Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Egy éve hússzal az algyői Tisza-hídon

Szeged - A Magyar Közút Zrt. szerint egy 2004-es, 120 millió forintos hibás felújítás okozza a híd kátyúsodását. Mínuszokban az aszfaltból 20–50 centis darabokat szakítanak ki a járművek, ezért kell a sebességkorlátozás.
Egy éve 20 kilométer/órás sebességkorlátozás lassítja az algyői Tisza-híd forgalmát. Oka: 2011 januárjában közel 15 méter hosszan, több szakaszban felfagyott az aszfalt, az útra került darabok egyetlen éjszaka alatt négy anyagi káros balesetet okoztak.

Felmerül a kérdés: miért nem javítják ki a hidat, mi értelme a 20 kilométer/órás korlátozásnak? – Egy év alatt 24-szer kátyúztunk a hídon, de hidegben ez semmit sem ér – kezdte válaszát kérdésünkre Székely Tamás, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója.



– Fagyban órák alatt öklömnyi vagy nagyobb aszfaltdarabok is az útra kerülhetnek, ugyanis a pályatest aljában megfagy, kitágul a víz, szétrepeszti a burkolatot. A balesetek elkerülése végett állandó 20 kilométer/órás sebességkorlátozást rendeltünk el a Tisza-híd mintegy 30 méteres szakaszán – közölte Székely Tamás, hozzátéve: a Közút álláspontja szerint a kialakult helyzet a híd 2004. évi felújítása során elkövetett kivitelezői hibára vezethető vissza.

– A többrétegű, hepehupás pályalemezzel rendelkező hídra 2004-ben mintegy 120 millió forintból először egy kiegyenlítő, majd egy folyékonyan felhordott vízzáró réteget terítettek. A felújításnak az volt a célja, hogy az aszfalton átszivárgó vizet a szigetelés a lefolyókig elvezesse, a későbbi kátyúsodást megakadályozza. A tavalyi töredezés megjelenésekor a szigetelésig eltávolítottuk a kopóréteget, kiderült, a vízzáró réteg nem tapadt meg a pályalemezen, szabad kézzel is felhúzható. Ennek eredménye, hogy az aszfalton átszivárgó csapadék továbbmegy a pályatest aljára, a mínuszokban megfagy, szétfeszíti a háromrétegű pályatestet – fogalmazott Hadabás Zsolt.



Elárulták, a 2004-ben felújított hídra a kivitelező 5 év garanciát vállalt, a törvény pedig 10 év szavatosságot ír elő. – A garancia 2009-ben lejárt, amikor a hibát még nem észleltük. A lényegi különbség a garancia és a szavatosság között, hogy vitás esetben a garancia lejárta után, de a szavatossági időn belül a megrendelő kötelessége, hogy bizonyítsa: a meghibásodás visszavezethető a kivitelezésre – közölték. A Magyar Közút Zrt. jelezte a kivitelezőnek a hibát, amit nem ismertek el.

– Közjegyző által kijelölt igazságügyi mérnök szakértő állásfoglalását kértük annak eldöntésére, hogy a hiba már a kivitelezéskor is megvolt-e, még ha látható jelei (eltakart szerkezeti részről van szó) nem is mutatkoztak. Ha a kivitelező ezek után sem ismeri el hibáját, nem javítja ki a hidat, perelhetünk. Utóbbi esetben addig maradhat a sebességkorlátozás, amíg nem találunk forrást a javításra. Célunk a megegyezés, a probléma mielőbbi orvoslása – összegzett Székely Tamás.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. Agáta 2012. január 23. 18:51
    „A jövőre nézve (és ez vonatkozik mindennemű építésre, felújításra): A megrendelő foglalkoztasson egy műszaki ellenőrt, AKI AZ Ő ALKALMAZÁSÁBAN áll (nem vállalkozó, hanem alkalmazottja a megrendelőnek, vagyis a városnak vagy megyének). Az ellenőr az egész kivitelezés alatt a munkafázisok végzése közben tartson ellenőrzést, 0vegyen mintát a felhasznált anyagokból és vizsgálja meg, hogy megfelelő minőségű, összetételű-e (kilopták-e a betont stb.). Így a munka végzése közben nem mer a kivitelező csalni és rossz munkát végezni, a megrendelő pedig megfelelő minőséget kap.
    Erre miért nem jöttek rá? Hogy lehet kifizetni ilyen összegeket e nélkül? Nem értem.”
  • 25. Kircsi 2012. január 23. 17:51
    „Egy év alatt legalább tizenkétszer kaptál fizetést, mindez semmit sem ér!”
  • 24. masaka 2012. január 22. 11:45
    „Az egyszeri embert megkérdezte a szomszédja, hogy nem tud-e esetleg egy jó kemenceépítő mesterembert.
    De tudok, mondta az, van egy nagyon ügyes ismerősöm, nálam minden évben ő építi a kemencét.

    Na ilyen ügyes emberekkel van mostanában tele ez a szakma is.”
  • 23. Füvesember 2012. január 21. 21:06
    „Tipikus magyar történet, igazi hungarikum, cseppben a tenger: szar munka, dilettáns javítások, folyamatos töketlenkedés. Ez az az ország, amelyben koncepciós perek zajlanak orvosok és tanárok ellen, mindenféle mondvacsinált indokok miatt, ahol 30e/cigi, 22e/rossz parkolás, ahol, ha a saját autómmal árokba esek, a rendőrség eljárást indít ellenem, ahol az autósoktól várják el lassan, hogy eltartsák ezt az egész tetű kóceráj országot...stb.
    Erre a nyomorult-röhejesen nyomorult-hídra meg már százmilliókat költenek-feleslegesen-VALAKIK....büntetlenül! Miért?
    Amúgy megérne egy (két) misét az a bizonyos "kátyúzás".....Javaslom megtekinteni a szőregi bukkanó bevezető oldalán végzett "javítást": mindenki igyekszik elkerülni azt az aszfaltkupacot, akkorát dob az autón. Nem tudom elképzelni, hogy lenne mégegy ország a föld hátán, ahol ilyen szar munkára valaki rámondaná, hogy "KÉSZ"!!
    Mi magyarok imádjuk hallani, hogy micsoda furfangos és tehetségesek népek vagyunk.....Nos, tényleg! Ebből a történetből is jól látszik!”
  • 22. bánki 2012. január 21. 15:10
    „Hát nem öregíti a műszaki szakmák presztízsét !
    Némi közöm van útépítéshez!
    Büntetőjogi felelősségem tudatába kijelentem ,,tökön szúrnám magam ilyen szar munka esetén" , de minimum már csak presztízsből is garanciába rendbe hoznám az ,, éj leple alatt"!

    Szégyen és lejáratása a szakmának!”
  • 21. feri37szeged 2012. január 21. 14:03
    „Kátyúzás??? :))) Na az vicc.. Megállnak a sárga transporterrel, egy zsákból beledönti a melós a lyukba a hideg aszfaltot ( még nyáron is hideg, szerintem hűtik direkte.. ) csinál egy szép dombot az út közepére de már a tömörítő gépet nem veszi le, csak a lapáttal megcsapkodja , és mind ki jól végezte dolgát odébb áll. Ahol addig gödör volt, ezután domb lett. persze nem sokáig, mert az első 10 kamion után a domb közepe behorpad a szélei feltütemkednek...
    Aztán az úton meg egy csomó aszfaltdarab lesz szerte-szana-széjjel, meg egy csodás felgyűrődés, ami hasonlít egy meteor okozta kráterre. Folytassam???

    Szerintem az egész közútkezelőt szét kellene kergetni, úgy ahogy van....”
  • 20. janoszeged 2012. január 21. 12:04
    „Van egy kérdésem Székely Tamáshoz. Valószínűleg vezetnek egy könyvet arról, hogy mikor, milyen korlátozó táblákat helyeztek el a hídon. Szerintem a híd életének 50%-ban valamilyen korlátozást elrendeltek. Így van? És normális dolog ez?”
  • 19. kontrapista 2012. január 20. 22:09
    „"Egy év alatt 24-szer kátyúztunk " állítja Székely Tamás, ez a kijelentés hasonlít az egyszeri ember zsörtölődéséhez, aki a hatodik sikertelen zsákkötés után is a feleségét hibáztatja, aki első zsákkötő volt.”
  • 18. mittaláltam 2012. január 20. 20:53
    „Ezt most nagyon kérem ne moderálják ki, ÉLETVESZÉLYES a helyzet!!!
    Kikerülhetetlen óriáskátyú az algyői hídon
    <moderálva>
    Látni nem lehet, félig van vízzel, úgy néz ki, mint egy normál tócsa. De óriásit puffan a kerék benne. Még szerencse, hogy viszonylag közel voltunk az ajánlott 20km/h-hoz.
    Ez kérem Európa! Ha most ott valaki meghal, ki lesz a felelős???
    Egyébként valószínűleg egy túlméretes kamion vághatta ki azt az óriási lukat. Mikor Vásárhely felé mentünk, akkor hozott egy tréler valami szerkezetet.”
  • 17. szentmiki 2012. január 20. 18:31
    „tirpák, fél év oszt magától összedől...”
  • 16. TrombiFrédi 2012. január 20. 18:28
    „Probléma megoldás helyett táblaerdő(k), és ezért a minőségért kellene fizetni!? Még jó, hogy nem "bújik be" a trafi a tábla mögé!?”
  • 15. kjoc 2012. január 20. 18:27
    „Engem a nyáron egy kamionos ledudált és levillogott kb egy méterrel haladva a hátam mögött,pedig negyvennel mentem a megengedett 20 helyett!Kérdezem én,ha valakit egyszer letolnak az útról ezen a helyen,és netán meg is hal valaki,akkor ki fogja feltenni a kezét azt mondva:-Mi voltunk,mi nem igyekeztünk a veszély mielőbbi elhárításán!
    Na ezt kérdezzétek meg a közútkezelő .......!”
  • 14. tirpák 2012. január 20. 18:23
    „bontsák le!”
  • 13. la-za 2012. január 20. 17:21
    „Mint a villám :)))”
  • 12. Szerzetes 2012. január 20. 17:03
    „Vétkestől vissza a felvett lóvét kamatostól, vagy főbelövés. Talán a következők elgondolkoznának rajta, hogy lenyúlja-e a lét vagy megcsinálja tisztességesen.”
  • 11. DMagóg 2012. január 20. 16:32
    „Azonnal börtönbe azt is aki kivitelezte, meg azt is aki átvette!
    Rögtön kijavítani, mert életveszélyes!
    Végül, aki bizonyítja a vétlenségét, annak a börtöben töltött évek utáni kártérítését is a vétkes fizeti!
    Ez, ennyire egyszerű!
    Ám, hogy minket szívassanak a tábláikkal, az valahogy nagyon nem rendjénvaló!
    A lenyúlásokról meg szót se ejtsünk! Velejár, ám de mégis, hülyék azért nem vagyunk!”
  • 10. szentmiki 2012. január 20. 15:45
    „vazze, ez a tábla tényleg kint van?”
  • 9. majdénmegmondom 2012. január 20. 15:43
    „na ez is jó duma, ki ez a három ember?”
  • 8. Carlo 2012. január 20. 13:43
    „Ó mindig az előző kivitelező a hibás, kormány, Gyurcsány,, nem lehetne inkább megcsinálni most! rendesen, azaz tavasszal

    de ha most is hibásan csináljátok, lesz majd aki titeket hibáztasson, nyugi mert ti sem vagytok tökéletesek”
  • 7. eljensokaszeged 2012. január 20. 12:56
    „senki.”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Farkas Bertalan népszerűsíti a világraszóló találmányt

Újrahasznosított anyag, hungarocellgyöngy felhasználásával gyárt téglát egy sándorfalvi üzem. Tovább olvasom