a lecke, akkor mehet az egész a levesbe. én jó elgondolásnak tartom ezt, csak természetesen túl nagy esélyét látom annak, hogy a gyakorlatban ez becsődöl. nem lehet egyik napról a másikra bevezetni egy ilyen rendszert.”
  • 19. makovaros 2011. szeptember 22. 16:44
    „13 pontosan.
    Mi ma is holnap is 7:15-től 14:20-ig vagyunk nekünk is fárasztó akkor egy elsősnek? (jó a mienk középiskola) ha meg marad lecke akkor mi az értelme?”
  • 18. Power 2011. szeptember 22. 16:09
    „" ellenszolgáltatás nélkül meg kell oldani a napi háromszori étkezésüket, illetve a szabadidő hasznos eltöltéséhez szükséges feltételeket. " Ezek a feltételek az ország minden iskolájában megvalósíthatók? Kizárt dolog!”
  • 17. jozko 2011. szeptember 22. 16:08
    „12. andalgokandalló:

    Ahogyan mondod /helyesen/ :frusztrál.
    Bevallom férfiasan, van még pár idegen szó, amit csak úgy vulgárisan használok, ne tudd meg, mik azok...
    Nem csak ezért néznek hülyének.

    Régen tanultam latint.
    Ha jól emlékszem a "fustratió" csalódásélmény: a jó teljesítményért okkal várt jutalom, elismerés elmaradása fölötti érzés, vagy a nagyon célirányosan eltervezett tevékenység meghiúsulása is hasonlót okoz.

    Tapasztalataim szerint ezt / a menetrend szerint beosztott életet / a gyerekek többféleképpen élik meg:
    Legrosszabb esetben kialakul a depresszió - de a frusztráltak többsége szerencsére kezelni tudja a csalódását
    és megedződnek, szublimálódnak.

    Ritka esetekben /komolyabb személyiségtorzulásoknál/ a frusztráció agresszív tüneteket vált ki.

    Tapasztalataim szerint a tűrőképességet illetően sok az akadályhangsúlyos és az ítélet jellegű szemlélet.
    Sajnos kevesebb a megoldásorientált megközelítésű:
    Meglátásom szerint Te ehhez a csoprthoz tartozol - és ilyen irányból közelítesz ehhez a problémához is.

    A magad szemszögéből nézve tökéletesen igazad van-
    de minden lánc ott szakad, ahol a leggyengébb.
    Márpedig én az oktatáspolitikánk szakembereit nem tetőtől talpig megoldás-orientáltnak látom
    /az okok részletezése nélkül/

    Ezért vannak kételyeim.”
  • 16. IVY 2011. szeptember 22. 16:07
    „7. deszkás 2011.09.22. 11:30
    Netalán tán a régi Tarján III-ról beszélsz?”
  • 15. ovis 2011. szeptember 22. 15:57
    „Sajnos nekünk nincsenek ilyen jó tapasztalataink ezzel az iskolával kapcsolatban. Például nem igaz, hogy nincs lecke, csak éppen nem tudja ebéd után megcsinálni, mert 4 után ér haza. Sportolni is kellene valamikor, tahát a gyerek 7 óra körül kezdi el a tanulást otthon. Azt gondolnánk, hogy jobban megtanulnak mindent, mert 8 órát bent vannak, de nem igaz, a gyerek a többi iskoláshoz képest le van maradva. A pedagógusok egy része nagyon jó, de sajnos sok nagyon rossz is van. Aki ide akar menni az előtte tájékozódjon arról, melyik tanár kezdi az első osztályt”
  • 14. Jozsoci 2011. szeptember 22. 15:36
    „Két műszakos rendben jártunk iskolába egész általánosban. Amikor délutános hét volt, reggel 7.45-re bent kellett lenni, napközi, délután 13.45-től tanítás 18.45-ig. Szombaton is! És még utána vívóedzés 20-30-ig. Kibírtuk. Egy regiment könyvet kiolvastam a napköziben. Igaz, a délelőttös héten "csak 16 óráig voltunk benn.”
  • 13. bubuska73 2011. szeptember 22. 15:10
    „8. tromi
    Kb. így ment ez a lányoméknál is,azzal a kis plusszal,hogy ők még leckét is hoztak haza! A matekot szinte folyamatosan gyakorolnom kellett vele mert sose értette.Nem csak ő hanem szinte az egész osztály. 4-után hazaértünk lecke+gyakorlás,szinte semmi szabadideje nem maradt. Sokszor mondtam neki,hogy jó hagyjuk azt a matekot menjél játszani.Azért ők még kisgyerekek ahhoz,hogy egész nap csak tanulás és semmi gyerekkor. Nekem ahogy ez nálunk működött nagyon nem jött be. Semmi hasznát nem tudnék megemlíteni most így hirtelen. Sajnos!”
  • 12. andalgokandallo 2011. szeptember 22. 13:42
    „egy pszichológus tuti azt mondaná, hogy nem fLusztrál, hanem frusztrál.
    az időbeosztást pedig úgy is meg lehet közelíteni, hogy az embernek felnőttkorában azért nagyrészt más strukturálja az idejét: főnök, feladat, projekt, akármi. pont ezt tanulhatják meg a gyerekek korábban: van egy időszak amikor azt csinálom amit kell, és utána van egy időszak, amikor azt, amit akarok. külső és belső motiváció.
    jó dolognak tartom, ha megtanulják a munka és a szabadidő közti különbséget.”
  • 11. kilo 2011. szeptember 22. 12:50
    „Ez igy szep es jo lenne. En viszont attol felek, hogy nem a mostani terheles maradna, nem ugyanannyi tananyagot osztananak szet tobb idore, hanem kapva-kapna az alkalmon minden szakbarbar, hogy a sajat tantargyat meg magasabb szinten oktassak.
    Igy az lenne a vege, hogy a gyerekektol elvarjak, 8 orat dolgozzanak, majd otthon is tanuljanak. Hat... koszonom, nem szeretnem.”
  • 10. jozko 2011. szeptember 22. 12:33
    „Nem is tudom...mit szólnak ehhez a pszichológusok?

    Egy, az életből ellesett -felnőtt- hasonlattal élek:

    Ismerek -személyesen is - olyan dolgozókat, akik pontosan, munkakezdésre járnak be dolgozni,rendesen kitöltik a munkaidőt /nem láncdohányosok és nem a kávéautomata mellett ücsörögnek/-kemény terheléssel dolgoznak-a munkaidő végén alaposan kifáradva , a napi munkát hiánytalanul befejezve , nem túlórázva indulnak haza.

    Mások már korábban beérnek, rendszerint órákkal -is- megtoldják a munkaidőt.
    Sokszor a családi háttér sem túl hazahívogató, meg aztán az iroda klimatizált, "gépesített"....
    Nap közben cigiznek, kávéznak "rendesen" - nemigen szólnak rájuk, hiszen mennyit dolgoznak!
    Valójában semmivel sem többet, mint aki kihasználja , kitölti a munkaidejét!
    Premizáláskor az elsők között lehetnek, a jelenléti ívük 20-30 % túlórát is mutat...

    Valójában a rosszul beosztott munkájuk miatt sok esetben a pontosan teljesítők kényszerülnek egyszer - egyszer tovább maradni, hogy a kapcsolódó munkákkal elkészüljenek.
    Persze az a néhány túlórájuk nem premizálható - viszont flusztrálja a pontos embereket, akik hozzászoktak az idejük hatékony kihasználásához!

    Minden gyerekből felnőtt lesz egyszer.
    Milyen rendszerű oktatást, nevelést kapjanak, milyen idős korukban szokjanak hozzá a saját felelősségükön -is - alapuló időbeosztáshoz?
    Mikor tanulják meg azt, hogy a nap 24 órából áll, és annak egy része elég kell legyen
    nem csak a szigorúan vett iskolai feladatokra!

    Hogyan alakítja -torzítja- a felnőttek által -a felnőttek felelősségére ?? - átvállalt menetrend szerű életvitel?
    Ezen morfondírozom.”
29 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Borsik: A kormány a munkáltatóknak kedvez

Szeged - „A munkáltatók kényének-kedvének lesznek kiszolgáltatva a munkavállalók" –… Tovább olvasom