Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Egységes árak a tömegközlekedésben: tarifaemelés vagy -csökkenés jön?

Egy kormányzati munkaanyag szerint 2012-től egységes ár-, jegy- és bérletrendszer lesz a megyei jogú városok tömegközlekedésében. Most egy szekszárdi helyi buszjegy 175 forint, a szegediért 280-at fizetünk. Szekszárdon csak busz van, Szegeden a pénzünkért trolizhatunk és villamosozhatunk is.
A Népszava birtokába jutott személyszállításitörvény-koncepció szerint 2012-től egységes ár-, jegy- és bérletrendszer lehet Budapesten, valamint a megyei jogú városokban. A meglévő utazási kedvezményeket elvonhatják, rendkívüli gazdasági indokkal évente többször is lehetne viteldíjemelés. Az átalakítás célja: a közösségi közlekedés olcsóbb legyen az egyéninél.

Kedvezmények

33 százalékos kedvezménnyel vonatoznak péntektől vasárnapig a 26 éven aluli fiatalok, családi kedvezménnyel a szülők, Hungary Card tulajdonosok. Csak a viteldíj felét fizeti a Start Klub kártyás utazó, továbbá a 6–14 év közötti gyermek, a közszolgálati alkalmazott, a magyar igazolvánnyal rendelkező külföldi diák, a nyugdíjas, a levelező és nappali tagozatos tanuló. A jegyár egytizedét fizetik a fogyatékosságban szenvedő szociális gondozottak és kísérőik. Szintén 90 százalékos kedvezmény jár a hallássérülteknek és kísérőiknek, a magasabb összegű családi pótlékban részesülőknek, évente négyszer a magyar igazolvánnyal rendelkezőknek. A munkanélküliek, ha támogatott képzésben vesznek részt, nagycsalád tagjai, 2 szelvényhelyet beáldozó 65 év alatti nyugdíjasok, vakok és kísérőik is 90 százalékos kedvezménnyel utaznak. A sort az ingyen utazók zárják: a 6 éven aluliak és a 65 éven felüliek, a hadirokkantak és kísérőik, özvegyeik, menekültek és a vasutas-igazolvánnyal rendelkezők.

A díjegységesítő tervezetből következik: a különböző nagyságú és szolgáltatási színvonalú közösségi hálózattal rendelkező megyei jogú városokban azonos jegyárért utazhatunk. Kinek hozhat előnyt, kinek okozhat jelentős veszteséget az uniformizálás? A térképre böktünk, és a szegedi mellett megnéztük Szekszárd, Hódmezővásárhely és Győr tömegközlekedését.

Szekszárdon a Gemenc Volán 12 helyi autóbuszvonalat üzemeltet, járatain 175 forint a jegy. A havi felnőttbérlet is csak 4520 forint, kétharmada a szegedinek. Hódmezővásárhely 11 viszonylattal és 160 forintos jegyárral az árversenyben listavezető – igaz, a kerékpárok városában csúcsidőben is csak 18 percenként indulnak a buszok. Győrben 40 buszjáraton jeggyel 230 forintért, összvonalas bérlettel havi 5450 forintért utazhatunk. Legsűrűbben a 14-es és a 22/A busz indul, csúcsidőben 5 percenként. A 130 ezer fős megyeszékhely a szegedinél kisebb közlekedési infrastruktúrát üzemeltetet, ezért is olcsóbb a buszjegye. Példánkból kiderül, a megyei jogú városok lakosságtól függően kisebb-nagyobb tömegközlekedési rendszerekkel rendelkeznek – ez jelentős eltérést okoz a jegyárakban. Szegeden 38 autóbusz-, 4 villamos- és 5 trolivonal szolgálja az utazókat. Iskolaidőben reggelente az 1-es villamos 5 percenként jár, a 9-es troli 10, a 8-as pedig 8 percenként közlekedik. A buszok is jól teljesítenek: ha csúcsidőben épp az orrunk előtt megy el a 10-es, mindössze 8–10 perc múlva jön a következő.

– Várjuk meg, hogy a parlament elé kerüljön a törvény. Azt már tudjuk, hogy a MÁV-ot és a Volánokat közös, nemzeti vállalatba szervezik, a jegyárak egységesítése azonban nehéz probléma – kommentálta a hírt Kalmár Ferenc, KDNP-s önkormányzati képviselő, városüzemeltetési tanácsnok. Elmondta, ha a szegedihez közelítik a többi város jegyárát, akkor az uniformizálódás a többségnek díjemelést hoz. A csökkenés viszont milliós kiesést jelentene Szegednek. – Ha csökkennének az árak, és nem változtatnak a normatíván, érdekes helyzetbe kerülünk. 2011-ben már kevesebb pénz jutott a tömegközlekedésre, emiatt az SZKT új vonalkoncepciót készít. Az anyag őszre a városüzemeltetési bizottság elé kerülhet – magyarázta Kalmár.

– Költségalapú tarifákat alkalmazunk. Ha egységesítenék a viteldíjakat, az egyik városban túlfinanszírozott, a másikban alulfinanszírozott lenne a rendszer. Elképzelni sem tudom ezt a megoldást – mondta Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. Agáta 2011. október 06. 18:00
    „Az egységesítés nem lenne korrekt az eltérő vonalszám, járatsűrűség, városméret miatt.”
  • 24. mackópajtás 2011. augusztus 15. 11:27
    „".Viszont a kedvezmények tekintetében valóban rendet kellene tenni"

    Így bizony. A rengeteg 65 éven felülinek mért jár ingyenes utazás? Így akkor is mennek ha nem lenne nekik szükséges, csak úgy hobbiból, mert milyen jót lehet beszélgetni a buszon... rengetegszer van olyan (főleg a délelőtti órákban), hogy felszállok a buszra és szinte csak ilyen ingyen utazó emberke van rajt, főleg a tápéi járaton. Nem azt mondom, hogy ne legyen nekik kedvezmény, mert igenis legyen, de az ,hogy ingyen utaznak. Mert ha fizetni is kéne nekik érte, egy kisebb, úgymond jelképes összeget a bérletért, akkor teljesen biztos vagyok benne, hogy nem lennének ennyien a tömegközlekedésen. Más országokban sem utaznak ingyé...”
  • 23. szegedivagyok 2011. augusztus 12. 11:21
    „A tarifák egységesítésével nem értek egyet, életképtelen megoldás lenne.Viszont a kedvezmények tekintetében valóban rendet kellene tenni.Túl sok címen jár ennek-annak a közösségi közlekedésben kedvezmény, és ez végső soron mind veszteség.A jövőben remélem csak az kap kedvezményt, aki arra tényleg rászorul.Hogy ezt miként fogják eldönteni nem tudom, de gyanítom,hogy nem értelmes szabályozással.Hiszen Magyarországon vagyunk, miért is működne egy alapvetően értelmes és szükségszerű szabályozás megfelelően?!”
  • 22. klj_54 2011. augusztus 11. 19:40
    „Életszerűtlen ostoba javaslat.
    Bocs, de kár több betűt vesztegetni rá.”
  • 21. Egyolvasó 2011. augusztus 11. 17:33
    „Magyarországon csak két dolog szokott csökkenni de nagyon, ez pedig a ténylegesen dolgozók bére és az életszínvonal.”
  • 20. Ferrer 2011. augusztus 11. 16:37
    „"A meglévő utazási kedvezményeket elvonhatják, rendkívüli gazdasági indokkal évente többször is lehetne viteldíjemelés. Az átalakítás célja: a közösségi közlekedés olcsóbb legyen az egyéninél."

    ???”
  • 19. JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2011. augusztus 11. 15:03
    „"Mi fizetjük a pestiek utazását, a BKV veszteségét."

    Nem, én fizetem mindannyiótok utazását, mert én nem tömegközlekedem. De ezt már megbeszéltük. Valamint, ha azért drágább Szeged, mint az elmaradott, leszakadó térségbeli Győr, mert több a vonal, akkor számomra egyértelmű, hogy a lakosság arányához viszonyítva indokolatlanul több a viszonylat, vagy rossz a szervezés.

    Londonban pedig 336 forint a buszjegy (a buszon), szóval erről ennyit.”
  • 18. deszkás 2011. augusztus 11. 12:12
    „SORIJ1! Igazad van azzal a kitétellel hogy a BKV-nál keletkezett hiányt rázúditják a vidéki vállalatokra!”
  • 17. piccola 2011. augusztus 11. 12:11
    „ne keverjük már a szociális kedvezményeket az üzletpolitikai kedvezményekkel (start klub)!”
  • 16. macs 2011. augusztus 11. 11:37
    „Ezt végképp nem értem. Maximum azt tudom elképzelni, hogy meghatározott költségek figyelembevételével fogják meghatározni az árakat. Képtelenségnek tartom, hogy pl. a pesti és a szegedi árakat, már csak a méretek miatt, azonos szintre hozzák.
    Azzal sehová sem fogunk jutni, ha mesterségesen veszteségessé teszik a cégeket, mert a veszteséget valakinek meg kell fizetnie.”
  • 15. Pimpa42 2011. augusztus 11. 09:58
    „Ha jól látom, két eredménye lehet ennek itt:
    1. Emelkednek a jegy- és bérletárak.
    2. Leépítik a közlekedést (ritkább és megszűnő járatok).

    Gratulálok, megint sikerült kitalálni, miként lehet még egyet rúgni az emberekbe.”
  • 14. Együgyű 2011. augusztus 11. 09:10
    „Egységes árak a tömegközlekedésben: tarifaemelés vagy -csökkenés jön?
    Most lehet Fidesz-KDMPzni!!!
    Mert erre őket a 2/3 feljogosította!”
  • 13. saturnus 2011. augusztus 11. 08:15
    „Jegy Áremelés,járatcsökkentés jobban élünk mint nyolc évvel ezelőtt.”
  • 12. quky 2011. augusztus 11. 08:14
    „2010-ben Kolozsváron 1 jegy 3ron -ba került ~180ft ami 2 utazásra jogosított mert mind a két végét lehetett érvényesíteni 1 hetes bérlet 15ron-ba került ~900ft nem tudom hogy csinálják de lehetne tanulni tőlük. nem tudom hány villamos vonal van de nem 1 meg van min 3 troli vonal is. A külvárosból (valakinek mond valamit Bacsúból) csúcsidőben 10percenként járt a busz de hétvégén este is 30 percenként. A buszok és villamosok állapota ugyan olyan volt mint itt szegeden. Nem tudom miért kerül majd 300ft egy jegy. Ha én ki akarok menni Újszegedről a nagy állomásra az nekem oda vissza 4 jegy ~1200ft. 1200ft-ból autóval elmegyek hódmezővásárhelyre oda vissza kaputól kapuig és még a máv jegyet nem is számoltam. akkor miért is mennék tömegközlekedéssel ? 180ft kerülne 2 utazásra szóló jegy ahogy Kolozsváron akkor nem lenne kérdés hogy az autó a garázsba marad.”
  • 11. sobrij1 2011. augusztus 11. 08:14
    „Mi fizetjük a pestiek utazását, a BKV veszteségét.”
  • 10. la-za 2011. augusztus 11. 08:06
    „Magát az ötletet inkább nem kommentálom, de az alábbiakat igen:

    "Szegeden 38 autóbusz-, 4 villamos- és 5 trolivonal szolgálja az utazókat."

    Ezek szerint a 2-es villamos is villamosvonalnak számít....? Szép!!! A 19-es troliról nem is beszélve, ami gyakorlatilag annyiban különbözik a 9-estől, hogy a Csillag térnél elkanyarodik a tarjáni víztoronyig... :)

    Esetleg rosszúl számoltam volna...? :)”
  • 9. exdeus 2011. augusztus 10. 20:27
    „6. Igazad van, de attól függ, hova akarsz eljutni.
    Mert az OK, hogyha a városba jársz dolgozni, akkor nem fogsz autózni (vagy legalábbis nem feltétlenül), de ha a város másik felében dolgozol, ahova a busz is jó, ha félóránként megy, és még munka előtt el kell vinned a gyereket az óvodába (iskolába), akkor inkább a kocsi, mint a busz, mert sajnos nincs idő fél órát várni a következő járatra.”
  • 8. dBrown 2011. augusztus 10. 20:14
    „Emberek! Rájöttem! Pesten 320 a jegy. Így fölemelik mondjuk 350re mindenhol, és már is egységes. Ezekből bármit kinézek. B Á R M I T”
  • 7. Wacky 2011. augusztus 10. 19:02
    „"A meglévő utazási kedvezményeket elvonhatják, rendkívüli gazdasági indokkal évente többször is lehetne viteldíjemelés. Az átalakítás célja: a közösségi közlekedés olcsóbb legyen az egyéninél."
    Ki látja (még) az ellentmondást??

    "-Költségalapú tarifákat alkalmazunk. Ha egységesítenék a viteldíjakat, az egyik városban túlfinanszírozott, a másikban alulfinanszírozott lenne a rendszer. Elképzelni sem tudom ezt a megoldást - mondta Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója."
    Egyetértek vele!!”
  • 6. palimadar 2011. augusztus 10. 18:58
    „Az ántivilágban, valamikor a 80-as években volt egy Heves nevű város.
    Az egy vonalra érvényes buszbérlet ára 300 Ft volt. Az összvonalas bérlet ára 600 Ft. (Lehet, hogy az összeg nem pontos, az arány igen.)

    De csak egy vonal volt az egész városban!!!

    Kb. ilyen szintű az egységesítési javaslat.”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Restart: újraindul a filmklubunk! Nyert páros belépőt?

Újraindul a Belvárosi Mozi és a delmagyar.hu közös filmklubja. Kisorsoltuk a páros belépőket. Nyert? Tovább olvasom