Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Éhségsztrájkoló hallgatók: ne várják, hogy lejjebb adjuk az álmainkat

Szeged - Pénteken 18 órától hétfő reggel 6 óráig éhségsztrájkol mintegy száz szegedi egyetemista rektori engedéllyel a BTK-n. A többség kitart, eddig csak néhányan adták fel.
– Kapunk hideget, meleget. Volt, aki azt kérdezte, miért nem vagyunk radikálisabbak. Gyújtsuk fel az egyetemet? Mi itt még tanulni szeretnénk – mondták szegedi egyetemisták a bölcsészkar auditorium maximumában vasárnap délután. Akkor már két napja nem ettek, és hátra volt még 15 óra az éhségsztrájkból. Pénteken kezdtek majdnem százan tiltakozni a szeptemberben nyilvánosságra hozott felsőoktatási törvénytervezet ellen. A sztrájk hétfő reggelig tart, a termet 6-kor hagyják el a hallgatók, akik délután demonstrációt tartanak.

– Leginkább az ízek hiányoznak. Voltak holtpontok, de sokat segít, hogy együtt csináljuk – mondta a kommunikáció szakos Ültanir Jázmin. A magyar szakos Varga Ákos szerint a reggelek a legnehezebbek, de a barátok támogatása – erről nagyjából óránként biztosítják közösségi oldalak üzenőfalán – elviselhetővé teszi a koplalást.

A diákok az éhségsztrájk ideje alatt filmeket néznek, társasjátékot játszanak, felolvasnak, és transzparenseket gyártanak, például ilyeneket: „Száz szónak is egy a vége, Hoffmann Rózsa menjen végre", „Harmadnapja nem eszek, se sokat, se keveset. Meddig folytassam?" Egy táblán egy Magyarországhoz bilincselt diák vágyakozik az EU-ba.

Éhségsztrájkoló egyetemisták az Audmaxban. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

– Ez azért is különösen érdekes, mert beléptünk az unióba, amelynek egyik alappillére a munkaerő szabad áramlása – jegyezte meg Juhász Tamás szervező. A történelem-földrajz szakos egyetemistától azt kérdeztük: a kényelmetlenség, vagy az éhezés a rosszabb.

– Őszintén szólva, nem is vagyok éhes, bár néha érzem, hogy összeszorul a gyomrom. Többen fejfájásra panaszkodtak. A kényelemmel nincs probléma, aki volt már táborozni, az tapasztalhatott ilyet. A földön alszunk, a padok között.

Juhász Tamás elmondta, akciójukkal szeretnék elérni, hogy minél több hallgató vegyen részt a hétfői szegedi, és a csütörtöki budapesti tüntetésen, a diákok tanuljanak meg kiállni a jogaikért, illetve, hogy a felsőoktatási törvény érdemi egyeztetés után szülessen meg, valamint hallgatóbarát legyen.

Éhségsztrájkoló egyetemisták az Audmaxban. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

– Egy év alatt nem sikerült egy olyan koncepciót letenni az asztalra, ami minden érintettnek akár kompromisszumokkal, de jó lenne. Nálam kiverte a biztosítékot az államilag finanszírozott képzés szűkítése, teljes szakok önköltségessé tétele, a röghöz kötés. A legtöbb diplomás szívesen dolgozna a hazájában, de ha nem tud elhelyezkedni a szakmájában, akkor mehessen külföldre. Nem jó, ha sokan megyünk külföldre, de ha nincs idehaza lehetőség, akkor ne várják tőlünk, hogy lejjebb adjuk az álmainkat – fogalmazott.

A hallgatók orvosi felügyelet mellett sztrájkolnak, a demonstráció alatt csak vizet vesznek magukhoz. A többség kitart, de néhányan rosszul lettek, ezért haza mentek. A diákokra az egyetemi biztonsági szolgálat vigyáz a bölcsészkari termet rektori engedéllyel használják. Ha valaki a hétfői tüntetés miatt mulaszt órát, nem számít hiányzásnak.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. azbest 2011. október 29. 11:41
    „28. borcsokzsolt:
    Sokan járnak diákmunkára, de ott sincs annyi lehetőség, amennyi kellene. Másrészt a diákmunkánál is az az ideális dolgozó, aki bármikor ráér... de suli mellett ez érdekes elvárás.
    Rendes állásban pedig járni kell dolgozni, nem lehet iskolában lopni a napot.
    Tanuljon munka mellett? Vannak szakok, ahol napi 8-12 óra elfoglaltságot jelent az iskola, már ha viszonylag hamar végezni is akar valaki. Járjon levelezőre (ahol elvileg ugyanannyit kellene tanulni, bár azért sokszor alacsonyabb a követelmény)? A levelező helyek nagy része költséges. Havi 30ezer tandíj, 50+ albérlet és még nem is evett... ja hogy tömegszállásos albérletet is választhat. Ott aztán tanulhat, meg lehet magánélete. Család, kilátások? Na persze. Diákhitel 30 évre?

    Vannak jó gondolatok abban amit írsz, csak minden ott vérzik el, hogy a létszükséglet szintjét is alig hozza az átlagos fizetés. A munka mellett nincs annyi idő és energia tanulni. Tanulás mellett nincs idő dolgozni. Bár igazából mindegy mit választ az ember, ebben az országban nincs pozitív jövőkép.”
  • 39. borcsokzsolt 2011. október 25. 08:57
    „39!!!
    A teológus max taníthat vallási jellegű tárgyakat.
    És ha jól tudom bizony van itthon is tanárképző ahol lehet szakosodni.”
  • 38. H4cK3r 2011. október 24. 19:13
    „@borcsokzsolt:

    Szerinted a pedagógus miből lesz? Tán informatikusból?

    Szerintem pedig lehet, sőt.. Ez, hogy mennyien véreznek el, ez biza kar függő...

    Ebben igazad van, ki lehetne használni, de ehhez is pénz kellene, de nálunk ilyenre költenének szerinted?

    Kinek a pénzéből? Akkor remélem a nyugdíjjal is ugyan ekkora gondod van/volt.. És még ott vannak a külföldi diákok, dupla tandíjjal.. Valahová az a pénz is befolyik..

    Komolyan gondolom, mert attól függ hol dolgozol, és tudok pár ilyen helyről, ahol biza jár.. :)

    @macs:

    Innentől ha nincs munkahely, akkor miért kell erőltetni azt, hogy maradjanak itt?”
  • 37. macs 2011. október 24. 13:59
    „35. H4cK3r,
    sajnálom, hogy nem értettél meg. :-)
    Itt most az egyetemi képzésről beszélünk, de ugyanilyen fontos a középfokú illetve az alapfokú oktatás. Szerintem az alapkérdés az, hogy milyen jövőkép áll a mai gyerekek előtt? Kevesen dolgoznak, ez jól hangzik, de miért? Talán mert nincs elég munkahely. Lehet követelni, csináljon már valaki munkahelyeket, de ettől még nem lesznek. Tehát képezhetünk önköltséges rendszerben akárhány hallgatót, ha nem fog tudni elhelyezkedni, ahogy sok esetben a szakmával rendelkezőknek sincs munkája. Ennek a megoldásnak van egy nagyon durva vonzata, csak és kizárólag azok tanulhatnak az egyetemeken, akiknek a családja rendelkezik a megfelelő forrásokkal. Mi ez, ha nem vagyoni cenzus. Persze lehet azt mondani, a fiatalok menjenek vagont kirakni, majd lesz pénz a tanulmányokra, vagy vegyen fel diákhitelt, de azért ez sem jelent tökéletes megoldást.”
  • 36. borcsokzsolt 2011. október 24. 13:29
    „Egy kettő válasz a hozzászólásokhoz részemről.
    34-re a válaszom az hogy túl nagy jelentőséget tulajdonítasz a helyesírásnak.
    Erre ott van a pedagógus.
    Figyelmedbe ajánlom!!!
    35-re a válaszom pedig,hogy egy iformatikust vagy reálos diplomát nem lehet egy lapon említeni szerintem.
    Reálon sokkal többen elvéreznek érthetően.
    36!!!
    Itt kellene távoktatni.
    Vagyunk a digitális korszakban ugye???
    Lassan minden háztartásban van PC illetve internet.
    Miért nincs ez kihasználva???
    Az oké hogy 18 alatt intézménybe kell járni a gyerekeknek.
    De a felnőttképzésben miért nincs reform???
    Miért kell annyi intézmény???
    Jaa még annyit hogy nem sajnálom az ösztöndíjat!!!
    De ez miből is van???
    Kinek a zsebéből???
    A munkáról meg annyit,hogy ,,ha jól dolgozol, bizonyos helyeken azért is kapsz prémiumot" NA DE KÉRLEK!!!
    Ezt ugye te sem gondolod komolyan???”
  • 35. H4cK3r 2011. október 24. 12:47
    „@28. borcsokzsolt:

    Az egyik, nem feltétlen kell felnőttként egyetemistának lenni.. Alaphelyzetben 18 évesen érettségizik valaki, utána megy felsőoktatásba.

    Dolgozzon, egy érettségizett, hol?!

    Rengeteg kedvezményt? Haha, jó vicc... Mondjuk úgy, hogy pár kedvezmény.. Ebből van ami ugyanúgy diákkedvezmény, amit egy szakközép, vagy szakiskolás is ugyan úgy megkap.

    Az ösztöndíjat, sajnálod? Most nem azért, de ha jól dolgozol, bizonyos helyeken azért is kapsz prémiumot, aki meg teper azért, hogy ösztöndíjat kapjon, az miért fáj?”
  • 34. H4cK3r 2011. október 24. 12:44
    „@29. borcsokzsolt

    Túl sok? Szétnéztél már, hogy bizonyos, pl. informatika szakokra mennyien jelentkeznek? Nem csak általad említett szakokon vannak sokan... Akkor kérdezem Én. Minek ennyi jogász? Belőlük nincs sok?

    A másik, bölcsész szakokból kiindulva, pl. magyar szak, ha oda nem megy senki, akkor az esetleges utánpótlást ki fogja tanítani magyarból? Ja, hogy senki.

    Összességében, szinte minden sokan vannak, ebből kifolyólag szinte mindenhol lehetne csökkenteni a finanszírozott felvételizők számát. De mint mondtam, szüntessék meg az állami képzést, de emeljék a fizetéseket olyan szintre, hogy fizethető lehessen a tandíj. Gondolom akkor nem fájna senkinek, hogy melyik szakon mennyien tanulnak/tak és végeznek/tek.

    @32. macs:

    Nyugdíj? Mire a mostanában végzettek eljutnak odáig, nyugdíj sem lesz. :)
    A másik, mond már el, hogy az 5 év alatt végzett diplomások mégis hol fognak dolgozni? Van annyi munkalehetőség, mint amennyien végezni fognak? Igaz, a költségtérítéses ha akar, röhögve mehet külföldre, de aki államilag végez, az nem. Tehát, a jelenlegi helyzet szerint, Ők hol fognak elhelyezkedni, ha már aláírják ezt? Ja, hogy több lesz a munkanélküli, és ettől lesz versenyképes az ország, ez igen!”
  • 33. Füvesember 2011. október 24. 12:37
    „28,29:
    "Kérdem én minek ennyi teológus,filozófus,szociológus,pchiológus,bölcsész...stb?
    Nekem túl sok a humános azaz akik tanúlható tantárgyakra jelentkeznek."

    Lehet, hogy sok, de mint itt láthatjuk égető a szükség rájuk, mert ők tanítják majd a helyesírást is.......:o))”
  • 32. jq 2011. október 24. 12:24
    „Szerintem legyen annyi államilag támogatott hely, amennyire abból a végzettségű diplomásra szükség van (előreláthatólag), ezekre a helyekre legyen jó kemény felvételi.(Kb ez volt a helyzet 20-25 éve) Aki erre nem került be, de szeretné elvégezni, az fizesse az önköltséget. Arra semmi szükség, hogy a "közös"-ből olyanok oktatását is fizessük, akikre nincs szükségünk. Csúnyán hangzik, de ha egyszer többet költünk, mint amennyink van, akkor osszuk be ésszerűen.”
  • 31. macs 2011. október 24. 11:41
    „Ahogy olvasom a hozzászólásokat, az jutott eszembe, hogy egyáltalán miért van nálunk felsőoktatás, hiszen nincsenek munkahelyek, tehát ne költsünk pénzt feleslegesen. Majd ha a mai középkorúak közeledni fognak a nyugdíjhoz, akkor majd kitaláljuk, hogy lehet őket pótolni. Ez még jó pár év, van rá idő bőven.
    Aki külföldön akar dolgozni, menjen tanulni is külföldre, akkor nem kell majd azon vitatkozni, hogy ki kinek az adójából szerezte a diplomáját. Az új oktatási törvény amúgy is a jól idomított biodroidok képzését preferálja, ezzel kivánja támogatni az ország versenyképességének javulását. Ja, hogy manapság a magasan kvalifikált, nyelveket beszélő, innovatív, önállóan dolgozni képes munkaerőre van igény, kit érdekel?
    Abszurdisztán!”
  • 30. trillarom 2011. október 24. 11:28
    „22. Pedig még a fotó is van róla az albumban.”
  • 29. deszkás 2011. október 24. 10:59
    „A rendszerváltás után ez volt az első amivel kitörölhettem. (műszaki)”
  • 28. borcsokzsolt 2011. október 24. 10:12
    „Még talán annyit,hogy az mindenkinek problémája a szociális segélyen lévő illetve abból élő csoportok létezés.
    De az senkinek nemtünik fel,hogy mennyi életerős fiatal van.
    Akik csak úgy vannak.
    Nem dolgoznak hivatkozva a tanúlásra.
    Kérdem én minek ennyi teológus,filozófus,szociológus,pchiológus,bölcsész...stb?
    Nekem túl sok a humános azaz akik tanúlható tantárgyakra jelentkeznek.
    Gondolom a reálon elvéreznének.”
  • 27. borcsokzsolt 2011. október 24. 09:56
    „Normális életpályát kellen választania a hallgatóknak.
    Annyi pénzt beleőlnek a felsőoktatásba hogy az hihetetlen!
    A kicsik meg csak szenvednek az elemiben.
    Nekem az a véleményem hogy ha valaki felnőt fejjel tanúlásra adja a fejét az tanuljon estin vagy levelezőn.
    És vegye ki a részét a társadalomból.
    Dolgozzon mellete!
    Annyi kedvezményt kapna a napalisok hogy az már pofátlanság.
    Olcsó belépők,jegyek...ösztöndíj stb.
    Az elemi iskolákat meg sorra zárják be.
    Egész települések kerülnek kényelmetlen helyzetbe emiatt.”
  • 26. nelek 2011. október 24. 08:45
    „25. .suhym.,
    " Mit is tettek már ők le a "közös" asztalra?"
    Jó érv. Az óvodások még kevesebbet tettek le, mégis nagy a szájuk, tapasztalatból tudom.

    Abban igazad van, hogy sok büfé-ruhatár típussú szak van és mindenkinek érdeke lenne olyat választani, amiből később meg tud élni. Viszont 20-30 éve az emberek 10 százalékának volt felsőfokú végzettsége, most meg eléri az 50-et. Szerinted az emberek okosabbak lettek? Nem, inkább csak a támogatási rendszerrel mindenkit betereltek az egyetemre-főiskolára, mint valami birkákat.

    Az általam ismert egyetemisták dolgoznak a tanulás mellett. Nem vagont raknak az igaz, de nem tudom manapság olyat lehet-e.”
  • 25. Krampampuli 2011. október 24. 08:04
    „Internet és sörmegvonás nagyobb áldozat lenne... :)”
  • 24. .suhym. 2011. október 24. 07:09
    „"..a diákok tanuljanak meg kiállni a jogaikért..."

    Nagyon értékelem, hogy a diákoknak jogaik vannak! Ugye a tanuláshoz való jogra gondolnak, mert egyébként...? Mit is tettek már ők le a "közös" asztalra?
    Jogokat akkor követelünk, ha már van valami mögöttünk, addig esetleg kérhetünk, azt is csak szerényen.

    Egyébként lehet külföldön is tanulni is nem csak dolgozni, tessenek élni vele, ha már külföldön annyira jó.
    Ja, hogy ott nem ingyenes a tanulás, oda csak dolgozni jó menni, mert több a fizetés.

    Nagyon helyes, hogy bizonyos szakokon szűkítik az államilag finanszírozott helyeket, köztudott, hogy pl. bölcsészekből túlképzés van, aztán meg "sírnak", hogy nincs álláshely. Tessék olyan szakokat választani, akikre a végzés után szükség van.

    Még egy "apróság". Régen az egyetemisták bizony vagonokat pakoltak éjjel, dolgozni jártak a nappali oktatás mellett, hogy a kollégiumot, albérletet, megélhetést tudják finanszírozni maguknak. Nagyon sokan már családosként, munka mellett szereztek diplomát.

    Azon az alapon, hogy nyugaton milyen fizetések vannak az itthonihoz képest, mindenki elhagyhatná az országot!!!”
  • 23. Jani67 2011. október 24. 07:03
    „Már az atyaúristen is diplomás lesz.Nem lesz senki, aki falat rak, vagy mi is hívjuk a üzbég vendégmunkásokat?
    Legyen tandíj és csak az kapjon mentességet aki jól tanul és nem lébecol!
    Fölöslege ennyi dohányzó hangoskodó diák a T.I.K
    mellett”
  • 22. tom_peris 2011. október 24. 00:16
    „Több poszt is a röghözkötéssel foglalkozik...
    Azt kellene belátni hogyha előírjuk azt hogy nem mehet szabadon a diplomás nép külföldre az 1. mindennel ellentmond amit az EU jelent 2. az csak egy tüneti kezelés
    Nem az a probléma hogy a talpraesett jó képességű diplomás emberek külföldre mennek dolgozni, hanem az hogy azért mennek külföldre mert itthon nem kapnak olyan munkát amiben van perspektíva és ha kapnak is akkor kitörölhetik a ... azzal a 300-600 eurós fizetésükkel mert ugyanezért 2000-3000 eurót keres egy hasonló képességű ember kicsit nyugatabbra...”
  • 21. tom_peris 2011. október 24. 00:07
    „Nem láttam Török Márkot a sztrájkolók között...”
40 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halálos autóbaleset Szegeden: őrizetben a sofőr - galériával

Autóbusz elé hajtott egy autó a Bakay Nándor és a Boross József utca kereszteződésében. Az autóban szabadkai fiatalok utaztak. Tovább olvasom