Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Egyre több beteg panaszkodik a listára

Megsokszorozódtak a betegpanaszok az egészségügyi átalakulás kezdete óta Szegeden. A szakember szerint egyre többen úgy érzik: sérül az ellátáshoz való joguk a várólisták, a csökkenő orvos- és szakdolgozói létszám miatt.
Nyolcadik éve – vagyis mióta létezik maga a feladatkör – dolgozik betegjogi képviselőként Csongrád megyében Benedek Izabella, aki eddig körülbelül négyezer esetben segített megoldani a páciensek problémáit. A munka nagysága miatt ma már „csak" a szegedi egészségügyi szolgáltatókkal kapcsolatos panaszokkal foglalkozik.

Feladata a vitás kérdésekben való közvetítés, a mediáció az orvosok, az egészségügyi dolgozók, az orvosvezetők és a páciensek között. Ha a megalapozottnak tűnő panasz megfelelő kivizsgálásáért, megoldásáért nem tesz az intézményvezetés, a fenntartót is megkeresheti.

Mivel azonban gyorsabban, rugalmasabban és hatékonyabban oldhat meg akár súlyos konfliktusokat is, mint például egy peres eljárás, munkája egyre elfogadottabb az intézményvezetők körében – miközben a betegeknek biztonságot ad a vélt vagy valós kiszolgáltatottsággal szemben.

A jogásznő azt mondja: míg február előtt főként a tájékoztatási és az önrendelkezési joguk sérelmét érzékelték a szegedi betegek, addig az egészségügyi átalakulás kezdete óta leggyakrabban az ellátással kapcsolatos jogaikban érzik magukat korlátozva. Ez azzal is magyarázható: egyre kevesebb orvos és szakdolgozó próbál ellátni ugyanannyi feladatot, mint korábban, így óhatatlanul gyakoribbak a problémák. Emiatt nemcsak a jogsérelmek jellege változott, de számukban is ugrásszerű növekedés tapasztalható. A klinikákról többen keresik, mint a városi kórházból. Ennek oka az, hogy a klinika súlyponti intézmény, ezért több és az egész régióból érkező súlyos beteget látnak el ott.

Sok beteg a megváltozott, szigorodott jogszabályok, a vizitdíjszedés vagy a várólisták miatt az egészségügyi dolgozókat okolja. De a panaszkodók egy vékony rétege megalapozatlanul, konkrétumok nélkül, nehezedő élethelyzete miatt vádaskodik. A jogásznő elmondta: a jogszabályváltozásokkal kapcsolatos kifogásokkal az Egészségbiztosítási Felügyelet foglalkozik. A betegjogi képviselő segítségével, a felek közti megfelelő kommunikációval azonban a bejelentett panaszok jelentős része kezelhető, minden érintett fél – de főként a betegek – megelégedésére.

Vizsgálatok a minőségért

Betegelégedettségi vizsgálatokat 1998 óta végeznek a szegedi klinikákon, három éve a klinikai központ összes egységében megindult az adatgyűjtés. Mészáros János, a klinikai központ kontrolling igazgatója elmondta: a folyamatos felmérés az intézmény minőségirányítási rendszerének alapfeltétele, évente értékelik a vezetők, és kialakítják a javításra vonatkozó terveket. Az önkéntes és anonim kérdőíveket minden aktív fekvőbeteg-ágyon kezelt páciens megkapja, aki legalább három napot tölt valamelyik klinikán a vizsgálat időpontjában. Továbbra is problémás a mellékhelyiségek állapota, a korábbi élelmezési gondokat viszont megoldották: legutóbb már változatosnak és elegendőnek találták a betegek. Az orvosi-ápolói kör hozzáállásával majd az összes beteg elégedett. A felmérésben résztvevők száma idén a 2004-es háromszorosa, 1500 fő.  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Negyvenévesen diploma

Tovább olvasom