Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

Egyeztetnek a műtárggyá avanzsáló Szőke Tiszáról

Szeged - Összefogás indult a Szőke Tisza megmentésére, pénteken Szegeden tárgyaltak az érintettek. A 2002-es felújítási tervek befektetője szerint a gőzgép a hajó egyetlen része, amely még használható. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület által megkérdezett hajóépítő mérnök úgy gondolja, a hajót nem szabad szétvágni, egyben is ki lehet emelni a javításhoz.
Szegeden egyeztettek pénteken a Szőke Tisza sorsáról az érintettek: a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal munkatársa, a tulajdonost képviselő felszámoló, és a kikötőt képviselő Mahart Tiszayacht Kft. Hogy mi lesz a várostörténeti jelentőségű szegedi gőzös sorsa, egyelőre nyitott kérdés – a megbeszélés eredményéről lapunk nem kapott tájékoztatást.

Süllyed a Szőke Tisza! Fotó: Schmidt Andrea (képgaléria)

Korábban megírtuk: a Szőke Tisza oldallemeze kilyukadt, a víz betört, az építmény megbillent. A történtek után a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Szőke Tisza ügyében. Szerettük volna megtudni, hogy ez mivel is jár, megkérdeztük a hivatal illetékes munkatársát, aki azt mondta, folyamatban lévő ügyről nem adnak tájékoztatást. Úgy tudjuk, a Szőke Tisza nem műemlékvédelem alá kerül, hanem műtárggyá minősítik. Az eljárás akár egy hónapig is eltarthat.

A Szőke Tisza megmentéséért kardoskodik a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület. Balogh Tamás, az egyesület elnöke egy részletes összefoglaló dokumentumot juttatott el szerkesztőségünkhöz. A korabeli képekkel, plakátokkal illusztrált leírásban olvashatunk a hajó megépítéséről, hozzá kapcsolódó érdekes történetekről, pusztulásáról, megmentésének lehetőségeiről.

Pusztulásában is szép az 1917-ben épült Szőke Tisza gőzös. Fotó: Frank Yvette

Műszaki állapotáról Portás Csaba, a 2002-es felújítási tervek befektetője adott részletes leírást. Ebből megtudhatjuk, hogy a víz feletti részeken – a felépítményen – a faszerkezet annyira korhadt, hogy felújítani nem lehet, csak teljesen kicserélni. A fa alatti vasból készült vázszerkezetről pedig senki sem tudja megmondani, hogy milyen állapotban lehet. A víz alatti részekkel sem jobb a helyzet: a hajó fenéklemeze teljes egészében cserére szorul. A lemezburkolat alatt a bordák minimum 60 százalékát szintén ki kell cserélni. Tehát a hajó teljes vasszerkezetét, a teljes fa felépítményt újként kellene megépíteni. A gőzgép a hajó egyetlen része, ami még használható. Ezt, a díszlépcsőn és az első osztályú fogadóteremben lévő kovácsoltvas korlátokat, a kormányszerkezetet, a kormányrásegítő gőzgépet, és még néhány olyan anyagot, amelyet érdemes és alkalmas egy új hajóba építeni, ki kell emelni a Szőke Tiszából. A hajó többi része menthetetlen. Az eredeti állapot visszaállítása hozzávetőlegesen 1,5 milliárd forintba kerül.

Pusztulásában is szép az 1917-ben épült Szőke Tisza gőzös. Fotó: Frank Yvette

Az egyesület Szabó Endre szakvéleményét is közli a honlapján. A Danubius Kft. hajóépítő mérnöke felhívja a figyelmet arra, hogy korábban már sikeresen sólyáztak, vagyis emeltek ki a vízből javításra olyan hajót, amelynek a szerkezete olyan gyenge volt, mint a Szőke Tiszáé. A sólyázás első feltétele a lékesedés megszüntetése, és a hajótestbe jutott víz kiszivattyúzása. Ha ezek után a hajó újra úszóképes állapotba hozható, elvben a kiemelése is lehetséges. Ezért a hajóépítő mérnök szerint az építményt nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani. Hiszen ha a helyszíni vizsgálat is a fenti feltételek meglétét igazolja, a sólyázás technikailag lehetséges. A többi pedig már „csak" pénz kérdése.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. Marci11 2012. március 18. 01:19
    „Ez az én véleményem senki ne vegye magára.Semmi nem kötelező ez a szándékon és az akaraton múlik.De hála istennek vannak jó szándékú és kitartó emberek.Kellett volna legalább egy hölgy aki segített volna honlapot csinálni meg aki ért a számító gépes programokhoz videók feltöltéséhez.Esetleg ha valaki eltudná vállalni annak örülnénk.Jó volna ha Szegedi lakos lenne.Csak komoly hölgy jelentkezését várom.Élet kor nem számít.Előre is köszönöm a segítségeteket.Ezen az emailon lehet jelentkezni daytona333@freemail.hu”
  • 45. Marci11 2012. március 17. 22:45
    „Szeretném megköszönni,hogy ilyen sokan megjelentetek.Egyedül Vitéz Szilágyi Árpád ÚR TISZTELT MEG A JELENLÉTÉVEL.Úgy látszik csak a fórumokon tudtok hozzá szólni a dolgokhoz amikor kellene tenni valamit akkor mindenki meghátrál és ti akartok a hajó sorsán változtatni itt sajnálkoztok,hogy így meg úgy hát itt az össze tartás nem hiszem el,hogy ennyi Szegedi közül senki nem jött el egy emberen kívül sajnos ez a kész tény.Üdv mindenkinek egy órát kellet volna rá szánni a dolgokra mert szerettem volna egy kis filmet készíteni a hajóról és a véleményeket meghalgatni ,hogy ti mit gondoltok és csinálni egy internetes oldalt és igy segíteni de megoldom másképp.Úgy látszik sajnos kevés embert érdekel a dolog komolyan.De akiket komojan azok nagyon küzdenek nem úgy mint tik látjátok ezért is tart itt az ország mert amikor kellene nincs össze tartás és ez nem csak ezzel az üggyel kapcsolatos.Még egyszer köszönöm,hogy számíthattam rátok a lényeg az,hogy ilyen téren nem lehet számítani rátok.Én azért megpróbálok valamit tenni az ügy érdekében.Persze ne értsétek félre a dolgot mindenki saját maga dönti el ,hogy mit akar és mit akar tenni egy jó ügy érdekében.”
  • 44. kzora 2012. március 15. 00:13
    „A műemlékek Info frissítette írását van 3 korabeli filmhíradót a hajóval kapcsolatba.
    http://muemlekek.info/muemlek/szoke-tisza-II-gozhajo.php”
  • 43. Marci11 2012. március 13. 00:16
    „42CID. Nem szoktam figyelni a helyesírásra mindig .Nem vagyok egy iskolázatlan ember.A lényeg az,hogy vannak ebben a történetben hibás emberek és evvel te is tisztába vagy szerintem,nem azért szolok az oldalhoz,hogy ellenséget gyűjtsek tudom sok embert nem érdekli a téma evvel nincs is semmi probléma .Ez csak egy kis próbálkozás az emberek részéről akiknek jelent valamit tisztában van mindenki a tényekkel de ennyi jár ennek a hajónak egy esélyt minden féle képen megérdemel mint írtam szívemen viselem a sorsát és nem csak én vagyok így evvel szerintem.Ettől még nem lesz üres egyik embernek sem a pénztárcája hátha elérünk valamit.Ezért volna jó nem a helyesírásomról beszélni olvasd lassabban hátha megérted ilyenkor azt írom ami az eszembe jut hirtelen de evvel ezt zárjuk is le szerintem. Ha magán emberként megbántottam volna valakit akkor elnézést.De még egyszer és utoljára akik felelősek ezért ő tölük nem kérek elnézést mert felelősek és trehányak voltak a hajóval szemben.Lehetne itt sok mindenkin segíteni még .A szegedi gyermek korházon a leokémiás és daganatos betegeken sorolhatnám még.De ha belegondolsz nemes célra is fellehetne használni a hajót gondolj bele mennyi jótékonysági rendezvényt lehetne tartani rajta persze,hogy nem egy nap alatt hozná vissza az árát.Sajnos sok ember gyorsan akar gazdagodni és egyből száz milliókat keresni.Ehez a történethez idő kell ez egy hosszú és jövedelmező dolog volna.Tegyük fel ha helyre állítanák és ha ésszerű normál ember kezébe kerülne tuti,hogy nem lenne veszteséges emlékeztek rá csak a puszta jelenléte is turisztikai látványosság volt.Én látok benne fantáziát.Mennyi minden pusztult itt el,Hotel Hungária.Hági,Bárka,stb.Valamit meg kellene őrizni az utókornak valamilyen út csak van,hogy lehessen erre a dologra pénzt szerezni .Szervezőben van egy találka ami,MÁRCIUS 17 ,NAPON LESZ OLYAN EMBEREKET VÁRUNK AKIK VALAMIT ÉREZNEK A GŐZÖS IRÁNT.TEHÁT MÁRCIUS 17. DÉLELÖTt 10 ÓRA A SZEOL PÁLYA OLDALÁNÁL AHOL A LÁNGOS ÁRÚS VAN CSAK BÉKÉS SZÁNDÉKÚ EMBEREK JÖJENEK SEMMIT NEM KELL HOZNI CSAK MAGATOKAT ELSÉTÁLUNK MEGNÉZZÜK,HOGY MI TÖRTÉNIK A HAJÓVAL ÉS KÖZBEN MEGBESZÉLJÜK A DOLGOKAT.Örülnék neki ha továbbitanátok másoknak is az eseményt előre is kösz mindenkinek ha kell akkor besegítünk a mentésben.”
  • 42. CID 2012. március 11. 09:37
    „41. Marci11 2012.03.10. 23:07

    Általában nem szoktam fikázni a helyesírást, mert az enyém is csapnivaló, de az alábbi irományt egyszerűen kínkeserves volt végigolvasni. Pláne, annak fényében, hogy negatív jelzővel illetsz embereket, csak azért mert nem a szívügyük a Szőke Tisza.

    Egy roncs ez tény, szép és sokakban nosztalgikus érzést kelt ( bennem is ) ez is tény, nagyon sokba kerülne működőképes állapotba hozni, pláne utána fenntartani azt az állapotot, ez is tény, sokan nem szeretnék, ha ezt állami pénzből finanszíroznák, már csak azért sem, mert soha a büdös életbe nem térülne meg a beruházás, de még csak a fenntartási költségeket sem lehetne belőle kihozni ( itt Szegeden ) ez is tény, senki nem háborogna, ha jönne egy vállalkozó és a saját tőkéjét kockáztatva felújítaná, üzembe helyezné, csak sajnos ez az előbbi ok miatt nem fog bekövetkezni ( hacsak nem valami kőgazdag ember nosztalgiából erre akarná eldaszni a pénzét, nem afrikai vadászatokra ) ez is tény.”
  • 41. Marci11 2012. március 10. 23:07
    „Kedves Lukrécia nem veri itt senkiével a dolgot van akinek a Szőke Tisza van akinek a Millenium hajó a szív ügye itt is megoszlanak a vélemények ezért nem kell senkit megvetni nő létedre elég csunya szót írtál .Most elkezdődnek a dolgok hagyjuk a mentésén dolgozó embereket tenni a dolgukat és meglátjuk mi fog történni .500 Millios bevételt kilehetne hozni egy év alatt.De tönkre ment itt már sok minden Szegeden.Te a hajotól félsz annyira nem vinné el a bevételt mint a Millenium és senki nem akarja a ketőt egymás mellé állítani és azt sem ,hogy mind kettő tönkre menjen.A millenium hajó nagy Szeged városának és az alakja utol sem éri A Szőke Tiszáét mert ez egy különleges multat idéző szerkezet .A milllenium hajónak nagyobb város kell szerinted melyik venné el igazán a forgalmat a kisseb éttermektől nem kell hozzá nagy ész.Alapítvány igen mert utána lehetne rajta jotékonysági rendezvényeket tartani vannak itt leokémiás gyerekek meg hiány a Szegedi korháznak és sok minden más.Ha normális kézben kerülne nagy bevételi forrás lenne és biztos támogató a bajba jutott korházak és egyéb dolgok megsegitésére.Az a baj sok ember akar gyorsan meggazdagodni egyből 100 milliókat keresni.Ja meg lehet,hogy be van ijedve a konkurencia mert ők sem hülyék tudják,hogy gáz volna.Hány Disconak jutott eszébe,hogy tartson jotékonysági rendezvény aSzegedi gyermek korház vagy a rossz anyagi körülmények között élő embereknek.Én nem tudok róla de lehet,hogy tévedek.Egy értelmű,mindenbe pénzt kell fektetni ,hogy bevételt hozzon.De ha normálisan ujjá épitik és elvégzik rajta a karban tartási dolgokat még tuti 30-60 évig Szeged gyöngy szeme maradna és nem beszélve arról,hogy rengeteg ember szorakozó helye lenne sok mindent lehetne vele kezdeni nem kezdem el felsorolni a dolgokat.Üdv mindenkinek.Senkit nem kell megvetni azért amit gondol kivételt képez egy két nagyon idióta és bunkó stilusú hozzá szólás te hát ilyen a magyar ember és ez nem csak a hajóra vonatkozik ha nem egyéb más dologra is a munkahelyi nem össze tartás stb még sorolhatnám mindent együttes erővel lehet megoldani.”
  • 40. újratöltve 2012. március 10. 15:55
    „Na még egyszer!: Ez a szőke tisza nem az a Szőke Tisza amire itt többen hivatkoznak! Ez egy roncs, amire egy fillért sem szabad már költeni! Ha mégis kell Szegedre egy szórakoztató hajó, akkor csináljanak valamit a Millenium nevű úszó akármivel, mert az még nincs szétrothadva!(bár alakul) Aki pénzt szán rá, az vigye vissza Pestre!”
  • 39. mittaláltam 2012. március 10. 14:48
    „Miért olvasok én mindig műtrágyát??? :-)”
  • 38. baaecb 2012. március 10. 12:03
    „30. acidrain Egyetértek veled!! Nem közpénzből mindenki olyan emléket állít a saját diszkózásának emlékére, amilyet akar. Én akkor a Singért alapítványt támogatom :)) Diung-disung...”
  • 37. CID 2012. március 10. 11:48
    „Nem az én ötletem, de át kellene szállítana a Centrum gödörbe kipofozni a környékkel egyetemben, aztán Casino hajóként üzemeltetni. Minimum kettő, de lehet egy tucat legyet ütnénk egy csapásra !”
  • 36. apuka 2012. március 10. 11:47
    „Malwin! Ez nem lényeges szempont. Ha a hajónak Szőke Tisza funkciót akarnak adni, akkor teljesen mindegy, hogy úszómű vagy géphajó volt fiatal korában. A Millenium úszóházban és a géphajó roncsban igenis sok közös van. Például a tulajdonosok társadalmi helyzete, a megépítés (újjáépítés) gazdasági megalapozottsága, realitása. Egy ilyen nosztalgia partinak akkor van értelme, ha pontosan megnevezik azt, hogy kitől várják a pénzt. Az összes többi megállapítás gittegyleti taggyűlésre való. A hivatal viselkedése is tipikus. Gyártanak egy papírt (kb, 5 Ft 6 fillér befektetés), majd azzal takaróznak. Itt nem jó szándék kell, hanem pénz.”
  • 35. NP1 2012. március 10. 11:44
    „malwin

    Ugyan ezt írtam!
    Természetesen nem keverem a Dunát a Tiszával, a Szőke Tiszát az A38-assal valamint Szegedet Pesttel.....”
  • 34. kalkutta 2012. március 10. 11:26
    „Nagyon szeretem a technikai vagy ipartörténeti emlékeket de ez a hajó a képek alapján már menthetetlen. Nem kellett volna hagyni ennyire leromolni. Felújítani meg 3 milliárdból? A becslés ugyan 1,5 milliárd de hazai szokások szerint ezt nyugodtan meg lehet szorozni 2-vel mire elkészülne. Ennyiből meg szép új hajót lehet venni, nem?
    Ennyit nem érdemes rá költeni. Közpénzből meg egyenesen nem szabad. Adakozásból meg nem jön össze ennyi.
    Javaslatom: a gőzgépet kiállítani az épülő technika házában (vagy hogy hívják). Nagy élmény lenne működés közben látni.”
  • 33. Lázárhelyi 2012. március 10. 11:24
    „Én azzal újíttatnám fel, aki engedélyezte, hogy diszkót, kocsmát csináljanak belőle!
    Sokkal hamarabb kellett volna észbekapni!.”
  • 32. zoli79 2012. március 10. 11:01
    „Az A38 igenis lehet Szegeden is élő példa. Ha Szeged lakossága el is tér Bpestétől, azzal összehasonlítható az egyetemisták száma. Szote bezárt, JATE-t pedig nem sok különbözteti meg egy ócska diszkótól. Az A38-on nem csak koncertek vannak, hanem jó étterem is üzemel rajta, amire szintén lenne itt kereslet.

    Akik szerint kidobott közpénz a felújítása: szerintetek mi vonzza Szegedre a turistákat? Többek között közpénzből felújított és állam által védett műemlékei, műemléki területe. A Szőke Tisza visszahelyezve a belvárosba tökéletesen beilleszkedhetne ide, egy egyedi funkcióval megfejelve lendíthetne turizmusunkon.

    De ha nem is a turizmust - említjük, akkor érdemes végiggondolni, mitől szerethető ez a város, mitől az ország egyik legélhetőbb városa.”
  • 31. Toth_Ibrahim 2012. március 10. 10:55
    „mindig akkor kezdődnek el egyeztetések, amikor azok tárgy már rég elsüllyedt”
  • 30. acidrain 2012. március 10. 10:21
    „Alapítványt a hajó megmentésére!!!

    De NE KÖZPÉNZBŐL!!!

    Miközben az iskoláktól vonnak el százmilliókat!

    Egyébként csak ki kéne rá írni, hogy "szabadon elvihető" - füstösék egy hét alatt eltakarítanák.”
  • 29. gubanc 2012. március 10. 10:06
    „Szia Malwin! Igazad van mindenben. A nyugdíjas viszont téved, mert van ilyen nagyságú gőzhajó. Még egy régebbit is láttam Belgrádban a Száván, persze állóhajó.
    Eredeti terv azt volt, hogy nagy víznél kiapasztjátok, de valahogy erre a felbakolásra a bak nem akart megszületni.
    Ott ahol áll, attól pár méterre.
    Nagyon nagy víz már volt azóta háromszor, most meg közel a legkisebb. A sors fintora, hogy most lukadt.
    Igyekezni kell, mert hamarosan itt a zöldár!”
  • 28. malwin 2012. március 10. 09:53
    „24: Lukrecia:
    Könyörgöm, tájékozódj már, mielőtt a fogalmakat használod.
    A SZŐKE TISZA gyakorlatilag egy géphajó, azaz önerejéből helyváltoztatásra képes jármű. Más kérdés, hogy jelenleg működésképtelen, de attól még az.
    A MILLENIUM úszóház pedig úszómű, azaz parthoz rögzített, önállóan helyváltoztatásra nem képes, gépnélküli szerkezet.
    Semmilyen módon nem lehet összehasonlítani őket, hacsak az nem közös nevező, hogy mindkettő a Tiszán úszik.”
  • 27. malwin 2012. március 10. 09:35
    „Miután kevés időm van, egyszerre többeknek válaszolok:

    Újratöltve:
    Valószínűleg jobban ismerem a hajót, mint te valaha is . Két éven keresztül gondoztam, próbáltam legalább az állagmegóvást elvégezni rajta.
    Tudom, hogy a hajót nem éri meg felújítani, olcsóbb egy replikát építeni - de ahhoz az is kell, hogy úszóképes állapotban legyen, hiszen csak így biztosítható, hogy ki lehessen sólyázni Tápén. Itt mindenki félreérti a dolgokat, erre a hajóra senki sem fog sem fél, sem másfél milliárdot költeni. Ki kell emelni belőle azokat az alkatrészeket, melyek ma már vagy nem, vagy csak nagyon drágán gyárthatóak, dokumentálni kell a felépítmény részeit, ha kell fotózva, ha kell, rajzban, majd az egészet el kell bontani. A gőzgépet, a kormánysegédgépet, és még jó néhány egyéb alkatrészt ki lehet állítani, pl. Neszmélyben, a hajóskanzenben. Így még mindig több maradna belőle, mint a testvérhajójából, a SZENT ISTVÁN Gs-ből. Lehet, hogy amikor kávézol, pont abból az acélból készült kávéskanalat használsz.

    Lukrecia:
    Való igaz, többen jó üzletet láttak ebben a hajóban pályázati pénzek lenyúlására, de könyörgöm, ne mosd össze a gazdag maffiózókat azokkal, akik hosszú évek óta próbáltak tenni valamit ezért a hajóért.Szétvágni, igen, de ésszel szétvágni, és amit lehet, megőrizni belőle. Végül is, sosem lehet tudni-hátha egyszer lesz valaki, aki megépíti a replikáját.

    Ferrer:
    ez a hajó hosszú életéből csak 15 évig volt diszkóhajó. Nem EZÉRT kellene megmenteni belőle, amit lehet, hanem azért, ami előtte volt.

    NP´:
    Az A38 semmilyen módon nem reveláns: az a hajó egy modern volgai cargo vessel, amit selejtezés után megvettek, és szórakozóhelyet csináltak belőle- hozzá kell tenni, meglehetősen profi módon. Semmi köze a Ssőke Tiszához.

    Nyugdíjas:
    mint már leírtam, ez a hajó sosem lesz felújítva.Lehetséges építeni replikát, megvannak az eredeti tervek, ha bontásnál ésszel dolgoznak, akkor meglehetnek azok a dolgok is, amelyek az átépítések közben kerültek bele. Mindezt felhasználva egy tőkeerős befektető fel tudná építeni a replikát, és nem is csalódna: szerintem kb húsz évre előre el tudná adni az összes helyet. Nincs ma Európában ilyen méretű gőzhajó.”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emléksétára invitált a Dömötör-templom plébánosa

Árvízi emléksétára invitált tegnap Mihály Illés a Dél-alföldi Idegenvezetők Egyesületének elnöke. Tovább olvasom