Délmagyar logó

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 2°C | 12°C Még több cikk.

Egyre többe kerül a ˝négy kerék˝ fenntartása

Csongrád megye - Méregdrága benzin, magasabb biztosítási tarifa és autópályadíj – ezek a költségek fájnak a legjobban az autósoknak. Idén egyedül a regisztrációs adó csökkent.
2012-ből csaknem 2 hónap telt el: az autósoknak bőven volt idejük kiszámolni, hogy a 4 kerék fenntartása jóval drágább, mint egy évvel ezelőtt. Egyre többen hagyják az utcán állni a kocsijukat, és váltanak biciklire, buszra, villamosra.

A biztonságos autózáshoz a rendszeres karbantartás és annak költségei is hozzátartoznak. Fotó: Segesvári Csaba
A biztonságos autózáshoz a rendszeres karbantartás és annak költségei is hozzátartoznak.
Fotó: Segesvári Csaba

Miért drágult hirtelen szinte minden, autózással kapcsolatos kiadás? A legnagyobb tétel az üzemanyag: míg 2011 februárjában literenként 360 forint körüli áron tölthettük meg az autónk tankját 95-ös benzinnel, ma ugyanez 420–430 forintba kerül.

És ha még a rendszámot is lecserélik?

Információink szerint a kormány akár már az idén kötelezően lecseréltetheti az autók rendszámát, a költségeket a tulajdonosnak kellene viselnie. Azzal az indokkal, hogy a bűnmegelőzésnek kedvezne, ha a kocsik rendszámából kiderülne, az melyik megyében „lakik". A már felröppent sajtóhírekre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében a következőket írta: vizsgálják a rendszámok több lépcsőben, felmenő rendszerben és önkéntes alapon történő cseréjét 2012 őszétől.

Ugyanilyen arányban emelkedett a dízel ára – a gázolajé többek között a jövedéki adó feltornászása miatt is. És akkor ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az áfakulcs 25-ről 27 százalékra emelkedett, amelyre azért nem lehet legyinteni, mert előbb-utóbb az összes, autózással kapcsolatos szolgáltatás árában – karbantartás, mosatás – is megjelenik.

Megszűnt idén a közkedvelt 4 napos autópálya-matrica: akik eddig csak alkalmanként, 1–1 napig használták az autópályát, azok biztosan rosszabbul jártak a változtatással. A 2011-ben 1650 forintos 4 napos helyett 2012-ben már csak a 2975 forintos, 10 napos matricát lehet kiváltani, akkor is, ha csak egyszer megyünk rá a sztrádára. S hiába csökkentek tavaly év végén, a szokásos kötelező felelősségbiztosítás kampányban az átlagos díjak, jött a feketeleves. A kormány 30 százalékos baleseti adót vetett ki, amely – ha nem is ekkora mértékben, de – növelte a költségeket. Odaveszett az az előny, amelyet a biztosítók az egymással való versengésben megadtak a gépjárművek tulajdonosainak.

Az autók átírásánál 2012-ben többet kell fizetni a fiatal és a kevésbé szennyező autók új tulajdonosainak – itt sajnos nem a környezetvédelmi elv érvényesül. Az évjáraton kívül még a teljesítmény is emeli a díjakat. Például egy 40 kW teljesítményű, egyéves kocsinál kW-onként 550 forintot kell fizetni, 8 év felett azonban csak 300-at.

Két jó hírünk van: nem változott az eredetiségvizsgálat díja, és mérséklődtek a „regadó" díjtételei.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. Narumon 2012. március 02. 15:43
    „adamantium: Jah és jó ha tudod, hogy a közelező gépjármű biztosítás személyekre is kiterjed!”
  • 46. Narumon 2012. március 02. 15:42
    „adamantium: Tehát akkor csak még egy adó. Köteleznek, hogy biztosítsd saját magadat! KÖTELEZNEK! NEM DÖNTHETSZ. ERGO ADÓ. Főleg annak akinek egyébként elég komoly baleset biztosítása van. A bicikliseknek mikor lesz ilyen kötelező adó? Bármikor történhet valami egy biciklin. Sőt a gyaloglás is veszélyes üzem az otthon üléshez képest, de a te logikád szerint jöhetne a fürdőszoba adó (hiszen rengeteg ember hal meg úgy hogy elcsúszik a fürdőszobában), és még sorolhatnám.
    Érdekes, hogy valakinek ilyen könnyen le lehet a torkán nyomni bármilyen új adót, nem is rest a kormány, jönnek szépen sorban, szerencsére ha minden jól megy, pár hónap múlva már leadom a Magyar okmányaimat szívassák azokat akik engedik.”
  • 45. fotelagy 2012. február 27. 21:20
    „És mi van akkor, ha valakinek nincs ki a négy kereke?”
  • 44. vuk 2012. február 27. 10:26
    „27. Qllancs 2012.02.25. 15:11
    Ez de hulye kerdes :) A csajok szeretik am az izgalmakat :)”
  • 43. adamantium 2012. február 26. 13:43
    „42. Narumon 2012.02.26. 11:03
    nem egészen mert a kötelező felelősségbiztosítás az általad másoknak okozott kárt fedezi. amit magadnak okozol azt CASCO-val tudod fedezni illetve ezzel az adóval. mivel CASCO-ra nem lehet kötelezni senkit mert a saját értékeinek biztosítása az opcionális dolog, de a saját egészségének a biztosítására már kötelezhető az ember. az autózás pedig egy plusz kockázat az otthonüléshez képest, tehát külön biztosítás is kell rá, úgy ahogy az extrém sportokra is kellene”
  • 42. Narumon 2012. február 26. 11:03
    „"azt az adót mindenki fizeti aki potenciálisan balesetet okozhat, az aki még soha nem okozott az is okozhat még,"

    Ne haragudj de nem erre van a kötelező felelősség biztosítás?? Most akkor kétszer fizet a jó ember ugyanarra. Persze Magyar embernek bármit le lehet a torkán nyomni, hagyja magát.”
  • 41. Narumon 2012. február 26. 10:54
    „"Nagyon helyes, túl sok az autó, és sokan még az illemhelyre is autóval mennek... Az újgazdag terepjárósokra 300%-os luxusadót is kivetnék még..."

    Túl sok az autó? Mihez képest? Az újgazdagnak megvan a lehetősége és általában a tudása is ahhoz, hogy törvényesen kijátssza a rendszert, tehát nem ő fog szívni hanem a "kisember".”
  • 40. adamantium 2012. február 25. 22:24
    „36. bzoli-41 2012.02.25. 20:30
    azt az adót mindenki fizeti aki potenciálisan balesetet okozhat, az aki még soha nem okozott az is okozhat még, elvégre az is fizet egészségügyi biztosítást aki soha nem volt beteg”
  • 39. Mil 2012. február 25. 21:28
    „35. igazságkereső 2012.02.25. 19:10

    Azok mögött a nyugati fizuk mögött évtizedek-évszázadok munkája, tőkefelhalmozása(rablása..) áll. Egy olyan világban alakultak ki, amikor még nem volt globalizáció, még nem voltak versenytársai a nyugatnak, sőt, gyarmatokat tartottak. De a legegyszerűbb példával szemléltetve: ha a kormány holnap önkényesen megemelné a minimálbért 250e ftra, akkor szted miért termelne itt egy nyugati multi?? Ugyebáér ez azt jelentené, hogy a többi bér is arányosan emelkedik. Akkor vinné vissza a termelést németbe, avagy inkább tovább keletre.. vagy bármelyik szomszédunkéba.
    Ma már azonban a nyugati országok is veszélyben vannak, ott is düledezőben van a jóléti állam. Lásd a Merci, Audi idehozza a termelését, nem németeknek adva ezzel munkát, és nem a német államot gazdagítva(ill nem teljesen a német államot). Nomármost, ha nem lennének itt ezek a multik, akkor saját erőből, saját tőkéből kellene fejleszteni, gazdaságot, ipart építeni. De miből?? Lehetne pl a jóléti, különösen a nyugdíjrendszer rovására.. A ma már gazdag és fejlett dél korea mögött 4 évtizednyi keserves güzülés áll. Amikor is heti 6 napot dolgoztak, alacsony fizetésekért, diktatúrában..CSak ők legalább nem az életképtelen szocialista utat csinálták, hanem a kapitalistát.. Nézz meg most egy dél koreai autót, pl a most bemutatott Hyundai i30ast, amit a cseheknél gyártatnak.. Pedig kb 30 éve még nem voltak előrébb nálunk, sőt, 40 éve még észak korea volt iparosodottabb és fejlettebb..
    Kína most ugyanezt az utat járja. Minden fejlődés mögött áldozatok, lemondások, kemény munkák vannak.. Csak mi magyarok nem akarunk hallani erről, mi az hogy nem emelkedik a nyugdíj meg a fizu? Nekünk egyből kell a nyugati bér.. Puszira. Persze nem igazán dolgozunk rosszabbul átlagban mint egy nyugati, az egésznek történelmi okai vannak. És senki sem fogja odaadni nekünk jófejségből azt a nyugati bért, akármekkora igazságtalanság is ért minket a történelem folyamán. Azt bizony nekünk magunknak kell kikaparni..”
  • 38. kiokushyn 2012. február 25. 21:23
    „Ha rendszeresen 4 személy utazik dizellel, akkor még mindig olcsóbb, mint a bérlet.Akinek meg a munkájához szükséges, az mit csináljon? Tankol, megy, teszi a dolgát. ennyi. A siránkozás nem vezet sehova.”
  • 37. nyomdasz63 2012. február 25. 20:44
    „36. bzoli-41 2012.02.25. 20:30
    Alapból marhaság a baleseti adó......
    És még mennyi szívás lesz ebből(is)!
    Például:
    http://homar.blog.hu/2012/02/24/hogyan_835#comments”
  • 36. bzoli-41 2012. február 25. 20:30
    „Alapból marhaság a baleseti adó mindenkire kivetve. Szerintem akik pl. B2 kategória felett vannak minek fizessenek baleseti adót? Hiszen pont ez a lényeg, hogy aki nem csinál balesetet egyre olcsóbb neki a biztosítás,vagyis figyelmesen vezet. Miért kell akkor a balesetmentes vezetés után baleseti adót fizetni??? Én pl. B7-ben vagyok... Ez szemétség!
    A tömegközlekedés egyre katasztrofálisabb. Most hogy a teljesen felesleges 2-es villamos elindul, átvariálják a buszokat. Ennek következménye az átszállások, megnőtt menetidő.Kollégám is emiatt fog szívni márciustól. Lehetett volna közvélemény kutatást végezni az utazóközönség körében a variálások előtt!”
  • 35. igazságkereső 2012. február 25. 19:10
    „Németországban is ennyibe kerül 1 l benzin, a különbség a két ország között csupán annyi, hogy ott a fizetés minimum 1300 Eu. De hogy Magyarországon miért nem akar a nyugat-európai fizetés kialakulni a már 20 éve nálunk alkalmazott nyugat-európai árakhoz, ha ezt valaki meg tudná nekem magyarázni, még meg is köszönném?!!”
  • 34. deszkás 2012. február 25. 18:39
    „LACKÓ76! ( 13 hsz ) "ipari hulladék a suzuki,skoda...? A béjemvé az nem.Nem is szabad ilyet mondani róla.Mert az a kolompárok otója.”
  • 33. ascendum 2012. február 25. 18:10
    „Én is csak annyit tudok hozzászólni a korábban kibontakozott vitához, hogy adott helyzetekben az autó az optimális közlekedési eszköz. Például bejárni a városba, és hazajutni úgy, hogy ne csak az ágyba bezuhanásra legyen kb. idő, sokszor ez a megoldás. Nem hozható fel érvként az sem, hogy költözzön mindenki a belvárosba (ennyien nem férnénk ott el, meg azért, lehet, hogy szívesebben lakik valaki kertes házban), meg az sem, hogy "debezzeghainkább" tömegközlekednénk. Sajnos vannak helyek, ahová _nem lehet_ olyan tömegközlekedést szervezni, hogy az jól használható legyen. Egy dolog, hogy az 1-es villamos 2 percenként jár, de pl. néhány távolabbi településre a Mars térről mondjuk 2 _óránként_ indul egy busz. Csúcsidőben. És ugye, még a Mars térig is el kell jutni valahogy. Aztán meg a buszunk mondjuk 1,5-szer, 2-szer lassabban teszi meg az egységnyi utat. Egy szóval nem hiszem, hogy az autózás egyre inkább fokozódó ellehetetlenítése helyes dolog, de egyúttal helytelen az is, ha valaki a tömközl. ellen kampányol. Mindkettőre szükség van össztársadalmilag.”
  • 32. freeboy 2012. február 25. 17:03
    „28. busman 2012.02.25. 15:27
    Ugye női bringára gondoltál................”
  • 31. freeboy 2012. február 25. 17:01
    „30. Fatboy35 2012.02.25. 16:43
    Azért ha be akarsz cserkészni egy kisasszonyt valószínű nem bringával kezded Te sem !
    A tömegközlekedést meg lassan ki kellene gondolni a körtöltésen kívülre is.A környező településekről már nem is szólok. Itt csak az autó létezik meg a 2 óránként járó tömött busz. Mosolyogva olvasom a belvárosi tömegközlekedés átalakítása kapcsán kialakult hisztit. Jajj hogy jutok el A-ból b-be ha nem kanyarodik arra a villamos, a troli meg egy sarokkal hamarabb letesz..........
    Na ez is az elmuttnyocév miatt van. Illetve az elmúlt 22 év miatt, azóta a legjobb tehén az autós”
  • 30. Fatboy35 2012. február 25. 16:43
    „27.Qllancs !
    Furcsa gondolkozású figura lehetsz. Sokszor mentem már biciklivel randira és soha semmilyen problémám nem volt.Értelmes nő az embert nézi nem a járművet.A pénzre hajtó lotyókat meghagyom másoknak.Csomagtartó helyett
    kávéházi székre ültetem őket.”
  • 29. Mil 2012. február 25. 16:09
    „26. Qllancs 2012.02.25. 15:06

    Ebben látod igazad van. Csak a belvárosi, zöldkomcsi beütésű entellektüellek gondolják azt, hogy az autó valami úri muri, felesleges luxus, és legszívesebben rendeletileg betiltanák a belvárosban.. Én sem jókedvemből hordom a mamát a klinikára havonta.. Meg a nagybevásárlás is elég körülményesen oldható meg bicajjal-busszal.. Mondjuk én amúgy a belvárosba nem járok.
    De azt mondom: az autó igenis kell, ahogy a számítógép is. Persze, el lehetne éldegélni 60as évekbeli színvonalon is, sőt, ennél lentebb is van élet.. Na de azért mégis: ne ez legyen már a perspektíva.. Persze ez nem jelenti azt, hogy a WCre is autóval kell járni, vagy hogy 24 órát a computeren kell lógni. De teremtsenek olyan feltételeket, hogy megérje busszal a városba menni. Pl fizetős P+R parkoló, ahol a parkolójegy jogosít x óra(perc) utazásra. Vagy építsék bele a cafeteriába a bérletet, éves-féléves.. vagy legyen családi kedvezményes béret stb stb..”
  • 28. busman 2012. február 25. 15:27
    „Hát ha a csomagtartóra ülteted annak biztos nem örül. Ültesd a vázra.”
47 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Buszjáratok szűnnek meg, március 3-ától jár a 2-es villamos

Jövő hét szombattól az új 2-es villamosvonal köti össze Rókus városrészt az Indóház térrel. Tovább olvasom