Délmagyar logó

2017. 04. 28. péntek - Valéria 14°C | 23°C Még több cikk.

Egy kalap alatt - ösztöndíj 0.40-re és 7.03-ra a SZTE-n

Szeged - Szükség lehet "finomhangolásra" a tanulmányi ösztöndíj számításban a Hallgatói Szolgáltatói Iroda vezetője szerint.
Miért kap valaki 0.40-es „átlagra" maximális, 40 ezer 50 forintos ösztöndíjat társadalmi tanulmányok 4. évfolyamon, és miért kell például szlavisztikán 6.73-at teljesíteni ezért az összegért? Intézményi kommunikátor szakon 5. évfolyamon 0.29-re, kommunikáció és médiatudomány szakon 7.03-ra jár a legmagasabb ösztöndíj.

– Először is ez nem átlag, hanem korrigált kreditindex – szögezte le rögtön Fekete Csaba, a Hallgatói Szolgáltatói Iroda (HSZI) vezetője, akit arra kértem, hogy magyarázza el a módszer lényegét.
A Szegedi Tudományegyetem szenátusa 2009 novemberében fogadta el az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat (EHÖK) által kidolgozott ösztöndíj-számítási módszert, amit 2010 szeptemberében alkalmaztak először.

A hallgatók nem egyformák, de össze kell mérni őket. Fotó: Karnok Csaba
A hallgatók nem egyformák, de össze kell mérni őket. Fotó: Karnok Csaba


Az egész rendszerben a leglapvetőbb követelmény a hallgatók egymással összemérhetőségének feltétele nem csak az ösztöndíjszámítás, hanem az felsőoktatási törvényben biztosított átsorolás lehetősége miatt is. (Az átsorolás azt jelenti, hogy a legrosszabbul tanuló államilag támogatott hallgatók költségtérítéses képzésbe, a legjobban tanuló költségtérítésesek államilag támogatott képzésbe kerülhetnek – bizonyos feltételek teljesülése esetén).

Több szak, több pénz

A több szakos hallgatóért az egyetem nem kap több állami (ösztöndíj) normatívát, az új szabályzat szerint a hallgató mégis minden képzésben versenyez az ösztöndíjért. Ha két szakon jár neki az ösztöndíj, akkor mindkettőn az elért összeg 75 százalékát, ha három szakon, akkor 70 százalékát kapja, és így tovább. A rendszer hat finanszírozott képzést tud figyelembe venni, az egyetemen aktuálisan a legtöbb szakot végző hallgatónak 5 szakja van. A legmagasabb kifizetett tanulmányi ösztöndíj az SZTE-n egyébként 60 ezer forint. A Szegedi Tudományegyetemen 10 ezer 438 hallgató jogosult ösztöndíjra, 48 százalékuk, vagyis 5029 ember kap pénzt. Havonta összesen 113 millió forintot. 

Tanulmányaik szempontjából a hallgatók a kreditrendszer miatt nem nevezhetők egyformának csak azért, mert ugyanazon a szakon egy évfolyamon tanulnak – sokszor az évfolyam megnevezésnek sincs értelme, inkább kreditsávokról beszélnek. A szak persze továbbra is fontos paraméter, és eligazít a felvett és teljesített kredit is, főleg, mivel létezik egy mintatanterv, ami az egyetem által az adott képzés elvégzésnek ajánlott tempója.

Mindezek alapján a hasonló hallgatókat úgynevezett kalapokba sorolják. A kalapokat a kari hökök alakították ki. Az egyéni teljesítményen kívül ezen a kalapon múlik, hogy valaki mennyi ösztöndíjat kap. Ugyanis az egy kalapba tartozók  fele kap ösztöndíjat a már említett korrigált kreditindex alapján. Minimum 12 ezer, legföljebb 40 ezer 50 forintot.

– Nem kérdés, hogy bonyolult a rendszer, de nem tud egyszerű lenni, mert a kreditrendszer és az átsorolás is bonyolult. Ennyi ember ösztöndíját nem lehet alapműveletekkel, összeadással és kivonással kiszámolni – fogalmazott Fekete Csaba. Hozzátette: a korrigált kreditindex egzakt szám – amit befolyásol többek között a felvett és a teljesített kreditek száma, aránya – , de elképzelhető, hogy a kalapbesorolás finomhangolásra szorul, hiszen nem mindegy, ki kivel versenyez.

A kalapokat vizsgálva megkockáztatom: jövőre tényleg szükség lesz némi korrekcióra – a besorolás egy tanévre szól –, mert most van olyan csoport, amibe csak két, három, négy hallgató tartozik. Ha ketten vannak, a jobban teljesítő kapásból megkapja a havi 40 ezer 50 forintot. Léteznek ezzel szemben sokfős csoportok is, például „egy kalap alá vették" az összes magyar alapképzéses hallgatót.

Fekete Csaba magyarázata szerint az ösztöndíj megállapításának lényege, hogy a képzeletbeli finanszírozási skála egyik végén lévő költségtérítéses hallgatók és a másik végén lévő ösztöndíjas hallgatók be- és kifizetése arányos legyen. Ezt kell látni és érvényesíteni a karoknak is. Ehhez azonban olyan szinten kell ismerni például a mintatanterveket, ami sokszor tanulmányi osztályos dolgozót vagy oktatási dékánhelyettest feltételez. És bár a „kalapozás" a kari hökök és az EHÖK belügye, a HSZI vezetője szerint kizárt, hogy a hallgatói önkormányzatok elutasítanák a javaslatokat.

Addig is – tette hozzá –, a követelmények és a kalapok ismertek, a következő félévi kurzusfelvételnél a hallgatók be tudják tervezni, hogy mit kell teljesíteni az ösztöndíjhoz.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. whanna 2011. március 11. 02:25
    „22. SZöszi: komolyan mondod a 40.000-et??? Idén állítólag a felső határ 24 000 volt...”
  • 31. rickettsia 2010. október 22. 07:26
    „Még egy-két példa orvoskarról, 5. évfolyam: én, felvett és teljesített 29 kredittel (minden 5-ös) 17 ezret kapok. Csoporttársam ugyanígy, de csak 27 kredittel NEM KAP SEMMIT. Másik évfolyamtársam 31 kredittel, minden 5-ös, 28 ezret kap. Egy-egy tárgy vajon ennyit kell, hogy jelentsen?? Ja, és az évfolyamelső a "kreditverseny"-ben egy bukott srác, akit úgy toltak át gyógyszertan szigorlaton. Egy köztársasági ösztöndíjas évfolyamtársam nem kap semmit, mert a tdk és a szakfordító képzés (másoddiplomás, fizetős szak az orvosi mellett, ott tehát ösztöndíj nincs) mellett nincs idő 40 kreditet felvenni. Mellesleg nem ártana utánakérdezni, hogy aki ennyi választható kurzust felvett, az hogy járt be, mivel az összes választható kurzus 4 időpontra volt szétosztva, tehát aki ennél többet vett fel, az nem járt be. Ezeket támogatjuk?? Ez a minőségi oktatás??”
  • 30. pilota001 2010. október 21. 17:01
    „23. hozzászólás Skylineman 2010.10.20. 17:23
    Ismerem én ezeket a "végig tanulta" az életét 2-es tanulót, különösen ha az infósokra gondolsz. Csak ha mindenből 2-est kapsz az az jelenti hogy a szakon belül nem vagy valami király. Olyat is ismerek a saját szakomba aki 10x többet tanul egy vizsgára aztán mégis 2-est kap, én meg 4-est. Tudod miért? Mert pl értek hozzá. Ha nehéz szakot választasz, számolj a rossz jeggyel. Ha meg nem értesz a szakodhoz, akkor ne rinyálj az ösztöndíjért.
    Tudod miért nem érdemelnek az amolyan 2-es tanulók ösztöndíjat? Mert nem fognak lediplomázni. Ahol ilyen emberek kapnak ösztöndíjat, ott alig diplomás valaki. De maradjunk az infónál, jó ha évente 20 fölé megy a diplomások arány. A többiekre kidobott pénz az ösztöndíj. Nem ösztönzi őket eléggé a tanulásra. Nem növelik az egyetem hírnevét, színvonalát. De legfőképpen azért irritál a dolog, mert olyan MSc-sektől veszi el a pénzt, akik már letettek valamit az asztalra. Nem csak szaros 3/3. 2-es vizsgákat.

    Egy infósnak alig van órája. Szerinted otthon gyakorol mindegyik a köv nehéz zh-ra, netán óráról órára tanul? Volt az infó karon órám, aztán jé, ha óráról órára tanul az ember akkor nem húzzák meg.
    Attól még hogy nem megy valami de nagyon akarod, nem érdemelsz ösztöndíjat. Nem mellesleg jobb állást sem fogsz kapni. Ha nem tudsz rajzolni, ne menj festőnek.”
  • 29. Szöszi9991 2010. október 20. 23:28
    „Összevissza beszélsz, már ne is haragudj. Azért írtam az internethasználatot, hogy ha már commentelni tudsz, használhatnád arra is a netet, hogy utánanézz annak, amivel nem vagy tisztában, de ezek szerint ezt nehéz volt felfogni. (A túl sok :D-t pedig nem érdemes használni, mert valaki azt hiheti, zavarban vagy.) Sok sikert az álláskereséshez, hát köszönöm szépen, nagy valószínűséggel nem lesz rá szükség, hogy keresgéljek. Tudod, egy a baj a felfogásoddal (hozzáteszem elég sokan vagytok ilyenek), hogy karhoz kötitek a presztízst. Sajnos már rég nem mondható el az, hogy aki orvos vagy jogász, az jól fog keresni. Ugyanez az eset nálad is. Belekezdhetnék én is abba, hogy a GYTK-ra az megy, aki túl hülye orvosnak, de még fogorvosnak is. De ugyan mi szükség lenne erre? Én azzal fogok foglalkozni, amivel mindig akartam, ami változatos és érdekes. Remélem, ezt majd te is el fogod tudni mondani magadról.”
  • 28. pizzahát 2010. október 20. 22:21
    „Azt kihagytam, hogy volt egy jugyus ismerősöm. Tanult infot, vagy valami olyasmit ... amikor a kezembe vettem a könyvet, amiből tanult, helyből kiröhögtem.”
  • 27. pizzahát 2010. október 20. 22:19
    „Nagyon jól hangzik. Nektek tanították az internetet? Gondolom mást nagyon nem tudnak ... Jugyus vagy?:D 25 MSCre mehettek?:D Nálunk egy sincs. :D Sok sikert az álláskereséshez. :D”
  • 26. Szöszi9991 2010. október 20. 20:53
    „#13. pizzahát
    A "Társadalmi tanulmányok" a magyar felsőoktatás egyik legújabb alapszakjaként az elmúlt évtizedben megjelenő munkaerőpiaci igényekhez igazodik. A szakon végzett hallgatók a legkülönbözőbb társadalmi szférákban (pl. bankszektor, állami adminisztráció és önkormányzatok, versenyszféra, politikai és érdekképviseleti rendszer, civil szektor, oktatás, tömegkommunikáció) helyezkedhetnek el. Betölthetnek irodavezetői, koordinátori, menedzseri, ügyintézői, kutatói asszisztensi munkaköröket igazgatási szervekben, közművelődési, tájékoztatási, önkormányzati intézményekben, a humánpolitika területén, valamint politikai és civil szervezetekben.
    Mellesleg a Juhász Gyulán van, és elsősorban politológiai és szociológiai alapjai vannak. Illetve, ami a legfontosabb, majd 25 mesterképzésre mehetünk vele tovább.
    Csak egy jó tanács: ahelyett, hogy itt háborogsz, és bemutatod, milyen intelligens megnyilvánulásokat tudsz produkálni, nézz legközelebb utána a dolgoknak, erre való az internet. Nekünk ezt megtanították, érdekes, hogy nektek nem.”
  • 25. polgár 2010. október 20. 20:32
    „#13. pizzahát!

    A társadalmi tanulmányok nem BTK-s szak, amennyiben erre gondoltál volna.
    Továbbá BTK-n is vannak szakok, ahol év közbeni ZH-k vannak, amelyek aztán a félév végi vizsgák előfeltételei, és az év végi jegyeknek is a részét képezik. Nem egy szakra igaz, amit mondasz, de nincs igazad, ha általánosítasz!
    Üdvözlettel.”
  • 24. krisztoballit 2010. október 20. 17:26
    „17. love_szeged

    Azért ahhoz, hogy a korrigált kreditindexed 6,2 legyen 42 kredit esetén még mindig törni kell Magad valamelyest. Másrészt tegyük hozzá, hogy nem minden karon ugyanúgy számolják az ösztöndíjat (TTIK-n pl gyökös átlag alapján). És egyébként sem értem a logikád, ha közös kalapban számolnák az Neked miért volna jobb? Pl orvosin nehezebb egy jobb átlagot elérni, mint egy gyengébb képzésen, épp ezért vannak külön kalapok, mert egybe számolni nehézkes volna, és nem utolsósorban igazságtalan. Minden szakon a legjobbaknak adják az ösztöndíjat, nincs ezzel semmi baj. Szerintem inkább egy minimum átlagot kéne meghúzni, ami alatt nem jár, és akkor igazságosabb volna. Nameg ha a HÖK nem arra verne el egy csomó pénzt, amire... hanem odaadná a diákoknak ösztöndíjak formájában.”
  • 23. Skylineman 2010. október 20. 17:23
    „Mindenki maga választja, hogy melyik karra/képzésre megy, aki nehezebbre jár, az vállalja, ő akarta. Manapság meg egyáltalán nincsen olyan szak, amivel 100-asra lehet menni, hogy majd frankó munkát lehet vele szerezni, mert felveszik inkább a protekciós (habár semmilyen papírral nem rendelkező és semmihez nem értő) ismerős egyént...

    TTIK meg megérne egy külön tanulmányt, hogy ott mik mennek, (igaz a többiről sem lehet csupa jót mondani) inkább azon kéne elgondolkozni, hogy miért jönnek el olyan sokan arról a karról...?!? Ott az érdemjegy nem tükrözi a valódi tudást sajnos.Lehet, hogy valaki 2-es tanuló, pedig végigtanulta a félévet, meg kínlódott a tárgyakkal, csak nem tudott jobban teljesíteni, ilyenre is több példát tudnék említeni, azért ők megérdemlik szerintem, hogy kapjanak valamit.

    Aki meg kételkedik abban, hogy milyen is a társadalmi tanulmányok szak, azt sok szeretettel várjuk, mert hogy én is arra járok, meg lehet mutatni, mert beszélni könnyű!:)

    A szoctámmal kapcsolatban meg sejteni lehetett, hogy problémák lesznek, ha kiindulunk abból, hogy az ETR milyen "csodásan" működik, akkor ne csodálkozzatok a kistestvérén....olyan rendszer meg a világon nincsen, ahol mindenki jól jár és igazságos mindenkivel szemben, vagy ha valaki tud olyat, akkor arra kíváncsi lennék.

    Persze lehet bűnbakot keresni a HÖK-ösök között is, de nem mindenről ők tehetnek azért...mellesleg ezeket így kell elfogadni, ahogy vannak, mert ezek ellen nem lehet mit tenni. Persze lehet panaszt tenni meg jogorvoslatot kérni, és akkor??? Attól nem lesz a rendszer igazságosabb sem azt ETR és társai nem fognak jobban működni...”
  • 22. Szöszi9991 2010. október 20. 16:19
    „"Miért kap valaki 0.40-es ,,átlagra" maximális, 40 ezer 50 forintos ösztöndíjat társadalmi tanulmányok 4. évfolyamon..."
    Na most, ezzel annyi lenne a problémám, hozzáteszem, erre a szakra járok, hogy nincs is 4. évfolyam (ha pedig mégis van, valószínűleg azok az emberek vannak ott, akik kredithiány miatt nem mehettek a múlt évben államvizsgázni). Én vagyok végzős, és harmadéves. A másik probléma, hogy én 4.03-as átlagra kaptam 12.000-et, és a 40.000-et pedig 4.8-as átlagra adták. A listán valóban így szerepel, de az ottani adatok rosszak.
    Nem szeretném, hogy a szakunkról ilyen álhírek terjengjenek, mikor mindannyian elég alaposan megdolgozunk az ösztöndíjunkért, mivel nem egy könnyű szakról van szó.
    Ettől függetlenül köszönjük a Délmagyarnak (illetve a rossz listának), hogy most mindenki rajtunk köszörüli a nyelvét, még a "büfészakosok" is... :)”
  • 21. Tyt 2010. október 20. 14:40
    „A rendszer nem igazságos ez tény. Ugyanilyen kérdés, hogy ki kerül be államira, és ki költségesre. Van akit átlag feletti érettségivel (felvételivel), nyelvvizsgával mindennel is csak költségesre vesznek fel egy komolyabb karra/szakra, ugyanannyi ponttal viszont simán állami finanszírozású lenne jugyun, ttikn, stb, ráadásul még ösztöndíjat is kapna :)”
  • 20. 1131 2010. október 20. 12:59
    „11. Theg ---> Pedig de! :D
    Én a 0.40-es és a 6.73-at a cikkből szedtem.
    A mondandómmal a csak az arányokra akartam felhívni a figyelmet.

    Azt meg remélem te se gondolod komolyan, hogy egy ttik-ás 2-es nem ér fel egy jugyus 5-össel..”
  • 19. pilota001 2010. október 20. 12:02
    „aki komolyan elhiszi, hogy 2.0 alatt érdemes bárki is arra, hogy ösztöndíjat kapjon, az kapja be a *********. Kit érdekel, hogy az infósok hülyék, akkor kapjon csak az a néhány elit aki tényleg tud is valamit. Vagy más szakon csak viccből vannak az emberek. Ha nem tanulsz, ne kapj pénzt. De ha tanulsz és megbuksz a vizsgákon, akkor az a te bajod. De azért ne rinyálj, mert egy vizsgára tanulni kell.
    Tyt. --> semmilyen formában nem tarthatom elfogadhatónak, hogy abszolút igazságtalan a rendszer.”
  • 18. Tyt 2010. október 20. 11:44
    „Amúgy meg örüljetek hogy kaptok ösztöndíjat :)”
  • 17. love_szeged 2010. október 20. 11:17
    „Emberek!
    Hadd vázoljak egy példát!
    Orvosi egyetemre járok, és kitűnő lettem, de mivel csak 28 kreditet vettem fel, ezért a KORRIGÁLT kredit indexem kevesebb lett mint 5,0. Számos évfolyamtársam, aki jóval gyengébben tanul (2esek, 3asok ), azok felvettek egy csomó esti kurzust, amire kb el sem járnak. Csak halmozzák a KREDITET, van nekik vagy 42, és így már kijön a korrigált 6,2-es átlag, amire meg 40 000 Ft-ot kap. Ez nem is lenne baj, ha én nem 15 000-et kapnék... Sok sorstársammal egyetemben!”
  • 16. izsi 2010. október 20. 11:15
    „A cikkben nem került megemlítésre, de az ösztöndíjra szánt összeg nem egyetemi szintem, hanem kari szinten kerül leosztásra, vagyis nincs olyan,hogy az egyik karon jobbak az átlagok, akkor oda több pénz megy, csak az adott kari összeget lehet kiosztani.”
  • 15. dblaci 2010. október 20. 11:09
    „gyalázat ami a hökön megy. szoctámnál is megy a pitiánerkedés, senki nem tud semmit, lehetetlen papírmunka, és végül mégsem az kap támogatást, akinek kéne. SZÁNALMAS. Szégyelje magát minden hökös...”
  • 14. vidai 2010. október 20. 10:59
    „A cikkben szereplő Fekete Csaba biztos nem mondott olyat, hogy "koordinált kreditindex" (2. bekezdés eleje). Szerencsére lentebb már helyesen, korrigált kreditindex megnevezés áll.
    Egyébként nem tudom, ki hogy van vele, de én már meg sem próbálok eligazodni ebben az egész "káoszban", hogy ki kap tanulmányi ösztöndíjat és mit kell hozzá teljesíteni. Inkább vállalok diákmunkát, amikor van rá időm...”
  • 13. pizzahát 2010. október 20. 10:43
    „Mi a .... lehet tanítani ilyen névvel, hogy társadalmi tanulmányok? Van aki elhiszi, hogy ezzel jól kereső egyén lehet?
    1131-nek rohadtul igaza van. Nálunk GYTK-n egész évben zh van, rohadt sokat kell tanulni, már csak azért is, hogy elmehess vizsgázni. Igaz, hogy félévente nincs több 4-5 vizsgánál, de azok olyanok, hogy hónapokat elvesznek az életedből. Ahhoz képest nem sok ismerősömtől hallottam, hogy 40 ezret kapna ... Ellenben kedves BTK-sok sírnak, hogy van 15 vizsgájuk és volt, hogy 2 nap egymás után vizsgázni kellett. De jó nekik! Nekem lenne olyan vizsgám, amire elég egy délután felkészülés, vagy 2-3 nap ... és ők miért kapnak 30-40 ezreket? Tényleg, az ilyeneknek kell az ösztöndíj, különben senki nem menne arra ... azt a pénzt meg osszák be egész életükre.”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Parkosítják a Gutenberg utcát

Már lehet korzózni a szegedi Gutenberg utcán, bár még parkosítják. Tovább olvasom