Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 22°C Még több cikk.

Egyszerű, igénytelen, de ütős - fixiőrület Szegeden

Szeged – Néhány éve még kósza divathullámként aposztrofálták, mára viszont világszerte megállíthatatlanul hódít a városi fixizés. Féktelen bringázás - szó szerint. Nézzük, milyen is az a fixi-fíling!
Kezdjük a legelején. Mi is az a fixi, honnan ered az elnevezés? – Örökhajtós kerékpár. A hátsó lánckerék fixen van rögzítve a hátsóagyra, nincs szabadon futása, így együtt forog a hátsó kerékkel – definiál Burg Balázs fixirajongó, aki civilben a szegedi Factory Creative Studio grafikusa.

– Véletlenül kattantam rá a fixizésre – mesél a kezdetekről Balázs. – Volt egy régi egysebességes biciklim, ami megázott és beragadt a racsnija. A mozgásformával így találkoztam először, majd az interneten egy bringás oldalon olvastam a jelenségről, aztán egy másikon már kerestem a kapcsolódó információkat. Megtetszett a hajtásrendszer letisztultsága és a punk-jellege. Egyszerű, igénytelen, de ütős.

Vas András szervező, webdesigner és nem utolsósorban a szegedi bringások netes platformjaként működő fixeged.com szerkesztője szerint mint sok más őrület, ez is Amerikából indult hódító útjára. Kint ezt már több tízezren művelik, illetve ilyen bringákat használnak a pályakerékpárosok is, ami már nem olyan újkeletű dolog.

Üllei Kovács László korábban biciklis futárként dolgozott Szegeden, igaz, akkor még nem fixivel, hanem országúti bringával tekert. A helyi fixis mozgalomba akkoriban még nem látott bele, de a fővárosi futárversenyeken számtalan örökhajtós bringával találkozott.

Így startolt a szegedi Flatland Alleycat. Fotó: fixeged.com
Így startolt a szegedi Flatland Alleycat.
Fotó: fixeged.com

Laza. Ezzel az egy szóval jellemzi Balázs a szegedi fixis közösséget, melynek tagjai jól ismerik egymást, hiszen voltak már közös bringázások, bulik. Legutóbb Flatland Alleycat néven szerveztek versenyt. – 25-30 kilométer városon belüli tekerés adott ellenőrzőpontokkal, amiket saját logikád szerint kell érinteni. Aki a leggyorsabb, az nyer – magyarázza az alleycat lényegét Balázs. – Trackstand és skid versenyt is szerveztek, ezek inkább ügyességi feladatok. A trackstand a bringával való egy helyben állást takarja, a skid pedig a csíkhúzást jelenti, amit azzal érnek el a fixisek, hogy a hátsó kereket blokkolják.

– Rengeteg verseny és játék van a bringás futárok és a városi bringások életében – mondja Laci, aki szintén indult a szegedi alleycat-en, de két defekttel végül nem tudta befejezni a megmérettetést. – A bringások számos játék közül válogathatnak. A bikepolo olyasmi, mint a lovaspóló, csak lovak helyett itt drótszamarak vannak. Aztán újra hódít a bike football, amit már az 1900-as évek elején is játszottak, aztán valahogy eltűnt a köztudatból. Kedvelt szórakozás a foot down, a backward circle és a gold sprint is.

– Maga a fixizés egy borzasztó jó sport és csapatépítő tevékenység. Gyorsan összeverődik a banda, hiszen a közös téma adott – mesél a szegedi mozgalom életéről András. – Sűrűn rendezünk hétvégén, esténként kisebb-nagyobb összejöveteleket a városban. Ilyenkor beszélgetünk, kipróbáljuk egymás bringáját, örömmel és érdeklődéssel vizsgáljuk mások újonnan megszerzett alkatrészeit, majd az egész csapat elindul egy közös tekerésre. Legutóbb egy kisebb csoport elgurult egészen Zentáig, majd vissza.

Mozdulatlan bringázás. Trackstand-verseny az árvízi emlékműnél. Fotó: fixeged.com
Mozdulatlan bringázás. Trackstand-verseny az árvízi emlékműnél.
Fotó: fixeged.com

Hogy ki milyen biciklit hajt, az tökéletesen személyiségfüggő. Ami pedig az árakat illeti: egy jó bringát már 20-30 ezer forintból is ki lehet hozni, de akár több százezret is rákölthetünk egy kerékpár feltuningolására.

– Költséges! De melyik hobbi nem az? – kérdez vissza András a fixizés anyagi vonzatát firtató kérdésünkre. – Úgy vagyok vele, amíg egy olyan hobbira költök, ami a sportról szól, mozgok és a szabadban lehetek, nem kell sajnálni a pénzt. Nyilván normális keretek között. Ugyanúgy mint máshol, itt is érdemes megfizetni a minőséget.

Az idei ECMC2010-et Budapesten rendezték, ez a biciklis futárok Európa bajnoksága. Ezen két szegedi barátjával, Illés Mártonnal és Csőke Szilárddal vett részt Üllei Kovács László is. Egyikük se jutott a döntőbe, de a verseny hihetetlen élményt jelentett a számukra. – Az a miliő, amiben folyt, az a hangulat, ami ott volt, az tényleg megérte a részvételt – állítja Laci, aki fejben már a jövő évi varsói világbajnokságra készül.

A hivatalos definíció

Az örökhajtós kerékpárok fő jellemzője, hogy nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, nincs fékjük, általában egy áttételük van. Ha a hátsó kerék forog, a pedálok is a megfelelő irányba forognak vele együtt, így nem lehet vele úgy gurulni, hogy pihennek a lábak.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Tom1985 2010. október 18. 18:22
    „helyes Pampi !! :) Én is fixi-zem egy éve szegeden! Meg verseny bringázom is! És a Fixi engem is sok mindenre megtanított közlekedési szempontból! Tehát maradéktalnul egyet értek veled és avval amit írtál mert ez így van !! :D”
  • 52. Koen 2010. október 18. 13:40
    „Pampi!
    OTTAPONT!!!!”
  • 51. pampi 2010. október 18. 12:16
    „szerintem aki még életében nem ült örökhajtóson, az ne nyilatkozzon úgy, mintha. próbálja ki, aztán mondjon véleményt róla.

    a fék kérdéshez szólva valóban nem minden fixin van fék, pontosabban nem a hagyományos értelemben: ott a két lábad ;) vagy ha van is hagyományos fék, ált. első fék szokott lenni. jobban lassítja a gépet, mint a hátsó. a hátsót meg fékezed a lábaddal. akkor is, amikor másnak mondjuk bedermed a bovdene és beszalad a kereszteződésbe...vagy épp elszakad a kanóc...szóval biztonsági részről is van benne ráció.
    kevesebb olajat, kenőcuccot használsz, mivel nem kell foglalkozni a váltókkal.

    és ami szerintem a legfontosabb a közlekedés szempontjából: sokkal, de sokkal körültekintőbben közlekedik egy fixis, mint egy nem fixis. a hagyományos bicót hajtó emberek abból indulnak ki, hogy ha van vmi közlekedési helyzet, ami mondjuk fékezést igényel, akkor ott a fék, meghúzom, megoldva.
    ezzel szemben a fixis sokkal előretekintőbb és nem az előtte lévő 2-3 méterre figyel, hanem mondjuk 20-30-ra. nem az előtte levő autót figyeli, hanem az egész környezetet, kereszteződést, mert tudja, hogy nem olyan hirtelen tud megállni 2 satufékkel. ez persze egy kívülállónak úgy jöhet le, hogy nem biztonságos, meg fölös macera, de szerintem sokkal biztonságosabb.

    a városban mászkálós versenyt az ellenzők látták is, vagy csak kommentelik? el sem indulhatott senki (!) lámpa nélkül, mivel mi sem vagyunk magunk ellensége...

    és végül tényleg maga az érzés..."én hajtom a gépet, a gép hajt engem". ezt más nem adja vissza ;)”
  • 50. Tom1985 2010. október 17. 23:23
    „Csak halkan jegyezném meg! Hogy a kerékpár gumija nem töri össze a márványt! De teljesen mind1! Ja és inkább azokat kéne büntetni akik részegen törik zuzzák a várost szerintem! Üdv!”
  • 49. jozko 2010. október 17. 16:36
    „Mignon!

    Csak most keveredtem ide , ehhez a topikhoz!

    A 40-es beszólásoma "serű"-vel értelmezhetetlen!

    Helyesen : seprű, de szegediesen söprű vagy söprő.

    Lassan már írni sem tudok.”
  • 48. tirpák 2010. október 17. 08:47
    „béemvéve jár mit tudna ű a biciklikrű”
  • 47. Konrad 2010. október 16. 16:23
    „Mignon, a tájékozatlanság egyáltalán nem baj, de ha ezt hirdeted is...

    Hidegen: menj csak kapálni. Szerencsére manapság már van lehetőségünk ezen kicsit továbblépni.”
  • 46. Hidegen 2010. október 16. 14:24
    „Kapálni fiatalok! Kapálni!. Az is egy "filing", csak meg kell tanulni (nehogy elvágd a lábad). Méghogy rosszvilág van a mai fiatalokra!? Kínjukban már nem tudják mit találjanak ki. Pfff...”
  • 45. varadipal 2010. október 16. 11:49
    „6. PT. Az örökhajtós bringán hol van kontrafék? Te nem egy műszaki antizseni vagy? Az első lánckerék a lánccal a fixen a keréktengelyhez rögzített hátsó lánckereket hajtja meg. A kontraféknél a hátsó tengely racsnival kapcsolódik a lánckerékhez, ezért lehet rá kontraféket szerelni, és ezért nem lehet hátrafelé hajtani, ellentétben az örökhajtóval.Azt meg fenntartom, hogy fék nélkül minden bringa veszélyes, és nem közlekedésre való.”
  • 44. Koen 2010. október 16. 09:17
    „Mignon!
    Csak neked!
    Németül! :)
    http://vimeo.com/ertzuifilm

    Járj nyitottabb szemmel! :)”
  • 43. Mignon 2010. október 16. 03:20
    „Nalunk ismeretlen.

    Megkerdeztem.”
  • 42. Mignon 2010. október 16. 03:02
    „Elragadott ez a cikk.

    Azt irja hogy nemzetközi.

    Wazze!

    Több evtizede elek Frankfurtban es az USA-ban, de halvany fingom nincs
    mi ez a biciklis fixi-filing...?
    Soha nem hallottam rola.

    Pedig, naponta az utcat jarom a nagyvilagban foglalkozasombol kifolyolag.

    Söt!

    Tanitok serdülökoru lanyokat es fiukat is a gimiben, na.

    Speciell kommunikacio es ujsagirasra. (angolul es nemetül)

    Fixi-filing?

    Nekem erröl inkabb a "rakottpalacsinta" jut eszembe, na.

    Az nagyon finom.”
  • 41. Mignon 2010. október 15. 23:27
    „OK, de miaz a "serü"...?

    öszinten, fogalmam sincs.”
  • 40. jozko 2010. október 15. 22:34
    „Mignon!

    Kézcsókom a Kedves Mamának!
    Ha már felhagy a lovaglással, ajándékozd meg egy serűvel!
    Az olyan szegedies fiiling....

    Ámbár a modern nagyinak lehet, hogy a Herry Potter jut eszébe...”
  • 39. krojo 2010. október 15. 21:17
    „38. Tapasztaltad, nem fáj? Oszd meg velünk a filinget:D”
  • 38. franzvon 2010. október 15. 19:05
    „Érdemes még az ülést is lespórolni, ám az üléscső marad!
    Az ám a fixi érzés!”
  • 37. Mignon 2010. október 15. 17:38
    „Ez semmi!

    Anyosomnak van egy Schimmel-je (az egy szürke lo), 83-eves (!)
    (nem a lo, hanem anyosom)

    es meg lovagolni jar...!”
  • 36. henriette.m 2010. október 15. 17:20
    „Kedves Jozko, bizony az új dolgok évente jönnek be, a hobbi gyakran változik és én néha elfelejtem, hogy "annak idején" nekem is meg voltak a saját örültségeim. A gyerekek persze mindig jogosan emlékeztetnek rá, ha valamit tiltani akarok. Mindenki jól szeretné nevelni a gyerekeit és a legjobb tudása szerint. Igy minden kedves Szülönek sok szerencsét és sok türelmet kivánok!”
  • 35. jozko 2010. október 15. 17:06
    „Sok szerencsét, jó egészséget kívánok az egész családodnak!
    Akárhogy is: a gyerekeink viszik tovább azt, amit mi se készen kaptunk és nem is tökéletesen befejezve hagyunk rájuk!

    A " merev hajtány" is része a változásnak-lehet , hogy éppen a fejlődésnek, amiből egy ügyes mérnök vagy feltaláló még meglepő dolgot hozhat ki...”
  • 34. henriette.m 2010. október 15. 15:11
    „akor is afrász

    akkor is a frász, bocsánat a hibáért!”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ingyen ölelés a Dugonics téren

Siessen mindenki a Dugonics térre egy ingyen ölelésért! Ma van ennek a világnapja, mindenki megérdemel egy kis szeretetet. Tovább olvasom