Délmagyar logó

2018. 07. 22. vasárnap - Magdolna 20°C | 29°C Még több cikk.

Egész napon át iskolában

Szeged - Ne csavarogjon a gyerek, töltse a délutánt is az iskolában – ez a célja az egész napos oktatás programjának, amelynek bevezetését a kampányban a Fidesz és az MDF is szorgalmazza. Több megyei iskolában is található hasonló modell. Ez nem napközi: tanítás és fejlesztés, késő délutánig.
Szűrje ki a szülői ház „káros ideológiai hatásait" – kutatók szerint erre szánták a Szovjetunióban az egész napos oktatás koncepcióját, amelyet hazánkban a 60-as évek végétől vezettek be néhol, a hátrányos helyzetű tanulók lemaradásának csökkentése érdekében – de a gyakorlatban nem hozta a várt eredményeket, ezért a 80-as években elhalt.

Az ötletet most a kampányban a Fidesz vetette fel újra – állami támogatással ösztönözné az iskolatípus elterjedését. Az MDF a programja szerint egyenesen kötelezővé tenné. Európa több országában, így Németországban is népszerű az egész napos oktatás. A szülők elfoglaltak, a módszer pedig garantálja, hogy a gyerekek a délutánt is tanulással töltik – nem csavarognak vagy számítógépeznek.

Az Ec-Pec Alapítvány Lépésről lépésre programja révén több magyar iskolában alkalmazzák a módszert – Páll Viktória szakmai vezető tájékoztatása szerint így tanítanak a pécsi Csokonai, Budai-Városkapu, a kaposvári II. Rákóczi Ferenc és a budapesti Budenz József Általános Iskolában is.

Minél tovább marad az iskolában a gyerek, annál jobb. Fotó: Karnok Csaba
Minél tovább marad az iskolában a gyerek, annál jobb.
Fotó: Karnok Csaba

– Az iskolaotthonos oktatást most is ismeri a közoktatási törvény – hívja fel a figyelmet a modell egy létező változatára Németh Szilvia oktatáskutató. Működik ilyen például a szegedi Karolina Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Gimnázium és Diákotthonban, ahol – az intézmény honlapja szerint – különösen sokat foglalkoznak a gyermekek egyéni fejlesztésével: az alsós diákoknak úszásoktatást, színjátszást, cserkészetet, énekkart, sportszakköröket kínálnak. Iskolaotthonos rendszer van a csongrádi kistérség csanyteleki Szent László Általános Iskolájában és a makói Szikszai György Református Általános Iskolában is. – A gyerekeket egyenlő módon terhelik délelőtt és délután, tehát nem olyan, mint a napközi. Mintegy két óra tanulás után egy-egy óra a szabad foglalkozás: így megoszlik a terhelés. Egyedül pénteken viszik haza néhány könyvüket a tanulók. Két, teljesen egyenrangú tanítónő foglalkozik velük – mutatta be a módszert az oktatáskutató a közrádióban. Szerinte ez önmagában nem elég a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatására.

Hápi, a mi barátunk, Frakk, a macskák réme – tele gyermekrajzokkal, színes farsangi álarcokkal a szegedi Fekete István Általános Iskola folyosója. – A gyerekek kreatívkodnak, ez azt jelenti, kinyílt a személyiségük – magyarázza Kónyáné Farkas Hedvig, aki 20 éve egyedülálló módszert dolgozott ki az intézményben. Lapunk is bemutatta már a MESÉM-programot (Munka- és Ellenőrzőkártyás Speciális Értékteremtő Modell), amely az egész napos foglalkoztatáson alapszik. A gyerekek nem tantárgyakat, szemléletet tanulnak a feladatkártyák segítségével, saját, nem a tanár diktálta tempóban. A modell hívószavai: rugalmas tanrend, egyéni tanulásra épülő, „személyközpontú" iskola, a kommunikációs és matematikai képességek fejlesztése.

– Minél tovább marad iskolában a gyermek, annál jobb. A lehetőségek hiányában sok családban – mint Déva várát – lerombolják, amit egész nap építettünk – fogalmazott Kónyáné Farkas Hedvig.

Napirend a Fekete-iskolában

7.45 és 8.30 között beszélgetőkör, a gyerekek és a tanító körben ülnek egy szőnyegen, s elmesélik az őket ért élményeket, ráhangolódnak egymásra, a munkára.

8.30 és 12 között intenzív tanulás, az ismeretek feldolgozása, készségfejlesztés.

12.00–12.30: értékelő beszélgetés.

12.30–13.30: szabad sáv (egyéni fejlesztések, művészeti foglalkozások fakultatív módon).

13.30–15.00: ismétlősáv (gyakorlás, elmélyült tanulás, a nap lezárása, értékelés).

15.00–16.30: játék, művészeti foglalkozások fakultatív módon.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. Moagim 2010. március 17. 14:32
    „Engem ez az ötlet mélységesen felháborít. A gyereknek otthon a helye, a családjával. Szülő az egyáltalán, akinek nincs ideje a saját gyerekére??”
  • 35. gróf 2010. március 17. 08:44
    „Na végre! Úgyis csak a gond van velük!
    Nem fogadnak szót, nem tapsolnak, nem szavaznak...
    Maradhatnak éjszakára is.

    Kicsit komolyabban...milyen világ az ahol a gyereket a család káros hatásaitól kell óvni?
    Netán van egy kisebbségi népcsoport hazánkban akik nem alkalmasak a gyereke nevelésre és ha jót akarunk magunknak akkor inkább mi neveljük fel őket?”
  • 34. demeterkornel 2010. március 17. 05:04
    „"Sok családban lerombolják, amit egész nap építettünk."

    Igaz lehet, viszont fordítva is!!! Nekem még csak az óvodával vannak tapasztalataim, de a gyerek - amióta nem velünk eszik - elfelejtett szépen kanállal enni (megint marokra fogja), és a tollat is elfelejtette használni. Este úgy kell újra megtanítani neki mindent, amit elrontanak az óvodában.”
  • 33. dublini 2010. március 17. 01:17
    „Cáfoljatok meg, ám én 10tán emléxem arra, hogy voltam napközis. Sőt Tanárok is voltak... Aztán valahogy csak felnöttem, meg a tanárok is valahogy elintézték a dolgaikat.....
    De tudom ez már itt a 21. század, igy semmi nem lehet jó, ami az elöző évezredben münködött.....”
  • 32. smalltown 2010. március 17. 01:09
    „fideszeseket is igy be kene zarni”
  • 31. zongorista 2010. március 16. 23:41
    „Szerintem a VÁLASZTÁS lehetőségét meg kellene hagyni.
    Ki-Ki igény szerint....akinek az iskolaotthonos tetszik, adja olyanba, akinek meg a napközis, olyanba.
    Én is iskolaotthonosba jártam- jó tanítónénikkel csak úgy repült a nap!
    Pedig 38-an voltunk!
    Ez olyan , mint a tökfőzelék és a spenót: ha jól van elkészítve, akkor igenis FINOM!”
  • 30. THE 2010. március 16. 23:37
    „Gyerekrezervátum? nem rossz.”
  • 29. katicaa 2010. március 16. 21:47
    „Sőt ott is alhatnának,mert reggel úgy is vissza kell menni........................”
  • 28. xene@freemail.hu 2010. március 16. 21:42
    „Fakultatív programok.....Mennyiért, ki fogja fizetni őket????
    Lehetne szervezni sportot, meg mindent, csak pénzbe kerül!!! Ki fogja fizetni???
    Tegyük fel, ha minden osztály 1-8-ig benn lesz reggeltől-estig, akkor kié lesz majd a sportcsarnok stb stb.???

    Egyébként szerintem ágyakat is be lehetne ennyi erővel szerelni....minden feladatot az iskolára akarnak bízni.
    Nekem van 2 unokatesóm, de a nevelés, amit otthon kapnak, az semmi. Mindent széttörnek, szétszednek a gyerekek, semmit nem szólnak a szülők....ja, és a tv elé ültetik a kis szarosokat, amikor csak lehet....
    Csak a gyerekkel ne kelljen törődni....”
  • 27. Beth 2010. március 16. 21:25
    „21!
    Nagyon csőlátó gyerekek nevelnénk akkor... Nincs meg az alap, amiért megértené, hogy miért forog a föld, vagy miért van apály-dagály...”
  • 26. ovis 2010. március 16. 21:17
    „Az én gyerekeim ilyen iskolába járnak és meg kell mondjam, sokkal gyerekbarátabb, mint az elit madách, j.gy. ságvári.Nem fáradtak délután, sokat játszanak, sokat mozognak, sokat vannak a szabad levegôn. Házit legtöbbször csak hétvégén hoznak haza. Itt úgy látom sokan nincsenek teljesen tisztában ennek a módszernek a lényegével. Boldog gyerekek járnak ide és nagyon jók a tanítók.”
  • 25. uto-pista 2010. március 16. 20:34
    „Nagyon szép módszer. Kár, hogy a valóságban ez az időbeosztás nem egészen így alakul. Reklámnak viszont tényleg kiváló. Sokkal több múlik azonban azon, hogy a gyermekkel foglalkozó pedagógus milyen személyiségű ember. A sikeres módszeren túl rettentő fontos, hogy a tanító szeresse is a gyerekeket, ne csak színlelje azt.”
  • 24. BagatElla 2010. március 16. 20:21
    „Nahát, nem veszitek észre, hogy ez egy burkolt reklám? Április 21-22-én íratkozás, addig még toborozni lehet a gyerekeket (szülőket) a Fekete-iskolába. Igaz, az elit (S., J.Gy.) már március elején elhappolta a gyerekek javát.

    Igen sokféle vélemény nyilvánult itt meg a hozzászólásokban. Sztem jó így is, ahogy most van, a legtöbb iskolában választatsz, hogy marad-e napköziben/ tanulószobában a gyerek, vagy sem, és szinte minden napra jut szakkör. Akinek nem tetszik, vigye magániskolába.

    A pedagógus túlterheltségéről meg... szívesen cserélnék vele, napi 10 óra ledolgozása után, időnként hétvégi ügyelettel is...”
  • 23. meska 2010. március 16. 20:11
    „Igazi szakértői ötlet! Nehogy véletlenül találkozzon az a gyerök a szüleivel! :(”
  • 22. Kudara 2010. március 16. 20:04
    „Ezek után tényleg undorral fog a gyerek menni suliba.
    Sőt, lehet, hogy a "bezártságérzet" miatt, hamarabb fog a pedagógusnak ugrani.
    Chhh...”
  • 21. exchange 2010. március 16. 19:58
    „Na abc123 rátapintott a lényegre énis e mondó vagyok azt kéne tanítani amire télleg szükségünk lesz a életbe. Nem úgy megyünk állásinterjúra hogy "Mi volt Krisztus előtt 1 millló éve?" ez a kutyát sem érdekli ugyanúgy mint matekból a sok egyenletes szög fügvényes dolog. Áltanálos iskola és középiskola tanuljuk amire szükségünk van a életbe, többi meg felsőoktatás egyetem vagy valami. a magyar oktatási rendszer egy nagy nulla, de ebbe a formátumban nem lehet sikeres működő oktatást teremteni, mondjuk kérdezzék meg magukat a diákokat hogy min kéne változtatni és ezt mérlegeljék vannak jó ötleteik a diákok többségének. a magára a egész napos oktatásra meg a 7. hsz-ben elmondtam a véleményem.”
  • 20. lidocain 2010. március 16. 19:29
    „szerinem a nevelés a szülő feladata elsősorban és nem a pedagógusé. az iskolában csak az esetleges "vadhajtásokat" kellene csak lecsipegetni. a tanár dolga a tanítás. lenne....
    (egyébként nevetéges az,hogy szülőin egy szülő a tanártól kéri,hogy büntesse meg a gyerekét mert ő képtelen fél nyolc előtt kiverni az ágyból és igy minden reggel elkésnek..)
    ez a fidesz oktatás programja egyébként?? ez???!!!!
    lehet,hogy van aki a szocpolért,van aki a hitelért,van aki a férfi megtartásáért szül,de vannak olyanok is bármilyen hihetetetlen akik magáért a gyermekért,annak minden öröméért és bánatáért vállalják.
    ÉN NEM AKAROM,HOGY A GYEREKEMET AZ INTÉZMÉNYEK NEVELJÉK FEL!!!
    mellesleg az én gyerekeim olyan iskolába járnak ahol, ez a rend. azt hittük jó lesz de tévedtünk,szerencsére csak alsóban van így. eredmény: délutánra hulla fáradt,éhes teljesen kicsavart,agressziv gyerek.
    ebéd után kint vannak az udvaron majdnem 2 órát ha esik ha fúj,játék,foglalkozás semmi,találják fel magukat. eredmény: vizes kabát,sáros nadrág,sáros cipő. kis szerencsével betegek nem lesznek.”
  • 19. abc123 2010. március 16. 19:17
    „Szerintem kissé túlbonyolítja mindenki ezt az egészet! Az iskola korábbi feladata nem csupán az oktatás, tehát a tudásanyag átadása volt, hanem a nevelés is, az életre nevelés. A mai közoktatás egy vicc. Azon kívül, hogy megtanulhatják irodalom órán, hogy az adott tanár elmélete szerint mit akart mondani az adott költő az adott műben, vagy megtanulnak integrálni meg deriválni és mindez persze szükségszerű és fontos. DE mi a helyzet azokkal a kompetenciákkal, amik a mindennapi élethez szükségesek, hogy ne menjek túl messzire: hivatalos levelek megírása, önéletrajz megírása, pályázat megírása, egyáltalán a verbális kommunikáció, és még sokáig sorolhatnám. Ha csak abba gondolunk bele, hogy jó esetben az adott gyerek tovább akar tanulni, akkor az arra való felkészítés, de már az adott oktatási szinten sem ártana megtanítani a fiatalokat tanulni! Politikai oldaltól függetlenül azt gondolom, hogy az iskolának nem csak oktatnia és tanítania kellene, hanem nevelnie is, pl. az életre. Jelen esetben mi történik? Reggel bemennek az iskolába leadnak egy halom tudásanyagot, amikor vége az utolsó órának akkor meg kirugdossák a gyerekeket/fiatalokat az intézmény épületeiből. A sportról megint no komment, mert az aki csupán a mozgás öröméért szeretne mozogni és nem élsportoló az ne is akarjon a kötelező testnevelés órán kívül bármit csinálni az iskola falain belül. Azt gondolom, hogy szükség van az iskolák nevelő funkciójára, illetve arra is hogy lássuk: a tanár nem egyenlő a pedagógussal. A pedagógus feladatai közé a görögöknél nem csak az oktatás, hanem pl. az erkölcsi nevelés is beletartozott. Az idegen szavak gyűjteménye szerint a pedagógus jelentése = neveléssel foglalkozó személy. Nem feltétlen az a jó, ha ebéd után is felelnie kell a gyerekeknek, de annak azért lehet értelme, hogy az iskola falain belül olyan foglalkozásokat szervezzenek, amik az életre nevelést, illetve kompetencia bővítést végeznek. Nem feltétlen az oktatás formális eszközeivel, hanem akár iskolán kívüli szervezetek bevonásával, animátorok, pszichológusok, fejlesztő szakemberek segítségével.”
  • 18. Sandwitch 2010. március 16. 19:15
    „Ha ez a Fidesz programja, akkor nem szavazok Fideszre. Nekem azért van gyerekem, mert nevelni, tanítani szeretném. Példát mutatni neki, törődni vele, célt adni neki. ÉN!!!!!! A pedagógus ebben csak segítség. Ha egy fokkal rosszabb anyagi körülmények között élünk azért, mert nem vagyok hajlandó 12 órát dolgozni, azt inkább vállalom, mert nem említhető egy napon a gyerekekkel, családdal töltött idő értéke és az anyagi javak értéke. A családi hátteret egyetlen tanár sem helyettesítette eddig sem és nem fogja ezután sem.
    Meg lehet nézni az állami gondozott gyerekeket. Ott pedig egyfolytában pedagógusokkal vannak, mégis mi lesz belőlük.”
  • 17. pj10 2010. március 16. 19:03
    „Napi 5 óra tanulás, 8-tól 1-ig , majd Mars haza. Tízóraira hozzon otthonról, ebédeljen otthon. Tanuljon meg a kedves édesanmya ellátni a családot: tízórait elcsomagolni, főzni, vacsorát készíteni. sajnos nem sok családban van ilyen.
    A másik: a gyereknek járó pénzt meg ne élje fel a kedves szülő, mert magára költi: saját ruhára, cipőre, cigire, piára. Oszt a gyerek éhes a suliban. Majd etesse a suli????
    Ne vegyük már ki a nevelést a család kezéből.”
36 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jászai Mari-díj Bodolay Gézának

Szeged - Jászai Mari-díjat kapott Bodolay Géza, aki 2009 óta a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője,… Tovább olvasom