Délmagyar logó

2018. 01. 20. szombat - Fábián, Sebestyén -2°C | 6°C Még több cikk.

Életmentés mobilra tölthető alkalmazással

Szeged - Hozzáértés nélkül menthetünk életet – elég hozzá egy mobilos elsősegély-alkalmazás. Vészhelyzetben egyszerű kérdések megválaszolásával eldönthető, mi a teendő, ráadásul ábrákkal, hangokkal segíti még az olyan félve kezelt helyzeteket is, mint az újraélesztés.
Tizenegy percen keresztül mentek el a járókelők egy szolnoki férfi mellett, aki szívinfarktus miatt összeesett az utcán. Életfontosságú központok károsodtak az agyában, mire a mentők kiérkeztek. Meghalt, pedig túlélhette volna, ha valaki segít neki. A 2008-as esetnél is nagyobb port vert fel egy éve, amikor egy szegedi férfi zuhant ki a fővárosban a Blaha Lujza téri hotel ötödik emeletéről. A rengeteg szemtanú csak fotózta, egyetlen ember volt csak, aki próbált rajta segíteni.

A Szinpaszis Kft. kutatásából kiderül: bár a lakosság 80 százaléka részt vett már elsősegélynyújtó tanfolyamon, mindössze 18 százalék segítene aktívan egy baleset esetén. A felmérésben részt vevők közel 60 százaléka hívna mentőt, ám más formában nem tudna vagy nem merne segíteni a bajbajutottakon.

Ezen a problémán változtat az a mobilalkalmazás, amelyet az Országos Mentőszolgálat és a webbeteg.hu egészségportál közösen dolgozott ki. Az Elsősegélynyújtás – Mit kell tennem? egyfajta mankót ad kritikus helyzetekre. Csak ki kell választani, milyen problémával szembesültünk, és rövid, tömör utasításokat kapunk, sok esetben ábrával, sőt hanggal is támogatva a leírtakat.


A statisztikák szerint a felhasználók az elsősegély-nyújtási helyzeteket tekintik meg leggyakrabban, ezek között is a legnézettebb a szívinfarktus, második a vérzéses baleset, harmadik a stroke. A második legnépszerűbb funkció a kórházkereső, illetve a defribrillátorkereső. A mobilalkalmazás hasznos funkciója továbbá a közvetlen mentőhívást lehetővé tevő gomb. Erről 2012 augusztusa óta közel hatezer alkalommal kezdeményeztek mentőhívást.

Sztankó Péter, a webbeteg.hu egészségügyi portál főszerkesztője elmondta: az alkalmazás nem helyettesíti a szakszerű ellátást, szerepe ott ér véget, ahol szakképzett elsősegélynyújtó tudja átvenni az irányítást.

– Sokszor azonban eddig a pillanatig is el kell jutni. Számos helyzetben ráadásul a tünetek alapján nem feltétlenül egyértelmű sokak számára, hogy azonnal mentőt kell hívni. Ilyen esetekben is életmentő jelentőségű, ha egy kéznél lévő applikációval hívhatjuk fel a figyelmet arra, hogy minél előbb szakszerű segítség szükséges.

Az Elsősegély mobilalkalmazást Andoidra és iOS-re eddig összesesen közel 77 ezer felhasználó töltötte le.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedieknek kedvez a bérlet

Elsősorban a szegedi nézőknek éri meg több előadásra szóló, kedvezményes bérletet váltani a szabadtéri játékok jövő évi előadásaira. (X) Tovább olvasom