Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

Egy év után megint nyomvályús a nagykörút

Szeged - Nemcsak Szegeden, az egész megyében is alig bírják egy évnél tovább a frissen felújított utak a terhelést: megjelennek a nyomvályúk, a kátyúk. A szegedi nagykörút tavaly elkészült szakasza mára újra katasztrofális állapotban van.
Egy évvel ezelőtt, 2008 első félévében újították fel az aszfaltburkolatot a Kossuth Lajos sugárúttól a Bertalan hídig a nagykörút két külső sávjában. Ez a munka közel 115 millió forintba került. Ma a külső sávokban ugyanakkorák a nyomvályúk, mint a burkolatcsere előtt.

A Bertalan híd szegedi hídfőjénél, ha egy autó a Szilléri sugárútról egyenesen át akar rajta kelni a Háló utcába, vagy fordítva, éles bukkanókat gyűr le. Teljesen lelassítva, 1-es sebességben ugratnak át a kocsik Szeged legszélesebb körútján, a tulajdonosok arra vigyáznak, hogy autójukban ne essen kár. A külső sávok olyanok, mintha fekvőrendőr gyanánt építették volna őket.

A hatalmas terhelésnek nem tudnak ellenállni a szegedi utak. Fotó: Segesvári Csaba
A hatalmas terhelésnek nem tudnak ellenállni a szegedi utak.
Fotó: Segesvári Csaba

Úgy tudjuk, nem megfelelő annak az aszfaltnak az összetétele, amit az útépítők használnak. Mégis le lehet rakni, mert a magyar szabvány megengedi. Az ilyen aszfalt viszont nem áll ellen a nagy melegnek és a hatalmas terhelésnek sem. Mit kellett volna csinálni tavaly a nagykörúton? Utánanéztünk: mindkét sávot a puszta földig el kellett volna bontani, és onnan újraépíteni egy új, teherbíró szerkezettel. Ez a munka hónapokig eltartott volna, és a rászánt összegnek minimum a duplájába kerül. Azt mondják, nem is az aszfalt rossz, hanem ami alatta van. Ezért nem lehetett megvárni a tűzoltómunkával azt, hogy elkészüljön az M43-as, és hogy eltűnjenek a városból a kamionok.

Miért nem lehet valamit rendesen megcsinálni? Erre nincs se idő, se pénz. Az állam nem tervszerűen újít fel utakat, hanem akkor, ha hirtelen pénzt talál rá a büdzsében. Amikor a kevés pénzből a rossz alapra ráhúzzák a gyengébb aszfaltot, még egy rizikófaktorral kell számolniuk: hányadik alvállalkozó építi meg, az eredeti összeg töredékéért? És a kis pénzért vajon mennyire lelkiismeretes munkát végez? A végeredmény szemmel látható.

Újra nyomvályús a nagykörút. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

25 évig tart ki a jó aszfalt

Normális esetben vajon mennyi ideig kell állnia az idők próbáját javítás nélkül egy teljes felújításon átesett útszakasznak? Próbáltunk helyben szakértőket kérdezni, mi az oka annak, hogy egy évet bírnak ki a felújított szegedi utak, de nem találtunk embert, aki nyilatkozott volna. Ideális alapra rakott aszfaltnál a technológiai idő 10–15 év, hivatkoznak az interneten szakcikkekben Ambrus Kálmánra, a BME út- és vasútépítési tanszékének adjunktusára. Az egyetemi oktató szerint ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ennyi idő alatt tönkre is kell mennie az útnak. A kátyúfoltozgatások ára évi mintegy 7 milliárd forint is lehet. Pontos számot szerettünk volna leírni, de a Magyar Közút Nonprofit Zrt. lapzártánkig nem válaszolt a kérdésünkre. Az adatban nem szerepelnek benne az autópálya-javítások.

Zebracsíkos utak

Nincs Szegeden olyan utca, amelyet ne szakaszokban bontottak volna fel: hol a víz-, hol a csatorna-, hol a gázvezeték miatt keletkezett gödröket aszfaltozzák. A zebracsíkos utcákat kátyúfoltok is tarkítják, a végeredmény egy összefüggő hullámvasút. A külföldi tulajdonban lévő szolgáltatók akkor bontanak, amikor jónak látják, nem kell egymással egyeztetniük.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Yossarian 2009. november 29. 16:26
    „azon csodálkoztam volna állatira, ha nem lennének újra nyomvájúsak.”
  • 52. toxi-2 2009. november 27. 17:55
    „Favágó! OK, de mettől meddig főutak :)) Amúgy azért írtam oda, hogy a szerződéskötő, mert az egyértelműsíti, függetlenül az üzemeltetőtől.Amúgy a közútkezelő nem tartozik semmilyen felelősséggel a városnak, nem kell egyeztetni, tervezni, mindkét fél önállóan kavar? Mert akkor az nagy baj. Na mindegy, még csak 20-30 év, és lesznek itt jó utak, csak ki kell várni.”
  • 51. Katyvaszka 2009. november 27. 17:49
    „Akárhogy is nézzük nyugat Eu-ban feltalálták az autópályákat és az elkerülő utakat réges-régen. Ilyen szempontból nagyjából fényévekkel vagyunk hátrányban. Szerintem nem létezik még egy ekkora város elkerülő út nélkül, egy európát keresztülszelő főútvonalon. Nem kell csodálkozni rajta, hogy tönkremennek az útjaink, hiszen a teljes eu tranzit forgalom itt halad keresztül. Nonszensznek tartom hogy autópálya teherbírású utat építsünk a városba csak azért, hogy a külföldi baráti kamionok ne 80-nal, inkább 100 fölött döngessenek végig a városon. Én meghagytam volna a régi kátyús utat addig, amíg el nem készül az M43. Végig kitábláznám 40-re, és szedném a lóvét a gyorshajtóktól. Fogadni mernék pár hónap alatt a komplett felújításra való összejönne déli barátinktól. És amikor eltűnnek végre a városból nyugodtan fel lehetne újítani az összes tönkretett utat. (Szabadkai út - Petőfi S. sgt. - Bajai út - Fonógyári út - Dorozsmai út - Kálvária sgt. - Kossuth L. sgt. - Nagykörút ... soroljam még?)”
  • 50. favágó 2009. november 26. 11:52
    „TOXI-2! Szegeden a közúthálózatot kettő üzemeltetője van. A főútvonalakért a Közútkezelő a felelős!! Nem a városvezetés! Nem kell mindent a nyakukba varrni! Elég nekik a mellékutak sanyarú állapota! A garanciára vonatkozó kijelentéseddel teljesen egyetértek! Be kell vasalni a kivitelezőn - jobban mondva a szerződő félen - a javítást, esetleg a teljes újbóli felújítást!”
  • 49. Darkman 2009. november 26. 10:59
    „Na akkor át lett beszélve minden. Szakmailag, politikailag meg minden.
    A gond csak annyi, hogy ebben a birka országban soha nem történik semmi, ami arra kényszerítené a vezetőket, hogy csináljanak is valamit.
    Mindenki sütögeti a saját pecsenyéjét.
    Most itt elhangzott cirka 50 háborgó beszéd.
    De úgysem fog semmi történni.
    Ez a fórum bezárul, és az utak minősége cikk a ködbe vész.
    Szólásszabadság van, de senki nem törődik azzal, hogy mit szólsz.
    Ez jó nem?
    Tettek kellenének!
    Szép napot”
  • 48. Neszemetelj! 2009. november 26. 09:24
    „Horvátországban kb.: 1 méteres mély alapot szednek ki egy útszakaszhoz, és arra visznek fel vagy 30-40 cm-es rétegeket, és áll a pálya Dubrovnikig dombokon-hegyeken át, a háború után nem sok évvel!
    Ott nem primók a kivitelezők!!!”
  • 47. Neszemetelj! 2009. november 26. 09:20
    „Ez magyar aszfalt, nem szabad elfelejteni :) Nálunk eddig bírja, míg máshol 25-30 évig! Ez van, ilyen egy balkán ország!!!

    Naponta 2-3x HALÁLbiztosan megyünk az úton hazafelé Sándorfalvára és Ópusztaszerre. Nyomvályún lehet csak eljutni ezekbe a helyiségekbe, és Isten ments hogy essen a hó, vagy jeges legyen az útszakasz!
    A Sándorfalvi úton olyan elkerülő emelkedőt csináltak az autópálya építés miatt -remélem ideiglenes- hogy amikor sötétedik, csak az nem repül le az útról, aki nap mint nap arra jár.
    Arra nem volt eszük hogy sárga villogó nyilakat tegyenek ki a 20%-os emelkedő kezdetéhez, hogy azonnal balra kell fordulni és utána jobbra, mert egyébként lezuhansz a korlátnélküli semmibe!!!

    A kavicsokról ami az úton van, arról már nem is beszélek..., életveszély és igazi BALKÁN!!!

    Az a probléma hogy olyan emberek dolgoznak ezeken az aszfaltos melókon, akik soha vagy csak nagy ritkán járnak autóval, és leszarják az egészet úgy ahogy van. A másik ember biztonságáról nem értenek semmit, és nem is érdekük hiszen ők nem közlekednek, csak beszipkázva bicóznak cikk-cakkba...
    Azok akik átveszik ezeket a munkákat, azok pedig gerinctelen emberek, mert veszélybe sodorják az embertársaikat és hatalmas károkat csinálnak az országnak anyagilag!”
  • 46. papsajt 2009. november 26. 09:17
    „nincs indoka a garanciális javításnak, mert a szerződés volt k@k@. ezt kérték a mgrendelők- ha jól értelmezem a cikket. De felelős az csak van, vagy az sincs? Mert akkor jó nagy a szakmai hozzánemértés bizonyos pozíciókban!”
  • 45. ifj. Nagy Gábor 2009. november 26. 08:29
    „44. Moon 2009.11.26. 00:15
    "A lényeg nem változik erre az általam említett útvonal a legjobb példa arra, hogy sajnos nálunk már az alapoknál hibádzik a történet."

    Ezt mondom én is. A megrendelő azt mondja, hogy kopórétegcserét kérek, az alapok meg hibáznak. Ki a hunyó?

    "Valamit baromira mellé olvastál mert sem anyázás sem mindenki kapja be szöveg említése nem szerepelt általam. Ne akarj olyan szöveget a kommentem mellé társítani ami nem tőlem származik. Erre kéretik odafigyelni!"

    Egyrészt nem mondtam, hogy te írtad, másrészt nem mondtam, hogy ezekkel a szavakkal.

    "Arról végképp ne próbálj meggyőzni hogy ha a kopóréteg szétterül akkor annak semmi köze sincs az aszfalt minőségéhez. Baromi egyszerú spórolni a kivitelezésen minél több marad annál nagyobb a haszon. Tudja ezt mindenki. Nincs új a nap alatt."

    Ezt mondtam én is: természetesen lehet, hogy sz<moderáltam magam>rul csinálták, ez a második lépcső.

    Csak arra próbáltam felhívni a figyelmet (amit a cikk is írt) hogy alapot biztos nem cseréltek, tehát a probléma már ott elkezdődik, erre jön/jöhet rá a kilopott anyag és a rossz kivitelezés.

    Így érthetőbb?”
  • 44. Moon 2009. november 26. 00:15
    „41-nek!
    A lényeg nem változik erre az általam említett útvonal a legjobb példa arra, hogy sajnos nálunk már az alapoknál hibádzik a történet. Valamit baromira mellé olvastál mert sem anyázás sem mindenki kapja be szöveg említése nem szerepelt általam. Ne akarj olyan szöveget a kommentem mellé társítani ami nem tőlem származik. Erre kéretik odafigyelni! Sajna ami a történet lényege útvonaltól függetlenül ezen munkákat a "nagykalapból" finanszírozzák kivéve ha erre pályázik a város. Sokad magammal én és mások a nagykalapba csengetnek nem is keveset, és engedtessék meg magunknak ha a költekezés mikéntje sértheti egyes emberek lelki világát. De mi a bánatnak kell ezt elmagyarázni mikor van akinek ez rögtön le esik. Arról végképp ne próbálj meggyőzni hogy ha a kopóréteg szétterül akkor annak semmi köze sincs az aszfalt minőségéhez. Baromi egyszerú spórolni a kivitelezésen minél több marad annál nagyobb a haszon. Tudja ezt mindenki. Nincs új a nap alatt.”
  • 43. szatyi 2009. november 25. 22:12
    „Az EU és a hazai norma között csak 10% a különbség, de jó lenne ha a minőségben is CSAK ennyi lenne.”
  • 42. KolompárRómeó 2009. november 25. 21:06
    „6 éve Salzburgból Rostockig, idén nyáron meg Passautól Hamburgig és vissza volt szerencsém kocsival végignézni a német autópályák állapotát. Eddig is egyértelmű volt, hogy van olyan ország, ahol az 50%-os adóért jár valami, de amit itt láttam, megdöbbentett - hogy a DM szavajárását használjam. Szóval az autópályát úgy javítják, hogy az adott irány teljesen lezár, az alap másfél méter mélyen TELJESEN kiszed, felás, újra rak és aztán vissza és működik úgy tíz évig.
    A Szeged-Salzburg utat meg másfél évig kéthetente végignyomtam, az osztrákok sem panaszkodhatnak.”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2009. november 25. 20:27
    „31. Moon 2009.11.25. 18:14
    "13-nak! Jaj már vártam! A szar munkát teljesen felesleges magyarázni."

    Na, tőled nem is vártam el, hogy a sz@r munka és a megrendelői kívánságból adódó lehetőség közti különbség megértésére akarnál vállakozni.

    Vagyis: természetesen lehet, hogy sz@rul csinálták (az M5-ös példádat erre jobbnak érzem, mint a körutat), de gondolom ismered azt a mondást, hogy sz@rból nem lehet várat építeni. A tavalyi felújítás kivitelezőjétől azt kérheted számon, amit ő csinált. Ha csak a kopóréteget, akkor annak a minőségét. Ha 1,5 méter mélységig az alappal együtt csinálta az utat, akkor meg azt!

    Persze sokkal egyszerűbb generálisan anyázni....<moderálva>”
  • 40. Rozsdás 2009. november 25. 19:53
    „Ez a helyzet.

    "A magyar utak teherbírása kisebb az EU-normáknál (a megengedett tengelysúlynyomás Mo-on 10 t, az EU-ban 11,5 t; a megengedett össztömeg Mo-on 40 tonna, az EU-ban 44 t). Ráadásul a szállítók ezt a határt is túllépik, s a közút állapota elviselhetetlenné válik mind a lakosság, mind a teherforgalom számára."”
  • 39. pille 2009. november 25. 19:19
    „Valamit csak kihagynak az anygból. Nem?”
  • 38. toxi-2 2009. november 25. 19:19
    „Akkor megismétlem magam:

    Akárhogy nézem, ez csak és kizárólag a szegedi vezetés hibája, (konkrétan aki a szerződést kötötte), mivel minden munkának van garanciája, tehát csak annyi, hogy be kellene vasalni a garancia adta lehetőségeket. Vagy ujracsináltatni, vagy kifizettetni a kárt. Mondanám, hogy normális helyen ez így van. Az a gyanúm, hogy itt simán lefizették azokat, akik szóvá tehetnék hivatalból, hát nem teszik. Mert ha nem így van, akkor miért nem nyilatkoznak, hogy mit tesznek a helyzet megoldásáért?”
  • 37. kekeczke 2009. november 25. 19:15
    „az a sok kerékpáros szétnyomja az aszfaltot”
  • 36. KolompárRómeó 2009. november 25. 18:37
    „25. hozzászólás Kreatív 2009.11.25. 17:49

    Ilyen messze van Szlovákia? :D”
  • 35. KolompárRómeó 2009. november 25. 18:34
    „Én megértem a kivitelezőt. Ha rendes munkát végezne, akkor 15-20 évig nem hívnák. Így meg 2-3 év után újra le lehet fizetni az éppen aktuális döntéshozót, hogy őt válassza. Teljesen normális.”
  • 34. karaly 2009. november 25. 18:31
    „A korrupció az egyik fő ok. A nyertes kivitelezőnek le kell tenni a jattot a közpénzt kezelő részére.E miatt kell fiktív alvállalkozókat papíron igénybe venni és a végletekig csökkenteni a költségeket, ami a minőség rovására megy.
    Nem lenne korrupció, akkor jobb minőségű munkát adnának ki a kezükből. Így ki lépne fel pl. a kivitelezővel szembe rossz munkavégzés miatt? Az akit megkent?!”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Súlyos baleset a Vértói úton

Súlyos közlekedési baleset történt szerdán reggel nem sokkal nyolc óra előtt Szegeden, a Vértói úton - tudta meg a delmagyar.hu. Tovább olvasom